AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #61 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg er ikke i helt samme situasjon, men jeg forstår følelsen av invadering. Her på gården lover svigerforeldre lagringsplass til alle og enhver. Vi sitter på så uendelig mengder skrot som folk aldri kommer og henter jgjen og det ender opp med at vi må kjøre (og betale) for å kaste det. Noen forventer til og med at vi skal ta imot folk fra Finn.no og holde visning for tingene deres. Mannen forsøker sette ned foten, men det kommer stadig mer og mer. Jeg er og inngift og det er mannen som må sette grenser for sine foreldre, men det er vanskelig. Ikke helt samme situasjonen, men litt det samme med invaderende oppførsel. I din situasjon hadde jeg gitt beskjed om at dere stiller rom til disposisjon, men ikke kan være vertskap ut over det. Og så går det seg sikkert til tenker jeg, og dere finner ut av om dere vil spise måltider sammen eller om de ordner seg helt selv og bare kommer og går. Men dette er nok ikke uvanlig desverre, jeg hører mange historier om liknende, selv håper jeg vi har vett nok til å kjenne vår besøkelsestid når en av ungene overtar. Anonymkode: 0d0f3...b46 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #62 Del Skrevet 26. september 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor det? Er du redd for at de skal stjele noe, så låser du sølvtøyskuffen. Er du redd for at de skal rote i nattbordsskuffen din så rydder du bort det du ikke vil at de skal se. Om noe blir stjålet så vet du hvem du skal anmelde, så det er temmelig liten sjanse for at disse gamle slektninger stjeler noe. Så hva er det da å lage seg så mye angst over? Ingenting. Anonymkode: 9cef3...743 De færreste har nok låsbare skap til å låse ned alt privat. Eller tid til å gjøre det. Anonymkode: 5b7e7...e1c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #63 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): De færreste har nok låsbare skap til å låse ned alt privat. Eller tid til å gjøre det. Anonymkode: 5b7e7...e1c Nå ble jeg nysgjerrig på hvor mange kubikkmeter skrot du trenger å låse bort hver gang du får besøk. Hva er det som er så hemmelig? Anonymkode: 9cef3...743 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bil123 Skrevet 26. september 2023 #64 Del Skrevet 26. september 2023 Alle med ett bankande hjerte hadde forstått dette og sagt ja på flekken. Ærleg talt. Skjerp deg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #65 Del Skrevet 26. september 2023 Hvor lenge var det snakk om? Det er jo essensielt her. Forskjell på 1 uke og 1 måned. Anonymkode: a6c0d...c24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #66 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når folk forlanger og forventer å få overnatte har det allerede sklidd ut. Jeg skrev at jeg aldri ville hatt noen i mitt hus mens jeg er borte, men kan også legge til at jeg selvsagt heller ikke hadde forventet, langt mindre forlangt å få bo hos noen andre. Uansett omstendighet. Anonymkode: 5b7e7...e1c Det var vel et spørsmål i en desperat situasjon. Det var svigerforeldrene som burde hørt med ts før de svarte. Har ikke lest at de har krevd å få bo der, eller få noen form for oppvartning. Jeg vet at jeg hadde hjulpet i en slik uholdbar situasjon, men ser jo at mange slett ikke er villige til å ofte et rom for folk i krise. Det er en trist utvikling. Anonymkode: 407fb...f4e 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #67 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 2.27): Jeg kan ikke annet enn å synes litt synd på din partner... Seriøst, et familiemedlem av din partner ligger for døden, andre nære familiemedlemmer ønsker å komme for å ta et siste farvel, dere har mer enn nok rom til dem... Du burde skamme deg! I den situasjonen familien er stiller man opp om man har mulighet. Det er fint mulig å si "Ja, kom gjerne til oss, men dette kom litt brått på, vi har fullt opp begge to med jobb o.l. og har ikke mulighet til å gjøre noe ekstra ut av det, men vi stiller selvfølgelig soverommene til rådighet. Fint om dere kan ta med dyne/putetrekk og laken selv. Og så må vi finne en løsning på matlaging og handling slik at det deles på, da vi dessverre har det veldig travelt akkurat nå." Hadde jeg vært din partner nå hadde jeg vært ganske rystet over din smålighet i denne situasjonen. Så rystet at jeg seriøst hadde vurdert om jeg kunne dele livet med en person med slike holdninger og lite medmenneskelighet. Anonymkode: 8c6fd...f58 👏 Anonymkode: 3285f...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #68 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 8.53): Skjønner ikke at så mange mener dette er ok. Hadde dere syntes det var greit å ha tilnærmet fremmede mennesker boende hos dere? Som oppholdt seg i huset deres mens dere var på jobb? Jeg hadde ikke akseptert det, familiegård eller ei. I tillegg ville jeg aldri selv bodd hos folk jeg ikke kjenner, ennå mindre tatt det som en selvfølge at de skulle akspetere at jeg bare kom og bosatte meg der. Høres ut som et veldig sært opplegg kun for å spare noen kroner i overnatting. Anonymkode: dddc1...a95 Selvsagt hadde jeg det når de kommer for å besøke syk slektning! Anonymkode: 3285f...06e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #69 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): De tok kontakt med svigerforeldrene mine fordi de trodde de fortsatt bor på gården, de hadde ikke fått med seg at vi har overtatt gården. Det er et par år siden vi overtok og det hadde disse slektningene ikke fått med seg. Så tett er altså kontakten mellom dem og svigerforeldrene mine. Svigerforeldrene mine bor forresten ikke i kårbolig, det er ikke kårbolig på gården og da vi overtok kjøpte de leilighet i nærmeste by fordi de ønsker å bo sentralt og ikke være avhengige av bil i alderdommen. Ettersom leiligheten deres kun har et soverom har de ikke plass til overnattingsgjester og derfor tilbød de slekta å bo hos oss som har god plass. Det fyrer meg ekstra at svigerforeldrene mine bare ga dem tilbudet om å bo her uten å snakke med oss først, det hadde føltes langt mindre invaderende om vi hadde blitt spurt om vi kunne gi disse slektningene husrom noen netter enn å bare bli fortalt at de kommer da og da og blir i så og så lang tid. Men, jeg får ikke gjort noe med det nå. De kommer i morgen og vi har brukt kvelden på å vaske og klargjøre to gjesterom, samt gjestebadet. Har også forberedt en gryterett vi skal servere til middag i morgen kveld når de kommer. Da får vi sittet ned og snakket sammen og avklart forventninger osv. Resten av uka må de klare seg selv. Kjenner veldig på at jeg synes det er ukomfortabelt å la folk jeg overhodet ikke kjenner være i hjemmet mitt når jeg ikke er der, men forhåpentligvis gir den følelsen seg litt når vi får snakket sammen over et måltid i morgen kveld. TS Anonymkode: f5fb0...50b Kan de ikke bo i leiligheten til svigers, og så kan svigers sove hos dere? Da har svigers tid til å ta seg av dem på ettermiddagen når de kommer fra sykehuset, og så kjører de bare hjem til dere for å sove. Anonymkode: d693b...7bf 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #70 Del Skrevet 26. september 2023 Voldsomt så mye pepper TS får da. Skjønner godt at det føles ubehagelig å bli presset til å ta i mot overnattingsgjester man ikke kjenner, slekt eller ei. For all del, familie bør man strekke seg langt for å hjelpe, men det er jo forskjell på nær familie man har kontakt med, kjenner og har et forhold til, og fjerne slektninger som bor langt unna og omtrent ikke vet hvem er. Sistnevnte er det ikke en selvfølge for meg å åpne hjemme mitt for. Og jeg ville aldri forventet tilsvarende andre veien heller. Anonymkode: 508b1...4da 15 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #71 Del Skrevet 26. september 2023 Ja, da har gjestene ankommet og jeg kan ikke si jeg ser frem til de neste dagene. De ble tydelig sure da vi ga beskjed om at fra i morgen må de ordne seg selv med mat da både partner og jeg er opptatt på kveldstid flere kvelder denne uka. Vi har stilt kjøkkenet med brød, pålegg, drikke og basisvarer (typ krydder, oljer etc.) til disposisjon, men det virket som de forventet at det skulle stå middag på bordet hver kveld ut fra reaksjonen på beskjeden om at de må ordne seg selv. Det ble også mye styr med bil. De kom med fly og svigerforeldrene mine hentet dem på flyplassen. Gjestene tok det som en selvfølge at de kunne låne en bil av oss mens de er her. Verken partner eller jeg har mulighet til å låne dem bil, vi er avhengige av bilene våre for å komme til og fra jobb, kollektivtransporten her er dårlig. Enden på visa ble at de fikk låne svigerfars bil, han og svigermor bor jo i sentrum og klarer seg uten bil noen dager, så det løste seg. Men veldig spesielt i min verden. TS Anonymkode: f5fb0...50b 8 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MacadamiaNut Skrevet 