Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stefar bor i uskiftet bo etter min mor døde. Han vurderer nå å selge leiligheten, for å kjøpe seg ny leilighet i byen hans voksne barn bor i. Kan han det, eller må han utbetale arv til oss barna etter vår mor og hans tidligere ektefelle? Eller kan han selge og bruke alle salgspengene på ny bolig og de først da kommer i arv fra vår mor når han også er død?

Anonymkode: 1b945...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan gjøre som han vil. Dere får evt morsarven når han dør, hvis det er igjen noe. 

Anonymkode: 779a0...cc9

• Liker 6
Skrevet

Når boet selges må det vel skifte til?

Anonymkode: 675c7...108

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei. Ikke i følge arveloven.

Anonymkode: e1d18...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er egentlig det jeg lurer på. Forstår han kan bo i boet til han dør, men lurer på regelverket om han selger boet og kjøper noe annet i en helt annen by? Kan han da bruke pengene på ny bolig og vi barna etter mor får arven når han dør eller etter han selger og kjøper nytt? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig det jeg lurer på. Forstår han kan bo i boet til han dør, men lurer på regelverket om han selger boet og kjøper noe annet i en helt annen by? Kan han da bruke pengene på ny bolig og vi barna etter mor får arven når han dør eller etter han selger og kjøper nytt? Ts

Han kan selge leiligheten og bruke alle pengene på øl og pizza, om han vil...

Anonymkode: 54b66...fb4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Ville bare vite, var usikker på om uskiftet bo var styrt av der man faktisk bodde når den ene døde, eller om det var kun styrt rundt verdiene. Ts

Skrevet

Han selger ikke boet, han selger leiligheten. Boet er i behold.

Anonymkode: 129a9...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Et bo er ikke en bolig. Boet er bare verdiene, de verdiene kan han gjøre som han vil med. 

Anonymkode: 779a0...cc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et bo er ikke det samme som bolig.

Så selv om han selger boligen, sitter han fortsatt i uskiftet bo.

Og når han kjøper ny bolig tilhører ikke den bare ham, men også boet etter din mor.

Anonymkode: a9e83...3f3

Skrevet

Har dere skrevet under på at han kan sitte i uskiftet bo etter deres mor? Egentlig skal særkullsbarn ha krav på skifte ved død, men noe kan velge å godta uskifte til begge er borte. Hadde han 50/50 ved bortgang til deres mor? 
Ved uskiftet bo kan man selge og kjøpe uhindret så lenge verdien ikke blir vesentlig forringet. Dette kan være vanskelig å kontrollere. 

Anonymkode: d0dff...2b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Min stefar bor i uskiftet bo etter min mor døde. Han vurderer nå å selge leiligheten, for å kjøpe seg ny leilighet i byen hans voksne barn bor i. Kan han det, eller må han utbetale arv til oss barna etter vår mor og hans tidligere ektefelle? Eller kan han selge og bruke alle salgspengene på ny bolig og de først da kommer i arv fra vår mor når han også er død?

Så ekkelt å være så opptatt av penger, uten å ta hensyn til han også som har mistet sin partner.

Anonymkode: 7dce8...cd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, i uskifte er han pliktig til å ivareta verdiene etter avdøde. Si egen del kan han gjøre med hva han vil, men ikke avdøde.

Men uskifte gjelder til dagen han dør. Regner med dere har skrevet under på dette, TS? Vanligvis skiftes boet med arvingene som ikke er livsarvinger til enke/enkemann med mindre man avtaler noe annet.

Anonymkode: 3f0dc...7e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han kan gjøre som han vil, arven kommer ikke til dere før han dør. Skjønner ikke at særkullsbarn tillater noen å sitte i uskiftet bo. Du er bedre enn hva jeg hadde vært i en slik situasjon. 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i all verden sitter han i uskiftet bo?? 

Anonymkode: 3b7cf...cf1

• Liker 6
Skrevet

Han kan ikke forbruke uforholdsmessig mye av boet, men i praksis så skal ekstremt mye til for at en skal kunne kreve skifte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, i uskifte er han pliktig til å ivareta verdiene etter avdøde. Si egen del kan han gjøre med hva han vil, men ikke avdøde.

Men uskifte gjelder til dagen han dør. Regner med dere har skrevet under på dette, TS? Vanligvis skiftes boet med arvingene som ikke er livsarvinger til enke/enkemann med mindre man avtaler noe annet.

Anonymkode: 3f0dc...7e3

Men hvilken kontroll har man over dette? Man har ikke innsyn i økonomien og den dagen man finner det ut, er mannen død og pengene brukt opp. Ved uskiftet bo risikerer man å miste alt. Jeg har lært det på den harde måten

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Han kan i praksis gjøre akkurat hva han vil med leiligheten og alle verdier han overtok etter din mor. Det finnes regler mot å forringe verdien av boet, men det skal ekstremt mye til for at noe går inn under dette - pluss at verdier som er borte er borte, så det nytter lite å komme i etterkant når gjort er gjort. Å bytte leilighet regnes definitivt ikke som å forringe verdien av boet. 

Det han ikke kan gjøre er å gi bort store gaver fra boet til sine egne barn uten å ta hensyn til deg. Men her finnes det måter å trikse det til så verdiene i praksis gis bort likevel.

Anonymkode: cbee6...406

Skrevet

Oj, dette var en informativ tråd. Aldri la steforelder sitte i uskiftet bo mao! 

Anonymkode: d3d35...118

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så ekkelt å være så opptatt av penger, uten å ta hensyn til han også som har mistet sin partner.

Anonymkode: 7dce8...cd2

Og hva med TS som har mistet sin mor??

Anonymkode: df5ab...aab

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...