Gå til innhold

Hvordan opplever du emosjonelle flashbacks?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er stor forskjell. Å bange hodet i veggen slik du beskriver, er typisk autisme. Da er det snakk om stimming og ikke traumerelatert. 

(gjelder også for voksne) https://www.autismparentingmagazine.com/autism-self-harm/#:~:text=Self-harm due to sensory processing issues (overload or deficit,to stimulate their vestibular systems.

Anonymkode: d1764...063

Jeg har cptsd, og jeg også kan dunke hodet i veggen ved veldig sterke emosjonelle flashbacks. Det er rett og slett fordi det gjør så vondt, og ved å få fysisk smerte, overfører jeg på en måte smerten. Da avtar den emosjonelle smerten, og så går jeg gjerne over i dissosiasjon. Vet ikke om dette er typisk, men jeg gjør det som nevnt pga sterke emosjonelle flashbacks i hvert fall.

Anonymkode: b0238...ff7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er stor forskjell. Å bange hodet i veggen slik du beskriver, er typisk autisme. Da er det snakk om stimming og ikke traumerelatert. 

(gjelder også for voksne) https://www.autismparentingmagazine.com/autism-self-harm/#:~:text=Self-harm due to sensory processing issues (overload or deficit,to stimulate their vestibular systems.

Folk har ulike reaksjoner. Ikke kast ut diagnoser så ukritisk.

Anonymkode: 793a8...98b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har cptsd, og jeg også kan dunke hodet i veggen ved veldig sterke emosjonelle flashbacks. Det er rett og slett fordi det gjør så vondt, og ved å få fysisk smerte, overfører jeg på en måte smerten. Da avtar den emosjonelle smerten, og så går jeg gjerne over i dissosiasjon. Vet ikke om dette er typisk, men jeg gjør det som nevnt pga sterke emosjonelle flashbacks i hvert fall.

Anonymkode: b0238...ff7

Jeg tenker det viktigste er å selv vite hva som er underliggende årsak. Hvis man har kompleks ptsd eller andre traumerelaterte lidelser, så vet man at det er traumerelatert. Eloon vet ikke hvorfor han gjør det, kanskje det er greit å finne ut hvorfor isåfall :)  

Skrevet

Jeg får ofte backflash. Får som regel kraftige angstanfall og må stå i det til bildene forsvinner ut av hodet. Trenger det ikke vekk. I perioder mye på natten. Våkner opp av mine egne hyl. Er mye sint. Reagerer utover, ikke innover. 

Anonymkode: c1bf3...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vet du egentlig hva et emosjonelt flashback er for noe? 

Anonymkode: 767c5...19c

Er det ikke glimt/gjenopplevelser av tidligere opplevelser som oftest det negative/skremmende?

Skrevet
Elooon skrev (1 minutt siden):

Er det ikke glimt/gjenopplevelser av tidligere opplevelser som oftest det negative/skremmende?

Har du k-ptsd?

Skrevet
16 minutter siden, Elooon said:

Det er traumerespons. Ikke "negative tidligere hendelser". Det er stor forskjell på traume og "noe som var litt vanskelig"

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har kompleks ptsd. Jeg jobber fullt. Hva med deg? 
Jeg hater ikke meg selv og har heller ikke tankekjør, heldigvis. Bare den indre kritiske stemmen som kommer som en del av flashbacks noen ganger. Og en følelse av å være ødelagt. Det er ikke det samme som selvhat. Hat er intenst. Dette er bare flatt, apatisk, en følelse av at noe mangler. 

Fungerer det? Jeg opplever det som nesten mer stressende.

Anonymkode: a15d3...397

Hvordan er det mulig å ha diagnosen uten de symptomene som alltid blir nevnt når det snakkes om den diagnosen?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mulig å ha diagnosen uten de symptomene som alltid blir nevnt når det snakkes om den diagnosen?  

Hva mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg mener det jeg sa. Du har jo ikke de symptomene som er kriterier for k-ptsd. Om jeg tolker kommentaren din rett så har du  ikke et negativt selvbilde.

«ICD-systemet differensierer mellom to separate lidelser: PTSD og kompleks PTSD. Kompleks PTSD defineres videre i to trinn. Først må kriteriene for PTSD være oppfylt. Deretter må tre spesifikke tilleggskriterier, som samlet omtales som «forstyrrelser i selv-organisering», være oppfylt (Maercker et al., 2013b). Det første av disse kriteriene omhandler vedvarende vansker med regulering av følelser og stemningsleie, i form av under- og/eller overregulerte følelser. Det vil eksempelvis si å bli lett såret, reagere sterkt på mindre påkjenninger, ha vansker med å roe og samle seg etter sterke følelser, nummenhet eller depersonalisering og derealisasjon. Det andre kriteriet omhandler et negativt selvbilde preget av en sterk skamfølelse og tanker om å være verdiløs. Det siste kriteriet handler om relasjonelle vansker, spesielt det å kjenne seg avskåret fra andre, ha vansker med å være følelsesmessig nær andre og å unngå relasjoner (tabell 1)

Skrevet
On 9/23/2023 at 1:05 PM, ESFP said:

Emosjonelle flashbacks er plutselige intense negative følelser. Følelsene kan være frykt, skam, sinne eller tristhet.

