Gå til innhold

Evig mas om robux i roblox

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøper kun fullstendige spill,problem løst.

Anonymkode: 456bc...7c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre barn får ukelønn så om de vil bruke dem på Robux så vær så god (det gjorde mellomste en del før). Jeg tenker at dette er hensikten med ukelønn og at de ikke skal trenge å forsvare hva de bruker pengene på overfor oss (så fremt det ikke er noe som er farlig selvsagt). Spill er heller ikke mer bortkastede penger enn kaffe, sjokolade eller TV. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766EBv/ny-studie-barn-som-gamer-har-bedre-husk

Spill og gaming er ikke bare bortkasta tid og penger, barna lærer en del og det er der mye av det sosiale foregår nå. Selvfølgelig kan en ønske seg tilbake til slik ting var i egen barndom, men det er ikke den virkeligheten barn i dag vokser opp. 

Litt utover spørsmålet til TS, men på flere av svarene her virker det som om gaming er bortkasta tid og penger og ikke noe enkelte foreldre setter seg inn i engang. Men prøv å bli med å se hva ungene driver med uten å ta på fordomsbrillene. Kan føre til et nærmere forhold med poden som bonus.

Anonymkode: 9b5bb...e5b

Spill og datamaskiner er ikke nødvendigvis bortkastet tid og penger.

Utviklere som ansetter psykologer for å få ungene våre hektet på login streak og in app purchase er satans verk. Det er som å by ungene kokain og be dem om å snorte ansvarsfullt. De har ikke utviklet evnen til å regulere seg selv i møte med sånt (mange voksne har heller ikke det).

Anonymkode: ea492...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, jeg brukte ukepenger på å fylle huset vårt med pog, pokemon kort, klistremerker, viskelærsamling, kinderegg figurer osv da jeg var liten. Roblox fyller ihvertfall ikke opp hele huset...

Anonymkode: 615f2...2e1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle foreldrene i klassen har gått sammen og blitt enige om at ingen betaler for spill. Da blir det heller ikke mas eller gruppepress. Det er allerede bestemt av alle de voksne og ungene godtar det. 

Vil ikke at ungene mine skal bli passive mobilsittere heller, så vi er strenge på mobilbruk generelt. Her er den gode bieffekter at ungene er ute i gata store deler av tiden.Ser ofte overvekt hos barn som sitter mye på mob. Synes det er en form for omsorgssvikt, å ikke sette grenser men faktisk nesten oppfordre ungene til avhengighetsatferd så tidlig. Mye god forskning på dette feltet. 

Anonymkode: fb6d1...54d

Hadde jeg som forelder aldri godtatt. Dette er virkelig en inngripen i privatlivets sfære. 

Anonymkode: 28714...d8b

• Liker 3
Skrevet

Er forøvrig enig i at det er lurt å ha en viss begrensning på skjermtid. Og for øynene er det helt klart best med større skjerm og ikke en liten mobilskjerm. Men når det gjelder Roblox, så er det ikke ett spill, men mange forskjellige. Og spilles like gjerne på nettbrett eller PC. 

Å bruke litt penger på Robux er like mye penger ut av vinduet som klistremerker, tatoveringer eller pokemonkort. Ikke noe man på død og liv trenger. Men samtidig viser jo den svart-hvitt-tankegangen at det er en del foreldre som ikke skjønner greia. Dere trenger ikke bruke en formue, men litt går jo an. 

Roblox er noe som er gøy i en periode, så går de videre til andre spill. Det og Minecraft er fine steder å starte. Det er også mulig å lage egne spill og de kan spille mange sammen. 

Anbefaler dere å spille med ungene. Nå ser dere det hele fra «utsiden», og jo eldre barna blir, jo større gap i kompetanse og forståelse for samhandling i den digitale verdenen vil det bli mellom foreldre og barn. Foreldre er rå på å følge opp på fotballbanen, men forlater barna helt når de beveger seg i det digitale liv. Det henger ikke på greip. Jeg vil si at det ikke er «avhengighetsskapende» mobilspill som er det største problemet, men at foreldre ikke blir med inn i den verdenen, men heller står fordømmende utenfor og dermed skyver barna fra seg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler dere å spille med ungene. Nå ser dere det hele fra «utsiden», og jo eldre barna blir, jo større gap i kompetanse og forståelse for samhandling i den digitale verdenen vil det bli mellom foreldre og barn. Foreldre er rå på å følge opp på fotballbanen, men forlater barna helt når de beveger seg i det digitale liv. Det henger ikke på greip. Jeg vil si at det ikke er «avhengighetsskapende» mobilspill som er det største problemet, men at foreldre ikke blir med inn i den verdenen, men heller står fordømmende utenfor og dermed skyver barna fra seg. 

Det er jeg helt enig i. I stedet for å (fånyttes) prøve å dra barna vekk bør de heller engasjere seg i barnas verden. Det betyr ikke at man må ha frislipp på spill og skjermtid, men at man ikke sitter på sidelinjen og uffer og akker seg, men heller viser forståelse for at våre barns barndom er en annen en vår barndom og møte dem der de er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spill og datamaskiner er ikke nødvendigvis bortkastet tid og penger.

Utviklere som ansetter psykologer for å få ungene våre hektet på login streak og in app purchase er satans verk. Det er som å by ungene kokain og be dem om å snorte ansvarsfullt. De har ikke utviklet evnen til å regulere seg selv i møte med sånt (mange voksne har heller ikke det).

Anonymkode: ea492...4de

Har du fulgt med på Roblox selv? Som en over her sier, det er mange spill og barna kan også lage egne spill. Gutta i klassen spiller sammen og det er en del av slik barn i dag sosialiserer (men ikke kun slik de sosialiserer om noen skulle kommentere det).

Men det er pluss og minus med alt, bedre å interessere seg for barnas verden enn å blankt avvise det. Mye svart-hvit tenkning i denne tråden. 

Her har ene barnet også gått på Roblox kurs for å lære å lage egne spill. Fin inngang til å lære mer om data og programmering. 

Anonymkode: 9b5bb...e5b

• Liker 1
Skrevet

Vår for Robux for 100 kr på lønningsdagen. Neste dagen de får og samme sum hver gang. Nå maser de ikke i mellom, de vet at dette er regelen som gjelder. At de kjøper luft for pengene legger jeg meg oppi, jeg brukte og mine lommepenger på mye tull.

Anonymkode: c223d...ea3

Skrevet

Før var jeg helt anti. Og det ergrer meg fortsatt at de betaler for luft. Som til og med forsvinner hvis de glemmer passordet til brukeren sin, eller blir hacket. Og jeg sto imot lenge, men skjønte at det var veldig viktig for ungene. 
Mine får noen ukepenger i Robux. Vi bruker ca 120 kr i mnd. på det per barn. Selv om de får mer i lommepenger er det helt klart robux som motiverer mest. De tar ut søpla for, legger på plass rent tøy, setter inn i oppvaskmaskinen, tømmer oppvaskmaskin, dekker av og på bordet, bærer inn varer fra bilen, raker plenen, henter ved, måker snø og generelt bidrar med det vi ber om. Stort sett uten å protestere, for de får jo robux for det.
De lærer seg å planlegge innkjøp og at de går tom hvis de bruker alle pengene på en gang. 
Nå har jeg en på mellomtrinnet som sparer ukelønn og pengene til lørdagsgodt, så han kan kjøpe en stor sum robux. Så for vår del har det vært positivt.

Anonymkode: 2865d...9b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 6.10):

Alle foreldrene i klassen har gått sammen og blitt enige om at ingen betaler for spill. Da blir det heller ikke mas eller gruppepress. Det er allerede bestemt av alle de voksne og ungene godtar det. 

Vil ikke at ungene mine skal bli passive mobilsittere heller, så vi er strenge på mobilbruk generelt. Her er den gode bieffekter at ungene er ute i gata store deler av tiden.Ser ofte overvekt hos barn som sitter mye på mob. Synes det er en form for omsorgssvikt, å ikke sette grenser men faktisk nesten oppfordre ungene til avhengighetsatferd så tidlig. Mye god forskning på dette feltet. 

Anonymkode: fb6d1...54d

Oi! Da hadde jeg blitt temmelig sint. Om andre skulle bestemt hva mitt barn vil bruke sine lommepenger på.

Og hvor gamle er disse barna?

Mener fellesskapet at det da er bedre at e bruker pengene sine på sjokolade? Klistremerker? eller andre ting? Hva ble dere enige om at de kan få bruke penger på? 

Her er gutta (11år) ute nesten hver eneste dag og. "leker", selv om faktisk alle gutta i klassen, med unntak av en gamer. 

Anonymkode: bff8b...3b7

Skrevet

Sånne felles regler for klassen har jeg aldri forstått meg på. Det vil dessuten alltid være noen som ikke følger reglene og hva gjør man da? Jeg er helt for at man diskuterer relevante temaer på foreldremøter, ikke for å bli enige om et felles regelsett, men for å kalibrere litt og høre hva andre tenker og gjør. Er min sønn/datter virkelig den eneste som ikke får lov til X eller Y? Er jeg for streng eller for slapp på noen områder? Kan vi få råd og kunnskap av hverandre? Jeg synes diskusjoner med andre foreldre er fruktbare, ikke for å finne felles regler, men rett og slett for å bli mer bevisst på egne valg i forhold til barna og oppdragelse. For det er jo tross alt ikke sånn at det finnes noen fasit eller at det man selv har bestemt er den beste måten å oppnå det man ønsker på.

• Liker 1
Skrevet
On 9/24/2023 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Oi, jeg er nok verdens kjipeste mamma som bare sier nei. Ikke får de bruke egne penger på slikt heller. De blir jo så avhengig av disse spillene - å helle på mer vann på denne mølla er ikke aktuelt. 

Anonymkode: cfad9...5b7

Du bruker ikke penger på ting som Netflix eller Spotify heller?

Anonymkode: f4472...f4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...