Gå til innhold

Elbil som bruksbil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en kjenning som har en rar holdning, elbil er for homser å kvinner, skikkelige menn kjører amerikansk pick up som bruker 1,5 l på mila å bråker som et uvær, jeg sier vedkommende har en sær holdning og kommer til å endre seg sånn som ting er med drivstoff priser for tiden, elbil er kommet for å bli

Anonymkode: bbc95...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elbil og spesielt Tesla for min del er kommet for å bli ja❤️

Jeg hadde spurt han kjenningen din om hvorfor han er så sjalu at han må hakke ned på elbil/folk som kjører elbil. Ja sjalusi/misunnelse tenker jeg er eneste grunn til at folk bare må snakke stygt om andre biler. Er du ikke sjalu eller misunnelig så har du ingen behov for å snakke dritt om noe. Enkelt og greit. 

Skrevet

Du ser jo hvem som klager og skriver ting i kommentarfeltet når det kommer til avisinnlegg om el bil..om at de må begynne å betale parkeringsavgift etc...det er ikke de som eier el bil som klager..det er de som har bensin bil ...som klager på de som har el bil...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja, det fins folk som har en kort horisont og ikke mye fyll i topplokket. Skal de bestemme diskursen? Jeg håper sannelig ikke det. 

Anonymkode: 16fed...4b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (14 timer siden):

Du ser jo hvem som klager og skriver ting i kommentarfeltet når det kommer til avisinnlegg om el bil..om at de må begynne å betale parkeringsavgift etc...det er ikke de som eier el bil som klager..det er de som har bensin bil ...som klager på de som har el bil...

Er det så rart. Jeg misliker ikke elbil, men jeg misliker at de skal få så mange goder. Det er jo sosialt urettferdig at det er de med drivstoff biler skal finansiere veien med veiavgift og bompenger, mens elbilene betaler så godt som ingen ting. De betaler ingen avgifter, selv om de bruker akkurat den samme veien som drivstoffbilene. Det blir enda verre når du tenker på at en god del av de som kjører elbil kjører fine dyre biler, mens det ofte er de fattige som kjører de gamle drivstoff bilene, altså studenter, minstepensjonister osv. Det er det som provoserer, det river ned hele fundamentet og hensikten med avgiftsystemet. Hilsen fattig student 

Anonymkode: a7dde...ea5

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det så rart. Jeg misliker ikke elbil, men jeg misliker at de skal få så mange goder. Det er jo sosialt urettferdig at det er de med drivstoff biler skal finansiere veien med veiavgift og bompenger, mens elbilene betaler så godt som ingen ting. De betaler ingen avgifter, selv om de bruker akkurat den samme veien som drivstoffbilene. Det blir enda verre når du tenker på at en god del av de som kjører elbil kjører fine dyre biler, mens det ofte er de fattige som kjører de gamle drivstoff bilene, altså studenter, minstepensjonister osv. Det er det som provoserer, det river ned hele fundamentet og hensikten med avgiftsystemet. Hilsen fattig student 

Dette er vissvass og sludder. Det finnes brukte rimelige El biler også. Jeg skal bytte en av mine nå og selger deg en god el-bil for 80 k om du vil. Denne har enda mange år igjen på veien. Og det finnes mange som kjører fine dyre fossilbiler. 

Når det gjelder det med avgifter så er jo det villet politikk fordi man ønsker bilparken over på utslippsfri. Noe jeg mener er fornuftig. Ikke for å redde verden, men for å få bedre klima lokalt. Det er mye man kan argumentere for er sosialt urettferdig om man går inn for det. Veier blir jo også finansiert over statsbudsjettet, ikke bare bompenger. Hva med alle skattebetalere som ikke har lappen? De betaler jo også for utbygging av E6 i Nordland. Sånn er det og heldigvis bor vi i et velferdsland der dette fungerer. Så kan man selvsagt mene mye om avgifter og fordelinger også i Norge. Men generelt skal vi vel være forsiktig med å bruke ordet urettferdighet her i landet tror jeg.....

