Gå til innhold

Slekt fra ennen kant av landet forventer å bo hos oss fordi vi har overtatt familiegården. Er det noe vi må finne oss i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo, det må du bare finne deg i. Det er jo det alle palestinerne gjør når Israelerne tar seg til rette. Synes du i solidaritet med palestinerne gjør det og kjenner det selv på egen kropp og sjel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt nei,og synes det er helt utrolig frekt av foreldrene hans avtale over hodet på dere slik. Og i tillegg legger på litt emosjonell utpressing. Ja det er trist at familiemedlem er syk,men det er jo ikke noen ts og partner harnær relasjon til. Ikke deres ansvar å huse folk de knapt kjenner. 

Anonymkode: e15c6...c7a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, da har gjestene ankommet og jeg kan ikke si jeg ser frem til de neste dagene. De ble tydelig sure da vi ga beskjed om at fra i morgen må de ordne seg selv med mat da både partner og jeg er opptatt på kveldstid flere kvelder denne uka. Vi har stilt kjøkkenet med brød, pålegg, drikke og basisvarer (typ krydder, oljer etc.) til disposisjon, men det virket som de forventet at det skulle stå middag på bordet hver kveld ut fra reaksjonen på beskjeden om at de må ordne seg selv.

Det ble også mye styr med bil. De kom med fly og svigerforeldrene mine hentet dem på flyplassen. Gjestene tok det som en selvfølge at de kunne låne en bil av oss mens de er her. Verken partner eller jeg har mulighet til å låne dem bil, vi er avhengige av bilene våre for å komme til og fra jobb, kollektivtransporten her er dårlig.  Enden på visa ble at de fikk låne svigerfars bil, han og svigermor bor jo i sentrum og klarer seg uten bil noen dager, så det løste seg. Men veldig spesielt i min verden. 

TS

Anonymkode: f5fb0...50b

Neste gang sier dere nei. La dem klare seg selv hadde ikke vartet opp sure og forutberretigede gjester.

Anonymkode: e15c6...c7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sur på ts' vegne! 😂 Men fader altså, de driver ikke et hotell, dette er deres private hjem og de får gjester hjem mot sin vilje. Jeg hadde sagt blankt nei. Og så blir disse folkene sure i tillegg! Her burde svigermor har spurt OG sagt at hun SELVFØLGELIG skulle ta seg av gjestene. Det hadde muligens vært bedre som svigerforeldrene kom på gården mens deres hus ble brukt av gjestene. Uansett spør man før man tar seg til rette. Makan!

Anonymkode: a1015...527

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det garantert også en selvfølge at ts skal stille som hotell ved begravelsen. 🙄

Anonymkode: a1015...527

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarte før jeg leste hele tråden. 

Slettet kommentaren min.

Lykke til ts!

Endret av Forundret..
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men fader altså, de driver ikke et hotell,

En gammel slektsgård er ikke langt unna å være et hotell. Her til lands har vi lange tradisjoner. Ikke rart at eldre slektninger fortsatt følger det som har vært vanlig i alle år. 

Anonymkode: 9cef3...743

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her kommer de og skal sitte hos en som snart skal dø, og om ikke det er nok så skal de føle seg uvelkommen der de kommer! Det er lov å være voksen og ha litt hjertelat. Kynismen kan man spare til normale dager, ikke i tragiske sammenhenger .Rett og slett. 

Anonymkode: 2739a...e8c

Dørene har blitt åpnet for de, de får senger å ligge i. Hvordan er det å få de til å føle seg uvelkomne? Det er alltid noen som er syke og skal dø, skal ts starte hotell for å få stjerne i boka di?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En gammel slektsgård er ikke langt unna å være et hotell. Her til lands har vi lange tradisjoner. Ikke rart at eldre slektninger fortsatt følger det som har vært vanlig i alle år. 

Anonymkode: 9cef3...743

Men nå er det nye tider, og dagens gårdseiere har som regel full jobb ved siden av gårdsdrift. Kjenner jeg blir provosert på TS sine vegne, og lurer på om alle dere som sier at hun må vise hjertelag og åpne dørene til så og si til fremmende mennesker selv hadde gjort det. Når gjestene på toppen av det hele blir sure fordi de ikke får full oppvartning eller disponere bilen til gårdseierne så lurer jeg på hva slags selvberettigende, utakknemlige og ufordragelige drittsekker av noen mennesker disse gjestene er. Dette er ikke normal folkeskikk å fremvise av voksne mennesker, som disse gjestene viser. Utakk er verdens lønn. Så jeg håper for TS sin egen skyld at hun neste gang setter foten ned og sier nei til ubudne gjester.

Endret av Assh**e
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, da har gjestene ankommet og jeg kan ikke si jeg ser frem til de neste dagene. De ble tydelig sure da vi ga beskjed om at fra i morgen må de ordne seg selv med mat da både partner og jeg er opptatt på kveldstid flere kvelder denne uka. Vi har stilt kjøkkenet med brød, pålegg, drikke og basisvarer (typ krydder, oljer etc.) til disposisjon, men det virket som de forventet at det skulle stå middag på bordet hver kveld ut fra reaksjonen på beskjeden om at de må ordne seg selv.

Det ble også mye styr med bil. De kom med fly og svigerforeldrene mine hentet dem på flyplassen. Gjestene tok det som en selvfølge at de kunne låne en bil av oss mens de er her. Verken partner eller jeg har mulighet til å låne dem bil, vi er avhengige av bilene våre for å komme til og fra jobb, kollektivtransporten her er dårlig.  Enden på visa ble at de fikk låne svigerfars bil, han og svigermor bor jo i sentrum og klarer seg uten bil noen dager, så det løste seg. Men veldig spesielt i min verden. 

TS

Anonymkode: f5fb0...50b

Er det gjester av "eldre garde" dette? Altså type folk som er på alder med svigers? sånn 60-70 år folk? De er godt mulig sikkert vant med at det blir disket opp med middag, kveldsmat og frokost.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og type frokost med alt mulig av pålegg på bordet og kokt egg. Og så kveldsmat i samme stil. Og så klart noe søtt til kaffen. Det er ikke bare bare å stelle i stand dette hver dag. 

Anonymkode: e7e4f...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assh**e skrev (1 time siden):

Men nå er det nye tider, og dagens gårdseiere har som regel full jobb ved siden av gårdsdrift. Kjenner jeg blir provosert på TS sine vegne, og lurer på om alle dere som sier at hun må vise hjertelag og åpne dørene til så og si til fremmende mennesker selv hadde gjort det. Når gjestene på toppen av det hele blir sure fordi de ikke får full oppvartning eller disponere bilen til gårdseierne så lurer jeg på hva slags selvberettigende, utakknemlige og ufordragelige drittsekker av noen mennesker disse gjestene er. Dette er ikke normal folkeskikk å fremvise av voksne mennesker, som disse gjestene viser. Utakk er verdens lønn. Så jeg håper for TS sin egen skyld at hun neste gang setter foten ned og sier nei til ubudne gjester.

Det er ikke sikkert at det er så sjukt frekt men at det er snakk om en eldre generasjon som er vant med at "på gård så er det alltid en person som ordner og steller og står på hjemme" typ klassisk husmor som kanskje kvinnen selv var når hun var ung. Men så er det fullt sjokk når de møter den nye generasjonen der ting er annerledes.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sikkert at det er så sjukt frekt men at det er snakk om en eldre generasjon som er vant med at "på gård så er det alltid en person som ordner og steller og står på hjemme" typ klassisk husmor som kanskje kvinnen selv var når hun var ung. Men så er det fullt sjokk når de møter den nye generasjonen der ting er annerledes.

Da bør de vise takknemlighet når de får gratis losji, i stedet for å bli sure som disse utakknemlige og ufordragelige gjestene ble. Det er ikke jeg som hadde funnet meg i en slik oppførsel fra gjester. Utakk er verdens lønn sier jeg bare.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (22 minutter siden):

Er det gjester av "eldre garde" dette? Altså type folk som er på alder med svigers? sånn 60-70 år folk? De er godt mulig sikkert vant med at det blir disket opp med middag, kveldsmat og frokost.

Jeg blir helt sjokkert over berettigelsen til enkelte mennesker. Her har de fått gratis losji, og tilbud om mat så lenge de ordner det selv. Hadde det vært jeg som var i samme situasjon så hadde de blitt kastet på hue og ræva ut for lenge siden. Makan til mer utakknemlig og ufordragelig oppførsel som disse gjestene fremviser skal du lete lenge etter.

Endret av Assh**e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret synspunkt utover i tråden. I utgangspunktet tenkte jeg at man tilbyr en seng til mennesker i såpass krevende situasjoner. Jeg har selv gjort det, selv om jeg har hatt mindre hus, helseutfordringer, er introvert og blir veldig sliten av å ha andre mennesker rundt meg over tid.

I det de forventer tilgang til bil og oppvartning så ble noe veldig galt for meg. Håper svigerforeldre også fikk en øyeåpner her og tenker seg om i forhold til hva som er akseptabelt å forvente av slekt. Odelsgård og tradisjoner til tross, alt er i endring, og det er ikke rett å tre løsninger ned over hodet på voksne folk.

Anonymkode: 6c3cc...a12

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Voldsomt så mye pepper TS får da. Skjønner godt at det føles ubehagelig å bli presset til å ta i mot overnattingsgjester man ikke kjenner, slekt eller ei. For all del, familie bør man strekke seg langt for å hjelpe, men det er jo forskjell på nær familie man har kontakt med, kjenner og har et forhold til, og fjerne slektninger som bor langt unna og omtrent ikke vet hvem er. Sistnevnte er det ikke en selvfølge for meg å åpne hjemme mitt for. Og jeg ville aldri forventet tilsvarende andre veien heller. 

Anonymkode: 508b1...4da

For meg derimot er det en selvfølge når noen er alvorlig syke

Anonymkode: 3285f...06e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assh**e skrev (10 timer siden):

Fy faen sier jeg bare. Det er ikke ofte jeg blir så provosert på andre sine vegne som jeg ble nå. Her har du og din partner stilt opp med gratis overnatting til perifere slektninger du knapt har truffet, og så er de ikke takknemlige og forventer i stedet full oppvartning og disposisjon av ene bilen deres. Utakk er verdens lønn sier jeg bare. Hadde det vært meg som var i dine sko så hadde jeg blitt så forbannet at de hadde blitt kastet på hue og ræva ut av huset sporenstreks. Jeg skjønner ikke at du finner deg i dette, du burde ihvertfall gi beskjed om at litt takknemlighet hadde gjort seg for at du og din partner har åpnet dørene til deres hjem. Jeg regner med at dette er generasjonen 70+ som mener seg berettiget til hva det skulle være. Dette synes jeg ikke du bør finne deg i, og du må gi klar beskjed om hvor skapet skal stå både til de besøkende og til dine svigerforeldre. Håper du for din egen del ikke godtar å bli tredd en slik ukomfortabel situasjon over hodet flere ganger. Jeg er rett og slett rystet, og ikke lite forbannet på dine vegne. Håper alle som sa at du burde åpne ditt hjem for disse perifere slektningene, ser hvilke utakknemlige drittsekker besøket ditt viste seg å være. Døende slektning eller ikke, en slik oppførsel av voksne folk som disse slektningene utviste er ikke greit.

Herregud snakk om å ta sv, Gud bedre

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gi dem litt tid og vær litt raus. De merker nok din mangel på imøtekommenhet. Den dagen slektningen dør, vil du oppleve takknemlighet fordi du åpnet dørene for disse i en livskrise. 

Jeg har selv stort hus, og har siste ukene hatt flere innom på overnatting. Studenter i praksis (universitetsby), foreldre med voksne, syke barn innlagt på sykehus, venner på festival, ungdommer med behov for kjøretimer (bykjøring), egne barn. Har vært en fin tid, selv om jeg har måttet ivareta egen jobb og forpliktelser. I bytte har jeg tilbud om overnatting flere steder i landet. Jeg er glad den muligheten finnes. 

Anonymkode: a2ff4...c84

👆👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg derimot er det en selvfølge når noen er alvorlig syke

Og gjestene som ankom viste takknemlighet over denne gesten? Not

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...