AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #21 Skrevet 25. september 2023 Den "pisk og gulerot" mentalitet er jeg faen meg drittlei. All hensikt med skatt og avgift faller vekk med slik tankegang. Betal etter evne og få etter behov er det tankegang jeg tror på, og så tror jeg på at avgiftene skal funke mer enn bare en måte og straffe og belønne folk på. Anonymkode: a7dde...ea5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #22 Skrevet 25. september 2023 -jk- skrev (9 minutter siden): Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. Finansiere veier samtidig som man styrer bruken mot biler med lavere lokale utslipp. Men det er jo ikke nødvendig å gi elbiler 50% rabatt for å styre bilbruken, om man er bekymret for at det blir for lite penger til vei. Vi kan la elbilene betale 100% av normaltakst, og så kan hybrider betale 150%, bensinbiler 175% og dieselbiler 200%. Bedre? Nei, hvorfor skulle det være bedre? Synes bompenger er tull jeg, men akkurat de i Oslo er pga miljø, da bør de som forurenser mest betale mest, som det jo er der. Anonymkode: 179a5...e84
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #23 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Elbil funker ikke for alle. For det første må man ha tilgang til hjemmelading for å få elbilen ladet billig. Ikke alle har det! Og så må mange ta opp lån for å finansiere en brukbar elbil, igjen ikke alle som kan eller ønsker dette. Alt dette er jeg imot. Alle bruker veien like mye, og da gir det ingen mening at noen skal finansiere veien mer enn andre. Politikken som føres i dag gjør at bil er for de priveligerte, mens de med dårlige råd ikke har muligheten til eie noe som helst. Anonymkode: a7dde...ea5 Er ufør med dårlig råd i ett pittelite hus på landet. Har elbil fordi det lønner seg med ett lån på den enn å kjøre fossilt. Anonymkode: 179a5...e84 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #24 Skrevet 25. september 2023 El-bil er for hverdagsbruk, når man lader hjemme. El-bil er for småkjøring. Sto i ladekø for el-bil på Geilo i påsken, mange som skulle lade, sim ikke hadde lademulighet på hytta. Det var fullstendig kaos. Har kjørt el-bil på sommerferie i utlandet, det er ikke en storsuksess. Kommer til Autobanhof, og står i kø, på ladere som leverer minimalt. Hoteller som ikke har lademuligheter. Hyttetur i Telemark, en perle å bo på, feriere på, uten strøm? All småkjøring tapper batteriet, og dårlige lademuligheter på kaldt batteri. Digger å kjøre i hverdagen uten drivstoff utgifter. Kjører en del fossilt når vi drar på tur. Funker for oss. Når det gjelder at el-bil er for kvinner og homofile….., Vel det er jeg som kjører elbil, mannen kjører fossil. Akkurat når det gjelder mannlig bil…. folk er ikke så enig. Har en venninne som mente daten kjørte femi bil, en CRV, en kine bil. Er jo enig i at amerikansk pick-up er den ultimate manne bil. Anonymkode: dd986...98a
-jk- Skrevet 26. september 2023 #26 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): El-bil er for hverdagsbruk, når man lader hjemme. El-bil er for småkjøring. Sto i ladekø for el-bil på Geilo i påsken, mange som skulle lade, sim ikke hadde lademulighet på hytta. Det var fullstendig kaos. Har kjørt el-bil på sommerferie i utlandet, det er ikke en storsuksess. Kommer til Autobanhof, og står i kø, på ladere som leverer minimalt. Hoteller som ikke har lademuligheter. Anonymkode: dd986...98a Geilo er ikke stedet å stoppe for å lade, om man er på vei forbi. Jeg anbefaler heller Ål eller Gol som har hhv. 20 og 32 ladere fra Tesla. Sjelden kø der, og om det er kø så avvikles den svært fort. Samme gjelder nedover i Europa, bruk Teslas nettverk. Størst, flest ladere på hvert sted, raskt og billigst (i hvert fall for de som ikke har spesialavtaler).
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #27 Skrevet 26. september 2023 3 hours ago, -jk- said: Geilo er ikke stedet å stoppe for å lade, Men det var nå en gang der jeg var. Jeg skulle verken til Ål, eller Gol. Neste stopp jeg kunne lade på min vei, var Maurset. Jeg var tydeligvis ikke alene. Som sagt når jeg skal på tur, blir det for det meste disel 😉 Anonymkode: dd986...98a
Gjest BMA Skrevet 26. september 2023 #28 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 12.10): Elbil funker ikke for alle. For det første må man ha tilgang til hjemmelading for å få elbilen ladet billig. Ikke alle har det! Og så må mange ta opp lån for å finansiere en brukbar elbil, igjen ikke alle som kan eller ønsker dette. Alt dette er jeg imot. Alle bruker veien like mye, og da gir det ingen mening at noen skal finansiere veien mer enn andre. Politikken som føres i dag gjør at bil er for de priveligerte, mens de med dårlige råd ikke har muligheten til eie noe som helst. Anonymkode: a7dde...ea5 Du kan kjøpe en 1.ste gen. Leaf for 50 000 i dag og ha superbillig bilhold i mange år...Dårlig råd blir ikke kurert av dieselbil som drikker drivstoff til 25kt/ literen.. mens elbil bruker drivstoff for 1,5 kr mila..
-jk- Skrevet 26. september 2023 #29 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det var nå en gang der jeg var. Jeg skulle verken til Ål, eller Gol. Neste stopp jeg kunne lade på min vei, var Maurset. Jeg var tydeligvis ikke alene. Som sagt når jeg skal på tur, blir det for det meste disel 😉 Anonymkode: dd986...98a Maurset er også ok, men bare 12 ladeplasser da. Når Vøringsfossen er klar blir det 16 til der. Oversikt finnes på https://supercharge.info/map
-jk- Skrevet 26. september 2023 #30 Skrevet 26. september 2023 BMA skrev (5 minutter siden): Du kan kjøpe en 1.ste gen. Leaf for 50 000 i dag og ha superbillig bilhold i mange år...Dårlig råd blir ikke kurert av dieselbil som drikker drivstoff til 25kt/ literen.. mens elbil bruker drivstoff for 1,5 kr mila.. Med denne månedens strømpriser ligger vi langt under 1,5 kroner per mil. Rundt 65-70 øre er fasiten for hjemmeladingen vår hittil i september. Inkl. moms, påslag og nettleie. En dieselbil som bruker 0,5l/mil vil da forbruke for 12,5 kroner per mil, dvs.19 ganger så dyrt. Tar vi "best case" på 20,- per liter og 0,35l/mil er det fortsatt over 10 ganger så dyrt.
jabx Skrevet 26. september 2023 #31 Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 8.57): Er det så rart. Jeg misliker ikke elbil, men jeg misliker at de skal få så mange goder. Det er jo sosialt urettferdig at det er de med drivstoff biler skal finansiere veien med veiavgift og bompenger, mens elbilene betaler så godt som ingen ting. De betaler ingen avgifter, selv om de bruker akkurat den samme veien som drivstoffbilene. Det blir enda verre når du tenker på at en god del av de som kjører elbil kjører fine dyre biler, mens det ofte er de fattige som kjører de gamle drivstoff bilene, altså studenter, minstepensjonister osv. Det er det som provoserer, det river ned hele fundamentet og hensikten med avgiftsystemet. Hilsen fattig student Anonymkode: a7dde...ea5 De som kjører fossilbil forgifter andre og dreper folk. Utslipp fra fossilbiler er en av de verste helsesynderne. Endret 26. september 2023 av jabx
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #32 Skrevet 26. september 2023 jabx skrev (16 minutter siden): De som kjører fossilbil forgifter andre og dreper folk. Utslipp fra fossilbiler er en av de verste helsesynderne. si det til ungene som må grave etter kobalt for å lage batteriet til elbilen din, nei vent nå litt. Du har vel sett lyset du din klovn!? Anonymkode: a7dde...ea5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #33 Skrevet 26. september 2023 Vel, jeg vil nå beklage at jeg kalte deg klovn, det var ikke riktig av meg. Uansett vil jeg påstå at Elbiler absolutt ikke er bærekraftig. F.eks er batteriet ofte laget av kobolt, enorme mengder av det. Dette skjer i kongo med elendige vikår og barnearbeid. Så ville gått stille i dørene og nevne Elbilen som så mye bedre enn fossilbilene. Nå er jo fossilbilene såpass "rene" at helse problematikken har blitt mer irrelevant enn tidligere Anonymkode: a7dde...ea5
-jk- Skrevet 26. september 2023 #34 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): si det til ungene som må grave etter kobalt for å lage batteriet til elbilen din, nei vent nå litt. Du har vel sett lyset du din klovn!? Anonymkode: a7dde...ea5 Elbilene er på vei bort fra kobolt. Over halvparten av elbilene Tesla solgte i fjor hadde 0% kobolt i batteriet. De kinesiske produsentene bruker stort sett heller ikke noe kobolt. Kobolt brukes dog i store kvanta under produksjon av bensin og diesel, det brukes som katalysator i raffineriene for å fjerne svovel fra tungoljen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #35 Skrevet 26. september 2023 -jk- skrev (2 timer siden): Elbilene er på vei bort fra kobolt. Over halvparten av elbilene Tesla solgte i fjor hadde 0% kobolt i batteriet. De kinesiske produsentene bruker stort sett heller ikke noe kobolt. Kobolt brukes dog i store kvanta under produksjon av bensin og diesel, det brukes som katalysator i raffineriene for å fjerne svovel fra tungoljen. Her var det mye løgn! Kobolt er ikke borte fra batteriene før de er over på faststoff batteriene, eller at de bruker Blade batteriene som BYD lager, og der er ikke veldig mange enda. Og fremheve Tesla som begynner å bli liten i global målestokk mot alle andre elbiler, blir det lite å juble for. Det er ingen som har dokumentert noe som helst, av prosessen med å bruke kobolt til å ta ut svovel fra bensin/diesel. Den er for innviklet til at en vanlig dødlig vet noe der, og dessuten skulle kobolt ha vert et problem for lenge siden, om det var sant. Ja jeg kjenner til bloggen ”ferdigsnakka”, men det er bligg og null tillit til den! Anonymkode: de41a...007
jabx Skrevet 26. september 2023 #36 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): si det til ungene som må grave etter kobalt for å lage batteriet til elbilen din, nei vent nå litt. Du har vel sett lyset du din klovn!? Anonymkode: a7dde...ea5 Det er ekstremt få unger som må grave etter kobolt sammenlignet med antallet unger som holdes som slaver i fossilindustrien. Dessuten er flere og flere elbil-batterier nå uten kobolt.
jabx Skrevet 26. september 2023 #37 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel, jeg vil nå beklage at jeg kalte deg klovn, det var ikke riktig av meg. Uansett vil jeg påstå at Elbiler absolutt ikke er bærekraftig. F.eks er batteriet ofte laget av kobolt, enorme mengder av det. Dette skjer i kongo med elendige vikår og barnearbeid. Så ville gått stille i dørene og nevne Elbilen som så mye bedre enn fossilbilene. Nå er jo fossilbilene såpass "rene" at helse problematikken har blitt mer irrelevant enn tidligere Anonymkode: a7dde...ea5 Alt du skriver er feil. Skjerpings. Fossilbiler dreper, ferdig med det. 1
jabx Skrevet 26. september 2023 #38 Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her var det mye løgn! Kobolt er ikke borte fra batteriene før de er over på faststoff batteriene, eller at de bruker Blade batteriene som BYD lager Feil. Sitat og der er ikke veldig mange enda. Og fremheve Tesla som begynner å bli liten i global målestokk mot alle andre elbiler, blir det lite å juble for. Tesla er totalt dominant på elbiler i verden. De selger mer enn noen andre. Sitat Det er ingen som har dokumentert noe som helst, av prosessen med å bruke kobolt til å ta ut svovel fra bensin/diesel. Den er for innviklet til at en vanlig dødlig vet noe der, og dessuten skulle kobolt ha vert et problem for lenge siden, om det var sant. Ja jeg kjenner til bloggen ”ferdigsnakka”, men det er bligg og null tillit til den! Anonymkode: de41a...007 Det er ikke vår feil at du ikke sitter med grunnleggende kunnskap om emnet. Endret 26. september 2023 av jabx 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #39 Skrevet 26. september 2023 jabx skrev (1 time siden): Tesla er totalt dominant på elbiler i verden. De selger mer enn noen andre. China enters the chat. Anonymkode: 16fed...4b9
Gjest BMA Skrevet 26. september 2023 #40 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): si det til ungene som må grave etter kobalt for å lage batteriet til elbilen din, nei vent nå litt. Du har vel sett lyset du din klovn!? Anonymkode: a7dde...ea5 Tosk!...Du burde sette deg litt inn i ting før du bare spyr ut svada på nettet...De aller aller fleste elbiler i dag leveres med litium/ jernfosfat - batterier...0% Kobolt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå