AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Del Skrevet 24. september 2023 Her er en ung servitør som mener at kunder mangler folkeskikk Når ble «jeg vil ha» det nye «hei»? (aftenposten.no) Jeg er enig i at man bør ha øyekontakt med de som står bak kassa. Et hei kan ikke skade. Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer. Må jeg da formulere meg med fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv. Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har? Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. Anonymkode: 54938...68c 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Del Skrevet 24. september 2023 Det handler jo ikke om hvilken service du får eller ei. Sier du ikke jatakk, neitakk og hei til andre? Anonymkode: e9fa1...85e 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Del Skrevet 24. september 2023 Skjønner at denne vil provosere litt folk. Men, jeg syns ikke det er for mye å be om å være høflig mot andre mennesker, rett og slett. Jeg sier hei med øyekontakt og nei takk. Noen ganger er jeg naturligvis i bedre humør enn andre ganger, men jeg er aldri ufin. Det koster lite å være høflig. Anonymkode: 4879f...84c 25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 24. september 2023 #4 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg bruker å si at jeg «skal ha» det og det bak disken. Men jeg sier «Hei», «Neitakk» og «Jatakk» til poser og kvittering. Jeg sier også «Ha det bra» eller «God helg» når jeg går. Jeg sier også «Takk for hjelpen» hvis de har hjulpet meg med noe, selv om det er jobben deres. 27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg vet ikke helt hvem du mener man skal være høflig med hvis det ikke gjelder ukjente du treffer på i løpet av dagen? Du kan jo bare si "pølse! Med brød!" så kan vi resten koste på oss de få ekstra ordene. Som mange av oss prøver å lære barna våre også. Anonymkode: 11243...569 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Del Skrevet 24. september 2023 Å si "kan jeg få" er litt rart, for man får ingenting. Men å være høflig, si hei, møte blikket og si takk. Burde folk kunne. Anonymkode: 74831...11d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa30 Skrevet 24. september 2023 #7 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er en ung servitør som mener at kunder mangler folkeskikk Når ble «jeg vil ha» det nye «hei»? (aftenposten.no) Jeg er enig i at man bør ha øyekontakt med de som står bak kassa. Et hei kan ikke skade. Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer. Må jeg da formulere meg med fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv. Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har? Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. Anonymkode: 54938...68c Klart man sier takk, og jeg vil gjerne ha. Men om du vil være ufyselig så kjør på. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg tror dette går på vanen, ikke at man går inn for å være uhøflig… Jeg er vant med at vi sier «Kan jeg få», det er vanligst her. Men tenker ikke over det når folk formulerer seg anderledes, dersom tonen er vanlig. Anonymkode: 5c214...782 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Del Skrevet 24. september 2023 Når jeg bestiller: "Jeg vil gjerne ha...." Når jeg får maten: "Tusen takk. Ha en fin dag." Jeg sier "nei, takk" til pose i butikken. Anonymkode: 02621...780 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehøna Skrevet 24. september 2023 #10 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg sier alltid "hei" og "takk" når jeg er på kafé og bestiller noe. "Hei! En Café latte, og en rekesalat uten dressing, takk" og når jeg får det servert så smiler jeg og sier "takk!" eller om det er ekstra service så legger jeg til "tusen" 😊 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Del Skrevet 24. september 2023 Alle sier "jeg vil ha" her (kantina på jobb), det er ikke uhøflig så lenge du ikke tigger...betaler jo for det man får Anonymkode: 7163e...70c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Del Skrevet 24. september 2023 Sier folk "nei takk" til kvittering også? Hva er vanlig? Anonymkode: 54938...68c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #13 Del Skrevet 24. september 2023 Selvfølgelig SKAL jeg ha det. Jeg bytter det mot penger. "Kan jeg få..." retter seg mot ting som jeg kan FÅ gratis. Anonymkode: 6663d...3c6 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg sier alltid «hei» til vedkommende som jeg skal handle med. Det koster så lite. Jeg sier også «kan jeg få…», er enig med at det høres litt rart ut når en tenker over det, men uansett så fortsetter jeg nok med det. Jeg takker nei til kvittering, jeg takker nei til pose, jeg sier takk for hjelpen, og sier ha det bra når jeg går. Anonymkode: f6c46...f6f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 24. september 2023 #15 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg lurer jo litt på hva slags sted dette er hvis det virkelig er regelen heller enn unntaket at kunder ikke sier "hei" eller "nei/ja takk", og det høres jo ufattelig kleint ut om den unge jenta høflig står og sier hei, og responsen er "jeg skal ha" etterfulgt av "nei" på spørsmål om pose, men mulig dette er mye vanligere enn jeg har sett for meg. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer. Må jeg da formulere meg med fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv. Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har? Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. Anonymkode: 54938...68c I mitt hode høres i alle fall "jeg vil ha" og "nei" litt uhøflig ut om en ikke utveksler andre høflighetsfraser, og jeg oppfatter det å si "nei takk" som normal høflighet en generelt også prøver å oppdra barn til å si. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 24. september 2023 #16 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg sier "kan jeg få...", alle oppegående skjønner at det ikke betyr gratis. Er bare for å være hyggelig. Sier "ja takk" og "nei takk" også. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Del Skrevet 24. september 2023 Å trampe inn på en kafe eller butikk og bare befale "jeg skal ha" uten å hverken si hei, formulere seg høflig eller si takk er ansett som svært uhøflig i alle land jeg har vært i utenfor Norge. Man skal ikke lenger enn til København der det er ansett som helt uhørt. Man sier hei, man sier "ja, jeg vil gjerne ha... " eller noe lignende, man sier takk og ha det bra/ha en fin dag når man får varer og går, kan koste på seg en kommentar om at det ser bra ut hvis det gjør det på kafe, man sier jatakk eller neitakk til pose, kvittering og hva enn nå personalet spør om. Jeez. dette er jo noe av det første man lærer barn - å si takk og i passende sammenhenger. Anonymkode: e0ef3...034 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #18 Del Skrevet 24. september 2023 Sier "Hei", "ja takk, nei takk", men har alltid sagt "jeg skal ha...". Det var det jeg øvde inn når jeg jobbet med min sosiale angst, så jeg klarer ikke bytte, synes allerede det er vanskelig å bestille ting. Har aldri reagert på det før, de fleste jeg kjenner bestiller ting sånn. Tror ikke det handler om høflighet, bare det man har vokst opp med og det som har blitt til vane. Anonymkode: 308d9...c60 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er en ung servitør som mener at kunder mangler folkeskikk Når ble «jeg vil ha» det nye «hei»? (aftenposten.no) Jeg er enig i at man bør ha øyekontakt med de som står bak kassa. Et hei kan ikke skade. Samtidig er jeg en kunde. Jeg betaler for mine varer. Må jeg da formulere meg med fraser som " jeg vil gjerne ha, kan jeg få " osv. Har det ikke betydning hvilket tonefall og fremtoning en kunde har? Bør jeg også si nei takk til pose i butikken ? Holder det ikke bare å si "nei" ? Posen er ikke noe ekstra service, det koster over 4 kroner. Anonymkode: 54938...68c Jeg sier alltid 'jeg vil gjerne ha' eller 'jeg vil ja', sier det høflig og med et smil. Blir rart å spørre når tilbudet allerede er gitt. Ja, jeg vil kjøpe det du tilbyr. Anonymkode: 424d9...ec2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #20 Del Skrevet 24. september 2023 Hei! Jeg vil gjerne ha en * / Hei! Kan jeg få en * / Hei! En * Tusen takk, ha det! / Tusen takk / Takk / God helg Ja takk / Gjerne det Nei takk / Nei takk, det går bra Ja, det er jobben deres og du skal betale for det, men er det virkelig så vanskelig å være hyggelig? Sånne som bare forlanger og er frekk, er det kvalmeste jeg vet. Ja og de som måå få maten sin med en gang, ikke kan vente fordi de har andre ting de skal rekke og blabla. Spyyr. Anonymkode: d1e39...8ed 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå