Gå til innhold

Bevegelse/spark 3.trimester.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er førstegangsgravid og har ingen formening om hva som er vanlig/normalt annet enn det som står spredt på nett og det jeg har fått av informasjon på helsestasjonen. 
I skrivende stund er jeg 29+5 og baby i magen har generelt vært veldig aktiv hittil, har vært på føden 1 gang for en stund siden pga mindre aktivitet men alt var normalt og fint og det kom seg igjen samme dag.. nå har jeg gått i 2 dager igjen og kjent på at det har vært litt mindre liv, sparkene og bevegelsene er ikke så «kraftige» eller hyppige som de har pleid å være selvom jeg har levd som normalt. 
Hater å ringe til føden da jeg føler at jeg bare maser og er hysterisk uten grunn… så det jeg lurer på om det er normalt at det kan være noen roligere dager? 

Anonymkode: d5e85...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre å ringe engang for mye enn for lite. Du kjenner babyen din best og vet hva som er babyen sitt mønster. Men vet du noe om morkake plasseringen? Ligger den på fremsiden kan det ha mye å si på bevegelser og styrke. Pluss plass og sånt... Men igjen, ring føden en gang for mye enn for lite. Det gjør alltid jeg. Men vi har historikk som gjør det sånn. Min er og en slappfisk til tider, men har og morkaka foran. Gudene skal vite hvor mye de har prøvd å fille riste magen på undersøkelse fordi han ligger å drar seg og ikke gidder å respondere. Men så fort vi er ferdig på undersøkelse våkner han til så. 

Anonymkode: 60505...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er vel alltid å ringe om det blir mindre bevegelse uansett. Bedre at du maser uten grunn enn at det skjer noe med lille ❤️

Anonymkode: 1eade...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at bevegelsene endrer seg når det blir trangere, men det skal være like mye aktivitet selv om sparkene føles annerledes. Ring føden en gang for mye heller enn en gang for lite. De kan gi deg råd og hjelpe deg med å vurdere hvordan bevegelsene er, og eventuelt ta deg inn til en liten kontroll. 

Anonymkode: 619a0...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg på sofan, drikk litt iskald sukker brus, og spis noe godteri, så ser du om det skjer noe 😊 jeg gjør alltid dette før jeg ringer, så har ennå ikke ringt 😅

Anonymkode: e3121...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil ikke jeg skremme deg, men jeg synes du skal ringe føden ved mindre aktivitet. Følg magefølelsen! 

Jeg fulgte ikke magefølelsen. I slutten av svangerskapet opplevde jeg at aktiviteten ble svakere, men jeg hadde lest og hørt at på denne perioden ble bevegelsene anderledes og jeg tenkte at det var derfor. Brukte masse tid på kveldene med å telle antall spark for å få det til å være nok spark innenfor de to timene. Jeg ville ikke være hysterisk og ringe føden.

På en kontroll hos jordmor oppdaget hun at mitt magemål hadde blitt mindre og henviste meg til vektkontroll. Fikk den uken etter og det viste seg at jeg hadde en morkake som begynte å svikte. Babyen fikk altså ikke nok næring og var i "hvilemodus". I ettertid mener de at det kan ha hatt sammenheng med at bevegelsesmønsteret endret seg i magen min, og neste gang ringer jeg føden.

Alt gikk bra, jeg har en sunn og frisk baby, selv om han er liten av vekst. Det jeg lærte var å følge magefølelsen og ringe føden. Jeg vil aldri anbefale en gravid kvinne og droppe det om hun føler noe ikke er helt som det pleier.

Anonymkode: d04ab...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå vil ikke jeg skremme deg, men jeg synes du skal ringe føden ved mindre aktivitet. Følg magefølelsen! 

Jeg fulgte ikke magefølelsen. I slutten av svangerskapet opplevde jeg at aktiviteten ble svakere, men jeg hadde lest og hørt at på denne perioden ble bevegelsene anderledes og jeg tenkte at det var derfor. Brukte masse tid på kveldene med å telle antall spark for å få det til å være nok spark innenfor de to timene. Jeg ville ikke være hysterisk og ringe føden.

På en kontroll hos jordmor oppdaget hun at mitt magemål hadde blitt mindre og henviste meg til vektkontroll. Fikk den uken etter og det viste seg at jeg hadde en morkake som begynte å svikte. Babyen fikk altså ikke nok næring og var i "hvilemodus". I ettertid mener de at det kan ha hatt sammenheng med at bevegelsesmønsteret endret seg i magen min, og neste gang ringer jeg føden.

Alt gikk bra, jeg har en sunn og frisk baby, selv om han er liten av vekst. Det jeg lærte var å følge magefølelsen og ringe føden. Jeg vil aldri anbefale en gravid kvinne og droppe det om hun føler noe ikke er helt som det pleier.

Anonymkode: d04ab...693

Godt alt gikk bra 💕. Vi mistet vår jente,c

Men ikke pga morkake svikt.. derfor vi følges nøye opp nå. Og passer på bevegelsene hans. En dag inn i termin, og kjenner masse bevegelse og litt mer merkbart enn i går. Morkaka foran denne gangen, så vanskelig noen ganger å kjenne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...