Gå til innhold

Slekt fra ennen kant av landet forventer å bo hos oss fordi vi har overtatt familiegården. Er det noe vi må finne oss i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her ville jeg strukket meg langt for å tilby overnatting, men om det blir en vane at folk forlanger å bo hos dere sv forskjellige grunner, kan det jo være greit å sette noen grenser. Den situasjonen du beskriver, er allikevel så spesiell at jeg ville svelget noen kameler. Re opp noen senger, ønsk dem velkommen og så lever dere ellers som dere ville gjort uten besøk. De vil jo mest sannsynlig være en del ute av huset og sikkert spise på sykehuset, så kanskje kommer du langt med litt ekstra brød og pålegg. Forøvrig er jeg i en litt lik situasjon, så kan forstå litt hvordan du føler det. Tror mye kan berges med bedre kommunikasjon. Sånn føles det iallefall her. Dersom jeg blir spurt om den og den kan overnatte, er jeg stortsett positivt innstilt. Dersom jeg får følelsen av at det er bestemt over mitt hode, får jeg piggene ute med en gang. Hater å bli overkjørt og få følelsen av at jeg mister råderetten over mitt eget liv! 

Anonymkode: b7e33...bf7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle dager, så mye pepper TS får for å synes det er ubehagelig å bli tvunget til å la fjern slekt hen og partneren ikke kjenner noe særlig overnatte hos dem.

Nå er jeg bymenneske, født og oppvokst i Oslo og har ikke særlig innsikt i hvordan forholdene er på bygda, men er det virkelig sånn at det forventes at den som overtar en gård stiller gjesterom(mene) til disposisjon for slekt som kommer på besøk, uansett hvor perifere slektninger det måtte hvert, til en hver tid? Og at man blir stemplet som både det ene eller det andre om man sier nei, det passer faktisk ikke? Høres utrolig rart ut fra mitt ståsted. 

Noe jeg har observert på KG er at det er en tendens at flertallet er uenig med TS her på KG, så lurer på hva svarene hadde vært om den omvendte problemstillingen ble presentert. Hva ville du svart på denne problemstillingen?

"En slektning på andre siden av landet ligger på det siste. Vi ønsker å besøke ham og da vil vi gjerne bo hos slekt på familiegården i området, som vi har gjort når vi har vært der tidligere . Siden sist har den yngre garde overtatt og de sier at de ikke har tid til overnattingsgjester og ber oss ta inn på hotell. Vi er så skuffet. Er vi urimelige som mener de burde være mer gjestfrie i denne situasjonen?"

Anonymkode: f982f...9fa

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk dagens folk ; meg, meg,meg! Ingen empati og ikke strekke seg litt i prekære situasjoner. " fordi jeg kan jo bli litt sliten og gå glipp av egentid" Haff! Det er ikke sånn voksne empatiske mennesker skal oppføre seg. Da hjelper man til der man kan. 

Hadde det vært et lite hus med lite ekstra plass så hadde det vært noe annet. Men det er det ikke her. 

Selv er jeg vant med at man tilbyr den plassen man har og hjelper til . Jeg har mang en gang sovet en uke på sofaen fordi ; der det er hjerterom er det husrom. Jeg ville vært flau om jeg ikke kunne tilby noe. 

Anonymkode: 2739a...e8c

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt folk boende i huset mitt når jeg selv er borte, uansett situasjon. Og det sklir fort ut hvis man tillater det en gang. Å bruker en sånn situasjon til å skaffe seg overnatting er rett og slett ufint. 

Anonymkode: 5b7e7...e1c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ikke hatt folk boende i huset mitt når jeg selv er borte, uansett situasjon. Og det sklir fort ut hvis man tillater det en gang. Å bruker en sånn situasjon til å skaffe seg overnatting er rett og slett ufint. 

Ufint nei, det er jo famile/slekt. Man gir de husrom. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en odelsgård. Her er det helt vanlig at man da har åpent hus for familie… 

Folk kan faktisk ikke sammenligne odelsgård og vanlig bolighus hvor man betaler flere millioner for å kjøpe. 
Det er helt andre omstendigheter og levemåte å vokse opp på en odelsgård, og de fleste tar verdiene med seg videre i voksenlivet. Her på gården er det kårbolig, dvs at den som bor der nå skal bo gratis på gården, få gratis ved , melk, kjøtt og andre goder fra gårdsdriften til vedkommende dør eller velger å flytte på sykehjem. Du må huske på at det er mange generasjoner som har arbeidet hardt i mange, mange år under helt andre levevilkår enn det vi har idag. Hadde det ikke vært for din samboers familie så hadde ikke dere kunne levd og bodd der idag. Har den blitt overtatt med odel har dere neppe betalt brøkdelen av hva det koster med et hus idag.
Jekk deg ned 10 hakk og ta vare på familieverdiene på gården du har bosatt deg. Å få litt medfølelse og empati for de rundt deg, det ligger noen for døden, familien skal selvfølgelig stille opp. 

Anonymkode: cfc88...b45

• Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ufint nei, det er jo famile/slekt. Man gir de husrom. 

Som voksen bestemmer man over eget hjem. Det finnes ikke den slektning jeg ville hatt gående rundt i huset mitt når jeg er borte. Og her er det i tillegg snakk om perifer slekt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er hjerterom, er det husrom. Men her mangler det visst både hjerterom og husrom.

Anonymkode: d6406...cf4

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan sklir slike situasjoner ut? Man bestemmer ikke at noen i familien skal bli alvorlig syk å havne på sykehus langt borte fra bosted. Det er for dyrt å betale 700 kroner natten på sykehushotell når man ikke vet hvor lang tid det tar. Jeg hadde tilbudt et sted å sove til noen i krise. 

Anonymkode: 407fb...f4e

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan sklir slike situasjoner ut? Man bestemmer ikke at noen i familien skal bli alvorlig syk å havne på sykehus langt borte fra bosted. Det er for dyrt å betale 700 kroner natten på sykehushotell når man ikke vet hvor lang tid det tar. Jeg hadde tilbudt et sted å sove til noen i krise. 

Anonymkode: 407fb...f4e

Når folk forlanger og forventer å få overnatte har det allerede sklidd ut. Jeg skrev at jeg aldri ville hatt noen i mitt hus mens jeg er borte, men kan også legge til at jeg selvsagt heller ikke hadde forventet, langt mindre forlangt å få bo hos noen andre. Uansett omstendighet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (9 timer siden):

Det er IKKE noe dere må finne dere i nei. Og veldig sært slektningene tok kontakt med mor og ikke dere. Bare det hadde fyrt meg. 

De tok kontakt med svigerforeldrene mine fordi de trodde de fortsatt bor på gården, de hadde ikke fått med seg at vi har overtatt gården. Det er et par år siden vi overtok og det hadde disse slektningene ikke fått med seg. Så tett er altså kontakten mellom dem og svigerforeldrene mine. 

Svigerforeldrene mine bor forresten ikke i kårbolig, det er ikke kårbolig på gården og da vi overtok kjøpte de leilighet i nærmeste by fordi de ønsker å bo sentralt og ikke være avhengige av bil i alderdommen. Ettersom leiligheten deres kun har et soverom har de ikke plass til overnattingsgjester og derfor tilbød de slekta å bo hos oss som har god plass. 

Det fyrer meg ekstra at svigerforeldrene mine bare ga dem tilbudet om å bo her uten å snakke med oss først, det hadde føltes langt mindre invaderende om vi hadde blitt spurt om vi kunne gi disse slektningene husrom noen netter enn å bare bli fortalt at de kommer da og da og blir i så og så lang tid.

Men, jeg får ikke gjort noe med det nå. De kommer i morgen og vi har brukt kvelden på å vaske og klargjøre to gjesterom, samt gjestebadet. Har også forberedt en gryterett vi skal servere til middag i morgen kveld når de kommer. Da får vi sittet ned og snakket sammen og avklart forventninger osv.

Resten av uka må de klare seg selv. Kjenner veldig på at jeg synes det er ukomfortabelt å la folk jeg overhodet ikke kjenner være i hjemmet mitt når jeg ikke er der, men forhåpentligvis gir den følelsen seg litt når vi får snakket sammen over et måltid i morgen kveld.

TS

Anonymkode: f5fb0...50b

• Liker 10
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De tok kontakt med svigerforeldrene mine fordi de trodde de fortsatt bor på gården, de hadde ikke fått med seg at vi har overtatt gården. Det er et par år siden vi overtok og det hadde disse slektningene ikke fått med seg. Så tett er altså kontakten mellom dem og svigerforeldrene mine. 

Svigerforeldrene mine bor forresten ikke i kårbolig, det er ikke kårbolig på gården og da vi overtok kjøpte de leilighet i nærmeste by fordi de ønsker å bo sentralt og ikke være avhengige av bil i alderdommen. Ettersom leiligheten deres kun har et soverom har de ikke plass til overnattingsgjester og derfor tilbød de slekta å bo hos oss som har god plass. 

Det fyrer meg ekstra at svigerforeldrene mine bare ga dem tilbudet om å bo her uten å snakke med oss først, det hadde føltes langt mindre invaderende om vi hadde blitt spurt om vi kunne gi disse slektningene husrom noen netter enn å bare bli fortalt at de kommer da og da og blir i så og så lang tid.

Men, jeg får ikke gjort noe med det nå. De kommer i morgen og vi har brukt kvelden på å vaske og klargjøre to gjesterom, samt gjestebadet. Har også forberedt en gryterett vi skal servere til middag i morgen kveld når de kommer. Da får vi sittet ned og snakket sammen og avklart forventninger osv.

Resten av uka må de klare seg selv. Kjenner veldig på at jeg synes det er ukomfortabelt å la folk jeg overhodet ikke kjenner være i hjemmet mitt når jeg ikke er der, men forhåpentligvis gir den følelsen seg litt når vi får snakket sammen over et måltid i morgen kveld.

TS

Anonymkode: f5fb0...50b

Tenker det viktigste er at dere tar i mot dem på en god måte og ikke lar frustrasjonen du føler vises når de er her. Jeg er enig i mye av kritikken du får i tråden, jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg skulle åpnet hjemmet mitt for dem. Når du ikke er enig med det får du gjøre det bedre ut av det denne gangen og ta opp med svigerforeldrene dine hvilke grenser dom gjelder for deg. 

Anonymkode: 34bcb...e94

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en ekstremt frekk måte å "spørre" på, men når det er sagt så syns jeg at dere i utgangspunktet bør la dem bo der. De er ikke ute etter en billig ferie, det er snakk om å si farvel til en døende i slekta. Syns dere bør svare at dere ikke er sikre på at det går, og at dere må snakke med de som vil komme for å se om det kan gå, og så når dere har den praten så forklarer dere det noen andre sa med at soverommene kan de få men dere har ikke tid til å være vertskap etc. Om de er hyggelige og takknemlige og ikke forventer noen oppdisking så sier dere selvsagt ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville mest sannsynligvis sakt "ja" dersom perifer slektningen hadde tatt direkte kontakt med TS sin partner. Det er respektløst å gå gjennom noen andre uten å få være med og ta en avgjørelse på det.

Dersom det hadde skjedd med meg så ville jeg ha nektet på grunn av det. Vedkommende kunne ha spurt TS partners foreldre om nummeret deres slik at han kunne ha ringt å spurt om det var en mulighet for å være hos dere i den kritiske perioden. Ihvertfall til å kunne være der noen dager til å kunne få sakt farvel.

Som TS hevder også er at de er i full arbeid noe som gjør det vanskelig å være vertskap noe som igjen er grunnen til at jeg mener at perifer slektningen burde ha tatt direkte kontakt. For alt det de visste kunne TS og de være på ferie i utlandet nå, og tenk å avtale noe sånt uten å forhøre med seg de? Stygt gjort.

I stedet for å spørre på den frekke måten der ville jeg heller ha kostet på meg en reise og noen dager på hotell for å prøve og ta en ordenlig farvel.

Endret av Intervence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjenner veldig på at jeg synes det er ukomfortabelt å la folk jeg overhodet ikke kjenner være i hjemmet mitt når jeg ikke er der

Hvorfor det? Er du redd for at de skal stjele noe, så låser du sølvtøyskuffen. Er du redd for at de skal rote i nattbordsskuffen din så rydder du bort det du ikke vil at de skal se. Om noe blir stjålet så vet du hvem du skal anmelde, så det er temmelig liten sjanse for at disse gamle slektninger stjeler noe. Så hva er det da å lage seg så mye angst over? Ingenting. 

Anonymkode: 9cef3...743

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at grunnen til at de spurte svigerforeldrene til TS var fordi de fortsatt trodde de bodde på gården, og dette har TS nå bekreftet. Dermed var ikke spørsmålet om overnatting til dem frekt. Men jeg er enig i at svigerforeldrene for høflighets skyld kunne spurt TS om det var ok. De følte sikkert at de måtte si at det var greit med en gang, gitt den spesielle situasjonen.

Jeg tror det raskt ville gått negative rykter om TS om hun stivbent hadde motsatt seg at disse slektningene kunne overnatte der noen netter. Det handler jo ikke om ferie og festivitas, men at de kommer for å ta farvel med en som ligger for døden. Temmelig kaldt å bli sur over noe sånt. Selvsagt kommer de ikke til å rundstjele TS, noe så absurd. Som hun over nevner, er det bare å låse inn om det er noe du er redd for. Jeg ville i hvert fall blitt skikkelig fornærmet om jeg hørte igjen at en vertsfamilie hadde sånne tanker om meg. For det TS vet, kommer de med eget sengetøy, og insisterer på å spise middag ute.

Med tanke på mat, så er ikke det et uovervinnelig problem. Kjøp inn noe ekstra brødmat og pålegg, så lager de seg frokost selv, og middag kan det godt hende de spiser ute, hvis du ikke bare lager noe helt enkelt et par dager. Det å kaste noen former med laks inn i ovnen, og ha poteter og en salat til, går veldig raskt. Samme med forskjellig halvfabrikata, som å rulle ut noen ferdige pizzadeiger, og raskt fylle dem med noe kjøtt, tomat og ost.

Anonymkode: 76fe3...14e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Resten av uka må de klare seg selv. Kjenner veldig på at jeg synes det er ukomfortabelt å la folk jeg overhodet ikke kjenner være i hjemmet mitt når jeg ikke er der, men forhåpentligvis gir den følelsen seg litt når vi får snakket sammen over et måltid i morgen kveld

Forstår at du føler deg overkjørt. 

Men kan det være at det blir en hyggelig opplevelse om du stiller deg litt inn på at ja, nå skal vi bli kjent med denne siden av familien og vi stiller opp for noen folk som er i en livskrise. Du får nok god karma av dette. :P 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er smålig av deg! Dere kan jo bare si at de er velkommen til å overnatte, men at dere dessverre ikke har så mye tid, slik at de må ordne etc selv, evt. ta med sengetøy hvis det er mange som kommer.  

Anonymkode: 78305...7b0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dere får avklart hvordan oppholdet må bli. de får sove og oppholde seg. men må feks lage mat etc selv. dere har ikke noe hotell.

skjønner situasjonen, at de skal være nær ett sykt familiemedlem. men man kan ikke bare forvente at gårdens nye eiere skal stå med åpne dører. tidene forandrer seg.

forventer de hotellservice, må de flytte på hotell desverre.

Anonymkode: 74adf...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...