Gå til innhold

Familieproblemer, flytte ut som 16 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart søke vgs å vurderer å gå på vgs i en annen by 2 timer unna. Har noen av dere erfaring med hvor mye jeg får i bortestipend? Først å fremst, grunnen til jeg flytter er fordi det ikke er noe greit her hjemme. Foreldre kjefter hele tiden å mye av grunnen til dette er min lillebror. Lillebroren min er funksjonshemmet å sitter i rullestol. Jeg føler det ikke er noe plass til meg i familien å han tar all oppmerksomheten. (Jeg har tenkt på å flytte lenge, så dette er ikke en spontan tanke) Men jeg føler foreldrene mine har nokk med broren min å føler også det er bedre om jeg flytter. Jeg føler jeg har veldig mye press på meg også siden broren min er som han er. Jeg må liksom være den flinke på skolen osv… Moren min er også gal å det virker som hun er bipolar, å faren min blir påvirket av min mor. Hadde blitt veldig glad for tips eller hva jeg kan gjøre for å takle dette bedre (da det er 1 år til jeg ska begynne 1 VGS) Har gjerne lyst å snakke om dette med mine foreldre, men har prøvd før å det nytter ikke. Tusentakk for alle svar, setter stor pris på det!

Anonymkode: d36df...506

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan snakke med helsesykepleier på skolen om det som er vanskelig. Det kan hjelpe å ha noen som har taushetsplikt å "tømme" deg litt til. Så kan du sammen med henne legge en plan.

Jeg bodde på hybel og hadde borteboerstipend da jeg gikk videregående. Ikke på grunn av dårlig stemning i familien, men avstand til skolen. Det gikk helt fint. På nettsidene til lånekassen kan du finne ut hvor stort stipendet er. Du kan også eventuelt søke om bidrag fra dine foreldre.

Men start med helsesykepleier, det kan være en fin alliert for deg.

Anonymkode: 75b9b...185

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvis du ikke bor hjemme mens du går på videregående skole, kan du i noen tilfeller få borteboerstipend:

• det er 40 kilometer eller mer mellom hjem og skole, eller
  • du bruker tre timer eller mer om dagen på å reise til og fra skolen, eller
  • det er særlige forhold i hjemmet som gjør at du ikke kan bo der

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/borteboerstipend/

5848,- pr måned er det nå. Det vil da lønne seg om du går et sted hvor det ikke er fryktelig dyrt å bo, som midt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søker du utstyrsstipend i tillegg. Ser ut som det er rundt 1100,- i året. Det går da til innkjøp av bøker i august, og slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke med helsesykepleier :)

Av erfaring - stipendet dekker ikke særlig av kostnader. Så du må belage deg på å jobbe ved siden av. 

Har du kikket på budsjett hos SIFO på hva det koster å bo for seg selv? Sjekket annonser på Finn osv på bokostnader? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Du kan snakke med helsesykepleier :)

Av erfaring - stipendet dekker ikke særlig av kostnader. Så du må belage deg på å jobbe ved siden av. 

Har du kikket på budsjett hos SIFO på hva det koster å bo for seg selv? Sjekket annonser på Finn osv på bokostnader? 

Hun kan eventuelt søke om bidrag fra foreldre via NAV, om de ikke tilbyr. Hun er fortsatt mindreårig, foreldre skal dekke utgifter de ville ha gjort om hun bodde hjemme. Tannpasta, shampo, briller, klær, sko osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ogzå krav på bidrag fra foreldre om du flytter. De har fortsatt forsørgeransvar for deg.

Jeg tror du kommer til å klare deg helt fint. Du kan jo prøve å skaffe deg en liten jobb ved siden av skolen.

Anonymkode: 372ad...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så søker du utstyrsstipend i tillegg. Ser ut som det er rundt 1100,- i året. Det går da til innkjøp av bøker i august, og slikt.

Skolebøker er gratis, og utstyrstipend varierer etter hvilke linje man går. 
Du vil få rundt 5000 i borteboerstipend, og dine foreldre er pliktig å forsørge deg så lenge du går på videregående. 
Snakk med helsesøster, og kanskje er det flere i din klasse som skal flytte til neste høst for å gå skole? Kanskje du kan bo sammen med noen av de? 

Anonymkode: fbbd3...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med helsesøster og foreldrene dine. Foreldrene dine har forsørgerplikt for deg. Det er ikke gitt at du får stipend i fra lånekassa. Skal du flytte, må du dokumentere nødvendigheten av å flytte. Er det en linje som ikke finnes på ditt hjemsted, stiller du sterkere. Er det sosiale forhold, slik du beskriver, kommer det an på inntekten til dine foreldre, om du får stipend eller ikke. 

Anonymkode: 332d8...c14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mulig bør du allerede nå prøve å jobbe vedsiden av skolen, om du får muligheten til å gå på skole så langt hjemmefra at du får borteboerstipend så må du sannsynligvis jobbe ved siden av for å ha nok til husleie, mat, transport og litt sosialt uansett om du får penger fra dine foreldre.

Snakk gjerne med helsesykepleier, da får du ut frustrasjonen. Og kanskje finner du en måte å fortelle foreldrene dine hvordan det føles for deg å være hjemme, uten at det kommer for anklagende og krast ut. Foreldrene dine er sikkert veldig utslitte av å konstant være på for din lillebror, og om de selv ikke regulerer dette på en god måte så går det dessverre som regel ut over tålmodigheten ovenfor søsken og evt partner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun kan eventuelt søke om bidrag fra foreldre via NAV, om de ikke tilbyr. Hun er fortsatt mindreårig, foreldre skal dekke utgifter de ville ha gjort om hun bodde hjemme. Tannpasta, shampo, briller, klær, sko osv.

Joda, men om hun skal få dekket utgiftene for å bo for seg selv så må man ofte uansett jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang en tråd på et annet debatt-forum, om en person som hadde det såpass ille hjemme at han valgte å flytte langt nok vekk for å begynne på annen videregående, bare for å slippe unna hjemmefra. Problemet var jo selvfølgelig at selv om han kvalifiserte som "borteboer" så strakk ikke stipend særlig langt når det var snakk om både husleie til hybel, strøm-regninger, kanskje internett-tilgang også, og betale for kollektiv-trafikken. Pluss alle pengene som går med til mat og andre nødvendigheter. 

Men han solgte (eller gav bort) ting han eide, i stedet for å ha ting stående hjemme hos foreldrene sine. Da kom vel tingene mest sannsynlig bare til å bli kastet eller solgt av foreldrene. Så enten var det å kvitte seg med ting selv, eller ta det med seg. Eventuelt se på tingene som tapt, hvis det ble stående hjemme etter at han reiste. Men det eneste han tok med seg var en ryggsekk med ting, og den fikk han plass til i skapet på skolen uansett. Så valgte han faktisk å kjøpe seg en sovepose og overnattet i en park (eller andre passende steder) i stedet for å bruke penger på hybel og alle utgifter som ville ha fulgt med på dette. 

Eller han gjemte seg i et skap / under en sofa eller andre steder på skole-området, til alle lærerne og sånn hadde gått for dagen. Deretter snek han seg faktisk inn på skolens kafeteria og rappet med seg mat. Så kunne han sove i en krok han fant seg. Hadde sikkert enkelte "flukt-veier" eller noe da, i tilfelle noen plutselig skulle dukke opp igjen på kveldstid. Men han klarte visstnok å spare godt over nitti prosent av alt stipend han fikk hver måned, nettopp fordi han ikke behøvde å betale husleie eller noe særlig annet. 

Anonymkode: 23cac...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med foreldrene dine om dette? Å leve berre på borteboer stipend er vanskelig, så må entel får bidrag heimen i fra eller jobb ved siden av. Husk at stipendiat er kun i skuleåret, så du må heim eller klare deg på et vis i sommeren. 

Anonymkode: 7a843...b74

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg leste en gang en tråd på et annet debatt-forum, om en person som hadde det såpass ille hjemme at han valgte å flytte langt nok vekk for å begynne på annen videregående, bare for å slippe unna hjemmefra. Problemet var jo selvfølgelig at selv om han kvalifiserte som "borteboer" så strakk ikke stipend særlig langt når det var snakk om både husleie til hybel, strøm-regninger, kanskje internett-tilgang også, og betale for kollektiv-trafikken. Pluss alle pengene som går med til mat og andre nødvendigheter. 

Men han solgte (eller gav bort) ting han eide, i stedet for å ha ting stående hjemme hos foreldrene sine. Da kom vel tingene mest sannsynlig bare til å bli kastet eller solgt av foreldrene. Så enten var det å kvitte seg med ting selv, eller ta det med seg. Eventuelt se på tingene som tapt, hvis det ble stående hjemme etter at han reiste. Men det eneste han tok med seg var en ryggsekk med ting, og den fikk han plass til i skapet på skolen uansett. Så valgte han faktisk å kjøpe seg en sovepose og overnattet i en park (eller andre passende steder) i stedet for å bruke penger på hybel og alle utgifter som ville ha fulgt med på dette. 

Eller han gjemte seg i et skap / under en sofa eller andre steder på skole-området, til alle lærerne og sånn hadde gått for dagen. Deretter snek han seg faktisk inn på skolens kafeteria og rappet med seg mat. Så kunne han sove i en krok han fant seg. Hadde sikkert enkelte "flukt-veier" eller noe da, i tilfelle noen plutselig skulle dukke opp igjen på kveldstid. Men han klarte visstnok å spare godt over nitti prosent av alt stipend han fikk hver måned, nettopp fordi han ikke behøvde å betale husleie eller noe særlig annet. 

Både jeg (90-tallet) og ungene måtte oppgi adresse når vi søkte stipend (siste 15 åra), så han har måtte lånt en adresse med noen isåfall.

Kjære ts! Jeg håper alt ordner seg for deg. Snakk med helsesøster og rådgiver på skolen, hvis du ikke har familie du kan snakke med. Tror det blir hardt å leve på kun stipend, men med en liten jobb i tillegg evnt bidrag fra foreldre, går det fint. Hvis du allerede nå prøver å finne deg en liten jobb, har det flere positive sider: du kan spare deg opp en litt penger til du flytter, du kan ta med denne erfaringen på cv'n ved jobbsøkinig der du skal gå på skole, og du slipper å være så mye hjemme.

Jeg ønsker deg lykke til, men prat med noen, så du får hjelp❤️

Anonymkode: 2c593...093

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Snakk med helsesøster eller en annen viksen du stoler på. Hvis du var min elev, ville jeg spurt deg om jeg fikk lov til å sende ei bekymringsmelding til barnevernet. Da kan foreldrene dine få hjelp til å gjøre livet i familien bedre for deg, hvis det går. Hvis det ikke går kan det hende du kan få støtte av barnevernet til å flytte på hybel. 

Anonymkode: 95e86...760

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med foreldrene dine, og snakk med helsesykepleier. Fortell hvordan du har det og hva du føler på. Be om mer tid sammen med foreldrene dine. 
Kanskje trenger foreldrene dine mer hjelp med lillebroren din.
Har han BPA? Det bør foreldrene dine søke for ham. Det er en kommunal tjeneste. Da vil foreldrene dine få mer tid til deg. 

Anonymkode: 5fd78...ab4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å søke stipend må en ha en adresse en kan bruke, uansett så bør det være mye bedre å melde sak til barnevernet selv om en har det så fælt. Da kan det godt hende de har støtte til hybel, eller finner en fosterfamilie en kan få bo hos.

Å skulle bo i parker eller snike rundt på skolen etter stengetid og kun leve med det en har i sekken og en sovepose vil jeg absolutt fraråde alle og enhver.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (23 minutter siden):

For å søke stipend må en ha en adresse en kan bruke, uansett så bør det være mye bedre å melde sak til barnevernet selv om en har det så fælt. Da kan det godt hende de har støtte til hybel, eller finner en fosterfamilie en kan få bo hos.

Å skulle bo i parker eller snike rundt på skolen etter stengetid og kun leve med det en har i sekken og en sovepose vil jeg absolutt fraråde alle og enhver.

Godt mulig at han leide en postboks eller noe? Eller hvis man kjenner noen andre elever som skal begynne ved den samme videregående skolen, så kanskje man kan overtale dem om å få bo der - i alle fall på papiret. Men han kunne i alle fall dusje på skolen, var sikkert gym-timer hver uke der også. Hvordan man eventuelt gjorde med vaskemaskin, husker jeg ikke om han skrev om.

Men dersom tilstanden er ille nok på hjemmebane, så ser man kanskje på det som en slags "seier" å kunne klare seg på egen hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På hvilken måte er dette relevant for ts? 

Jeg støtter forslaget om å snakke med helsesykepleier, lærer eller en annen voksen du stoler på. Det høres ikke ut som du har det så enkelt, så jeg håper du allierer deg med en god voksen som kan hjelpe deg ❤️

Anonymkode: 2d19b...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette, trivdes ikke hjemme og søkte meg til en linje som ikke fantes på nærskolen. Problemet er selvfølgelig at borteboerstipendet ikke har økt i nærheten av like mye som leieprisene. Jeg fikk noe penger hjemmefra, men visste ikke at jeg kunne få bidrag og fikk nok langt mindre enn jeg burde.

Du kan i hvert fall be foreldrene dine om barnetrygden, og de har forsørgerplikt til du er ferdig med videregående. Snakk med dem aller først, kanskje er det ikke så dumt, for din del, å bo for deg selv. BV kan også bistå, en venn av meg som også flyttet ut fikk stipend selv om han ikke flyttet så langt fordi moren ikke var helt i vater, BV kontaktet lånekassen.

Anonymkode: 0239e...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...