AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Det er ingen hemmelighet at kvinner bidrar mer i hjemmet enn menn. Menn utfører gjerne praktiske ting, men det er ofte kvinnene som må organisere det og be mannen gjøre det. Kvinner har jo det såkalte 3. skiftet i tillegg til det 1. og 2. som mannen også har. La oss lage en liste. Hva gjør du som KVINNE i hjemmet? Både av synlige og usynlige oppgaver? Anonymkode: a92c0...fc8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Motsatt her. Mannen gjør mest hjemme. Men han er ufør og er hjemme og jeg jobber, så da er det naturlig at han gjør mest hjemme Anonymkode: 52391...34f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Kjøper klær til barna, rydder ut for små klær, ligger alltid foran ifht klær/utstyr for ny årstid, vasker, støvtørker, støvsuger, rydde, organiserer, melder barn på sfo/ melkeordning/ sport og aktiviteter, har oversikt over barnas uke, ifht skole/aktiviterer/ bursdagsinvitasjoner, melder meg som trinnkontakt/ sitte i brukerråd , handler, holder orden, vasket og bretter klær, kjører og bringer barn Anonymkode: 054a9...497 5 1
Brunello Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Kvinner gjør i snitt 16% mer enn menn hjemme. Samtidig jobber menn vesentlig mer i inntektsgivende arbeid. Så lenge ekstra inntekt kommer familien til gode, er det en helt grei arbeidsfordeling. Det viktigste er at begge har omtrent like mye fritid. 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Her deler vi på alt. Unntaket er vel at jeg handler mer klær til barnet, da jeg har mer interesse for det. Han er også fra England, og snakker ikke så godt norsk, så jeg står for det praktiske som å betale regninger, søke barnehageplass osv. Men ellers gjør vi begge alle oppgaver. Støvsuger, vasker, klesvask, oppvask, tørke støv, mate og legge barn, lage mat ol. Han handler oftere mat enn meg. Nå er han i permisjon og gjør da også egentlig mesteparten hjemme. Anonymkode: 7a8d2...c26
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 Ha-ha, det blir jo alt for mye å ramse opp. Men jeg kan ta noen ting jeg har gjort akkurat i dag: Brettet rene klær og lagt på plass (ikke mannens, de bare la jeg i en haug på vaskerommet. Bedt mannen om å ta inn hageputene, fordi det begynte å regne. Laget middag, etter at jeg planla og handlet inn i går. Ryddet kjøkkenet mens maten kokte, tørket av bord og benker, dekket bordet. Oppvask og rydding etter middag er mannens jobb, han har ikke gjort det ennå. Støvsugd stue og kjøkken. Fylt håndsåpe på den tomme flaska på badet. Oppdaget at en potteplante er i dårlig forfatning, prøvde å pleie/redde den. Sortert skittentøy, vasket og hengt opp en maskin med klær. Strøket en penbukse og lappet et hull med strykelapp på en annen. Støvsugd, tørket støv og ryddet på ett av barnerommene. Gått ut med søpla. Vasket en kjøkkenstol grundig, vurdert om den kan hvitbeises. Oppdaget at et av barna trenger flere sokker. Notert på handlelisten. Minnet det ene barnet på at det er hans tur å støvsuge gangen. Gitt ukepenger til det ene barnet. Ryddet litt smårusk på benken i gangen. Anonymkode: 36cb0...da5 1
Helene Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 Vi kvinner gjør ting mannen ikke ser. Jeg vasker kjøkkenet. Vasker dører. Vasker bad og do. Når dette er sagt, min x var kjempeflink på å vaske det som vises utad. Han kunne polere vasken, den skinte, men løftet du ut den lille i vasken, så var den full av skitt. Det samme dusjen. Han vasket badekaret, men glemte sluker. Jeg tar vare på hus og hjem.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 Jeg gjør alt av husarbeidet, hjelper barna med lekser, kjører og henter de på alle fritidsakt, har all kontakt med lege, tannleger, lærere og evt andre. Tar meg av alt det økonomiske med betaling av regninger, forhandling av lån og avtaler, jeg bestiller alt av tjenester vi trenger i huset og følger opp disse. Jeg tar meg av alt med hundene våre, mating, tur,stell, veterinær osv. Jeg gjør alle innkjøp av mat og ting til hus, hjem og barn. Jeg tar jeg av alle gaveinnkjøp og planlegging og gjennomføring av bursdager og høytider. Tar meg av alt av servicer osv på bilene våre, vask utvendig/innvendig og dekkskift. Jeg lager også alle måltider og tar meg av all klesvask mm. Jeg må planlegge alle ferier og turer og ra meg av all pakking og planlegging. Mannen min bytter på sengen vår ca halvparten av gangene, tar ut av oppvaskmaskinen og setter inn litt under halvparten av gangene. Han måker snø og hjelper til med hagearbeid. Han synes vi deler ganske likt.. Anonymkode: 3b363...451 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 Jeg har et skift på jobb, et skift hjemme med alt husarbeid og to barn (tre om man regner med mannen), et skift hjemme med planlegging og organisering av alt det daglige, som jeg stort sett fikser selv, et skifte med å være nærmere pårørende til en kronisk sykdom og et skifte med å (i følge mannen) slutte å være så sur og være litt mer villig til å skulle bli med på seksuelle aktiviteter så fort mannen skulle få lyst til det (noe jeg forøvrig ikke har noe lyst til lengre). Jeg tjener også mest og jobber mest. Mannen kjefter når husarbeid ikke går av seg selv eller han ikke finner noe. Han bygger litt garasje og fikser litt bil og slikt, men mener også at jeg skal vær med på mye av dette. Ellers gjør han som han vil. Han sover alltid lenge og sitter gjerne i mange timer på kvelden og spiller. Han mener selv at han bidrar mye mer enn meg, og har derfor rett til å kjefte meg rundt og kommandere, eller forsyner seg av meg når han føler for det. Anonymkode: e3cf1...1f4 3
Brunello Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 Når jeg leser svarene her inne tenker jeg to ting. 1) Hvorfor gidder dere som sier at dere gjør nesten alt 2) siden det tydelig vis er en del menn som gjør nesten ingen ting, må det være slik at en god del par deler det rimelig likt når statistikk sier at kvinner gjør rett under 20% mer. 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Når jeg leser svarene her inne tenker jeg to ting. 1) Hvorfor gidder dere som sier at dere gjør nesten alt 2) siden det tydelig vis er en del menn som gjør nesten ingen ting, må det være slik at en god del par deler det rimelig likt når statistikk sier at kvinner gjør rett under 20% mer. Hvorfor jeg gidder? Det er det eller gå. Økonomi og noe logistikk gjør at jeg ikke går. Anonymkode: e3cf1...1f4 1
Brunello Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor jeg gidder? Det er det eller gå. Økonomi og noe logistikk gjør at jeg ikke går. Anonymkode: e3cf1...1f4 Da velger du det selv. 4 1
Tiuren Skrevet 24. september 2023 #13 Skrevet 24. september 2023 Jeg har aldri hatt så lite å gjøre som etter at fruen flyttet, er jo som en lek.... Så selv om hun tilsynelatende bidro, så bidro hun mest med ekstraarbeid...
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen hemmelighet at kvinner bidrar mer i hjemmet enn menn. Menn utfører gjerne praktiske ting, men det er ofte kvinnene som må organisere det og be mannen gjøre det. Kvinner har jo det såkalte 3. skiftet i tillegg til det 1. og 2. som mannen også har. La oss lage en liste. Hva gjør du som KVINNE i hjemmet? Både av synlige og usynlige oppgaver? Anonymkode: a92c0...fc8 Alt. Det praktiske er han ikke god på, så enten gjør jeg det eller så blir det ikke gjort. Noe har jeg ringt håndverkere etter, da blir han fornærmet, for det kunne jo han ha gjort. Han som såvidt kan skifte en lyspære om jeg kjøper riktig pære først. Skal bli alene igjen, orker ikke denne mannebabyen. Anonymkode: 70c83...bf7
kjærring Skrevet 24. september 2023 #15 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ingen hemmelighet at kvinner bidrar mer i hjemmet enn menn. Menn utfører gjerne praktiske ting, men det er ofte kvinnene som må organisere det og be mannen gjøre det. Kvinner har jo det såkalte 3. skiftet i tillegg til det 1. og 2. som mannen også har. La oss lage en liste. Hva gjør du som KVINNE i hjemmet? Både av synlige og usynlige oppgaver? Anonymkode: a92c0...fc8 Alt. Jeg er alene så jeg er både mamma, rørlegger, snekker, kokk, renholder og alt i mellom. Og jeg elsker det 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #16 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et skift på jobb, et skift hjemme med alt husarbeid og to barn (tre om man regner med mannen), et skift hjemme med planlegging og organisering av alt det daglige, som jeg stort sett fikser selv, et skifte med å være nærmere pårørende til en kronisk sykdom og et skifte med å (i følge mannen) slutte å være så sur og være litt mer villig til å skulle bli med på seksuelle aktiviteter så fort mannen skulle få lyst til det (noe jeg forøvrig ikke har noe lyst til lengre). Jeg tjener også mest og jobber mest. Mannen kjefter når husarbeid ikke går av seg selv eller han ikke finner noe. Han bygger litt garasje og fikser litt bil og slikt, men mener også at jeg skal vær med på mye av dette. Ellers gjør han som han vil. Han sover alltid lenge og sitter gjerne i mange timer på kvelden og spiller. Han mener selv at han bidrar mye mer enn meg, og har derfor rett til å kjefte meg rundt og kommandere, eller forsyner seg av meg når han føler for det. Anonymkode: e3cf1...1f4 Dette er jo bare trist. Har du vurdert om du har det bedre uten han? Ut i fra hva du skriver hadde jeg gått for lenge siden. Egenverdi 💪 Anonymkode: ed59e...d6d 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 Jeg lager mest mat. Han vasker alt tøy. Resten deler vi på. Anonymkode: 30f40...f73 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 Jeg gjør det meste inne, unntatt handyting som å skru til og reparere, og når jeg er ferdig inne hjelper jeg han ute. Det er akkurat slik jeg vil ha det! Anonymkode: ad016...a28
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er jo bare trist. Har du vurdert om du har det bedre uten han? Ut i fra hva du skriver hadde jeg gått for lenge siden. Egenverdi 💪 Anonymkode: ed59e...d6d Vurderer det nesten daglig. Men orker ikke tanken på å se ungene bare annenhver uke, og tør heller ikke helt overlate de til han annenhver uke. Har ikke nettverk her, jeg er innflytter til hans hjembygd. Økonomien bekymrer meg i disse tider, og logistikkmessig flyter hverdagen bra nå. Anonymkode: e3cf1...1f4
Mariehøna Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 (endret) Hmm... når jeg er alene hjemme og huset er ferdig shina så puttler jeg med hobbiene mine 😊 Endret 24. september 2023 av Mariehøna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå