Gå til innhold

Sluttet i politiet, gikk kraftig opp i lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/6-av-10-vurderer-a-slutte-i-politiet-_-anja-slutter-etter-bare-fire-ar-1.16569009

I følge denne saken så velger hun å slutte i politiet og begynne som seniorrådgvier i interrevisjonen i forsvaret. Hun går dermed kraftig opp i lønn sies det. Dette for å poengtere hvor dårlig betalt det er å jobbe i politiet.

Men det de ikke forteller er at jobben som politi og seniorrådgiver i forsvaret krever to helt forskjellige utdanninger. Politiet krever kun en bachelor. Mens seniorrådgiver i internrevisjonen i forsvaret krever master i økonomi, statsvitenskap, ledelse eller lignende.

Hvis hun har master (regner med at hun har ellers hadde hun vel ikke fått jobben). Så er det jo ikke rart hun går kraftig opp i lønn. Uredelig av journalisten å ikke nevne det. Politiet fortjener absoluutt høyere lønnsbudsjetter, men uredelige artikler som dette ødelegger for nettopp det.

Anonymkode: 95734...3bf

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NPM… sånn er det overalt i det offentlige, dessverre. Man skal hele tiden løpe fortere og fortere. 
Jeg kjenner ikke noe til utdanningskravene i Forsvaret, men hvis det stemmer at man må ha master for å få den jobben, er jeg helt enig i at det er uredelig av journalisten å ikke nevne det. Hvis hen var visst det, da. Det siste avsnittet var litt kryptisk, avslutningen fikk meg til å tenke at jeg ikke er sikker på om journalisten skjønner hva intervjuobjektet mener. 

Anonymkode: 79ba1...288

• Liker 2
Skrevet
  • Tre til fem års høyere utdanning med temaer innenfor intern- og/eller eksternrevisjon, økonomi, jus, ledelse, gransking, dataanalyser e.l. Relevant praksis kan veie opp for deler av det formelle utdanningskravet
  • Minimum tre års erfaring fra revisjon/internrevisjon og/eller granskning i privat eller offentlig virksomhet. For tilsetting som seniorrådgiver kreves det minimum fem års relevant erfaring
  • Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk er nødvendig

• kilde: https://karrierestart.no/ledig-stilling/1461284

Man må altså ikke ha master, men min. 3 års utdannelse og 5års erfaring for å bli seniorrådgiver 

Anonymkode: dd43b...a5e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
  • Tre til fem års høyere utdanning med temaer innenfor intern- og/eller eksternrevisjon, økonomi, jus, ledelse, gransking, dataanalyser e.l. Relevant praksis kan veie opp for deler av det formelle utdanningskravet
  • Minimum tre års erfaring fra revisjon/internrevisjon og/eller granskning i privat eller offentlig virksomhet. For tilsetting som seniorrådgiver kreves det minimum fem års relevant erfaring
  • Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk er nødvendig

• kilde: https://karrierestart.no/ledig-stilling/1461284

Man må altså ikke ha master, men min. 3 års utdannelse og 5års erfaring for å bli seniorrådgiver 

Tre år er for de som søker rådgiverstillingen. Seniorrådgiver krever master.

Anonymkode: e7a41...cf7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kilde?

Anonymkode: d1c42...1d3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/6-av-10-vurderer-a-slutte-i-politiet-_-anja-slutter-etter-bare-fire-ar-1.16569009

I følge denne saken så velger hun å slutte i politiet og begynne som seniorrådgvier i interrevisjonen i forsvaret. Hun går dermed kraftig opp i lønn sies det. Dette for å poengtere hvor dårlig betalt det er å jobbe i politiet.

Men det de ikke forteller er at jobben som politi og seniorrådgiver i forsvaret krever to helt forskjellige utdanninger. Politiet krever kun en bachelor. Mens seniorrådgiver i internrevisjonen i forsvaret krever master i økonomi, statsvitenskap, ledelse eller lignende.

Hvis hun har master (regner med at hun har ellers hadde hun vel ikke fått jobben). Så er det jo ikke rart hun går kraftig opp i lønn. Uredelig av journalisten å ikke nevne det. Politiet fortjener absoluutt høyere lønnsbudsjetter, men uredelige artikler som dette ødelegger for nettopp det.

Anonymkode: 95734...3bf

Ja, dette reagerte jeg også på, da jeg så innslaget på Dagsrevyen i går kveld. Hun sier forsåvidt dette: 

image.png.7e73a4cc1a20ef59d6dca0a4cfdc179f.png

Men det blir ikke forklart noe videre hvorfor hun kan tre inn i stillingen som seniorrådgiver. Merkelig av journalisten. MEN kanskje ikke han/hun forsto det heller..

Anonymkode: ce8d6...ec8

• Liker 1
Skrevet

FYI: Hun har lav lønn fordi hun ikke har turnustillegg som etterforsker. Til gjengjeld har hun en meget behagelig arbeidstid i forhold til de som jobber kveld, helg og natt. Min mann jobbet i Politiet og kunne fint tjene over 800.000 i året med turnus og overtid.

Samme med sykepleiere. Grunnlønna er lav, men i turnus kan de tjene mye hvis de gidder.

Min mann sluttet dog i Politiet av andre årsaker, som ikke blir nevnt i artikkelen.

Anonymkode: f0bad...caa

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I utlysningen står det ikke det du påstår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

FYI: Hun har lav lønn fordi hun ikke har turnustillegg som etterforsker. Til gjengjeld har hun en meget behagelig arbeidstid i forhold til de som jobber kveld, helg og natt. Min mann jobbet i Politiet og kunne fint tjene over 800.000 i året med turnus og overtid.

Samme med sykepleiere. Grunnlønna er lav, men i turnus kan de tjene mye hvis de gidder.

Min mann sluttet dog i Politiet av andre årsaker, som ikke blir nevnt i artikkelen.

Mye og mye, vi har vel turnustillegg på ca 70-80 000 i året.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Grunnlønna er nå strengt tatt ikke så lav heller. Hos oss er gjennomsnittlig grunnlønn 580 000 for sykepleiere. Det er ikke lavt for en treårig utdannelse. 

Anonymkode: cde31...889

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, slike artikler, som skal manipulere oss til å tro det ene eller det andre, må ofte leses nøye. Som jeg husker tidligere var det en artikkel om ei flyvertinne, som fikk bare 20 tusen utbetalt pr måned, og klaget på hvor lavt lønn flyvertinner har. Det kom frem i artikkelen at hun jobbet i en 60% stilling. Noe som gir ganske bra månedslønn i 100% stilling, for ei som ikke har en annen utdannelse enn videregående, og er vel strengt tatt servitør, bare i lufta. 

Anonymkode: 52d08...873

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Grunnlønna er nå strengt tatt ikke så lav heller. Hos oss er gjennomsnittlig grunnlønn 580 000 for sykepleiere. Det er ikke lavt for en treårig utdannelse. 

Anonymkode: cde31...889

Har  7 års ansiennitet, min grunnlønn hvis vi ikke lå over tariff ville vært 495 000, det er lite, så alle hos dere må være enten spesialsykepleier eller ha sykt lang ansiennitet

Endret av Topsi
Skrevet

Typisk click bait. Trodde ikke NRK hadde synket så lavt.

Anonymkode: 218ca...04b

• Nyttig 1
Skrevet

Click bait kan vell diskuteres. At man har bedre lønn som førstekonsulent eller seniorkonsulent enn man har som etterforsker er intet nytt, det har man intert i politiet også. Altså den som håndterer pass kan være betraktelig bedre lønnet enn en etterforsker eller annet operativ politi. 

Jeg tror nok ikke denne kvinnen har fått høyre lønn fordi hun har tatt mere utdanning annet enn det hun har med seg fra politiet. Men hun hadde jobbet i forsvaret tidligere, kombinert med utdanning og erfaringer fra politiet virker hun som en kurrant kandidat for stillingen hun er blitt ansatt til. 

Det som er interessant er at det nå merkes godt hvor vi som samfunn har bestemt at pengene skal gå, at hun får betraktelig bedre betalt i en annen statlig stilling er interessant for det reflekterer godt hvor underfinansert politiet er. Det hadde selvfølgelig vært letter å se bilde om hun gikk fra en seniorrådgiver/konsulent stilling i politiet til annen seniorrådgiver/konsulent stilling i forsvaret. En seniorrådgiver i politiet har på ingen måte den lønnen som det legges opp til at hun har fått i forsvaret. 

Det er trist og se hvor underfinansert og skakkjørt politiet er på vei og bli, all den tid det faktisk er mulig å drive både forsvarlig politi og forsvar. 

Anonymkode: 431f4...3b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Står også i artikkelen at som etterforsker får man ikke muligheten til å jobbe ekstra. I motsetning til sykepleiere siden du ville nevne den gruppa. 

Anonymkode: ac610...a46

• Nyttig 2
Skrevet

Når Høyre kommer i regjering ved neste valg så burde de gå inn på å få inn privatisert politi, slik at vi får litt konkurranse der. Da går lønninger opp og vi får et bedre tilbud.

Anonymkode: fc880...d8a

Skrevet

Kjenner tre som er i foreldrepermisjon som er etterforskere i politiet. Ulike avdelinger. De tjener 390, 400 og 430k avhengig av ansiennitet, avdeling og videreutdanning. Han som tjener 430 har syv års erfaring og er politibetjentent3. Han må ha ulønnet permisjon i 4 mnd med ungen, og mora som er miljøarbeider (ikke terapeut med bachelor, men arbeider med vgs) tjener 440k uten tilegg. Hun jobber turnus og blir dermed hovedinntektskilden året rundt. De sier at de egentlig ikke har råd, men har ikke noen valg. Hun må dermed belage seg på å jobbe overtid, og være mer borte fra barnet. Alle de tre ser etter ny jobb. Ingen av dem bor særlig sentralt, så reiseveien til/fra jobb er også lang. 

Så lav lønning er bare en del av problemet, men ett stort problem. Å være politi er belastende, uavhengig av om det er etterforskning, etteretning, forebyggende eller operativt. Jeg forstår godt at mange slutter pga for lav lønn og stor arbeidsmengde. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når Høyre kommer i regjering ved neste valg så burde de gå inn på å få inn privatisert politi, slik at vi får litt konkurranse der. Da går lønninger opp og vi får et bedre tilbud.

Anonymkode: fc880...d8a

Uff nei. Høyre er bra for mye, men privatisering av politi trenger vi virkelig ikke. Man trenger ikke, og bør ikke, bli rik av å være politi. Men de burde slippe å velge mellom ett gjennomsnittlig boliglån eller få barn. 

• Liker 1
Skrevet

Gammelt slagord: Politiet, et artig yrke. Selv lønnen er latterlig!

Anonymkode: 63e2e...547

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Meget behagelig arbeidstid? Det er da en vanlig arbeidstid. Lønn på 460 for å jobbe som etterforsker er LAVT. Jeg kjenner etterforskere som dag inn og dag ut etterforsker seksuallovbrudd og grov vold mot barn. De fortjener bedre! Og når lønna er så lav, så blir det gjennomtrekk i disse belastende stillingene, og det gagner ikke de fornærmede og pårørende i slike saker. 

Anonymkode: be3ed...6f3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...