Gå til innhold

Er jeg uhøflig hvis jeg sier " jeg vil ha" og" ikke "kan jeg få?" på en Cafe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier dere når dere er på pub? Kan jeg få en pils? Jeg vil ha en pils?  En pils!

Anonymkode: 54938...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 19.40):

Her er en ung servitør som mener at kunder mangler folkeskikk

Når ble «jeg vil ha» det nye «hei»? (aftenposten.no)

Jeg er enig i at man bør ha øyekontakt med de som står bak kassa. Et hei kan ikke skade. 

Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer.  Må jeg da formulere meg med  fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv.  Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har?

Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. 

Hele poenget er ju at man skal si hei først... 

Folkeskikk å si ja,takk/ nei,takk.

Anonymkode: 137ca...6ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå måtte jeg lukke øynene og se for meg disken og hva jeg pleier å si. Tror dialogen pleier å gå omtrent som dette:

Der jeg pleier spise varm mat: "Hei! Bord 12, jeg skal ha en husets burger. Og en fanta. Takk."

Når jeg kjøper kake på en annen kafé: "Hei, jeg kan få en eplekake med krem. Og kaffe. Takk."

Jeg smiler, de smiler, og alle virker fornøyd.

Anonymkode: 34b7e...082

Hei er det magiske ordet her😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 20.06):

Selvfølgelig SKAL jeg ha det. Jeg bytter det mot penger. "Kan jeg få..." retter seg mot ting som jeg kan FÅ gratis.

Anonymkode: 6663d...3c6

Ja, men du SKAL si hei først.

Gjør du det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt over det engang. Men nå har jeg jobbet i servicebransjen selv. Jeg sier hei og smiler, møter blikket, etterfulgt av "kan jeg få x eller y". Men jeg sier også "jeg vil ha" noen ganger. Så lenge man starter med et hei og et smil, og avslutter med takk, så syns jeg ikke man skal henge seg opp i "kan jeg få" delen? Husker selv hvor matt jeg ble av folk som bare buste ut med "jegskalhablabla", rett på. Da må man ofte få de til å gjenta spørsmålet også fordi man ikke rekker å etablere kontakt først. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (3 minutter siden):

Har ikke tenkt over det engang. Men nå har jeg jobbet i servicebransjen selv. Jeg sier hei og smiler, møter blikket, etterfulgt av "kan jeg få x eller y". Men jeg sier også "jeg vil ha" noen ganger. Så lenge man starter med et hei og et smil, og avslutter med takk, så syns jeg ikke man skal henge seg opp i "kan jeg få" delen? Husker selv hvor matt jeg ble av folk som bare buste ut med "jegskalhablabla", rett på. Da må man ofte få de til å gjenta spørsmålet også fordi man ikke rekker å etablere kontakt først. 

Folk sier ikke hei i det hele tatt,  det er det hun reagerer på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk sier ikke hei i det hele tatt,  det er det hun reagerer på. 

Ja og det er en uting. Servitører/folk bak kassa og folk i servicebransjen generelt fortjener respekt de også. Hvem går til fastlegen og kjører "jeg vil ha blodprøve" uten å si hei først f.eks.?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror at en del folk glemmer, er at det å være hyggelig og høflig er ikke bare til fordel for den som er på jobb. Om de ansatte liker deg, vil du også mye lettere få god behandling der du handler. Alt fra oppgradering på hotellrom til rabatter og ekstraservice. Det går begge veier.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om helt elementær folkeskikk og oppdragelse. 

Sier alltid "Hei, jeg vil gjerne ha ...." eller "Hei, jeg vil kjøpe ..." 

Kunne aldri fått meg til å si "Jeg skal ha" Det lærer de fleste av seg i 4 års alderen.

Når noen tilbyr meg noe, selv om jeg det er en vare jeg evt. betaler for, så takker jeg høflig nei.

Jobbet i bar tidligere. Og svarte konsenkvent "Jeg skal ha 84 kroner av deg" til folk uten oppdragelse. How the tables turned! Eller det beste; de som kom til baren, sure, uten et hei med "Få en". Grøss! Sa bare "Hva sa du?🤨" Da ble tonen en helt annen vanligvis. Det koster veldig veldig lite å bare være bittelitt høflig.

Anonymkode: 4e90d...18b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (40 minutter siden):

Det jeg tror at en del folk glemmer, er at det å være hyggelig og høflig er ikke bare til fordel for den som er på jobb. Om de ansatte liker deg, vil du også mye lettere få god behandling der du handler. Alt fra oppgradering på hotellrom til rabatter og ekstraservice. Det går begge veier.

Det gjør det så absolutt,  mye lettere å strekke seg litt lengre for å finne rabattknappen for de som er hyggelige. 😉

Sure, grettne folk får ingenting ekstra utenom et smørblidt "ha en fin dag" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 24.9.2023 den 21.23):

Lyder som en unge uten oppdragelse og folkeskikk.  Det er helt gratis å oppføre seg høflig og vennlig mot de som jobber i butikken. Det tar ikke lange tiden heller. Hyggelige kunder gjør dagen bedre for lavtlønnede butikkansatte.

Om de bare kunne vært like hyggelig selv, så hadde jeg vært hyggelig tilbake. Flere ganger sa jeg hei og smilte. Kassadama overså meg, snakket med kunden før meg og kunden etter meg MENS hun ekspederte meg. Det sier seg selv at jeg ikke er høflig mot henne lengre. Det har hendt jeg har sagt «Jeg skal ha kvitteringen min, forresten!» når hun har glemt å gi meg den. Skal sies det er nærbutikken der vi har fritidsbolig, og vi handler kun en sjelden gang der. Hun er vel sur for at hennes butikk er god nok når vi har glemt en løk 🤣 Men en vakker dag sender jeg klage til butikkjeden sentralt på henne 😉 Den som ler sist, ler best … 

Hadde hun bare vært høflig mot meg ville jeg ikke kviet meg for å gå dit, og hun kunne fått inn mer cash… 

Enkelte butikkansatte bør se litt lengre enn sin egen navne. Vi lever ikke i 1850 da man kom inn i butikken på kjøpmannens nåde.

Anonymkode: e11b7...5e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2023 at 7:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at man bør ha øyekontakt med de som står bak kassa. Et hei kan ikke skade. 

Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer.  Må jeg da formulere meg med  fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv.  Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har?

Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. 

En liten digresjon, men som småbarnsforeldre lærer vi at skal vi gi barna en beskjed, så bør det gis som en beskjed og ikke et spørsmål. Sier vi "Kan du gå å vaske henda" når vi mener "Gå og vask henda" så gir vi barna faktisk et valg og bør respektere svaret. 

Barna tar etter oss. Når vi prøver å gi de et valg kun når de faktisk har et valg, så tar de så klart etter oss. Når jeg er på en kafe  og ber om en bolle som ligger fremme, hvorfor i all verden trenger jeg å gi personen i kassa et valg? Har personen i kassa et behov for å inviteres til å kunne si "Nei, den siste bolle sparer jeg til en annen kunde?"

Anonymkode: e9b4e...731

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En liten digresjon, men som småbarnsforeldre lærer vi at skal vi gi barna en beskjed, så bør det gis som en beskjed og ikke et spørsmål. Sier vi "Kan du gå å vaske henda" når vi mener "Gå og vask henda" så gir vi barna faktisk et valg og bør respektere svaret. 

Barna tar etter oss. Når vi prøver å gi de et valg kun når de faktisk har et valg, så tar de så klart etter oss. Når jeg er på en kafe  og ber om en bolle som ligger fremme, hvorfor i all verden trenger jeg å gi personen i kassa et valg? Har personen i kassa et behov for å inviteres til å kunne si "Nei, den siste bolle sparer jeg til en annen kunde?"

Anonymkode: e9b4e...731

Du misser hele poenget... Hei! Kan jeg få/jeg vil ha osv...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal bestille noe over disk eller på restaurant, sier jeg "jeg vil gjerne ha....". Det høres mindre strengt ut enn "jeg skal ha".  

Anonymkode: c5b6c...228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 19.53):

Når jeg bestiller: "Jeg vil gjerne ha...."

Når jeg får maten: "Tusen takk. Ha en fin dag."

Jeg sier "nei, takk" til pose i butikken. 

Anonymkode: 02621...780

Hva om vedkommende ikke har en fin dag, eller ikke ønsker seg en fin dag? Er ikke særlig inkluderende av deg å legge press på at den ansatte absolutt skal ha en fin dag.

Derfor sier jeg; "Tusen takk - ha en dag".

Anonymkode: 63443...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil ha" fikk jeg streng beskjed om at ikke var greit hele barndommen. Det river i meg å skulle si sånt til folk som står og smiler til meg og skal yte service. Jeg sier gjerne  "hei, kunne jeg fått..." 

Det henger litt igjen fra tiden jeg bodde i Tyskland. Der bruker de høflig form både med De/Dem, men også ved konjunktiv. Jeg liker å vise tydelig respekt gjennom språket, selv om jeg selvsagt ikke går rundt og sier De/Dem i Norge da 😅

Anonymkode: c7d44...a2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv så sier jeg alltid hei og bruker "kan jeg få" eller "jeg vil gjerne ha" osv. Men jeg er overdrevent høflig når det kommer til slikt, klarer ikke å kvitte meg med det heller. Sier alltid nei takk til pose og ja takk til kvittering. Ha en god dag videre eller noe slikt sier jeg og ofte. Er jo bare en ok måte å prate til hverandre på. 

Samme vane hjemme, takker og spør på en ok måte.

Men spesielt i butikk der de må forholde seg til masse ræva mennesker som gjør seg vanskelig bare fordi de kan så er jeg alltid hyggelig og grei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 20.04):

Sier folk "nei takk" til kvittering også?  Hva er vanlig? 

Jeg gjør det. Er alltid høflig og snill mot de i kassa for jeg har jobbet med det selv og du møter nok av frekke utakknemlige folk hver dag. Jeg skal aldri bli den sure stressa kunden som sliter ut de som er på jobb. 

Hvorfor er det så vanskelig å unne andre et smil, hei og takk?

Anonymkode: ef962...007

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva om vedkommende ikke har en fin dag, eller ikke ønsker seg en fin dag? Er ikke særlig inkluderende av deg å legge press på at den ansatte absolutt skal ha en fin dag.

Derfor sier jeg; "Tusen takk - ha en dag".

Anonymkode: 63443...25c

At noen ønsker deg en fin dag når man har en drittdag kan faktisk være litt koselig. 

Anonymkode: ef962...007

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 19.40):

Foretrekker du også at sjefen på jobben din ikke sier "hei", "takk", og at de gir deg oppgavene dine i form av "disse dokumemtene ferdig neste onsdag kl 12", "denne oppgaven gjort til kl 16 i morgen"? En av grunnene til at man skal være normalt hyggelig med folk selv om de "bare gjør jobben sin" er å signalisere at man har respekt for dem og oppgaven de gjør. Er vel samme at de ikke har utdanning, er unge og "bare" jobber i butikk - de trenger ikke behandles som om de er under deg. Hadde de ikke passet på å ha poser å tilby ville det vært ditt problem hvordan du tar med deg varene. Det er virkelig ikke så vabskelig å være litt hyggelig, og det gjør det lettere for folk å gjøre jobben sin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...