Gå til innhold

Kattunge under graviditet, eller etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å skaffe oss katt igjen etter at vår gamle gikk bort av alderdom for et par år siden.. Lurer i den forbindelse på om noen har erfaring med det å få kattunge mens man er gravid, og hvordan katten taklet det når barnet kom til verden? Er det bedre å få barn og kattunge samtidig, sånn at de vokser opp sammen? Eller er katten fortsatt såpass ung etter  9+/- måneder at den mest sannsynlig vil takle litt mer liv og leven i huset...? 😅 Er så tomt i huset her nå uten katt, og kunne gjerne tenkt en katt i hus mens jeg gikk gravid😊 

Anonymkode: ce1f3...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for voksen katt, og før ungen blir født, sånn at katten slipper stresset med å få ett nytt menneske i huset.

Anonymkode: b043c...ef2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 0.07):

Ville gått for voksen katt, og før ungen blir født, sånn at katten slipper stresset med å få ett nytt menneske i huset.

Den skjønte jeg ikke. Dersom man skaffer katten FØR ungen blir født, så vil den jo oppleve nettopp det - å få et nytt menneske i huset.

Hva mente du her?

Anonymkode: 14ba6...920

• Liker 2
Skrevet

Ville funnet en som trenger et nytt hjem, da kan dere møte den og se om den passer dere, samtidig som dere hjelper en som virkelig trenger det. (Typ dyrebeskyttelsen el.)

Jeg holder meg unna kattekasse som gravid, det er anbefalt at man ikke tømmer den pga risiko for toxo. Så husk på det bare. 

Anonymkode: 47c99...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den skjønte jeg ikke. Dersom man skaffer katten FØR ungen blir født, så vil den jo oppleve nettopp det - å få et nytt menneske i huset.

Hva mente du her?

Anonymkode: 14ba6...920

Mente selvfølgelig etter :flau: Den kommentaren ble skrevet i halvveis søvne

Skrevet

Takker for innspill! :D Har testet for toxo, og har heldvigvis antisstoffer mot dette. Ønsker kattunge da min erfaring er at man får et helt spesielt forhold til katten om man har den fra den er liten.. ❤️ Det jeg hadde med min gamle var helt unikt. Mulig dette går med voksne katter også, men det vet jeg ikke. 
TS

Skrevet

Jeg ville ventet til etter. Da ser dere hvor stor kapasitet dere har til å ta dere av en katt. 

Å ha en baby kan være utrolig utmattende. Å ha en kattunge også. Og begge deler samtidig vil jeg ikke tilrå.. 

Jeg ville heller sett det an. Fått ungen, og heller skaffet katt når dere ser dere har overskudd til det. 

Anonymkode: c5e6a...8ca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi fikk kattunger mens jeg gikk gravid, et søskenpar. Jeg har vokst opp med katt og har alltid elsket dem, MEN når jeg gikk gravid fikk jeg et slags hatforhold mot dem. Jeg var så sliten, og kattungene pissa og dreit på mattene, klorte opp møbler, rev ned planter, la seg oppi babyens ting (som var klargjort), og plutselig hadde den ene mark som kom «kravlende» ut av rumpehullet mens den koste på fanget mitt. De var da 4 mnd gamle og hadde ikke vært ute.

Med andre ord måtte kattene dessverre tilbake til første eier, og vi ventet med å skaffe ny katt til nyfødtperioden var over. Når barnet ble ca. 10-12 mnd gikk vi til anskaffelse av kattunge igjen, og det ble en helt annen opplevelse. Og glad er jeg for det, for jeg hadde ikke taklet netter med lite søvn, rasering av hus og møbler med en nyfødt som krevde min fulle oppmerksomhet. En eller to kattunger i tillegg til nyfødt ville ødelagt så mye! Jeg anbefaler å vente til babyen er blitt nærmere året, da er barnet også blitt såpass oppmerksom på omgivelsene at det blir ekstra koselig med en liten firebent 🤩 en stor fordel om kattungen er vant til småbarn fra før 😊

Anonymkode: c791b...be4

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar og at du deler egne erfaringer! Det var ting vi ikke har tenkt på ja:bond:  veldig gode poenger! Hvor lenge er kattunger så viltre da tro? Er så lenge siden jeg har hatt kattunge nå.. er ikke gravid enda, og vet jo ikke hvor lang tid det tar å bli gravid. når kattungen er ett år vil den få gå ut og inn som den vil..

men ser ut til at vi kanskje drøyer med kattunge til senere  ja...:S

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Ville ventet til babytiden er ferdig, eller vertfall 6-7 mnd. Husk at katter gjerne legger seg oppå babyer som er varme og lunter deilig melk 😬 Så får ikke baby puste og er for liten til å få pus bort.. Babyer er så forsvarsløse, og ligger de og spreller med en fot hadde sikkert min kattunge «angrepet» 😅 I tillegg er det siste man orker å tenke på med nyfødt om katta sneik seg ut døra, å tømme kattedoen osv. Og kattunger er OVER ALT. De eier ikke manerer 😂 De er på kjøkkenbenker, border, sniker i maten på tallerken osv.. Ja nei de er verdens søteste, men jeg personlig ville venta og sett hva slags baby jeg fikk ☺️ Og deretter kjørt på med kattunge når baby er rundt året. Evt med en gang så katten blir «voksen» og kan slippes ut på egenhendig osv. før baby kommer.. er du allerede gravid eller planlegger du å bli? 

Anonymkode: 191fc...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar og at du deler egne erfaringer! Det var ting vi ikke har tenkt på ja:bond:  veldig gode poenger! Hvor lenge er kattunger så viltre da tro? Er så lenge siden jeg har hatt kattunge nå.. er ikke gravid enda, og vet jo ikke hvor lang tid det tar å bli gravid. når kattungen er ett år vil den få gå ut og inn som den vil..

men ser ut til at vi kanskje drøyer med kattunge til senere  ja...:S

ts

Det varierer nok fra katt til katt, hvor lenge de er viltre. Vi har ei som ble 1 år i mai, som rakk å få ett kull med unger før jeg kastrerte henne..først etter ungene og kastrering har hun roet seg litt. Men hun kan fremdeles finne på å mjaue høyt om natten, klore og grafse på dørene og rase ting ned. Våkner noen ganger av mjauing og smell - og da har hun «klikket», ting ramler ned. Hun er ekstremt selskapssyk, men får ikke være på rommene våre om natten pga. lopper, mark etc. som hun kan ha. Hun er muse- og fuglejeger, spiser dem og..ja. Jeg liker det ikke 😅 men det skal sies at jeg takler det myyyye bedre nå som ungene er 4 og 10 år og jeg er ferdig med den mest krevende småbarnstiden. 

Skrevet

Ikke gravid enda, vi skal begynne å prøve nå! Derfor jeg håpte kanskje at vi rakk å få kattunge nå, og at den da er minst ett år idet babyen kommer, og kan gå ut og inn som den vil..  😅 har liksom tenkt at det hadde vært fint med litt "emosjonell støtte" i form av katt under graviditeten 🙈 spesielt fordi jeg alltid har hatt katt tidligere.. de distraherer og gir så mye varme og kjærlighet ❤️ men har nok fortrengt hvor mye kaos det er med kattunge 😂 eller jeg var jo ganske ung sist jeg hadde kattunge, tenkte nok ikke så mye på renhold og møbler og sånne ting den gang..  

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det varierer nok fra katt til katt, hvor lenge de er viltre. Vi har ei som ble 1 år i mai, som rakk å få ett kull med unger før jeg kastrerte henne..først etter ungene og kastrering har hun roet seg litt. Men hun kan fremdeles finne på å mjaue høyt om natten, klore og grafse på dørene og rase ting ned. Våkner noen ganger av mjauing og smell - og da har hun «klikket», ting ramler ned. Hun er ekstremt selskapssyk, men får ikke være på rommene våre om natten pga. lopper, mark etc. som hun kan ha. Hun er muse- og fuglejeger, spiser dem og..ja. Jeg liker det ikke 😅 men det skal sies at jeg takler det myyyye bedre nå som ungene er 4 og 10 år og jeg er ferdig med den mest krevende småbarnstiden. 

…glemte også å legge til at hun har katteluke og går inn og ut som hun vil. I går stod vi opp til 10.000 fjær i hele huset (på kjøkkenet, stua, badet, vaskerommet, på sofaen, under sofaen), men selve fuglen fant vi ikke. Har også stått opp til døde mus, blod og gørr, halvspiste fugler etc. 🤓

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gravid enda, vi skal begynne å prøve nå! Derfor jeg håpte kanskje at vi rakk å få kattunge nå, og at den da er minst ett år idet babyen kommer, og kan gå ut og inn som den vil..  😅 har liksom tenkt at det hadde vært fint med litt "emosjonell støtte" i form av katt under graviditeten 🙈 spesielt fordi jeg alltid har hatt katt tidligere.. de distraherer og gir så mye varme og kjærlighet ❤️ men har nok fortrengt hvor mye kaos det er med kattunge 😂 eller jeg var jo ganske ung sist jeg hadde kattunge, tenkte nok ikke så mye på renhold og møbler og sånne ting den gang..  

Ts

Ja, jeg hadde samme tanker som deg. Men det ble alt annet enn emosjonell støtte og kos 😬 en annen ting jeg også ville tenkt på, er at katten muligens vil godta barnet mer om barnet allerede er der når katten kommer. Småbarn har en tendens til å lugge eller være litt røff i behandling - og jeg tror en kattunge vil takle det bedre enn en katt på fks. 1år + ❤️

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde kattunge og baby samtidig og dt gikk veldig fint. Den gamle katten vår døde da jeg var høygravid, og vi fikk ny kattunge da babyen var 4-5 mnd. 

Hvis du ikke er høygravid, sånn at du har igjen en god stund av svangerskapet, så ville jeg gått for å skaffet kattunge nå. Da er den verste kattungetida over når babyen kommer. 😊

Anonymkode: adec3...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...