Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 9/25/2023 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Du mister ikke en eneste dag av mors permisjon, eller fellesperioden eller fars kvote ved å føde før termin. 

Du mister kun dager av de 3 ukene permisjon alle har før termin. Dette er IKKE en del av permisjon med babyen, denne er en egen. 

Føder du etter termin derimot bruker du først opp de tre ukene før termin og deretter begynner den vanlige permisjonen å løpe (mors kvote) selv om barnet enda er i magen. 

La oss si mors kvote er på 7 måneder, og hun føder 1 mnd over termin. Da er baby kun 6 måneder når mors permisjon er ferdig. 

Anonymkode: a1679...970

Det løper vel av fellesperioden så vidt jeg husker

Anonymkode: 46a68...2fd

Skrevet
On 9/25/2023 at 2:36 PM, AnonymBruker said:

Jepp.. Min yngste ble født på første dag av min perm, så 3 uker før termin. Hadde han blitt født dagen før hadde han vært ansett som prematur, og vi hadde fått omsorgspenger, men i stedet måtte jeg ta 3 uker ulønnet før barnehagestart (det hadde gått akkurat ellers). 

Var i barselgruppe med ei som og fødte litt tidlig, to dager før (svangerskapsmessig). Omsorgspenger fram til termin, helt annen oppfølging, og de fikk en måned utsatt barnehagestart (slapp å betale for første måned). To dagers forskjell.. 

Anonymkode: 32ec3...90d

Omsorgspenger eller pleiepenger?  

Anonymkode: 46a68...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Gammelt nok for hva? Ingen barn er gamle nok for barnehage ved 1 år egentlig. Og barnehageplassen er fra tidspunktet barnet er 1 år. Så barnet vil i begge tilfeller være gamle nok. 

Anonymkode: c3e97...27c

Nei, den som føder feks 3 uker etter termin vil måtte gå ut av permisjon 3 uker før den som fødte 3 uker før termin, eller på termin eller imellom. 

Anonymkode: a1679...970

Skrevet

Ja det stemmer. Står veldig tydelig og enkelt på nav sine sider. 

Anonymkode: 79c9b...0b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 14.12):

Jeg tenker helt ærlig man kan droppe å snakke om hva som er urettferdig og ikke. Å gå til termin og over er ofte bedre enn å føde 4-6 uker før. 

Anonymkode: f1193...9d3

Nettopp. Selv fødte jeg nesten 3 mnd før termin, ikke fikk jeg utsatt permisjon heller. Mener det er nye regler nå, men da jeg fikk barn i 2019 var det ikke snakk om å utsette permisjonen. Vær takknemlige om dere her inne bare mister noen dager.

Anonymkode: 7d2d9...75f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...