AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #21 Del Skrevet 25. september 2023 For meg var det først etter seks måneder. Så forsvant det igjen ved åtte måneder. Anonymkode: 41a5f...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angeleye Skrevet 25. september 2023 #22 Del Skrevet 25. september 2023 Har hatt kveldene for oss selv fra 3 måneder kanskje? Selvfølgelig perioder med vanskeligere legginger, men stortsett har kveldene vært fine! Nå er hun straks 10 måneder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #23 Del Skrevet 25. september 2023 I den alderen der så lå hun i babynest på sofaen til vi la oss som regel. Kunne fint se litt på tv og slappe av. Men det var ikke før bhg start ved 1 år at vi fikk til å legge tidligere enkelte kvelder. Tidlig her er 19-19.30 , alt avhengig av om hun har hatt 1 eller 2 lurer (som igjen er avhengig av hvor lenge hun sover i bhg). Uten lur nr 2 så kan hun sovne på 10-15 minutter, men med lur nr 2 så tar det fort 30-60 minutter. Leggetid blir da rundt 20.30-21 og så en time legging så er vi oppe i 21.30 før egentiden kommer😅 da er jeg som regel utslitt og holder ut 1-1.5 time før jeg må legge meg. Utrolig deilig når leggetid er rundt 19.30. Må regne med 1-2 oppvåkninger hvor jeg må amme henne i søvn. På natta er det fra 3-20 oppvåkninger sikkert😅 har ikke telling men våkner og sovner hele tiden siden vi samsover. Drømmer enda om at hun skal sove uten oppvåkning fra sånn 19 til 7 men er nesten innstilt på dårlig søvn noen år til her.. og da kommer vel nummer 2🤣 Anonymkode: 02f05...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #24 Del Skrevet 25. september 2023 Siste begynte å få en ganske markant døgnrytme ved 3 mnd og begynte da å legge seg rundt kl 20-21. Nå er hun snart 7 mnd og har lagt seg mellom 18 og 19 de siste månedene. Vi må av og til opp og dytte inn smokken, men bortsett fra det så sover hun stort sett til hun skal ha mat, stort sett mellom kl 01 og 04. Så sover hun til rundt kl 07. Anonymkode: f132e...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #25 Del Skrevet 25. september 2023 Min er 2mnd, og legger meg samtidig med den i 21-22 tiden. Gruer meg til vi bør begynne å legge i 18 tiden jeg. 🙊🙊 Anonymkode: 67c46...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #26 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg har 3 barn som alle har hatt lavt søvnbehov, så legging før 21:00 har aldri vært aktuelt engang, da våkner de fullstendig utvilt 05:00. Leggetiden har også bare blitt senere jo eldre de ble, så fra 21:00 ved ettårsalderen og til rundt skolestart, og så nærmere og nærmere midnatt jo lenger ut på barneskolen de kom. Eldste går i 5. klasse nå, legger seg 22:00 og ser film eller leser i senga i en time eller to. Null problem å vekke 06:45 allikevel. Går på 3 fritidsaktiviteter og er flink med både lekser og å holde rommet ryddig, samt lager seg enkel mat selv, så energinivået er det heller ikke noe å si på. Anonymkode: 1a0b1...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 25. september 2023 #27 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg merket at babyen fikk døgnrytmen når den var 3 mnd. Dvs. han sovnet kl. 18 og voknet flere ganger fra til kl. 05 om morgen, men kun for å ha mat, ikke for å være noe mer våken. Så jeg vil si vi fikk roligee kvelder fra banret var 3 mnd. Sov natta gjennom først fra fylte 5 mnd. (18.00-05/06.00 uen å vokne eller spise på natta). Men jeg tror det er mer et untakk enne regel for babyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cambria Skrevet 25. september 2023 #28 Del Skrevet 25. september 2023 Vi bestemte oss like før han var 4 måneder for at vi måtte legge han tidligere for å få litt egentid. Da la han seg sammen med meg rundt 22 og sovnet i bed-side criben etter 10 minutter. Vi starta derfor med å begynne leggerutinene en time tidligere og målet var å få han i seng til 21. Det var noen dager som var slitsomme hvor vi brukte lang tid på legging, men det gikk seg til. Nå (en måned senere) legger han seg mellom 19 og 21. Oftest rundt 20, men