Gå til innhold

Hvordan bli frisk fra insomni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med store innsovingsvansker og hyppige oppvåkninger de siste årene. Alt starta med en depresjon. Den forsvant, insomnien ble igjen.

Har prøvde alt mulig rart av tips/ råd, kjerringråd, resepter etc.. Soveproblemene forsvinner aldri helt. Har hatt noen få gode perioder men de snur alltid. De dårlige periodene varer veldig lenge. Jeg er i midten av tredveårene og føler meg helt nedslitt både fysisk og psykisk av dette. Resepter er jeg litt forsiktig med pga. avhengighet. Bruker imovane innimellom. Funker dårlig. Vallergan funket mye bedre, finnes ikke lenger. Erstatningen til Vallergan fungerer ikke på meg, selv om de omtrent skal være helt like. Legen mener at man bare kan trene seg opp og at jeg ikke burde tenke på insomnien, altså ikke ha for stor fokus på søvnvanskene. Lettere sagt enn gjort, det går ikke an å ignorere fravær av søvn natt etter natt.. Jeg klarer det ikke.

Til de som har hatt det eller har det som meg: hva kan man gjøre for å få en litt bedre livskvalitet når man har insomni?

Anonymkode: 996b3...b7a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Stillnoc, halve halveringstiden av imovane. Våkner ofte når den går ut, men sovner igjen. Bruker den ved behov.

Anonymkode: 34f59...665

Skrevet

Når jeg har angst får jeg insomni. For meg hjelper det med meditasjon og pusteteknikker for å gjøre kroppen rolig og klar for søvn. Når jeg legger meg med angst så gjesper jeg ikke, føler meg ikke trøtt bare utslitt. Kan sovne likevel men da er kroppen så aktivert at den snart våkner igjen. Så for meg hjelper det å dempe angsten før jeg sovner. Hvis jeg har vært utsatt for mange triggere i løpet av dagen så greier jeg ikke å meditere så jeg trenger også å porsjonere utfordringene. Har hatt insomni i mange år og det er da fordi kroppen har vært i konstant angsttilstand. 

Anonymkode: 4505b...952

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg har angst får jeg insomni. For meg hjelper det med meditasjon og pusteteknikker for å gjøre kroppen rolig og klar for søvn. Når jeg legger meg med angst så gjesper jeg ikke, føler meg ikke trøtt bare utslitt. Kan sovne likevel men da er kroppen så aktivert at den snart våkner igjen. Så for meg hjelper det å dempe angsten før jeg sovner. Hvis jeg har vært utsatt for mange triggere i løpet av dagen så greier jeg ikke å meditere så jeg trenger også å porsjonere utfordringene. Har hatt insomni i mange år og det er da fordi kroppen har vært i konstant angsttilstand. 

Nettopp, jeg føler også at kroppen er i en angst tilstand 24/7. Klarer ikke å ta imot hvile. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er mine triggere. Tror det er angst og tankekjør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp, jeg føler også at kroppen er i en angst tilstand 24/7. Klarer ikke å ta imot hvile. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er mine triggere. Tror det er angst og tankekjør.

Det er utrolig vanskelig å forstå triggere, må virkelig undersøke for å få taket på det. Tankekjøret kommer ofte av at hjernen prøver å skape mening av følelsen. Jeg synes veiledet meditasjon hjelper mot tankekjør. 

Skrevet

Ikke noe. Foruten tunge medisiner. Imovane fungerer hos jeg er veldig avslappet, men med tankekjør. Men må jeg sove er de 30mg sobril jeg må ta.

Anonymkode: c4c44...c59

Skrevet

Jeg må bare leve med det. Ikke noe å gjøre. Jeg tar melatonin når jeg må, men unngår det helst pga bivirkninger. Har vært slik siden tenårene, sånn er det bare.

Anonymkode: 94a6d...336

Skrevet

Aner ikke, er utrolig frustrerende å ha det slik.

Skrevet

Jeg måtte bearbeide traumer for å få sove ordentlig. Om det er angst og tankekjør som holder deg våken, så handler det nok om noe av det samme for deg. Du har kanskje følelser i kroppen som du unngår å faktisk føle fullt ut til de går over i noe annet. Du prøver å løse det i tankene i stedet, men du må ned i kroppen for å føle følelsene. Yoga kan hjelpe deg, det gir oss kontakt med kroppen igjen og hjelper oss å integrere alt vi bærer på. 

Ser at jeg skriver litt bastant om disse tingene. Hvis du ikke kjenner deg igjen eller tror dette gjelder deg, så får du bare se bort fra innlegget mitt. Kanskje noen andre får nytte av det:) 

Anonymkode: 0b701...b2b

• Liker 1
Skrevet

Du bør gå gjennom et program med søvnrestriksjon. Dette er insomnibehandling som læres på legestudiet nå. Du kan spørre om en henvisning til dette dersom ikke fastlegen kan gjøre det selv

Anonymkode: 03b95...a1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg måtte bearbeide traumer for å få sove ordentlig. Om det er angst og tankekjør som holder deg våken, så handler det nok om noe av det samme for deg. Du har kanskje følelser i kroppen som du unngår å faktisk føle fullt ut til de går over i noe annet. Du prøver å løse det i tankene i stedet, men du må ned i kroppen for å føle følelsene. Yoga kan hjelpe deg, det gir oss kontakt med kroppen igjen og hjelper oss å integrere alt vi bærer på. 

Ser at jeg skriver litt bastant om disse tingene. Hvis du ikke kjenner deg igjen eller tror dette gjelder deg, så får du bare se bort fra innlegget mitt. Kanskje noen andre får nytte av det:) 

Jeg har prøvde yoga, men tror jeg gjør det helt feil. For meg er det både følelser og veldig mye stress. Krevende jobb som jeg tenker på utenpå ønske det. Det er aldri fri, ikke i helgene engang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør gå gjennom et program med søvnrestriksjon. Dette er insomnibehandling som læres på legestudiet nå. Du kan spørre om en henvisning til dette dersom ikke fastlegen kan gjøre det selv

Anonymkode: 03b95...a1e

Jeg ble sykemeldt og gikk på et 8-ukers søvnprogram i fjor. Men med en gabg jeg er tilbake på jobb, skrur insomnien seg på helt. Har byttet jobb, samme problem. Føler at kroppen ikke har kapasitet til noe mer.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ble sykemeldt og gikk på et 8-ukers søvnprogram i fjor. Men med en gabg jeg er tilbake på jobb, skrur insomnien seg på helt. Har byttet jobb, samme problem. Føler at kroppen ikke har kapasitet til noe mer.

Sånn er det med meg også. Har hatt veldig mye stress i livet både jobb og privat og det kjennes som at kroppen bare protesterer vilt på den slags. Kan være sykmeldt og drive søvnrestriksjon og meditasjon og bli helt fin..Men straks jeg er tilbake i en hektisk hverdag så slutter jeg å sove igjen. Nå vet jeg ikke om jeg kan klare å jobbe fullt mer, jeg tåler bare mindre og mindre. Det føles veldig rart fordi jeg opplever at jeg har nådd målene mine og lagt til rette alle forhold jeg rår over. Endret ting til det bedre jobb og privat. Så blir litt motløs av at økt angst skal være premien.🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Når man har gått med insomnia i mange år og gitt opp, så tror jeg man har prøvd absolutt alt. Der tar jeg alle i samme båt på meg selv. Finnes ikke en ting jeg ikke har gjort over lengre tid.

Traumer er bearbeidet meditasjon er en daglig ting osv.

Skrevet

Har du tatt selvhjelpskurset på nett? 

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Jeg hadde alvorlige søvnvansker noen mnd som følge av en medisin jeg tok. Hadde bare effekt av atarax, men fikk hjerterytmeforstyrrelser av den og måtte slutte, men det skjer vel bare hvis man har et gen som gjør at man kan få lang QT-tidsyndrom har jeg skjønt. 

Anonymkode: c62f5...346

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man har gått med insomnia i mange år og gitt opp, så tror jeg man har prøvd absolutt alt. Der tar jeg alle i samme båt på meg selv. Finnes ikke en ting jeg ikke har gjort over lengre tid.

Traumer er bearbeidet meditasjon er en daglig ting osv.

Men tenk om ikke alt er prøvd ut. Da er det vel fint å få en pekepinn på forum om noe som gjenstår å nøste opp i. 

Jeg føler med deg, bare så det er sagt. Søvn er en grunnleggende ting for vår trivsel og helse og fungering. Når den ikke fungerer over så lang tid som du beskriver, så er det helt jævlig. Håper du til slutt finner roen til å sove ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...