Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det virkelig at dersom man føder før termin (men, fra uke 37 når permisjon har startet) så mister man de 3 første ukene og starter rett på «vanlig permisjon»?

En 100% permisjon er jo 49 uker, hvorav de første 3 ukene er forbeholdt mor før termin. Og så 15 uker til mor og til far, og 16 ukers fellesperiode.

Dvs. at dersom jeg som mor skal ha min + fellesperioden, og nå har 3 uker til termin så vil min permisjon være ferdig 10.mai.

Men ble nylig fortalt at dersom jeg skulle føde for tidlig, si f.eks 2 uker før termin, så kuttes de resterende 2 ukene jeg har igjen av permisjon før termin, og en starter rett på permisjonen for etter fødsel. Det vil jo da si at man mister hele 2 uker foreldrepenger man essensielt har rett på, og permisjonen blir ferdig hele 2 uker før, 26.april. I midt tilfelle betyr jo det 2 uker til med ulønnet permisjon jeg blir tvunget til å ta..

Stemmer virkelig det? Syns det virker helt ulogisk.

Anonymkode: 018fb...a06

• Nyttig 1
Skrevet

Det stemte i alle fall da jeg fødte min eldste noen dager før termin for 12 år siden.

Anonymkode: b6338...9f8

Skrevet

Du mister jo kun den delen av permisjonen som er før fødselen. Du mister jo ikke noe tid med barnet. 

Vi som derimot går langt over termin mister permisjonstid med barnet.

Anonymkode: 80487...3f0

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Det stemmer at du mister delen før permisjon, før babyen kommer. Du mister ikke permisjon med barnet. 

Anonymkode: f1193...9d3

• Liker 1
Skrevet

Det er unødvendig uforutsigbart for både familiene og arbeidsgivere at det er sånn, det hadde vært mer praktisk med en fastsatt dato, men ulogisk er det egentlig ikke. Tiden sammen med barnet blir jo den samme, og det er det permisjonen først og fremst er til for. 

• Liker 3
Skrevet

Det stemmer, desverre. Jeg forstår godt hvorfor, men kjipt er det likevel. Jeg rakk 3 dager av permisjonen før fødsel, før barnet mitt kom. Det jeg angrer meg mest på nå er at jeg ikke slappet mer av før permisjonen starta. Jeg var i så god form, og så lite klar for fødsel av jeg tenkte jeg skulle bruke de tre ukene til å slappe av. Det rakk jeg ikke 😅

Skrevet

Det stemmer.  Med førstemann fikk jeg 3 dager perm før fødsel med siste mistet jeg alle dagene siden han kom en måned før tiden.   Det var i fjor.  

Anonymkode: 5433b...06a

Skrevet

Det stemmer. Og det står godt forklart på nav.no

Anonymkode: 46a68...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stemmer det virkelig at dersom man føder før termin (men, fra uke 37 når permisjon har startet) så mister man de 3 første ukene og starter rett på «vanlig permisjon»?

En 100% permisjon er jo 49 uker, hvorav de første 3 ukene er forbeholdt mor før termin. Og så 15 uker til mor og til far, og 16 ukers fellesperiode.

Dvs. at dersom jeg som mor skal ha min + fellesperioden, og nå har 3 uker til termin så vil min permisjon være ferdig 10.mai.

Men ble nylig fortalt at dersom jeg skulle føde for tidlig, si f.eks 2 uker før termin, så kuttes de resterende 2 ukene jeg har igjen av permisjon før termin, og en starter rett på permisjonen for etter fødsel. Det vil jo da si at man mister hele 2 uker foreldrepenger man essensielt har rett på, og permisjonen blir ferdig hele 2 uker før, 26.april. I midt tilfelle betyr jo det 2 uker til med ulønnet permisjon jeg blir tvunget til å ta..

Ja, det stemmer. Permisjonen blir forskøvet, men du får like mye tid med barnet. Har du lagt inn alt av ferie ? Altså for i år og neste år? 

Anonymkode: a957e...abc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det stemmer. Unntaket er ved planlagt keisersnitt, da kan du legge inn dato for keisersnitt som termindato. 

Jeg syns igrunn det er mer urettferdig at man mister permisjonsdager med barnet om man går over termindato. 

Med førstemann fødte jeg på termindato. Fikk full uttelling, men det gjelder jo bare ca 5% av alle fødende…

Anonymkode: d1aa1...edd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det stemmer. Unntaket er ved planlagt keisersnitt, da kan du legge inn dato for keisersnitt som termindato. 

Jeg syns igrunn det er mer urettferdig at man mister permisjonsdager med barnet om man går over termindato. 

Med førstemann fødte jeg på termindato. Fikk full uttelling, men det gjelder jo bare ca 5% av alle fødende…

Jeg tenker helt ærlig man kan droppe å snakke om hva som er urettferdig og ikke. Å gå til termin og over er ofte bedre enn å føde 4-6 uker før. 

• Liker 4
Skrevet

Det stemmer. Jeg fødte 5 dager før termin. Litt etter fødsel fikk jeg nytt vedtak fra NAV om at slutten for permisjonen min var flyttet siden jeg fødte før termin. Mistet heldigvis bare 5 dager. Kjipt er det, men sånn er reglene, merkelig nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker helt ærlig man kan droppe å snakke om hva som er urettferdig og ikke. Å gå til termin og over er ofte bedre enn å føde 4-6 uker før. 

Vel jeg gikk 16 dager over termin. 

Da mistet jeg 16 dager med ungen som måtte ha dagmamma fordi vi ikke hadde mulighet til ulønnet perm i 16 dager ekstra.  

Anonymkode: a1679...970

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt klart. Urettferdig er kanskje feil ord å bruke i denne sammenheng. Men det et synd for barnet å miste opp mot to uker sammen med foreldrene dersom det blir født etter termindato, sammenlignet med barn som blir født på eller før termindato. 

Og når barnet blir født prematurt trer det jo også inn egne regler med omsorgspenger og slikt, så det blir sånn sett ikke relevant når man snakket om barn født mellom tre uker før og to uker etter termindato. Selv om alle barn ideelt sett skulle blitt født innenfor det tidsrommet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da mistet jeg 16 dager med ungen som måtte ha dagmamma fordi vi ikke hadde mulighet til ulønnet perm i 16 dager ekstra.  

Det gir ingen mening, du vet jo når permisjonen starter og slutter før du føder når du går over tiden. Det er ikke sånn at man må ha så-og-så mange dager sammen med babyen liksom. Når man føder for tidlig blir plutselig tidspunkt for jobbstart fremskyndet, og DET skaper problemer. Og om barnet er litt prematurt og/eller umodent tar det i tillegg litt tid før man kan begynne å leve et «vanlig» permisjonsoiv. DERFOR er det urettferdig å bli fratatt permisjonen ved for tidlig fødsel.

Anonymkode: 1aea7...e43

• Liker 7
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville heller mistet 16 dager permisjon med er friskt barn enn å føde flere uker før termin og få et barn med diverse utfordringer… Her gikk de første ukene med baby utelukkende til mat, veiing, behandling av gulsott, tvangsforing med kopp og sprøyte, måling av blodsukker (ungen hadde bandasjer over alt etter alle nålestikk), pumping , pumping og mere pumping… Inn og ut av sykehuset, alarm på tlf for å vekke baby flere ganger om natten for å mate.. Å jeg fødte ikke en prematur baby, så vi var igrunn heldig. De som føder tidligere har det gjerne enda tøffere😔 

Anonymkode: a957e...abc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir ingen mening, du vet jo når permisjonen starter og slutter før du føder når du går over tiden. Det er ikke sånn at man må ha så-og-så mange dager sammen med babyen liksom. Når man føder for tidlig blir plutselig tidspunkt for jobbstart fremskyndet, og DET skaper problemer. Og om barnet er litt prematurt og/eller umodent tar det i tillegg litt tid før man kan begynne å leve et «vanlig» permisjonsoiv. DERFOR er det urettferdig å bli fratatt permisjonen ved for tidlig fødsel.

Anonymkode: 1aea7...e43

Det stemmer ikke. Du mister ikke en eneste dag av mors permisjon, eller fellesperioden eller fars kvote ved å føde før termin. 

Du mister kun dager av de 3 ukene permisjon alle har før termin. Dette er IKKE en del av permisjon med babyen, denne er en egen. 

Føder du etter termin derimot bruker du først opp de tre ukene før termin og deretter begynner den vanlige permisjonen å løpe (mors kvote) selv om barnet enda er i magen. 

La oss si mors kvote er på 7 måneder, og hun føder 1 mnd over termin. Da er baby kun 6 måneder når mors permisjon er ferdig. 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer, ja. Tiden du får med babyen er lik, det er bare tiden FØR fødselen du "mister". 

Anonymkode: 6a710...4fc

Skrevet

Jepp.. Min yngste ble født på første dag av min perm, så 3 uker før termin. Hadde han blitt født dagen før hadde han vært ansett som prematur, og vi hadde fått omsorgspenger, men i stedet måtte jeg ta 3 uker ulønnet før barnehagestart (det hadde gått akkurat ellers). 

Var i barselgruppe med ei som og fødte litt tidlig, to dager før (svangerskapsmessig). Omsorgspenger fram til termin, helt annen oppfølging, og de fikk en måned utsatt barnehagestart (slapp å betale for første måned). To dagers forskjell.. 

Anonymkode: 32ec3...90d

Skrevet

Det stemmer! Det kan føles urettferdig/feil, men den tiden er ment for å ha hjemme før fødsel, og den starter nok tre uker før nettopp fordi man regnes for å ha gått til termin ved 37 uker (ergo kan babyen komme når tid som helst). Det er heldigvis, som andre skriver, ingen tid med baby som går tapt!

Jeg fikk en uke med permisjon, hvor jeg lå strak ut med covid, før jeg fødte😂 Det var kjipt, og jeg kunne godt hatt to uker ekstra permisjon så klart, men jeg fikk jo like lang betalt tid sammen med barnet.

Anonymkode: 9c529...3a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...