vi tar en daglig vurdering ut ifra hvor mye han har sovet på dagen og når han har siste dupp på dagtid. Ser på han når han er klar. Noen dager bommer vi og må jobbe litt mer for å få han i søvn. Det er blitt helt naturlig at han legger seg tidligere nå, og det hadde jeg ikke trodd for en måned siden. Han må fortsatt ha mat ett par ganger om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #29 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men jeg syns kanskje du har litt feil fokus om du tenker at du skal ha kvelden for deg selv når babyen er 2 mnd… Du vil nok oppleve flere perioder med urolig søvn og sykdom som gjør at både kveld og natt går med på å ivareta barnet. En 2 mnd gammel baby gjør jo ikke så mye ut av seg, så du kan jo slappe av å se på tv selvom babyen er våken? Anonymkode: c5bd6...3d9 Jeg syns helt ærlig det var verre når de begynte legge seg 18. Først da mistet vi her kvelden. Man blir låst hjemme. Før det kunne vi farte rundt. Anonymkode: c945d...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #30 Del Skrevet 25. september 2023 De produserer jo ikke melatinin før de er passert 3 mnd. For de fleste vil det være urealistisk å få til kvelden for seg selv så lenge babye fremdeles våkenr i hytt og gevær. Min eldste begynte å legge seg før oss først da han var 3 mnd, før det var han som regel våken mye om kvelden, så ikke noe vits i å legge. Da han var 4-5 mnd fikk vi etterhvert til leggetid kl 19 for ham, så vi fikk et par timer voksentid (måtte - og må - fremdeles legge oss tidlig pga mange oppvåkninger/tidlig morgen). Minstemann la seg kl 19 fra han var 3 mnd. Anonymkode: 8cbf2...77a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #31 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns helt ærlig det var verre når de begynte legge seg 18. Først da mistet vi her kvelden. Man blir låst hjemme. Før det kunne vi farte rundt. Anonymkode: c945d...a27 Ja sånn er det 😁 Så blir de tenåringer og er oppe nesten like lenge som foreldrene 😁 Anonymkode: ffef6...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #32 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja sånn er det 😁 Så blir de tenåringer og er oppe nesten like lenge som foreldrene 😁 Anonymkode: ffef6...5b5 Ja, jeg klager ikke! Jeg tenkte bare at det var en mer deilig tid for vår del når baby kunne sovne hvor som helst når som helst, som 2 mnd gamle fx. Anonymkode: c945d...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #33 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syns helt ærlig det var verre når de begynte legge seg 18. Først da mistet vi her kvelden. Man blir låst hjemme. Før det kunne vi farte rundt. Anonymkode: c945d...a27 Litt enklere da ja, men ikke alle barn som sover hvor som helst tydeligvis (min har gjort det, har ikke brydd meg om de sovner i vogn, seng, ute i skogen eller på teppe på gulvet der vi er😅). Men man blir litt låst når de skal legges i seng til fast tid ja. Her kan vi enda «legge» barnet i bilen når vi har vært borte, så om vi ikke er hjemme før litt senere noen ganger går det helt fint det også.. Da tar vi bare med pysj og toalettmappe når vi reiser bort, så sovner barnet i bilen på vei hjem. Anonymkode: c5bd6...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #34 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Litt enklere da ja, men ikke alle barn som sover hvor som helst tydeligvis (min har gjort det, har ikke brydd meg om de sovner i vogn, seng, ute i skogen eller på teppe på gulvet der vi er😅). Men man blir litt låst når de skal legges i seng til fast tid ja. Her kan vi enda «legge» barnet i bilen når vi har vært borte, så om vi ikke er hjemme før litt senere noen ganger går det helt fint det også.. Da tar vi bare med pysj og toalettmappe når vi reiser bort, så sovner barnet i bilen på vei hjem. Anonymkode: c5bd6...3d9 Samme her. Som regel kan vi strekke leggetiden litt, også sovner de i bilen. Hvis vi skal være hos familie eller venner langt ut over kvelden så legger vi de der, også løfter vi de over i bilen når vi drar. Hvis de først har lagt seg