Gå til innhold

Evig mas om robux i roblox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir smårar. Guttene mine på 8 og 10 år maser og maser og maser om robux. Jeg prøver å forklare at de kjøper luft, at de ikke får noe igjen annet enn virtuelle greie som forsvinner etter en stund, at de kaster bort pengene sine (mine) og at de går til folk som får barn hekta. Det er ikke bra. Har dere det sånn hjemme og? Hva gjør dere for å få slutt på det evinnelige maset?

Anonymkode: 44616...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avtalte kjapt med ungene at hver helg får de velge mellom Robux for ca.100 kroner eller lørdagsgotteri. Det fungerte fint. De få gangene de maste minte jeg dem på avtalen og at de måtte vente til lørdag. 

Anonymkode: 2c866...acc

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi bruker ikke penger i spill. Ferdig snakka, ingenting å spørre om. 

Anonymkode: a0f5a...b7f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Noe skal man da bruke pengene på. Her i hus har vi hatt premium i flere år, da får han 2200 robux i måneden og "premium" fordeler det koster rundt 220 kroner alt etter valutakursen, Noen ganger kjøper jeg litt ekstra robux hvis det er noe spesielt, blir som regel en stor sum til jul og bursdag for han ønsker seg det. Bruker mye mindre penger i dag på tull enn hva jeg gjorde før når jeg kunne kjøpe leker i hytt og pine.

Er jo bare å lage en avtale som passer for dere. Er jo greit at de for disponere penger selv og ta valg som gjelder økonomi. Min gutt ønsker å prioritere robux og sparing så da blir det slik, en periode ville han har noe i et annet spill på VR da kuttet vi premium og brukte pengene på det andre før han gikk tilbake til Roblox.

Når jeg var ung så gikk jeg til butikker og kjøpte pc/playstation/nintendo spill, dvd'er, cd'er osv. I dag så er det meste på streaming og da betaler man for det. Det er bare sånn det er... Brukte utrolig mye penger på slikt når jeg var ung, elsker jo gaming, musikk og film. Har og spill jeg spiller der spillopplevelsen blir bedre om man putter i noen kroner, er jo bare å sette grenser for hva man bruker så ser jeg ikke helt problemet, er sånn det er i dag.

• Liker 13
Skrevet

Har roblox abonnement der de får en viss sum Robux i måneden. Det lærer de å disponere og de sparer til det de vil ha. Så de maser sjelden om mer. 

Hvor mye penger bruker du på egne fritidsinteresser og er alt du bruker penger på der «fornuftig»?

Anonymkode: 9b5bb...e5b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min får på fredager istedet for ukelønn 🙈 

Anonymkode: 427a3...402

• Liker 4
Skrevet

Oi, jeg er nok verdens kjipeste mamma som bare sier nei. Ikke får de bruke egne penger på slikt heller. De blir jo så avhengig av disse spillene - å helle på mer vann på denne mølla er ikke aktuelt. 

Anonymkode: cfad9...5b7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi bruker ikke penger i spill. Ferdig snakka, ingenting å spørre om. 

Anonymkode: a0f5a...b7f

👆🏻

Anonymkode: 5b011...962

• Liker 2
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766EBv/ny-studie-barn-som-gamer-har-bedre-husk

Spill og gaming er ikke bare bortkasta tid og penger, barna lærer en del og det er der mye av det sosiale foregår nå. Selvfølgelig kan en ønske seg tilbake til slik ting var i egen barndom, men det er ikke den virkeligheten barn i dag vokser opp. 

Litt utover spørsmålet til TS, men på flere av svarene her virker det som om gaming er bortkasta tid og penger og ikke noe enkelte foreldre setter seg inn i engang. Men prøv å bli med å se hva ungene driver med uten å ta på fordomsbrillene. Kan føre til et nærmere forhold med poden som bonus.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Her stoppet det enkelt og greit da jeg gav etter for mas, kjøpte for 55kr, fikk ingen Robux. Aner ikke hvor man retter klage, eller har Roblox ett tlf nr… 😅

Anonymkode: dff58...6b0

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke penger på spill (med unntak av innkjøpskostnaden for spillet)

Har vært temmelig klar på dette fra dag 1 så her får vi ikke spørsmål om det en gang.

Anonymkode: d94be...126

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766EBv/ny-studie-barn-som-gamer-har-bedre-husk

Spill og gaming er ikke bare bortkasta tid og penger, barna lærer en del og det er der mye av det sosiale foregår nå. Selvfølgelig kan en ønske seg tilbake til slik ting var i egen barndom, men det er ikke den virkeligheten barn i dag vokser opp. 

Litt utover spørsmålet til TS, men på flere av svarene her virker det som om gaming er bortkasta tid og penger og ikke noe enkelte foreldre setter seg inn i engang. Men prøv å bli med å se hva ungene driver med uten å ta på fordomsbrillene. Kan føre til et nærmere forhold med poden som bonus.

Mine barn spiller altså. Men vi kjøper ikke robux og lignende. Vi har både iPader, telefoner, switch og ps5, så er ikke at de ikke spiller altså. Men de her småkjøpene i spill har jeg sett for mange episoder av luksusfellen til å si ja til. Det er en dårlig vane tenker jeg og barna får hellere lære seg tålmodighet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her stoppet det enkelt og greit da jeg gav etter for mas, kjøpte for 55kr, fikk ingen Robux. Aner ikke hvor man retter klage, eller har Roblox ett tlf nr… 😅

Anonymkode: dff58...6b0

Prøv å bare laste inn sidenpå nytt. Da oppdaterer saldoen seg. 

Anonymkode: 39d2d...526

Skrevet

Nå er det sims og toca boca det går i, men prinsippet er det samme. Må innrømme at Robux er det jeg syntes var mest bortkasta så var gnien der altså. Har vært litt mer raus på andre spill.

Hun får, men ikke ofte og mye. Det betyr enormt mye for henne så jeg bruker det som en gulrot for alt det er verdt 😉

Siden hun har hatt mye sparepenger har jeg nekta henne å bruke de på spill, da hadde tusenlappen flydd ut vinduet med en gang. Men, hun har ønsket seg og fått både Roblox og gamingpakker i gave til jul/bursdag. Vurderer å la henne få ukepenger hun kan disponere selv etterhvert, mye læring i det også. Og hun er selvfølgelig mye mer forsiktig med sine egne penger enn mine 😅

Skrevet

Vi kjøper roboux. Han har abonnement på en drøy 100 lapp pr mnd. Får også Roblox gavekort ved spesielle anledninger. Bruker ingen penger ellers på fritiden,så roboux er helt ok. Spør han om mere enn avtalt så må han gjøre en liten jobb for det. Som en ukelønn. Spiller Roblox selv også sammen med gutten min. (sjekk ut "bloxburg" alle interiørglade damer🤭

Anonymkode: 39d2d...526

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde også samme tankegang, men har endret den etter erfaring. 11-åringen maste på meg, men fikk altså ikke. Hos bestemor i ferien kunne hun ønske seg hva som helst av leker og valgte robux. Etter å ha sett henne disponere pengene innså jeg at 110 kr var liten pris å betale i måneden i forhold til andre fritidsaktiviteter. Og Roblox har ført til at hun kan engelsk veldig godt. 

Før så var hun ikke så gira på ukeslønn når hun fikk utbetalt dem i norske kroner, men da jeg gikk over til robux skulle hun plutselig ta ut av oppvaskmaskina hver gang!

Anonymkode: 1af4f...ad5

• Liker 2
Skrevet

Som gamer selv har jeg selv lagt en del penger i «tullete pixler». Det er jo helt dust, men det gir en slags glede.

Om det er noe man bruker tid på og får glede av er det jo i grunn ikke noe dummere enn å kjøpe et kryssordblad liksom 😅

Når min blir stor nok kommer vi nok til å ha abonnement eller ukepengeordning eller noe slik at han får den ekstra spillegleden i favorittspillet sitt 😊

• Liker 2
Skrevet

Min gutt på ni får Robux 1 gang i måneden, avtalen er at da må han gjøre diverse oppgaver hjemme og jobbe godt med skolearbeid. Fungerer fint.

Skrevet

Tiåringen her kan velge mellom 400 robux eller lørdagsgodt. Maser da ikke resten av tiden.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot å betale for underholdningsprodukter, som spill er. For meg er det likestilt med strømmetjenester, kino, teater, tv-spill jeg kjøper m.m Vanligvis foretrekker jeg å bruke penger på underholdning og opplevelser fremfor fysiske gjenstander - for mye ting gjør meg tussete.

Anonymkode: 50ac6...6d8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oi, jeg er nok verdens kjipeste mamma som bare sier nei. Ikke får de bruke egne penger på slikt heller. De blir jo så avhengig av disse spillene - å helle på mer vann på denne mølla er ikke aktuelt. 

Alle foreldrene i klassen har gått sammen og blitt enige om at ingen betaler for spill. Da blir det heller ikke mas eller gruppepress. Det er allerede bestemt av alle de voksne og ungene godtar det. 

Vil ikke at ungene mine skal bli passive mobilsittere heller, så vi er strenge på mobilbruk generelt. Her er den gode bieffekter at ungene er ute i gata store deler av tiden.Ser ofte overvekt hos barn som sitter mye på mob. Synes det er en form for omsorgssvikt, å ikke sette grenser men faktisk nesten oppfordre ungene til avhengighetsatferd så tidlig. Mye god forskning på dette feltet. 

Anonymkode: fb6d1...54d

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...