27. september 2023 #72 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, da har gjestene ankommet og jeg kan ikke si jeg ser frem til de neste dagene. De ble tydelig sure da vi ga beskjed om at fra i morgen må de ordne seg selv med mat da både partner og jeg er opptatt på kveldstid flere kvelder denne uka. Vi har stilt kjøkkenet med brød, pålegg, drikke og basisvarer (typ krydder, oljer etc.) til disposisjon, men det virket som de forventet at det skulle stå middag på bordet hver kveld ut fra reaksjonen på beskjeden om at de må ordne seg selv. Det ble også mye styr med bil. De kom med fly og svigerforeldrene mine hentet dem på flyplassen. Gjestene tok det som en selvfølge at de kunne låne en bil av oss mens de er her. Verken partner eller jeg har mulighet til å låne dem bil, vi er avhengige av bilene våre for å komme til og fra jobb, kollektivtransporten her er dårlig. Enden på visa ble at de fikk låne svigerfars bil, han og svigermor bor jo i sentrum og klarer seg uten bil noen dager, så det løste seg. Men veldig spesielt i min verden. TS Anonymkode: f5fb0...50b Jeg synes seriøst SYND på deg når jeg leser alt dette. Håper de peller seg ut fort som fy. Har dere vurdert å flytte? 5 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #73 Del Skrevet 27. september 2023 Det er ikke normalt å anta service på både ditt og datt. Man spør høflig, og tar et nei like høflig. Synd ikke svigerforeldrene dine kunne bo hos dere, og besøket i deres leilighet... Anonymkode: 4812d...925 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assh**e Skrevet 27. september 2023 #74 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, da har gjestene ankommet og jeg kan ikke si jeg ser frem til de neste dagene. De ble tydelig sure da vi ga beskjed om at fra i morgen må de ordne seg selv med mat da både partner og jeg er opptatt på kveldstid flere kvelder denne uka. Vi har stilt kjøkkenet med brød, pålegg, drikke og basisvarer (typ krydder, oljer etc.) til disposisjon, men det virket som de forventet at det skulle stå middag på bordet hver kveld ut fra reaksjonen på beskjeden om at de må ordne seg selv. Det ble også mye styr med bil. De kom med fly og svigerforeldrene mine hentet dem på flyplassen. Gjestene tok det som en selvfølge at de kunne låne en bil av oss mens de er her. Verken partner eller jeg har mulighet til å låne dem bil, vi er avhengige av bilene våre for å komme til og fra jobb, kollektivtransporten her er dårlig. Enden på visa ble at de fikk låne svigerfars bil, han og svigermor bor jo i sentrum og klarer seg uten bil noen dager, så det løste seg. Men veldig spesielt i min verden. TS Anonymkode: f5fb0...50b Fy faen sier jeg bare. Det er ikke ofte jeg blir så provosert på andre sine vegne som jeg ble nå. Her har du og din partner stilt opp med gratis overnatting til perifere slektninger du knapt har truffet, og så er de ikke takknemlige og forventer i stedet full oppvartning og disposisjon av ene bilen deres. Utakk er verdens lønn sier jeg bare. Hadde det vært meg som var i dine sko så hadde jeg blitt så forbannet at de hadde blitt kastet på hue og ræva ut av huset sporenstreks. Jeg skjønner ikke at du finner deg i dette, du burde ihvertfall gi beskjed om at litt takknemlighet hadde gjort seg for at du og din partner har åpnet dørene til deres hjem. Jeg regner med at dette er generasjonen 70+ som mener seg berettiget til hva det skulle være. Dette synes jeg ikke du bør finne deg i, og du må gi klar beskjed om hvor skapet skal stå både til de besøkende og til dine svigerforeldre. Håper du for din egen del ikke godtar å bli tredd en slik ukomfortabel situasjon over hodet flere ganger. Jeg er rett og slett rystet, og ikke lite forbannet på dine vegne. Håper alle som sa at du burde åpne ditt hjem for disse perifere slektningene, ser hvilke utakknemlige drittsekker besøket ditt viste seg å være. Døende slektning eller ikke, en slik oppførsel av voksne folk som disse slektningene utviste er ikke greit. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #75 Del Skrevet 27. september 2023 Neste gang du får uønskede gjester serverer du ting som quinoa, chiapudding, raw food, osv., og gjør det klart du forventer de deltar i alle måltider. Så skal de nok rømme huset i en fart. Anonymkode: cb3fa...7fe 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assh**e Skrevet 27. september 2023 #76 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Neste gang du får uønskede gjester serverer du ting som quinoa, chiapudding, raw food, osv., og gjør det klart du forventer de deltar i alle måltider. Så skal de nok rømme huset i en fart. Anonymkode: cb3fa...7fe Altfor luksuriøst. De burde fått tørt kneip med muglet ost. Selv det hadde vært for bra for disse utakknemlig og ufyselige drittsekkene av noen gjester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #77 Del Skrevet 27. september 2023 Gi dem litt tid og vær litt raus. De merker nok din mangel på imøtekommenhet. Den dagen slektningen dør, vil du oppleve takknemlighet fordi du åpnet dørene for disse i en livskrise. Jeg har selv stort hus, og har siste ukene hatt flere innom på overnatting. Studenter i praksis (universitetsby), foreldre med voksne, syke barn innlagt på sykehus, venner på festival, ungdommer med behov for kjøretimer (bykjøring), egne barn. Har vært en fin tid, selv om jeg har måttet ivareta egen jobb og forpliktelser. I bytte har jeg tilbud om overnatting flere steder i landet. Jeg er glad den muligheten finnes. Anonymkode: a2ff4...c84 4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #78 Del Skrevet 27. september 2023 26 minutter siden, Assh**e said: Altfor luksuriøst. De burde fått tørt kneip med muglet ost. Selv det hadde vært for bra for disse utakknemlig og ufyselige drittsekkene av noen gjester. Men det er jo poenget. Det blir gjestene som fremstår som utakknemlige mens TS slipper for å kaste dem ut. Og svigermor kan ikke beskylde TS for å være ugjestfri. Win-win. Anonymkode: cb3fa...7fe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assh**e Skrevet 27. september 2023 #79 Del Skrevet 27. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gi dem litt tid og vær litt raus. De merker nok din mangel på imøtekommenhet. Den dagen slektningen dør, vil du oppleve takknemlighet fordi du åpnet dørene for disse i en livskrise. Jeg har selv stort hus, og har siste ukene hatt flere innom på overnatting. Studenter i praksis (universitetsby), foreldre med voksne, syke barn innlagt på sykehus, venner på festival, ungdommer med behov for kjøretimer (bykjøring), egne barn. Har vært en fin tid, selv om jeg har måttet ivareta egen jobb og forpliktelser. I bytte har jeg tilbud om overnatting flere steder i landet. Jeg er glad den muligheten finnes. Anonymkode: a2ff4...c84 Så hun skal bare finne seg i utidig oppførsel til den dagen slektningen dør? Hva i alle dager er det som får deg til å tro at da skal de plutselig snu på flisa og vise takknemlighet. Hvis noen er så gjestfrie at de åpner dørene for deg til sitt eget hjem så venter man ikke med å vise takknemlighet til man selv finner det for godt. Da viser man takknemlighet fra man setter beina innenfor døra. Siden vertsskapet tydeligvis ikke stod til forventningene for de besøkende så burde de jo takket for seg og heller tatt inn på hotell, men det vil de nok ikke så lenge de kan bo gratis trossalt. Makan til utidig oppførsel som disse gjestene utviser. Denne vertinnen må ha tålmodighet av gull, for jeg hadde eksplodert for lenge siden. Endret 27. september 2023 av Assh**e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #80 Del Skrevet 27. september 2023 Assh**e skrev (10 minutter siden): Så hun skal bare finne seg i utidig oppførsel til den dagen slektningen dør? Hva i alle dager er det som får deg til å tro at da skal de plutselig snu på flisa og vise takknemlighet. Hvis noen er så gjestfrie at de åpner dørene for deg til sitt eget hjem så venter man ikke med å vise takknemlighet til man selv finner det for godt. Da viser man takknemlighet fra man setter beina innenfor døra. Siden vertsskapet tydeligvis ikke stod til forventningene for de besøkende så burde de jo takket for seg og heller tatt inn på hotell, men det vil de nok ikke så lenge de kan bo gratis trossalt. Makan til utidig oppførsel som disse gjestene utviser. Denne vertinnen må ha tålmodighet av gull, for jeg hadde eksplodert for lenge siden. Nå har vel slektningene akkurat kommet, og da har de vel ikke rukket å vise så mye «utidig oppførsel» ennå? De har gjort en forventningsavklaring, og ts har beskrevet hvilke hensyn som må tas med tanke på jobb og gjøremål. De har fått lånt en bil og er gjort oppmerksom på at de må sørge for maten selv. Forutinntatthet og hvordan man kommuniserer er to viktige momenter som bør avklares her. Dette kan fint gå bare godt, om ts legger godviljen til. Anonymkode: a2ff4...c84 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå