Gå til innhold

Slekt fra ennen kant av landet forventer å bo hos oss fordi vi har overtatt familiegården. Er det noe vi må finne oss i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillevill skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som sier at det er greit å oppføre seg sånn altså. Jeg synser om hva som skjer her. Og det er at hun har fått gjester som antageligvis ligner på min eks svigermor.

Men da synes jeg at slike personer som disse gjestene og din svigermor bør få beskjed om at en slik oppførsel er ikke greit. TS skylder ikke disse gjestene noenting som helst, så de bør være takknemlig over at de i det hele tatt får overnatte. I stedet for å surmule over at man ikke får forventet oppdisking. Ja jeg kjenner også til slike mennesker, og de kan ikke få ture frem som de vil. Noen må tørre å si I fra til slike mennesker at en slik oppførsel er ikke greit. Hvis de blir fornærmet så er det deres problem, og ikke noe TS skal bry seg om. Det får da være måte på hvor langt man skal strekke seg for mennesker man knapt har møtt tidligere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 1860 var det tradisjon at nye overtakere av familiegården skulle stille opp!

Vi er nå i 2023 og det svigers gjorde med å prakke på ukjente slektninger til kost og losji er ett respektløst overtramp…

Og at da gjestene blir fornærmet over ikke å få låne bil ei heller servert måltider er hinsides all menneskelig fornuft. Er det så jævla nøye at de får bo gratis og servert mat så kan de heller ligge på madrass på gulvet hos svigers!

Ts, håper du er beinhard fremover med å si nei. 
For det er IKKE en selvfølge å ta i mot gjester, selv om man nå bor på familiegården.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som svigerforeldre har rotet det til her og gjort det ukomfortabelt for alle involvert. 

Anonymkode: e15c6...c7a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Håvamål. Dette er tradisjonen svigers og de fjerne slektningene lever etter, og hva de forventer. Egentlig en ære å få besøk sånn, og bare skikk og bruk å varte opp.

Nå når vi lever i individualismens tidsalder skulle de i det minste ha spurt TS direkte, eller helst tatt inn på hotell. Men kulturen endres langsomt på bygden, og det er ikke sikkert at hverken svigers eller slektninger har fått med seg hvilket årtusen vi lever i.

Jeg tror i utgangspunktet at dette handler om kulturkrasj. Man kommer langt med vennlighet, men så er det denne balansen…

Anonymkode: a53df...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAja du kań tenke deg hva svigers til TS får høre da ? 

"Takk gudskjelov for at vi kunne låne bilen deres, Gunnhild. Vet ikke hva vi skulle gjort jeg. x og x har jo to biler, men de ville jo ha begge selv. Og når vi kom så var det jo middag men sånn nymotens gryterett er ikke jeg så glad i. Det er sånn man serverer barna det. Kunne heller tenkt meg sodd eller noe ordentlig som torsk og poteter. Og så var det jo ikke noe kveldsmat å få, og ikke frokost heller. Så vi måtte bare ordne oss selv vi. For noen husverter som knapt har tid til gjestene sine? Det var jo ikke trivelig. Har du ikke lært opp den svigerdatra di da Gunnhild? 🤪😆

Anonymkode: e7e4f...bae

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fant ut at jeg hadde en fjern slektning ala tremenning eller firemenning en plass jeg hadde akutt behov for overnatting, så tviler jeg sterkt på at jeg allikevel hadde bedd om overnatting. Ds måtte det vært type ingen hotell der, eller helt øde. Hvis jeg mot all formodning hadde ville bedt om overnatting så ville jeg spurt de som eide huset/gården om jeg fikk overnatte, og ikke eventuell annen familie fordi det var lettest for meg og jeg kjente disse andre bedre. Hvis jeg ikke hadde hatt telefonnummer til de jeg ønsket å overnatte hos, så hadde jeg spurt disse andre familiemedlemmene om et telefonnummer så jeg kunne ringe og spørre selv. Hvis jeg da hadde fått tillatelse til å overnatte så hadde jeg vært så nesegrus takknemlig at det aldri hadde falt meg inn å bli sur eller fornærmet over at maten ikke stod klar på bordet til meg. I stedet hadde jeg spurt om det var noe jeg kunne hjelpe til med som takk for overnatting, og gjerne tilbydd meg å lage middag eller annen mat hvis jeg selv hadde tid til det, og også handlet inn mat. Forutenom det så hadde jeg prøvd å være til så lite bry som mulig, og gjerne holdt meg til det gjøremålet som gjorde at jeg var i akutt behov for overnatting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvem denne noen er har ikke noe å si? Trenger ikke kjenne dem, du bare åpner opp hjemmet om en person er syk?

selvsagt åpner jeg opp for slektninger som skap til noen som er alvorlig syke 

Anonymkode: 3285f...06e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assh**e skrev (1 time siden):

De ble jo sure for at det ikke ble full oppdisking og at ikke bil ble stilt til disposisjon. Dette må være mennesker utenom det vanlige. For jeg har aldri opplevd slik selvberettigelse fra voksne folk. Jeg synes et unnskyld hadde gjort seg i tillegg til et takk fra gjestene.

Eh ts tolker de som sure ! Heg gir ekstremt mye slakk til folk som har noen syke i fam men du er kanskje sånn som alltid reagerer riktig 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Les Håvamål. Dette er tradisjonen svigers og de fjerne slektningene lever etter, og hva de forventer. Egentlig en ære å få besøk sånn, og bare skikk og bruk å varte opp.

Nå når vi lever i individualismens tidsalder skulle de i det minste ha spurt TS direkte, eller helst tatt inn på hotell. Men kulturen endres langsomt på bygden, og det er ikke sikkert at hverken svigers eller slektninger har fått med seg hvilket årtusen vi lever i.

Jeg tror i utgangspunktet at dette handler om kulturkrasj. Man kommer langt med vennlighet, men så er det denne balansen…

Men det er fortsatt stor forskjell på å invitere gjester på besøk, og perifer slekt som nærmest inviterer seg selv. TS skylder ikke disse gjestene noenting som helst, og jeg synes hun har strekt seg langt nok som lar de få overnatte. Når det ikke er godt nok, så burde de heller tatt inn på hotell. Makan til mer utidig oppførsel enn disse gjestene har utvist skal du lete lengre etter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assh**e skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg fant ut at jeg hadde en fjern slektning ala tremenning eller firemenning en plass jeg hadde akutt behov for overnatting, så tviler jeg sterkt på at jeg allikevel hadde bedd om overnatting. Ds måtte det vært type ingen hotell der, eller helt øde. Hvis jeg mot all formodning hadde ville bedt om overnatting så ville jeg spurt de som eide huset/gården om jeg fikk overnatte, og ikke eventuell annen familie fordi det var lettest for meg og jeg kjente disse andre bedre. Hvis jeg ikke hadde hatt telefonnummer til de jeg ønsket å overnatte hos, så hadde jeg spurt disse andre familiemedlemmene om et telefonnummer så jeg kunne ringe og spørre selv. Hvis jeg da hadde fått tillatelse til å overnatte så hadde jeg vært så nesegrus takknemlig at det aldri hadde falt meg inn å bli sur eller fornærmet over at maten ikke stod klar på bordet til meg. I stedet hadde jeg spurt om det var noe jeg kunne hjelpe til med som takk for overnatting, og gjerne tilbydd meg å lage middag eller annen mat hvis jeg selv hadde tid til det, og også handlet inn mat. Forutenom det så hadde jeg prøvd å være til så lite bry som mulig, og gjerne holdt meg til det gjøremålet som gjorde at jeg var i akutt behov for overnatting. 

Tenker det går an å gjøre en mellomting, eller? Ikke være så innmari I N T E N S på å aldri be om hjelp men vise takknemlighet ved å tilby en tjeneste tilbake, feks. Det kan oppstå fine situasjoner når mennesker er hjelper hverandre. Ber man om hjelp og blir sett så kjenner mat at det varmer om hjertet. Og så er det godt å gjøre noe fint for andre. Vi trenger jo litt godhet i verden. Om alle skal stå helt alene og aldri be om hjelp så blir det ikke noe særlig til samfunn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh ts tolker de som sure ! Heg gir ekstremt mye slakk til folk som har noen syke i fam men du er kanskje sånn som alltid reagerer riktig 

Nei, men jeg turer ikke frem og føler meg berettiget hos fremmende folk som jeg omtrent ikke har møtt før, uansett hvilken livssituasjon jeg måtte være i. Da viser jeg min takknemlighet til mennesker som aldeles ikke hadde trengt å stille opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (34 minutter siden):

For det er IKKE en selvfølge å ta i mot gjester, selv om man nå bor på familiegården.

Hvor mye kan du om kultur på gårder, livet somngprdbruker, landbruket osv? 

Sidestiller du det som å bo på Olaf Ryes plass på Grünerløkka? 

Anonymkode: 5ef29...fee

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 timer siden):

Tenker det går an å gjøre en mellomting, eller? Ikke være så innmari I N T E N S på å aldri be om hjelp men vise takknemlighet ved å tilby en tjeneste tilbake, feks. Det kan oppstå fine situasjoner når mennesker er hjelper hverandre. Ber man om hjelp og blir sett så kjenner mat at det varmer om hjertet. Og så er det godt å gjøre noe fint for andre. Vi trenger jo litt godhet i verden. Om alle skal stå helt alene og aldri be om hjelp så blir det ikke noe særlig til samfunn.

Men hvis man da spør om hjelp og i tillegg får denne hjelpen så synes jeg at det er på sin plass å vise takknemlighet ovenfor denne gesten som har blitt visst deg. Så å bli sur over manglende servering og oppvartning  + at bil ikke stilles til disposisjon er helt utenfor min fatteevne. Regner med at TS ikke får noe lyst til å innlosjere disse gjestene igjen, når de er så utakknemlige. Så disse gjestene har jo ødelagt for seg selv.

Endret av Assh**e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ser for meg å bo hos folk jeg aldri har møtt før så tenker jeg det blir ganske kleint opplegg. Men jeg er luksusdyr og tar inn på hotell jeg da. Men det er ikke meg og hva jeg ville gjort som det er snakk om her. Og heller ikke hva Assh**e ville gjort.  Men antagelig to av den eldre garde fra hvem vet hvor inni huttiheita. Og de ville gjort det sånn. 😆

Anonymkode: e7e4f...bae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye kan du om kultur på gårder, livet somngprdbruker, landbruket osv? 

Sidestiller du det som å bo på Olaf Ryes plass på Grünerløkka? 

Anonymkode: 5ef29...fee

Ikke at du har noe med det akkurat, men jeg brukte ikke 3 av ungdomsårene mine på landbruksskole for ingenting!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en gård som har vært i slekten i nesten 200år. " Tok" den selv på odel og da skulle jeg tydeligvis holdt dørene åpne for alle som avstammer fra de som kjøpte gården i 1827, blir mange som skulle hatt fri tilgang da. Tunet ville vært fult med all verdens raringer jeg ikke hadde kjent.

Når jeg tok over gården betalte jeg for den. Verdien på alt jeg tok over var nok høyere enn det jeg betalte, men nå er jaggu utgiftene med vedlikehold store å. Noen sier vi "får" gården på odel, nei vi kan kjøpe den fordi vi har odelsrett. 

Mitt syn er at gården er min og bare min. Derfor er det kun jeg, selvfølgelig også min kone, som kan bestemme hvem som får overnatting her. Mitt ansvar overfor slekta er å holde gården vedlike og drifte den etter beste evne, ikke drive gratis hotell.

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 2.27):

Jeg kan ikke annet enn å synes litt synd på din partner...

Seriøst, et familiemedlem av din partner ligger for døden, andre nære familiemedlemmer ønsker å komme for å ta et siste farvel, dere har mer enn nok rom til dem...

Du burde skamme deg! I den situasjonen familien er stiller man opp om man har mulighet. Det er fint mulig å si "Ja, kom gjerne til oss, men dette kom litt brått på, vi har fullt opp begge to med jobb o.l. og har ikke mulighet til å gjøre noe ekstra ut av det, men vi stiller selvfølgelig soverommene til rådighet. Fint om dere kan ta med dyne/putetrekk og laken selv. Og så må vi finne en løsning på matlaging og handling slik at det deles på, da vi dessverre har det veldig travelt akkurat nå."

Hadde jeg vært din partner nå hadde jeg vært ganske rystet over din smålighet i denne situasjonen. Så rystet at jeg seriøst hadde vurdert om jeg kunne dele livet med en person med slike holdninger og lite medmenneskelighet.

Anonymkode: 8c6fd...f58

Håper du leste oppdateringen om hvilken takknemlighet disse gjestene utviste på å få gratis overnatting...🙄

Endret av Assh**e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes det høres ut som svigerforeldre har rotet det til her og gjort det ukomfortabelt for alle involvert. 

Dette skulle jeg også si. Altså, noen kontakter dine svigerforeldre, som de tror fremdeles bor på gården, om de kan bo der, på veldig kort varsel? Svigerforeldrene informerer om at dere har tatt over men takker fremdeles ja på deres vegne, og opplyser om dette som en selvfølge? Uten å høre med dere hva dere har mulighet til denne uka, eller tenke gjennom praktiske ting som at man trenger tilgang til bil om noen skal bo hos dere. Så dukker gjestene opp, og får høre at jada, dere kan bo her men må ordne dere selv, vi har ingen bil til disposisjon osv. Jeg hadde ikke blitt sur på vertskapet om jeg var gjesten her, men jeg hadde blitt sur på svigerforeldrene dine som satte meg i den situasjonen! 

Anonymkode: f4ffe...48d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette skulle jeg også si. Altså, noen kontakter dine svigerforeldre, som de tror fremdeles bor på gården, om de kan bo der, på veldig kort varsel? Svigerforeldrene informerer om at dere har tatt over men takker fremdeles ja på deres vegne, og opplyser om dette som en selvfølge? Uten å høre med dere hva dere har mulighet til denne uka, eller tenke gjennom praktiske ting som at man trenger tilgang til bil om noen skal bo hos dere. Så dukker gjestene opp, og får høre at jada, dere kan bo her men må ordne dere selv, vi har ingen bil til disposisjon osv. Jeg hadde ikke blitt sur på vertskapet om jeg var gjesten her, men jeg hadde blitt sur på svigerforeldrene dine som satte meg i den situasjonen! 

Anonymkode: f4ffe...48d

Jeg er delvis enig. Men jeg reagerer allikevel på forvetningen om at vertsskapet som man omtrent ikke kjenner skal stille med kost i tillegg til losji, og på toppen av det hele bil. Jeg hadde ikke forventet eller forlangt dette av folk eller familie jeg kjenner, hvis jeg var gjest. Jeg hadde sagt ja takk til middag hvis det ble servert, men jeg hadde ikke blitt sur hvis ikke. Jeg er en oppegående voksen person som både klarer å smøre mine egne brødskiver eller eventuelt steke meg en grandiosa hvis det ble nødvendig. Så jeg skjønner fortsatt ikke helt problemet, annet enn at svigerforeldrene selvfølgelig har gått langt over streken.

Endret av Assh**e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assh**e skrev (1 time siden):

Men det er fortsatt stor forskjell på å invitere gjester på besøk, og perifer slekt som nærmest inviterer seg selv. TS skylder ikke disse gjestene noenting som helst, og jeg synes hun har strekt seg langt nok som lar de få overnatte. Når det ikke er godt nok, så burde de heller tatt inn på hotell. Makan til mer utidig oppførsel enn disse gjestene har utvist skal du lete lengre etter.

Ja, i dag er det det. Poenget mitt var at slekten fortsatt lever i en annen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...