Gå til innhold

Akseptere at ektemannen vil utestenge min familie til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har all sin familie i utlandet, han er enebarn og har bare foreldre som nærmeste familie. De bor i Spania året rundt, vi bodde hos  dem i 3 uker nå i sommer da vi ferierte der. Min familie som består av mine foreldre, min søster og min bror som er gift med barn, bor 30-40 minutter med bil unna. Naturlig nok er min familie mer tilstede og tilbringer mer tid sammen med oss, fordi de bor nærme og vi har derfor mye med hverandre å gjøre. Mine foreldre, jeg og min søster feirer alltid jul sammen. Vi bytter på å ha feiringen hos mine foreldre eller hos oss, vanligvis annenhver år. Min søster er enda ganske ung og bor i en liten leilighet med sin samboer, feiring er utelukket hos henne pga plassmangel. 

I år er det min tur, og jeg regnet med at feiringen blir hos oss. I år gleder jeg veldig til å stelle i stand til jul i det nye huset vårt, som vi flyttet til nå nylig. Jeg snakket litt løst og fast om dette mens vi drakk kaffe i formiddag, plutselig spratt det ut av mannen min at han ikke vil ha min familie på besøk i julen. Han vil feire jul med bare oss, dvs meg, mannen og vårt barn som er 4 år. Jeg ble litt satt ut og spurte hvorfor, han sa at det er slitsomt med så mange. Det vil si mine foreldre og min søster, kanskje min bror og kona, samt deres felles barn som nå er 1 år. Bror feirer innimellom med sin kones familie. Men vi er alltid invitert hjem til dem 1. eller 2. juledag til middagsselskap.  Så det blir bare mine foreldre og søster, dvs 3 til og totalt 6 stykker, dette er da ikke «for mange»?!

Jeg kjenner veldig på at mine foreldre blir sittende alene på juleaften hvis vi ikke inviterer dem. I år er jeg usikker på om søstera mi kommer, det kan hende hun vil feire med sin samboers familie, som holder til på Vestlandet, vi bor på Østlandet. Mine foreldre har egentlig ingen andre de kan være sammen med i julen, og de anser det som en selvfølge å feire med meg. Det har de alltid gjort, begge mine foreldre har ikke søsken som lever eller bor i Norge. Barna deres er den eneste familien de har. Samtidig føler jeg at det blir en ordentlig stusslig julefeiring med bare meg, mannen og minste på 4. 

Hvordan hadde du forholdt deg til dette? Vi har vært sammen i 5 år, jeg og mannen, julefeiringen har alltid vært med min familie. Jeg kan jo forstå at han kanskje er litt lei. Men samtidig så vil ikke hans foreldre feire jul med oss, vi har invitert dem til Norge mange ganger, men de har alltid takket pent nei.

Hvordan løser vi dette? 

Anonymkode: 1aeb8...1a1

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mannen har all sin familie i utlandet, han er enebarn og har bare foreldre som nærmeste familie. De bor i Spania året rundt, vi bodde hos  dem i 3 uker nå i sommer da vi ferierte der. Min familie som består av mine foreldre, min søster og min bror som er gift med barn, bor 30-40 minutter med bil unna. Naturlig nok er min familie mer tilstede og tilbringer mer tid sammen med oss, fordi de bor nærme og vi har derfor mye med hverandre å gjøre. Mine foreldre, jeg og min søster feirer alltid jul sammen. Vi bytter på å ha feiringen hos mine foreldre eller hos oss, vanligvis annenhver år. Min søster er enda ganske ung og bor i en liten leilighet med sin samboer, feiring er utelukket hos henne pga plassmangel. 

I år er det min tur, og jeg regnet med at feiringen blir hos oss. I år gleder jeg veldig til å stelle i stand til jul i det nye huset vårt, som vi flyttet til nå nylig. Jeg snakket litt løst og fast om dette mens vi drakk kaffe i formiddag, plutselig spratt det ut av mannen min at han ikke vil ha min familie på besøk i julen. Han vil feire jul med bare oss, dvs meg, mannen og vårt barn som er 4 år. Jeg ble litt satt ut og spurte hvorfor, han sa at det er slitsomt med så mange. Det vil si mine foreldre og min søster, kanskje min bror og kona, samt deres felles barn som nå er 1 år. Bror feirer innimellom med sin kones familie. Men vi er alltid invitert hjem til dem 1. eller 2. juledag til middagsselskap.  Så det blir bare mine foreldre og søster, dvs 3 til og totalt 6 stykker, dette er da ikke «for mange»?!

Jeg kjenner veldig på at mine foreldre blir sittende alene på juleaften hvis vi ikke inviterer dem. I år er jeg usikker på om søstera mi kommer, det kan hende hun vil feire med sin samboers familie, som holder til på Vestlandet, vi bor på Østlandet. Mine foreldre har egentlig ingen andre de kan være sammen med i julen, og de anser det som en selvfølge å feire med meg. Det har de alltid gjort, begge mine foreldre har ikke søsken som lever eller bor i Norge. Barna deres er den eneste familien de har. Samtidig føler jeg at det blir en ordentlig stusslig julefeiring med bare meg, mannen og minste på 4. 

Hvordan hadde du forholdt deg til dette? Vi har vært sammen i 5 år, jeg og mannen, julefeiringen har alltid vært med min familie. Jeg kan jo forstå at han kanskje er litt lei. Men samtidig så vil ikke hans foreldre feire jul med oss, vi har invitert dem til Norge mange ganger, men de har alltid takket pent nei.

Hvordan løser vi dette? 

Anonymkode: 1aeb8...1a1

Hadde vært uaktuelt. Tenk på hvor koselig det er for barnet å ha alle samlet til jul. 

Selv feirer jeg og min datter med min bestemor,  onkel, tante og søskenbarn - og for ungene så er dethelt krise om vi ikke kommer til jul selv om de er tenåringer nå. Og min 3 åring elsker at vi samles til jul

• Liker 18
Skrevet
Gliffy skrev (7 minutter siden):

Her syns jeg faktisk mannen din må jenke seg. Jeg skjønner st han syns det er styrete med besøk på juleaften,  men det er EN dag, så det syns jeg han skal tåle. 

Har su spurt han hva det er han syns er slitsomt med det? Dere kan jo se på enklere løsninger for pynting eller mat f. Eks. Men at du ikke skal være med familien din på juleaften er jo helt uaktuelt 

Så det er bare ts som skal ha noe å si om hvordan julaften skal feires? Dem er to stykker i det forholdet. 

Anonymkode: 461cf...8ae

• Liker 20
  • Hjerte 4
Skrevet

Tenker mannen også må få være med å bestemme, julaften kan det bare være dere. Det er også helt fint å feire alene

Anonymkode: 0e51f...979

• Liker 17
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er snakk om en dag. Men om det blir selskap her og der hver dag hele julen blir det mye.

i min familie har vi selskap fra julaften til 3 juledag, så er det litt pusterom før nytt selskap nyttårsaften. 
mannen min blir også kvelt av alle selskapene. Så vi har begynt å begrense litt. Julaften med familien, 3 juledag med familien. Nyttår alt ettersom, men ingen skal sitte alene 

Anonymkode: 79496...c49

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt såra og følt meg avvist hvis jeg var dine foreldres sko. Her ville jeg heller foreslå at dere tre koser dere sammen en annen dag i jula. Det én kveld det er snakk om.

Anonymkode: c521f...f82

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Å feire jul hvert år med svigerfamilien hadde blitt for mye for meg. Å kunne feire jul hjemme med bare kjernefamilien, etter år med svigersfeiring, er ikke for mye å be om. 

Anonymkode: 34d89...ac0

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan på en måte skjønne han. Samtidig kunne jeg ikke akseptert at mine foreldre hadde blitt sittende alene. Jeg tror du bør sette deg ned å finne ut hva som blir så "styr" og prøve å gjøre noe med det- 

Anonymkode: fa2c9...0d7

• Liker 15
Skrevet

For meg hadde det vært uaktuelt, både tanken på at foreldrene mine da skulle være alene, men og å bare bare være meg, mannen min og barnet mitt. Der er jo oss tre til hverdags, jeg vil være flere på julaften. 

(forresten, hadde vi feirer annet hvert år med hver sin side hadde foreldrene mine måttet klare seg selv det året vi var med hans familie)

Anonymkode: ddd7c...3e9

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er bare ts som skal ha noe å si om hvordan julaften skal feires? Dem er to stykker i det forholdet. 

Anonymkode: 461cf...8ae

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker mannen også må få være med å bestemme, julaften kan det bare være dere. Det er også helt fint å feire alene

Anonymkode: 0e51f...979

Man bør også ta hensyn til barnet, som sikkert har en mye bedre feiring med besteforeldre og kanskje søskenbarn osv enn med kun foreldrene sine. 

Og konas foreldre som ellers må sitte alene.

Det er jul, da tenker man ikke kun på seg selv og hva man "gidder" eller synes er slitsomt.

Mannen her bør skjerpe seg og tenke på flere enn seg selv. 

Anonymkode: efb69...a4e

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan på en måte skjønne han. Samtidig kunne jeg ikke akseptert at mine foreldre hadde blitt sittende alene. Jeg tror du bør sette deg ned å finne ut hva som blir så "styr" og prøve å gjøre noe med det- 

Anonymkode: fa2c9...0d7

Nei tenk at voksne folk sitter alene. Gru og grøss. De klarer jo ikke underholde seg selv så noen må jo ta den jobben.

Anonymkode: 51619...030

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man bør også ta hensyn til barnet, som sikkert har en mye bedre feiring med besteforeldre og kanskje søskenbarn osv enn med kun foreldrene sine. 

Og konas foreldre som ellers må sitte alene.

Det er jul, da tenker man ikke kun på seg selv og hva man "gidder" eller synes er slitsomt.

Mannen her bør skjerpe seg og tenke på flere enn seg selv. 

Anonymkode: efb69...a4e

Han har vel tatt hensyn til alle andre og hun regner bare med at det er greit. At han også ønsker et ord med i laget er ikke urimelig. 

Anonymkode: 34d89...ac0

• Liker 10
Skrevet

Tittelen din antyder at mannen din er en kniping som aktivt ønsker at noen skal holdes utenfor. Det du så skriver er en mann som ønsker å tilbringe julen sammen med deg og deres barn fordi han synes det er slitsomt med flere. Dere har feiret jul i fem år på dine premisser. Ta hensyn til mannen din og arranger heller litt andre greier i romjulen. I et forhold må man nesten gi og ta. Og du, ikke snakk mannen din ned ved å tildele ham negative holdninger han ikke virker å ha. Vær heller raus. 

Anonymkode: da104...6c9

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å la foreldre sitte alene. Akkurat den kamelen hadde mannen bare fått svelge. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Min umiddelbare tanke er at dette er første trinn på forsøk på å isolere deg mer fra familien din, gjøre deg mer sårbar, og befeste mer makt. Nå når dere har tatt et nytt trinn i å etablere dere i nytt hus, har han også bedre tak på deg allerede. Gir du deg på dette så mister han respekt for deg, og vil tøye strikken lenger neste gang.

• Liker 6
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Min umiddelbare tanke er at dette er første trinn på forsøk på å isolere deg mer fra familien din, gjøre deg mer sårbar, og befeste mer makt. Nå når dere har tatt et nytt trinn i å etablere dere i nytt hus, har han også bedre tak på deg allerede. Gir du deg på dette så mister han respekt for deg, og vil tøye strikken lenger neste gang.

Wtf 🤣🤣

Anonymkode: b5d0d...2e8

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
1 minutt siden, Andro said:

Atte hæ?? Min mann liker også best rolig julefeiring med bare oss i kjernefamilien, så det gjør vi innimellom. Er han også en psykolog som vil isolere meg fra festen av relasjonene i livet mitt? Vi har vært sammen k 18 år så det var visst på høy tid jeg fant det it!!

Ironi for den som ikke skjønte det…

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hm denne er vanskelig. Jeg forstår begge sider. Jeg hadde også syns det var slitsomt å måtte feire jul med svigerfamilien hvert år, både julaften og middagsselskaper i juledagene. 
Kanskje dere kan komme til et kompromiss? Enten julaften sammen eller et selskap i juledagene. Så er dere bare kjernefamilien utenom den ene feiringen. 

Anonymkode: 50d77...143

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Atte hæ?? Min mann liker også best rolig julefeiring med bare oss i kjernefamilien, så det gjør vi innimellom. Er han også en psykolog som vil isolere meg fra festen av relasjonene i livet mitt? Vi har vært sammen k 18 år så det var visst på høy tid jeg fant det it!!

Ironi for den som ikke skjønte det…

Haha. Psykopat skulle det stå🤣🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...