Gå til innhold

Hva gjøre med blind hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får litt dårlig samvittighet ovenfor hunden. Han er 12,5 år og er nå blind. Han klarer seg greit i hverdagen, men føler liksom ikke vi kan dra han med overalt lenger? Vi reiser ikke lenger bort fordi vi ikke syns det er greit å ta han med til nye steder. 

Det eneste han gjør er stort sett å sove og syns det virker så kjedelig. Han får 3-4 turer og dagen, men de fleste turer er korte. De lengste turene er nok på rundt 1,5 km, men ser ut som han fort blir sliten fordi han går saktere og saktere. Dyrlegen sier han går sakte fordi han er blind, men han bruker jo de første 500 meterne av turen på å trave, men så går han saktere og saktere. 

Regner med at han får mye hjernetrim av å være blind siden han bruker nesa mer enn andre hunder. Så pleier å kaste mat/godbiter utover gulvet så han får lukte seg fram til de. 

Men hva annet kan man gjøre? Føler hverdagen hans er lite meningsfull og at det er mye soving. 

Anonymkode: 2df5c...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får litt dårlig samvittighet ovenfor hunden. Han er 12,5 år og er nå blind. Han klarer seg greit i hverdagen, men føler liksom ikke vi kan dra han med overalt lenger? Vi reiser ikke lenger bort fordi vi ikke syns det er greit å ta han med til nye steder. 

Det eneste han gjør er stort sett å sove og syns det virker så kjedelig. Han får 3-4 turer og dagen, men de fleste turer er korte. De lengste turene er nok på rundt 1,5 km, men ser ut som han fort blir sliten fordi han går saktere og saktere. Dyrlegen sier han går sakte fordi han er blind, men han bruker jo de første 500 meterne av turen på å trave, men så går han saktere og saktere. 

Regner med at han får mye hjernetrim av å være blind siden han bruker nesa mer enn andre hunder. Så pleier å kaste mat/godbiter utover gulvet så han får lukte seg fram til de. 

Men hva annet kan man gjøre? Føler hverdagen hans er lite meningsfull og at det er mye soving. 

Da bør man vurdere om det er liv laga å fortsette, alt det en hund trenger av stimuli er da forhindret ved sykdom som er veldig alvorlig, og en dyrlege bør da anbefale deg å gjøre slutt på hunden sin lidelse og ikke bare fortsette dette som ingenting er galt.  Vurdere om tiden er inne for  å la hunden slippe, og gi slipp selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skaffe en "fører" hund!?😉

Anonymkode: f4cf7...baa

Skrevet
Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Da bør man vurdere om det er liv laga å fortsette, alt det en hund trenger av stimuli er da forhindret ved sykdom som er veldig alvorlig, og en dyrlege bør da anbefale deg å gjøre slutt på hunden sin lidelse og ikke bare fortsette dette som ingenting er galt.  Vurdere om tiden er inne for  å la hunden slippe, og gi slipp selv.

Han har aldri vært en veldig energisk eller leken hund, alltid vært veldig avslappa. Så sånn sett er han som før. Er bare det at vi ikke føler vi kan drasse han med på nye ukjente steder osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skaffe en "fører" hund!?😉

Anonymkode: f4cf7...baa

Prøvde med en annen hund han er oppvokst med og vært mye med, men virker som hunder merker «svakheter» hos andre hunder, så endte med at denne hunden stort sett overså han 😕 

Skrevet

Jeg ville bare si at de fleste hunder på den alderen sover veldig mye.

Jeg kjenner jeg blir irritert på folk som begynner å snakke om avlivning uten at det faktisk er grunnlag for det (ikke deg TS, du gjør jo ikke det). Det finnes da virkelig hunder som lever hele livet som blinde. Det betyr ikke at de mangler livskvalitet.

Anonymkode: 1d503...578

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde tatt han med jeg da. Han har godt av nye impulser selv om han er blind. At han går saktere utover turen er naturlig gitt alderen. Vår eldste er 14 år og 7 måneder, og hun legger lystig i vei på tur, men sakker av på farten ganske fort. Vi har løst turutfordringen med sekk og barnevogn som hun blir plassert i når vi ser at hun er sliten.

• Liker 3
Skrevet

Fikk vondt av hunden din nå😭😭Stakkars sjel. Du gjør nok så godt du kan🙏❤ Ta godt vare på han stakkars😔

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Får han brukt nesa på tur, eller er det bare forventet at han skal gå da? 

La han sniffe på tur. Ta han med til nye steder. Når dere går ut av bilen, stå der i noen minutter så han får ta inn luktene i lufta. 

Anonymkode: 279f3...4e2

• Liker 2
Skrevet
Ulven skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde tatt han med jeg da. Han har godt av nye impulser selv om han er blind. At han går saktere utover turen er naturlig gitt alderen. Vår eldste er 14 år og 7 måneder, og hun legger lystig i vei på tur, men sakker av på farten ganske fort. Vi har løst turutfordringen med sekk og barnevogn som hun blir plassert i når vi ser at hun er sliten.

Ja for han kaster seg ut døra her og ned trappene og noen hundre meter, men så går det saktere og saktere. Har noen få dager der han orker mer og kan trave over 1 km. Hadde vært en fin løsning med en vogn, men han er 40 kilo og tror han ville blitt redd om vi la han i noe som beveget seg. 

Vi reiste mer bort i helger før til familie osv, men samboer mener han kun skal være hjemme så han ikke kræsjer så mye i ting. Mens jeg tenker han har godt av å utfordre seg. Men i tillegg er han jo gammel så jeg vet ikke hvor mye han kan utfordres. Han møter andre hunder på tur innimellom og ser at han lyser litt opp når han får hilse, er dessverre mange hunder som overser han nå 

Skrevet
M.H85 skrev (37 minutter siden):

Fikk vondt av hunden din nå😭😭Stakkars sjel. Du gjør nok så godt du kan🙏❤ Ta godt vare på han stakkars😔

Ja prøver så godt vi kan, men føler han ikke har så mye å gjøre i hverdagen. Jeg er hjemme med han hver dag så han er sjeldent alene, men skulle gjerne funnet på mer med han 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Får han brukt nesa på tur, eller er det bare forventet at han skal gå da? 

La han sniffe på tur. Ta han med til nye steder. Når dere går ut av bilen, stå der i noen minutter så han får ta inn luktene i lufta. 

Anonymkode: 279f3...4e2

Neida han går konstant med nesa i bakken og bruker nesa mye. Han har alltid vært veldig glad i gress så blir ofte til at han vil spise gress leenge.. vi har stort sett gått samme rutene og vært redd for at han blir stressa av nye steder. Men kanskje vi har begrenset han for mye 🤔

Skrevet

Er kun du som eier som kan se forandringer på din hund, og om den eventuelt mistrives.

Min hund ble blind, men koset seg ett par år, men var da kun i stor hage, var ikke komfortabel på steder hun ikke kjente godt.

Hadde jeg sett st min hund ikke hadde det godt så hadde hun fått slippe.

Anonymkode: 182f7...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...