for kvelden hjemme så er man jo litt låst da, for én må jo være der. Anonymkode: 37361...6b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 25. september 2023 #35 Del Skrevet 25. september 2023 Vi begynte å legge eldste i senga hans på soverommet vårt i 19-tiden da han var rundt tre-fire mnd. Da sovnet han ganske fort og sov til han skulle ha mat når vi la oss selv i 23-tiden. Så vi fikk kveldene for oss selv helt til han ble omtrent ett år og begynte å bruke en time på å sovne, hvilket han fortsatt gjør nå som toåring😅 lillesøster er straks fire måneder og sover fortsatt på meg hele kvelden🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #36 Del Skrevet 25. september 2023 Hei, To måneder er litt tidlig å få små barn inn inn i rytme. Vi begynte ved 3-3.5 mnd,(da jeg fikk nok av å være pute ) Det er også anbefalt å starte rundt da, pga melatonin hos de små. Vi la dem da ved 19-20 tiden. Med den første tok det noen dager med skrik og skrål, med den andre tok det 45 min i et par kvelder . Tenker at det viktigste er at dere står i det, når den tiden kommer. Det kan være krevende, når barnet ikke gjør som dere vil. Men hvis dere er konsekvente, lønner det seg på sikt. Hvis de var sultne og våknet fikk de selvfølgelig mat og kos-og så ble de lagt i sengen igjen. Beggte to hadde perioder ved 6-7 mnd alder, der de våknet og ville ha kos. Det fikk de, og så ble de lagt i sengen sin igjen. Begge to sov godt gjennom natten ved 4-5 mnd, og gjør det enda. Tenker at de kveldene med skriking var verdt det, og barnet må lære nye vaner. Samtidig må du/dere kjenne på hva som er riktig for dere og deres barn. Det er hardt den tiden dere er i, både barn og voksne må inn i rutiner- og så endres det plutselig igjen pga sykdom eller andre ting. Nyt tiden nå med kos og ett barn ( selv om det er slitsomt) for plutselig er er barnet 6mnd og mye mindre baby ☺️. Lykke til, tenk at alt du ikke liker er faser- og de går over. Anonymkode: 5c5da...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #37 Del Skrevet 25. september 2023 Nr 1 sov igjennom alt, så følte vi hadde kveldene for oss selv fra start. Kunne se film og serier på kveldene, han sov i vugga i stua, var oppe og ammet og sov videre når han ble lagt ned. Begynte å legge han i seng på soverommet ved 4 mnd alder. Nr 2 var stikk motsatt, hylte og sov minimalt til han var 15 mnd. Sovnet kun i vogn som var i bevegelse, så vi trillet utfor på parkeringen til alle døgnets tider. Fikk tilslutt riktig hjelp av helsevesenet etter lang kamp. Nr 3 sov og heldigvis godt fra start. Startet å legge på soverommet fra 1 mnd alder. Så hadde vi ikke overskudd til noe serier/film/sosialt på kveldstid da, så kveldene gikk stortsett til rydding, matpakker, klesvask/bretting før var det tidlig kveld og i seng 😅 Anonymkode: 4e9af...c59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #38 Del Skrevet 25. september 2023 Barnet er lite i akkurat tre sekunder. Jeg vet selv hvor tøft det kan følelses å plutselig ha en «hengende» på deg 24-7 men dette er en VELDIG kort periode av livet, og jeg tenker at det beste for deg er å forsøke å nyte all tiden du har med lille fremfor å ønske alenetid. Slitsomt? Ja! Definitivt! Men når du får noen års perspektiv, så er det en sjanse for at du angrer om du ikke var mer tilfreds med tiden der baby lå i ro på brystet ditt fremfor at du ender opp med å løpe frem og tilbake. Anonymkode: e1799...ea5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellamh Skrevet 26. september 2023 #39 Del Skrevet 26. september 2023 Rundt 6 mnd begynte minste å sove fra 18:30. da fikk vi kveldene for oss selv 2 åringen har sovet dårlig siden hun ble født, men våkner om nettene. Har fortsatt KVELDEN for oss selv etter 19:30. Er så feil av folk å si «ikke før de blir 18» eller «barn har du ansvar for hele livet, så ikke før de flytter ut» osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusiHelen Skrevet 26. september 2023 #40 Del Skrevet 26. september 2023 2 år ! Va vell nå mnd mellom 3-4.mnd - 8mnd og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå