Gå til innhold

Blir UiT sett ned på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg studerer andre året i økonomi på UiT. Det er et relativt lavt snitt for å komme inn her. Jeg hadde et snitt på 5,2 og snittet var på 4,3 men bestemte meg for å søke inn på UiT allikevel på første valget, ettersom jeg har hørt det er bra miljø der (og det er det!). Jeg frykter bare at etter jeg er ferdig utdannet at arbeidsgivere kommer til å se ned på meg siden jeg ikke gikk BI eller på NHH. Hva tenker dere?

Anonymkode: 2dda6...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om det kommer folk fra Sørlandet til UiT hvis de ikke klarer å søke seg inn andre steder. Jeg kjenner folk som dro til UiT og synes det var så kjipt i Tromsø at de flyttet tilbake etter ett år +/- Og når jeg så at UiT tok inn nesten alle som søkte mitt type studie så valgte jeg NTNU med betydelig høyere krav. Det var for et annet studie enn økonomi.

Jeg kjenner andre som valgte å studere det samme studiet bare ved UiT, og de fikk også jobb veldig lett, men de fant seg en jobb i Nord-Norge. Alle jeg kjenner har høyere karakterer enn gjennomsnittet (C). Jeg vil si at så lenge du får gode karakterer så skal du nok klare å finne deg en jobb, men det kan hende du stiller dårligere til drømmejobben hvis det betyr noe? Det samme gjelder om du bare tar en bachelor VS. en mastergrad. Hvis det finnes arbeidsgivere som bare vil akseptere utdanning ved X så tror jeg ikke at jeg ville ønsket å jobbe der uansett.

Jeg tror det eneste UiT er virkelig kjent for er kjemi?

Anonymkode: 8e461...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke akkuratt se ned på deg, men NHH ville vært et pluss for arbeidsgiver. BI er det bare BI studenter som tror er prestisje.

Er du flink vil du uansett få god jobb. Jeg hadde selv 5,3 i snitt og tok en utdanning der nesten alle kommer inn. Ikke vært noe problem å få jobb.

Anonymkode: 256f8...4a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta sivøk eller revisor på nhh eller bi så fikser du det. et fett hvor du har bachelor. Og hvis du tar sivøk kan du bygge på med et år på nhh for å bli revisor. Eller andre veien, husker ikke. De har det i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke vedlegge vitnemålet fra videregående også når du i fremtiden skal søke jobb, så ser arbeidsgiverne at du var en over gjennomsnittet flink elev?:P

For å besvare spørsmålet: UiT er nok mindre populært/lavere snitt fordi de har færre søkere fra andre landsdeler enn for eksempel UiO, UiB eller NTNU. For mange er det uaktuelt å flytte så langt nord om de har et valg. Jeg kommer selv fra det sentrale Østlandsområdet og jeg kan si at Tromsø frister IKKE.

Anonymkode: f57e1...d97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge 🤣 Masterstudent ved UiT her. UiT har utrolig mange dyktige forelesere. Mange gode professorer som er høyt profilerte innenfor deres fag og forskingsmiljø. De samarbeider tett med forskningsmiljøer i hele Norge og utland. Jeg har inntrykk av at mange arbeidsgivere i sør syntes det er litt eksotisk med studenter fra UiT. Det er liksom så mange å ta fra på UiO eller NTNU feks. Og gjør du det bra på intervju, svarer godt for deg, har den bacheloren/masteren i yrket de ønsker så spiller det virkelig ingen rolle hvor du har studert. Særlig om bachelor/master oppg er relevant. Ofte når man avlegger en grad får man eksterne sensorer fra andre universiteter som feks UiB, UiO osv.. Som også gjør at karakterene du får der er det du ville fått andre plasser. I tillegg får de mange gjesteforelesere både fra Norge og internasjonalt. De har akkurat standard som de større universitetene!

Det er kun pgr færre søknader og beliggenhet snitter derav er litt lavere. Alt bestemmes av søkertall når det kommer til snitt, ikke kvalitet på universiteter i seg selv.

Beklager altså, men slike kommentarer vitner om 2 ting. At du et veldig ung og usikker, og at du må jobbe litt mer med deg selv, og ikke tenke på hva alle andre syntes. Det er for deg selv du studerer, ingen andre! 

Anonymkode: fb3d4...7e1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge 🤣 Masterstudent ved UiT her. UiT har utrolig mange dyktige forelesere. Mange gode professorer som er høyt profilerte innenfor deres fag og forskingsmiljø. De samarbeider tett med forskningsmiljøer i hele Norge og utland. Jeg har inntrykk av at mange arbeidsgivere i sør syntes det er litt eksotisk med studenter fra UiT. Det er liksom så mange å ta fra på UiO eller NTNU feks. Og gjør du det bra på intervju, svarer godt for deg, har den bacheloren/masteren i yrket de ønsker så spiller det virkelig ingen rolle hvor du har studert. Særlig om bachelor/master oppg er relevant. Ofte når man avlegger en grad får man eksterne sensorer fra andre universiteter som feks UiB, UiO osv.. Som også gjør at karakterene du får der er det du ville fått andre plasser. I tillegg får de mange gjesteforelesere både fra Norge og internasjonalt. De har akkurat standard som de større universitetene!

Det er kun pgr færre søknader og beliggenhet snitter derav er litt lavere. Alt bestemmes av søkertall når det kommer til snitt, ikke kvalitet på universiteter i seg selv.

Beklager altså, men slike kommentarer vitner om 2 ting. At du et veldig ung og usikker, og at du må jobbe litt mer med deg selv, og ikke tenke på hva alle andre syntes. Det er for deg selv du studerer, ingen andre! 

Signerer denne! Jeg er også masterstudent ved UiT. Elsker campus og kantinene her også:P Studerte først ved UiB, men trivdes ikke. Jeg studerer jus og kunne kommet inn på UiO om jeg ville, men kunne faktisk ikke tenkt meg noe verre enn å bo i Oslo. 

Anonymkode: c8c50...817

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra selv fra Bergen og studerer samfunnsplanlegging. Syntes det var godt å komme seg litt vekk! Eneste minuset er været, men eller stortrives jeg virkelig. Både blant i det faglige og det sosiale. Har også inntrykk av at nordlendingene er litt mindre høytidelig og formelt. Så når vi kommer på undervisningene på masteren der vi er godt vandt til de fleste foreleserne så kan de banne og steike. Ikke redd for å uttrykke sine egne meninger og at alt ikke er så uhyre formelt. Noe som gjør det litt tryggere og enklere å delta i samtaler og ikke være redd for å si ting her og der feil. 

Å bo i maurtuen Oslo der du må selge nyren din for å ha råd til noe akkurat beboelig frister virkelig ikke. Tromsø er en dyr by så absolutt, men Oslo er virkelig en annen liga. Den overprisede MDG boblen står fint over 😅 haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...