Gå til innhold

Når fikk dere kvelden for dere selv igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 2 mnd som sover relativt godt om natten, men det er mye uro på kveldstid. Hun sovner for natten mellom 21:30-00 og da legger jeg meg samtidig rett og slett for å få nok søvn. Da kan hun sove noen timer før hun får våkner for mat, og så et par timer til før det er morgen.På dagen sover hun kun på meg, så føler jeg aldri får en "pause". 

Når begynte dere å kunne legge baby litt tidligere på kvelden? Og hvordan var oppvåkningene da? Her et første soveøkt lengst, så er redd for om hun legges før oss at det blir mye oppvåkninger etter vi har tatt kvelden🙈

Anonymkode: 02b0d...a6e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er soverutiner ellers? Når er den siste duppen før 21:30?

Vi gadd ikke styre med leggetider på den tiden, det var først rundt 8-9 mnd at babyen faktisk la seg 19-20 tiden. Nå i barnehage går han ned for telling 18-19. 

Anonymkode: c945d...a27

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det helt likt! Og venter på det samme.

Anonymkode: 8a830...a1e

Skrevet

Går litt i rykk og napp det der. Eldste var lett mellom 1-3 år. Dermed hadde vi et fint år der før minsten ble født. Yngste var vanskelig å legge og slet med søvnen om natten fra hun var baby til hun var ca 3 år. Så fikk eldste et tilbakefall med vanskelige legginger/netter i 4 årsalderen før det stabiliserte seg i 5 årsalderen😅

Da eldste var 5 og yngste 3 år hadde vi et fint år med mer kjæreste fritid om kveldene🥰

Før de bikket 6 og 4 og det begynte å bli vanskelig igjen. Vil ikke legge seg med mye tull. Og typisk at begge kommer inn og vil sove hos oss om natta…hver eneste natt😅 Med andre ord nesten like lite søvn om nettene nå som da de var babyer🙈

Anonymkode: fefc4...34f

• Liker 2
Skrevet

Det med kveldene har kommet av seg selv begge gangene. Har opplevd at nettene gradvis har blitt lengre etter at kveldsuro har gitt seg rundt 3 måneder. 

Typisk leggetid har gått fra 23-00 til ved 5 måneder da vi strevde med å holde han våken frem til kl. 18.30, som er absolutt tidligste leggetid om vi ikke vil starte dagen for tidlig. 

MEN det skal sies at en baby er noe helt annet enn en. 3-4-åring som ikke vil legge seg (vi har det også 😅), så mens dere venter på tidligere leggetid ville jeg bare nytt at babyen ikke avbryter voksne samtaler eller løper rundt. 

Anonymkode: 7edce...43c

• Liker 2
Skrevet

Da baby var 7 mnd og flyttet inn på eget rom. Før det samsov vi, og det var oppvåkninger hver 2. - 3. time, i tillegg til at hun sovnet for natten rundt 21-22. Men det endret seg umiddelbart da hun sov i egen seng på eget rom. 

Anonymkode: 8fb20...4af

• Liker 2
Skrevet

Da baby var 4 mnd. La seg da rundt 21-22. Sov til 8-9.

Nå er hun 9 mnd og legger seg rundt 20 og våkner rundt 6-7

Anonymkode: 04158...767

Skrevet

Har også en som har hatt mye kveldsuro, frem til 3-4 mnd. Nå blir hun alltid trøtt og sovner rundt kl.21, og våkner kort mellom 3 og 5 for amming, og sover igjen til 8-tiden. Har fortsatt å legge meg med babyen siden det er så deilig å makse søvnen, men kunne fint vært oppe et par timer etter hun har lagt seg nå. 

Anonymkode: 7aa60...33a

Skrevet

Min baby på 3 mnd legger seg mellom 1830 og 1900, sover til kl 00, da ammer jeg før jeg selv legger meg, og så sover vi til kl 06-07. 

Men dette er kanskje unntaket?

Anonymkode: 5428d...949

• Liker 2
Skrevet

Min på 7 mnd legger seg alt ifra kl 19-22, spørs helt på når den siste duppen var. Problemet er bare at det tar lang tid å legge henne, og må inn øørten ganger pga hun våkner. Da blir liksom litt av kvelden min ødelagt.

Anonymkode: 1035d...474

• Liker 1
Skrevet

Eldste var rundt 4 mnd. Yngste rundt 17 mnd… 

Anonymkode: 95e17...bdd

Skrevet

Ikke før de flyttet ut som 18 åringer 😅

Anonymkode: 9d42b...01a

• Liker 3
Skrevet

Ved 3 mnd la vi babyen på rommet i 19 tiden. Sov til 23, fikk melk og sov videre til rundt 6. Etterhvert sov hun lengre om morningen (8-9). Kuttet nattmatingen ved 5-6 mnd og sov da fra 18-08 ca. 

Anonymkode: c5bd6...3d9

• Liker 1
Skrevet

Tror hun bikket 1,5-2 år før vi kunne pålitelig forvente å få kvelden for oss selv. Dvs. slippe å bruke 2-3 timer på legging.

Anonymkode: 1e0c8...ff2

• Liker 1
Skrevet

Men jeg syns kanskje du har litt feil fokus om du tenker at du skal ha kvelden for deg selv når babyen er 2 mnd… Du vil nok oppleve flere perioder med urolig søvn og sykdom som gjør at både kveld og natt går med på å ivareta barnet. En 2 mnd gammel baby gjør jo ikke så mye ut av seg, så du kan jo slappe av å se på tv selvom babyen er våken?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg syns kanskje du har litt feil fokus om du tenker at du skal ha kvelden for deg selv når babyen er 2 mnd… Du vil nok oppleve flere perioder med urolig søvn og sykdom som gjør at både kveld og natt går med på å ivareta barnet. En 2 mnd gammel baby gjør jo ikke så mye ut av seg, så du kan jo slappe av å se på tv selvom babyen er våken?

Jeg har to barn, yngste er 7 måneder, og jeg kjenner igjen følelsen TS har.

Første var veldig enkel, sov godt og var stort sett bare fornøyd. Hun sov rolig i babynest ved siden av oss hele kvelden, og vi bare flyttet henne over i sprinkelsenger for natten. Hun er snart to år.

Nummer to hadde det vi trodde var en voldsom kveldsuro, men det viste seg å være problemer med nakken. Det innebar uansett at hun gråt utrøstelig fra kl 16-22 fra 2 ukers alder og til hun var 3 måneder ca. Hun trivdes ikke i bæretøy pga nakken, så det var ikke bare å henge henne på kroppen og fortsette som før. Som babyen til TS sov hun også bare på meg på ettermiddag og kveld fordi hun sovnet av utmattelse, og det var umulig å legge henne ned uten at hun våknet.

Da vi fikk lagt henne for natten så var alt bra, og da var vi selvfølgelig slitne. Da skulle vi gjerne hatt alenetid hver for oss, tid til å være kjærester og tid til å gjøre alt mulig, men alt vi orket var å sove.

Alle babyer er ikke like, og selv om de ikke skriker hele kvelden så er det ikke galt å lengte etter litt «alenetid» på kvelden hvor man har kroppen litt for seg selv og man kan gjøre akkurat det man måtte ønske.

For å svare på spørsmålet til TS: Et sted mellom 3-4 måneder begynte de å legge seg litt før oss. I starten var det kanskje bare en time før, men sakte men sikkert la de seg tidligere og tidligere. Nå sover begge mine fra 19/19.30 avhengig av hvordan søvnen på dagtid har vært.

For meg føltes det som om tiden gikk veldig sakte, men plutselig er man på andre siden, også er det bare en bitteliten del av historien. Nå som hun er 2 måneder så begynner dere å se slutten på kveldsuroen, og hun vil kunne sove lengre og lengre uten mat😊

Anonymkode: 37361...6b7

• Liker 4
Skrevet

Har hatt babyer som sov godt så lenge de hadde kroppskontakt... De første 3-4-5 månedene ble kveldene tilbrakt på fanget eller i bæresjal, men samtidig så gjorde de jo ikke akkurat så mye av seg. La de samtidig med oss, i bedside crib. Etterhvert som det ble mer struktur på soving kunne vi også legge de før oss, men da kunne man til gjengjeld bruke halve kvelden på legging. Først ved sånn 10-12 måneder har vi vært der at det går an å legge i sprinkelseng i 19-20 tiden og så har vi kvelden for oss selv. Men søvnmønsteret endrer seg hele tiden, så ikke fortvil om du syns ting er slitsomt nå. Det går over! 😊

Anonymkode: 7fcb8...2dd

Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut det innlegget ammehjelpen la ut på Instagram i går. Det handler om baby og søvn, og det står veldig mye fint og nyttig der. Og husk, det er bare en bitteliten periode av livet ditt, og det går over. 

Anonymkode: 6e574...4d9

Skrevet

Det vil nok gå veldig opp og ned, da søvnen og rutiner er i stadig endringer hos babyer/småbarn. Nå er jo din så liten at det ikke finnes noen rutiner i det hele tatt.

Tror vi begynte å etablere en viss form for leggetid i 4-mndsalderen om jeg ikke husker feil. Da var det først ganske sent, så ble det tidligere og tidligere. Har vært gode legge/soveperioder, og andre perioder hvor legging har vært en skikkelig kamp (og slik ser jeg for meg årene fremover også vil bli🙈).

Vår er snart 2 år nå og bruker ofte fremdeles mye tid på legging, og i perioder kan en av oss bruke hele kvelden på det om hun absolutt ikke vil legge seg😅 Går stort sett ganske greit da, slik at hun sover til 19-19.30-tiden. 

Anonymkode: b6f21...c0c

• Liker 1
Skrevet

Mine brukte lang tid før vi fikk helt fred etter leggetid, legging tok gjerne flere timer. Yngste var flere år før det fungerte med leggetid kl 19 liksom. Også mister man jo kvelden igjen, når eldste ble eldre og la seg senere. Så er egentlig bare noen år på midten der at man har lange kvelder alene oss voksne.

Anonymkode: 41ab1...4c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...