Gå til innhold

Syklus-depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg blir veldig deprimert når menstruasjon skal komme, frem til den er ferdig. dette er veldig slitsomt. Spesielt for mine nærmeste kanskje. Ellers er jeg god på skuespill, men ikke så god hjemme. 

noen som har erfaring og noen råd?

Anonymkode: f1a90...07a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kanskje pmdd?

Anonymkode: 353ac...423

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du kanskje pmdd?

Anonymkode: 353ac...423

?? Hva er det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

?? Hva er det?

Ekstrem pms

Skrevet
Kala skrev (1 minutt siden):

Ekstrem pms

Gud bedre… her gikk det treigt i rundt hos meg. Selvsagt er det PMS…

Skrevet

Jeg har hormonell sykdom i tillegg. Hyperprolaktinemi. Og lurer på om det kan være med å skape noen ubalanse… 

Skrevet

Syklusen påvirker mer enn hva mange er klar over, hos noen dessverre mer enn andre. Hjernen overreagerer på hormonendringene.

Anbefaler deg å registrere syklusen, og registrere fysiske og psykiske plager/ubehag man har. Hver minste småting. Lover deg at du vil finne et mønster etter et par måneder med dette. Og sikkert noen aha-øyeblikk. Dette skulle vært barnelærdom hos alle jenter og kvinner. 

• Nyttig 1
Skrevet
Kala skrev (54 minutter siden):

Syklusen påvirker mer enn hva mange er klar over, hos noen dessverre mer enn andre. Hjernen overreagerer på hormonendringene.

Anbefaler deg å registrere syklusen, og registrere fysiske og psykiske plager/ubehag man har. Hver minste småting. Lover deg at du vil finne et mønster etter et par måneder med dette. Og sikkert noen aha-øyeblikk. Dette skulle vært barnelærdom hos alle jenter og kvinner. 

Takk for tips, Kala.

jeg har ikke alltid vært slik, tror jeg.. føler ihvertfall det har blitt værre det siste året.

starter registreringen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for tips, Kala.

jeg har ikke alltid vært slik, tror jeg.. føler ihvertfall det har blitt værre det siste året.

starter registreringen.

Jeg har aldri vært plaget med pms før, men etter jeg steriliserte meg og fikk satt covid vaksine har jeg sterke smerter, humørsvingninger og er nok noe deprimerte like før, i tillegg tåler jeg ikke trynet på gubben ( vet årsaken og at det går over så lar det ikke gå ut over han, men er nesten klar til å dumpe han en gang i mnd og fullstendig likegyldig til det) .  Skulle ønske jeg aldri steriliserte meg eller satte vaksine, vet ikke hva av det som er årsaken da begge deler ble gjort før første syklus etter fødsel. 

Kan det ha noe sammenheng for deg? 

Anonymkode: ce91f...7d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri vært plaget med pms før, men etter jeg steriliserte meg og fikk satt covid vaksine har jeg sterke smerter, humørsvingninger og er nok noe deprimerte like før, i tillegg tåler jeg ikke trynet på gubben ( vet årsaken og at det går over så lar det ikke gå ut over han, men er nesten klar til å dumpe han en gang i mnd og fullstendig likegyldig til det) .  Skulle ønske jeg aldri steriliserte meg eller satte vaksine, vet ikke hva av det som er årsaken da begge deler ble gjort før første syklus etter fødsel. 

Kan det ha noe sammenheng for deg? 

Anonymkode: ce91f...7d3

Jeg er ikke ts, men det du skriver er skremmende lik min situasjon. Aldri vært plaget tidligere i livet, men etter sterilisering og vaksine er jeg sterkt plaget hver eneste syklus. Aner ikke hva som er årsaken, men en endring har det absolutt vært.

Anonymkode: 37d8e...f0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men det du skriver er skremmende lik min situasjon. Aldri vært plaget tidligere i livet, men etter sterilisering og vaksine er jeg sterkt plaget hver eneste syklus. Aner ikke hva som er årsaken, men en endring har det absolutt vært.

Anonymkode: 37d8e...f0d

Oh lord. Høres ut som min situasjon, nesten. Steriliserte meg for noen år siden. Og tatt flere corona vaksiner; vet ikke om jeg følte noen endringer etter dem da. Var nok mer "nedstenging og corona" som skapte mer problemer (og angst).

Ble slutt på samboerskapet. Og ble veldig deprimert. Viste seg at jeg hadde ADHD/ADD.

Og det gir mening mtp. at utfordringene jeg har hatt med følelsesmessig regulering hadde blitt verre med årene; dvs. voksenlivet med jobb og mer ansvar etter studiene.

Har fått medisiner for ADHD-en. Ble bedre etter det; og er mer klar over symptomene mine. Blir ikke gal halvparten av måneden lenger. Sykt deilig.

Anonymkode: 1b079...5f5

Skrevet
Kala skrev (5 timer siden):

Hva er poenget ditt? Mønsteret har vi jo funnet. Men problemet med syklusstyrt depresjon blir jo ikke borte av den grunn.

Anonymkode: f13a0...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er poenget ditt? Mønsteret har vi jo funnet. Men problemet med syklusstyrt depresjon blir jo ikke borte av den grunn.

Nei men en kan unngå å påføre seg mer stress og problemer enn en må. Jeg legger jo ikke opp til oppkjøring midt i verste pmdd helvete med mindre jeg vil ligge med hodet i fanget på sensor og hylgrine fordi jeg har glemt trafikkreglene, satt på spissen.

Anonymkode: 2ad19...d64

Skrevet

PMDD grupper på facebook. Mange som deler erfaringene sine. Hvert å sjekke ut 😊

Anonymkode: 87b09...ede

Skrevet

PMS/PMDD - syklusen kan virkelig påvirke humøret. 

Jeg har dessverre ikke så mange råd, bare erfaring. 

Har fått diagnose depresjon og dystymi, men så la jeg selv merke til hvordan det svingte og så etter 20 år(!!!!) koblet jeg selv det sammen med syklusen. Altså nå har jeg helt klart slitt med depresjon og PTSD, men ingen av behandlere har noengang tenkt tanken på å sjekke ut PMDD. Trist hvor lite kjent dette er blant behandlere. Altså jeg er rett og slett farlig et par dager i mnd. Da er jeg så lavt nede at jeg kan håpe på at den traileren som kommer mot meg svinger over i min fil, kanskje jeg selv skal bare svinge over så er det hele over. 

Jeg har nevnt dette med syklus problemer for fastlegen min, som ikke virket til å ta det spesielt seriøst. Jeg fikk dog antidepressiva som jeg skulle gå på deler av mnd, men jeg syns ikke det virket i det hele tatt dessverre. Det hjelper noe at jeg nå er bevisst problemet, men skulle gjerne fått noe som virkelig hjalp. Det drastiske, fjerne eggstokker og livmor er vel kanskje hakket for langt, men jeg hadde seriøst vurdert det hvis jeg kunne få være ett å samme menneske hele måneden, og ikke en person den ene uken og en komplett annen den neste. 

Dersom noen har noen gode råd, så tar jeg dem gjerne! 

Anonymkode: 7dd73...d1d

• Hjerte 1
Skrevet

Sjekk ut podcasten G punktet, der hadde Iselin nylig Renate N Derås som gjest. Det var en dobbelepisode om PMDD! Verdt å sjekke😊

Anonymkode: b6d00...2f9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er mye kraft å hente i viten om seg selv, og ved å registrere endringer hos seg selv gjennom syklusen over tid, vil man se mønster man ikke var klar over. og innse at enkelte plager man har er hormonstyrt, og ikke en egenskap ved seg selv. 

jeg fikk en del aha-opplevelser gjennom min registrering. Det startet med at jeg innså at jeg ikke var deprimert, det var bare en bestemt dag i syklusen min. Da ble jeg ivrig på å registrere videre av ren nysgjerrighet. Nå vet jeg at jeg ikke blir lett forkjølt som jeg tidligere trodde, det var bare enda et symptom på PMS. Mange kvinner får influensalignende symptomer i perioden mellom EL og mens. Et av hormonene skiller ut samme stoff som blir skilt ut når man har influensa.

Så poenget mitt er at hormoner, og hormonENDRINGER påvirker veldig mye mer enn hva vi har lært. Heldigvis er det mer og mer forskning på dette, og flere har fått øynene opp for viktigheten av syklusinnsikt. Med syklusinnsikt kan man bedre planlegge dagene sine, og vite mer om seg selv. Det mener jeg er empowerment for kvinner (kommer ikke på et godt norsk uttrykk for dette nå).

Endret av Kala

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...