Anonymkode: 3d848...54d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fritt fram for alle å kjøpe elbil, også en fattig student. At du velger noe annet er det kun deg selv du kan bli sur på for.

Anonymkode: 3c63f...7b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette er vissvass og sludder. Det finnes brukte rimelige El biler også. Jeg skal bytte en av mine nå og selger deg en god el-bil for 80 k om du vil. Denne har enda mange år igjen på veien. Og det finnes mange som kjører fine dyre fossilbiler. 

Når det gjelder det med avgifter så er jo det villet politikk fordi man ønsker bilparken over på utslippsfri. Noe jeg mener er fornuftig. Ikke for å redde verden, men for å få bedre klima lokalt. Det er mye man kan argumentere for er sosialt urettferdig om man går inn for det. Veier blir jo også finansiert over statsbudsjettet, ikke bare bompenger. Hva med alle skattebetalere som ikke har lappen? De betaler jo også for utbygging av E6 i Nordland. Sånn er det og heldigvis bor vi i et velferdsland der dette fungerer. Så kan man selvsagt mene mye om avgifter og fordelinger også i Norge. Men generelt skal vi vel være forsiktig med å bruke ordet urettferdighet her i landet tror jeg.....

For hver krone du betaler for drivstoff er 65% avgifter. Du betaler engangsavgift på alle drivstoff biler + moms noe som ofte tilsvarer rundt 50% av bilens verdi. Når du tenker på klima, betaler jo drivstoffbilene co2 avgift, noe som er ren straffeavgift. Skal du ha en elbil med god rekkevidde og plass må man ofte ut med en del penger. Sier seg selv at alle som bruker vei skal betale for vei. Det er vi som kjører fossilbil som finansierer veien for det meste. Så ja er sosialt urettferdig at de som kjører elbil bruker veien uten å betale en dritt. Hvorfor skal jeg bytte ut Hondaen min når den funker så greit som den gjør? Hvorfor skal de på bunnen i samfunnet tvinges over til å enten ta bussen eller bli ranet hver gang de kjører? Elbil er legalisert skattesnylting, og det er provoserende.

Ja, jeg er skeptisk til elbil fordi jeg liker muligheten til å fikse det jeg eier, noe som gjør bilen min billig i drift, selv med 295 000 km. La folk eie det de vil, og så kan alle finansiere veien som ALLE billister har glede av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fritt fram for alle å kjøpe elbil, også en fattig student. At du velger noe annet er det kun deg selv du kan bli sur på for.

Fyfaen, dette er det som provoserer meg. Eneste jeg argumenterer for er at alle skal betale det samme for å bruke veien. Men nei, når man først blir vant til skattesnylting er det vel vanskelig å forstå det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fyfaen, dette er det som provoserer meg. Eneste jeg argumenterer for er at alle skal betale det samme for å bruke veien. Men nei, når man først blir vant til skattesnylting er det vel vanskelig å forstå det?

Vi som kjører elektrisk slipper dette fordi det skal være attraktivt å kjøpe elektrisk. Det er ønskelig at fossilbilene byttes ut med elektriske med tiden.

Godene forsvinner litt og litt når andelen elektriske biler øker. Nå betaler man f.eks moms på summen av bilen som overstiger 500k. Det er også vektavgift. Dette var nytt i år. Det er fortsatt momsfritt å kjøpe biler under 500k, og det gjør jo at de billigere elbilene fortsatt er et attraktive å kjøpe for «alle».

Jeg har ikke oversikt over alle bompasseringer, men elbilister betaler også. Det er minimum 50% rabatt for elbil. Det er også årsavgift, den er bare mye billigere enn for andre biler.

Å kalle det skattesnyting blir for dumt. Jeg får fratrekk på skatten fordi jeg har boliglån, barn i barnehage osv. Noen har ikke ei krone i gjeld, og heller ingen barn, så de skatter litt mer. Med din logikk er dette like mye skattesnylting.

Anonymkode: edb17...19a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

For hver krone du betaler for drivstoff er 65% avgifter. Du betaler engangsavgift på alle drivstoff biler + moms noe som ofte tilsvarer rundt 50% av bilens verdi. Når du tenker på klima, betaler jo drivstoffbilene co2 avgift, noe som er ren straffeavgift. Skal du ha en elbil med god rekkevidde og plass må man ofte ut med en del penger. Sier seg selv at alle som bruker vei skal betale for vei. Det er vi som kjører fossilbil som finansierer veien for det meste. Så ja er sosialt urettferdig at de som kjører elbil bruker veien uten å betale en dritt. Hvorfor skal jeg bytte ut Hondaen min når den funker så greit som den gjør? Hvorfor skal de på bunnen i samfunnet tvinges over til å enten ta bussen eller bli ranet hver gang de kjører? Elbil er legalisert skattesnylting, og det er provoserende.

Ja, jeg er skeptisk til elbil fordi jeg liker muligheten til å fikse det jeg eier, noe som gjør bilen min billig i drift, selv med 295 000 km. La folk eie det de vil, og så kan alle finansiere veien som ALLE billister har glede av.

Det er ikke sånn at mesteparten av veier er finansiert av bompengene fosilbilister betaler. Rundt 70 % blir betalt over statsbudsjettet. El bilister betaler også skatt såvidt jeg vet.  De som er rikfolk og har råd til dyre biler betaler vel relativt mye skatt også. Kanskje de til og med er med på å betale mer enn deg for ditt barns skoleplass selv om de selv er barnløse.....? Sånn er vårt velferdssamfunn bygget opp, og i sum vil jeg si at det fungerer ganske bra. 

Ditt siste poeng er ikke relevant for særlig mange. De aller færreste har i dag hverken kunnskap eller interesse av å stå på hodet ned i panseret på en bil. Uavhengig av om det er fosilbiler eller elektrisk. De aller fleste bruker verksted til service og vedlikehold av bilen sin, og det er generelt billiger å vedlikeholde en elbil enn en bensin eller dieselbil. 

Det er vel heller ikke sånn at det er de på bunnen i samfunnet som tar bussen. Valg av kollektiv eller ikke henger nok i større grad sammen med hvor man bor og hvilke reelle alternativer man har. jeg bor i tjukkeste Bærum med relativt mye velstående folk rundt meg. Men det er jo ikke sånn at bussene går tomme av den grunn. 

Du må gjerne ha lyst til å kjøre diesel eller hva du gjør. Jeg har en av hver. Men det er ikke til å komme bort fra at elektrisk har mange fordeler, og det er bra for samfunnet om flere bytter. Derfor er det fornuftig med politiske grep som oppfordrer til dette. 

• Liker 2
Skrevet

Vil man ha et produkt som er på tilbud så kjøper man produktet som er på tilbud. Man tar ikke et annet og sutrer over at det koset mer og ikke gir de samme prisavslagene. Sånn er det med alt man kan kjøpe. Noe er billigere enn andre, da blir man ikke provosert og banner fordi en har lyst på den andre som ikke har avslag. man tar rett og slett et selvstendig valg hvor en vurderer produkt, behov og kostnader opp mot hverandre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har en kjenning som har en rar holdning, elbil er for homser å kvinner, skikkelige menn kjører amerikansk pick up som bruker 1,5 l på mila å bråker som et uvær, jeg sier vedkommende har en sær holdning og kommer til å endre seg sånn som ting er med drivstoff priser for tiden, elbil er kommet for å bli

Anonymkode: bbc95...0e9

En del mennesker har mye i mot elbiler. Det er litt interessant, for det er mange fordeler med å eie en elektrisk bil. Man kan kanskje være irritert på godene elbileiere kan dra nytte av, men disse forsvinner mer og mer. Jeg har selv en dieselbil, men skal i disse dager bytte bil. Og det går mot en elektrisk; kanskje Tesla. Har ennå ikke hørt fornuftige argumenter for at jeg ikke skal det.

Anonymkode: 74fe0...c11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil man ha et produkt som er på tilbud så kjøper man produktet som er på tilbud. Man tar ikke et annet og sutrer over at det koset mer og ikke gir de samme prisavslagene. Sånn er det med alt man kan kjøpe. Noe er billigere enn andre, da blir man ikke provosert og banner fordi en har lyst på den andre som ikke har avslag. man tar rett og slett et selvstendig valg hvor en vurderer produkt, behov og kostnader opp mot hverandre.

Produkt på tilbud? Tilbudet er jo skapt av politikerne. Det at elbilene betaler mindre for veien gjør at fossilbilene må betale mer for å finansiere veiene. Er jo bare politikerskapt, Argumentet mitt er så enkelt som at jeg mener at alle som bruker veien skal betale for den. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da ikke noe i veien for å mekke på egen elbil,  jeg skrur selv på våre gamle elbiler og sparer masse penger.

Anonymkode: 9831e...fcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Produkt på tilbud? Tilbudet er jo skapt av politikerne. Det at elbilene betaler mindre for veien gjør at fossilbilene må betale mer for å finansiere veiene. Er jo bare politikerskapt, Argumentet mitt er så enkelt som at jeg mener at alle som bruker veien skal betale for den. 

Betaler du bare mer og mer for å bruke veien?

Som en over her skrev så finansieres ikke veiene alene av disse avgiftene. De utgjør faktisk veldig lite. Det er skattene totalt i samfunnet sammen med oljefondet som finansierer dette. Skatter og avgifter er en ganske liten del av kaken på statsbudsjettet også.

Hvis alle kjøper «tilbudet skapt av politikere» så vil avgiftene øke på disse produktene til slutt også. Politikerne ønsker jo at du skal velge tilbudsvaren, og derfor gjør de den så attraktiv som mulig frem til det gir den effekten de ønsker.

Hvis du av prinsipp ønsker at de med elbil skal betale det samme så er det beste du kan gjøre å kjøpe en elbil selv, samtidig som du overtaler alle du møter om å gjøre akkurat det samme.

Anonymkode: edb17...19a

• Liker 1
Skrevet

Å skille på drivstofftype på bompenger og slikt gjøres da også for fossilbiler. Det er dyrere å kjøre diesel gjennom Oslo enn bensin. Og el er billigere enn bensin igjen (men ikke gratis). Poenget er jo  bedre luftkvaliteten, så da synes jeg det er helt greit at de som insisterer på å kjøre diesel må betale mest. 

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (5 minutter siden):

Å skille på drivstofftype på bompenger og slikt gjøres da også for fossilbiler. Det er dyrere å kjøre diesel gjennom Oslo enn bensin. Og el er billigere enn bensin igjen (men ikke gratis). Poenget er jo  bedre luftkvaliteten, så da synes jeg det er helt greit at de som insisterer på å kjøre diesel må betale mest. 

De i Oslo er vel heller ikke for å finansiere vei, men pga luftkvalitet?

Anonymkode: 179a5...e84

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De i Oslo er vel heller ikke for å finansiere vei, men pga luftkvalitet?

Anonymkode: 179a5...e84

Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. Finansiere veier samtidig som man styrer bruken mot biler med lavere lokale utslipp. 

Men det er jo ikke nødvendig å gi elbiler 50% rabatt for å styre bilbruken, om man er bekymret for at det blir for lite penger til vei. Vi kan la elbilene betale 100% av normaltakst, og så kan hybrider betale 150%, bensinbiler 175% og dieselbiler 200%. Bedre?

Skrevet

Elbil funker ikke for alle. For det første må man ha tilgang til hjemmelading for å få elbilen ladet billig. Ikke alle har det! Og så må mange ta opp lån for å finansiere en brukbar elbil, igjen ikke alle som kan eller ønsker dette. Alt dette er jeg imot. Alle bruker veien like mye, og da gir det ingen mening at noen skal finansiere veien mer enn andre.  Politikken som føres i dag gjør at bil er for de priveligerte, mens de med dårlige råd ikke har muligheten til eie noe som helst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...