Man blir trigget av situasjoner som kan ligne på de man opplevde som barn da man ble traumatisert. Om man har opplevd mye kritikk og påføring av skam som barn kan en trigger være en sjef som gir tilbakemelding på en jobb man gjør. Et emosjonell flashback i en slik situasjon kan være intens skam eller frykt. For mange kan bare tanken på å snakke med en sjef gi en stor frykt og skamfølelse. 

Et annet eksempel er en som ble forlatt av en forelder som barn (det kan være så "enkelt" som skilsmisse). Små barn er selvsentrert og tar skylden for å ha blitt forlatt.  Å bli forlatt var traumatisk for barnet og resulterte i tanker om lav selvverdi og stor skam. Redselen for å bli forlatt i en voksenrelasjon blir stor og kan førte til at en tolker enhver handling fra andre som potensiale for å bli forlatt. Hver gang personen opplever at andre potensielt kan forlate henne, får hun en sterk følelsesmessig reaksjon (flashback). Personen kan som voksen bli perfeksjonistisk, sette andres behov foran egne, ha et stort behov for å fikse andre eller isolere seg. Dette er traumereaksjoner for å beskytte seg selv fra å gjenoppleve den traumatiske situasjonen fra barndommen. 

Symptomer på emosjonelle flashbacks kan være angst, depresjon, perfeksjonisme, arbeidsnarkomani, spiseforstyrrelser, svart/hvitt tankegang, mye skam, følelse av hjelpeløshet osv. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener det jeg sa. Du har jo ikke de symptomene som er kriterier for k-ptsd. Om jeg tolker kommentaren din rett så har du  ikke et negativt selvbilde.

«ICD-systemet differensierer mellom to separate lidelser: PTSD og kompleks PTSD. Kompleks PTSD defineres videre i to trinn. Først må kriteriene for PTSD være oppfylt. Deretter må tre spesifikke tilleggskriterier, som samlet omtales som «forstyrrelser i selv-organisering», være oppfylt (Maercker et al., 2013b). Det første av disse kriteriene omhandler vedvarende vansker med regulering av følelser og stemningsleie, i form av under- og/eller overregulerte følelser. Det vil eksempelvis si å bli lett såret, reagere sterkt på mindre påkjenninger, ha vansker med å roe og samle seg etter sterke følelser, nummenhet eller depersonalisering og derealisasjon. Det andre kriteriet omhandler et negativt selvbilde preget av en sterk skamfølelse og tanker om å være verdiløs. Det siste kriteriet handler om relasjonelle vansker, spesielt det å kjenne seg avskåret fra andre, ha vansker med å være følelsesmessig nær andre og å unngå relasjoner (tabell 1)

Jeg har lagt inn et svar fra en annen tråd om kptsd og flashbacks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lagt inn et svar fra en annen tråd om kptsd og flashbacks. 

Hva har det med saken å gjøre? Jeg snakket om hovedkriteriet på k-ptsd og ikke om hva emosjonelle flashbacks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om jeg tolker kommentaren din rett så har du  ikke et negativt selvbilde.

Du tolker ikke kommentaren min rett. Jeg skriver jo at jeg ser på meg selv som ødelagt og verdiløs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg snakket om hovedkriteriet på k-ptsd og ikke om hva emosjonelle flashbacks.

Dette er forøvrig en avsporing av tråden. Jeg ønsker innspill ang emosjonelle flashbacks, ikke diskusjoner rundt diagnoser til enkeltbrukere. Fint om du holder deg til saken :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er at flashbacks og kptsd ikke nødvendigvis gir angstanfall osv. AB har fått diagnosen kptsd, stol på at den er riktig du. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at flashbacks og kptsd ikke nødvendigvis gir angstanfall osv. AB har fått diagnosen kptsd, stol på at den er riktig du. 

Fortsatt ikke det jeg snakker om…

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fortsatt ikke det jeg snakker om…

Ikke anta at AB listet opp ethvert av sine symptomer i den korte kommentaren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke anta at AB listet opp ethvert av sine symptomer i den korte kommentaren. 

Les ordentlig før du kommenterer. Ferdig snakka.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du k-ptsd?

Nei, ikke som jeg vet om. 

Jeg trodde også det var emosjonelle flashback det jeg skrev. Beklager hvis jeg tok feil. 

Endret av Elooon
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er forøvrig en avsporing av tråden. Jeg ønsker innspill ang emosjonelle flashbacks, ikke diskusjoner rundt diagnoser til enkeltbrukere. Fint om du holder deg til saken :) 

Enig.  Uting å fortelle folk at de har fått feil diagnose når de aldri har bedt noen på Kvinneguiden om å kommenere om de har fått riktig diagnose. 

Anonymkode: 40cd4...1b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...