AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Jeg har ønsket meg bobil lenge, reiser en del på kryss og tvers i landet på hundeutstilling og synest det er mye styr med hytte/hotell. Dere som har bobil, er det verdt pengene? Dyrt å ha? Hvilke er gode biler og hva bør en styre unna? Anonymkode: a1a26...f2c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Rullende festivaldoer er pengesluk nesten uansett. Mye trøbbel med råte, bilene er ofte basert på varebiler som har en holdbarhet på fem år og som ikke tåler oppbyggingen i bobilfabrikken. Om du vurderer å kjøpe bobil som typisk koster 700 kkr, kan du like godt på hotell hver gang du skal på utstilling til 2 kkr. Mye kjekkere, rensligere, mer sosialt og mye mindre arbeid med det. Da har vi ikke en gang nevnt at den støgge plastkassen skal stå et sted de 350 dagene i året den ikke er i bruk. Anonymkode: 20195...25f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #3 Skrevet 25. september 2023 Vi har bobil og synes det er verdt å ha. Vi kan dra på turer hele året. I inn og utland. Tar med pus. Hvor dyrt det er kommer jo ann på mye. Er ikke trenge å eie enn andre biler. Spørs på om du må ta lån, og hvor tung bil du skal ha. Vår går på 0.8l mila, så ikke kjempebillig å kjøre med dagens priser. Men så klart billigere enn hotell. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Rullende festivaldoer er pengesluk nesten uansett. Mye trøbbel med råte, bilene er ofte basert på varebiler som har en holdbarhet på fem år og som ikke tåler oppbyggingen i bobilfabrikken. Om du vurderer å kjøpe bobil som typisk koster 700 kkr, kan du like godt på hotell hver gang du skal på utstilling til 2 kkr. Mye kjekkere, rensligere, mer sosialt og mye mindre arbeid med det. Da har vi ikke en gang nevnt at den støgge plastkassen skal stå et sted de 350 dagene i året den ikke er i bruk. Anonymkode: 20195...25f Alt du sier er jo svada. Har bil fra 2012 går utmerket, før denne hadde vi 2008, null fukt eller råte. Og bilen er så ren som du går den selv. Man vasker, tømme do er ikke akkurat et stort problem. Og mer sosialt? Er ekstremt mange bobiler som møtes og har det koselig sammen på campingplasser rundt om. Bare å skrive et innlegg på en av gruppene på fb så får man noen å reise med. Vi som er asosiale sliter vel mer med å ikke være sosiale. Vi bruker vår stygge plastkasse året rundt. Aldri hørt maken til fordommer før. Nesten så en skulle tro du var misunnelig. Anonymkode: a3f31...ab4 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #4 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rullende festivaldoer er pengesluk nesten uansett. Mye trøbbel med råte, bilene er ofte basert på varebiler som har en holdbarhet på fem år og som ikke tåler oppbyggingen i bobilfabrikken. Om du vurderer å kjøpe bobil som typisk koster 700 kkr, kan du like godt på hotell hver gang du skal på utstilling til 2 kkr. Mye kjekkere, rensligere, mer sosialt og mye mindre arbeid med det. Da har vi ikke en gang nevnt at den støgge plastkassen skal stå et sted de 350 dagene i året den ikke er i bruk. Anonymkode: 20195...25f Det er akkurat slik jeg har tenkt om bobiler tidligere😆 Jeg bor mye på hotell da jeg reiser en del i jobben, og jeg får mer og mer avsmak når det kommer til hygiene rundtomkring🫣 På Hotell og hytter har det foregått både «ett og hitt» i sengetøyet før du kommer (dyne/pute/madrass blir ikke vasket….). I bobil blir det så rent som man ønsker det selv😉 En bobil vil nok bli brukt stort sett hele året av oss, og parkering har vi selv👍🏼 men dyrt….ja det er det så absolutt🥴 Anonymkode: a1a26...f2c 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #5 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rullende festivaldoer er pengesluk nesten uansett. Mye trøbbel med råte, bilene er ofte basert på varebiler som har en holdbarhet på fem år og som ikke tåler oppbyggingen i bobilfabrikken. Om du vurderer å kjøpe bobil som typisk koster 700 kkr, kan du like godt på hotell hver gang du skal på utstilling til 2 kkr. Mye kjekkere, rensligere, mer sosialt og mye mindre arbeid med det. Da har vi ikke en gang nevnt at den støgge plastkassen skal stå et sted de 350 dagene i året den ikke er i bruk. Anonymkode: 20195...25f Høres ut som du har peiling 🤯 Bobil er helt genialt. Vi har dratt land og strand, og rundt omkring i verden. Det er en frihet og herlig å pakke rett i bobilen. Alt er med hele veien. Samt at dyrene liker det godt. Mye mindre stressende. Anonymkode: e5c45...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Skrevet 25. september 2023 Jeg ønsker meg også en bobil, men har regnet på det at for meg blir det et tapsprosjekt. Leste et sted at den mister sin verdi med 35% de første årene, deretter må den jo inn til flere kontroller, med vedlikehold + mer. Har heller ikke noe garasje til den. Så sjeldent som jeg kommer til å bruke den, er det mer lønnsomt å dra på hotell en gang i blandt har jeg regnet ut. (Kanskje det er litt annerledes hvis man er veldig opptatt av hundeutstilling?) Men fy søren så koselig det er ❤️ Leide en bobil i sommer med familien, og det var veldig gøy å være så mobil. Fikk se mye av Norge som jeg ikke hadde sett før. Man har liksom livet sitt med seg i et sneglehus med hjul haha. De fleste campingplasser har flere fasiliteter og wifi, så det var jo som å være i et bittelite hjem unna hjemmet. Hadde jeg hatt veldig god råd hadde jeg kjøpt en! Og jeg ville sannsynligvis valgt en alkove bobil, slik at man fikk brukt litt av den vertikale plassen over førersetet. Anonymkode: 8c846...c37
Tøvftta Skrevet 25. september 2023 #7 Skrevet 25. september 2023 Jeg digger bybobil. De er det tross alt karosseri på. Lettvint, kjekt og praktisk med ‘hus på hjul’. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #8 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ønsker meg også en bobil, men har regnet på det at for meg blir det et tapsprosjekt. Leste et sted at den mister sin verdi med 35% de første årene, deretter må den jo inn til flere kontroller, med vedlikehold + mer. Har heller ikke noe garasje til den. Så sjeldent som jeg kommer til å bruke den, er det mer lønnsomt å dra på hotell en gang i blandt har jeg regnet ut. (Kanskje det er litt annerledes hvis man er veldig opptatt av hundeutstilling?) Men fy søren så koselig det er ❤️ Leide en bobil i sommer med familien, og det var veldig gøy å være så mobil. Fikk se mye av Norge som jeg ikke hadde sett før. Man har liksom livet sitt med seg i et sneglehus med hjul haha. De fleste campingplasser har flere fasiliteter og wifi, så det var jo som å være i et bittelite hjem unna hjemmet. Hadde jeg hatt veldig god råd hadde jeg kjøpt en! Og jeg ville sannsynligvis valgt en alkove bobil, slik at man fikk brukt litt av den vertikale plassen over førersetet. Anonymkode: 8c846...c37 Min første bobil solgte jeg for sammen pris som jeg kjøpte, tre år senere. Så der taper man nok ikke stort på bruktmarkedet. Anonymkode: a3f31...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Jeg har ikke egentlig bobil, men en innredet VW Transporter. Den er ca. 20 år gammel, men har fungert fint for sommerturer for meg i over 10 år nå. Jeg er litt redd for gass, så selv om jeg har kokemuligheter i bilen, bruke jeg nesten alltid kokeapparatet utenfor bilen. Jeg har ikke varme eller strøm, men det behøves knapt om sommeren. Det er heller ingen dusj, så da tar jeg inn på campingplasser eller bader i vannene der jeg kjører. Toalett har jeg heller ikke. Enten stanser man på rasteplasser eller bensinstasjoner, eller når man overnatter i skogen eller på fjellet blir det å finne et skjulested ute i det fri. Jeg reiser alltid i Norden, så da har denne bilen vært perfekt for meg. (Kvinne, 69.) Anonymkode: 50660...498 1
Illuminatum Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 19.37): Jeg har ønsket meg bobil lenge, reiser en del på kryss og tvers i landet på hundeutstilling og synest det er mye styr med hytte/hotell. Dere som har bobil, er det verdt pengene? Dyrt å ha? Hvilke er gode biler og hva bør en styre unna? Anonymkode: a1a26...f2c Bruk litt tid på å finne en som du liker og som dekker de behov du har. Selv kjøpte vi en for tre år siden. Den ble byttet ut i fjor med en for oss ny og større. Selv om den er fra 2007 er den tørr og fin. Vi har nå kjørt den i ett og et halvt år snart. Ingen vedlikeholdskostnader utenom registerreimskifte. Veldig deilig med bobil og reiser rundt og stoppe der en har lyst.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har ikke egentlig bobil, men en innredet VW Transporter. Den er ca. 20 år gammel, men har fungert fint for sommerturer for meg i over 10 år nå. Jeg er litt redd for gass, så selv om jeg har kokemuligheter i bilen, bruke jeg nesten alltid kokeapparatet utenfor bilen. Jeg har ikke varme eller strøm, men det behøves knapt om sommeren. Det er heller ingen dusj, så da tar jeg inn på campingplasser eller bader i vannene der jeg kjører. Toalett har jeg heller ikke. Enten stanser man på rasteplasser eller bensinstasjoner, eller når man overnatter i skogen eller på fjellet blir det å finne et skjulested ute i det fri. Jeg reiser alltid i Norden, så da har denne bilen vært perfekt for meg. (Kvinne, 69.) Anonymkode: 50660...498 Håper bare ikke det er din dritt jeg trakker i når jeg er på tur i skogen. Hilsen hun som selvfølgelig har do i bobilen. Anonymkode: e117a...d5b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Vær trygg, jeg bruker spade! I verste fall kan du ha sett en hvit rumpe!!! Anonymkode: 50660...498 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær trygg, jeg bruker spade! I verste fall kan du ha sett en hvit rumpe!!! Anonymkode: 50660...498 Elsker svaret! Anonymkode: 20195...25f 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper bare ikke det er din dritt jeg trakker i når jeg er på tur i skogen. Hilsen hun som selvfølgelig har do i bobilen. Anonymkode: e117a...d5b Du vet at alle dyr i skogen bæsjer der også? Anonymkode: ac664...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Og om man velger å skjule seg litt, blir det ikke noe problem! Anonymkode: 50660...498
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 ...og det der er Kvinneguiden i et nøtteskall: Nå snakker vi om bæsj! Mye mer spennende. Anonymkode: 20195...25f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 Ja, enkelt skal det ikke være. Siste del av diskusjonen startet med at jeg beskrev min gamle bil!! Anonymkode: 50660...498 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, enkelt skal det ikke være. Siste del av diskusjonen startet med at jeg beskrev min gamle bil!! Anonymkode: 50660...498 Kul bil du har! (prøver å pense inn på noe som ruller på hjul igjen) Anonymkode: ac664...ad9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 He, he. Ja, den er faktisk ganske robust og praktisk. Lett å kjøre rundt med også. Litt dieselkrevende, kanskje 0,8 l/mil. Lite trøbbel med den, men så kjører jeg i gjennomsnitt rundt 8000-10000 km/år (stort sett bare om sommeren). Anonymkode: 50660...498
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 (Lite tips. Sjekk hva en bybobil har å by på av plass, sammenlignet med en bredere større bobil. Sånn at du har oversikt over forskjellene på det.) Anonymkode: 3f59b...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå