AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Så jeg har fått tilbud om forskudd på arv, og kan få hjelp til å kjøpe en leilighet som koster 850000kr. Fellesutgiftene er på 6500kr, og jeg har 14.500kr i måneden. Burde jeg? Eller er det tryggere å leie? Er redd for at det blir trangt økonomisk, men det er faktisk billigere for meg å betale fellesutgifter enn å leie. Anonymkode: a5b6b...d37
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Da kjøper man, er få steder man får leie for 6400kr i mnd. Anonymkode: 66364...cdd 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kjøper man, er få steder man får leie for 6400kr i mnd. Anonymkode: 66364...cdd Takk for svar skal tenke litt på det, men det er det som gir mest mening. Selv om jeg egentlig skulle klart det selv uten hjelp😅 Anonymkode: a5b6b...d37
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Vet du at du får lån da? For betjeningsevnen din er lav. Anonymkode: f55b8...ba6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Jeg hadde kjøpt i det tilfellet du beskriver. I verste fall har du mulighet for å bo i telt eller hos familie/venner i en uke eller to for å leie ut med Airbnb. Du kan tjene 20.000 skattefritt i året på utleie. Anonymkode: 18488...63a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du at du får lån da? For betjeningsevnen din er lav. Anonymkode: f55b8...ba6 Trenger ikke lån om man har penger. Anonymkode: a5470...59d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du at du får lån da? For betjeningsevnen din er lav. Anonymkode: f55b8...ba6 Jeg har halve beløpet selv, og får den andre halvparten av foreldrene mine ts. Anonymkode: a5b6b...d37
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Så jeg har fått tilbud om forskudd på arv, og kan få hjelp til å kjøpe en leilighet som koster 850000kr. Fellesutgiftene er på 6500kr, og jeg har 14.500kr i måneden. Burde jeg? Eller er det tryggere å leie? Er redd for at det blir trangt økonomisk, men det er faktisk billigere for meg å betale fellesutgifter enn å leie. Anonymkode: a5b6b...d37 Hva skrev du nå? Seriøst? Du sier du er redd for at det blir trangt økonomisk, men at det er billigere? Så du er redd for at det skal bli billigere.. herregud ta deg en bolle.. du er et geni! Anonymkode: 34945...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skrev du nå? Seriøst? Du sier du er redd for at det blir trangt økonomisk, men at det er billigere? Så du er redd for at det skal bli billigere.. herregud ta deg en bolle.. du er et geni! Anonymkode: 34945...3f4 Litt rart skrevet🫠. Tar den!😂 Det blir trangt uansett, bor gratis hjemme nå så ja.. Ts. Anonymkode: a5b6b...d37
Schmuhu Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 (endret) Dette her virker ikke helt ferdigtenkt. En bolig koster vedlikehold. Også en liten leilighet. Tenk om borettslaget plutselig pusser opp bygningsmassen. Hva da? Felleslån opp mot 10k på toppen av det som er husleie nå? Hva med oppussing du selv ønsker innvendig? Koster det også. Og så reagerer jeg litt på prisen. Innskuddet skal være 850k. Men hvor mye felleslån er det og hva er totalprisen? Hva er inkludert i felleskostnader? Hvor lett er det å selge igjen? Når alt dette er sagt, så er det klart billigere å eie når du ikke trenger å ta opp lån for objektet. Men dette inkluderer også felleslån. Den har også renter. Så den må du også kvittere ut for billigst mulig kjøpsmoment. Er det IN ordning? Nå ser jeg at det blir mange ting. Regnestykket er kompleks. Mulig at leie plutselig var billigere og enklere? Lykke til med drøftingen. Schnuhu Endret 24. september 2023 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 Schmuhu skrev (2 minutter siden): Dette her virker ikke helt ferdigtenkt. En bolig koster vedlikehold. Også en liten leilighet. Tenk om borettslaget plutselig pusser opp bygningsmassen. Hva da? Felleslån opp mot 10k på toppen av det som er husleie nå? Og så reagerer jeg litt på prisen. Innskuddet skal være 850k. Men hvor mye felleslån er det og hva er totalprisen? Hva er inkludert i felleskostnader? Hvor lett er det å selge igjen? Når alt dette er sagt, så er det klart billigere å eie når du ikke trenger å ta opp lån for objektet. Men dette inkluderer også felleslån. Den har også renter. Så den må du også kvittere ut for billigst mulig kjøpsmoment. Er det IN ordning? Nå ser jeg at det blir mange ting. Lykke til med drøftingen. Schnuhu Jeg har overhodet ikke tenkt over noe, kom brått på og visning er på tirsdag.. Felleskostnadene dekker avdrag og renter, strøm i fellesarealene, kommunale avgifter, bygningsforsikring og drift av borettslaget. Det er 450000kr i felleslån, totalkostnad 1.3mill. Boligen er relativ ny, og tror ikke det blir store problemer med å få solgt videre. Ts Anonymkode: a5b6b...d37
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 Husleie vil øke og øke pga prisstigning og inflasjon. Et lån vil krympe av nedbetaling og bli "mindre verdt" pga den samme inflasjonen. Du får mer penger utbetalt om ti år, men lånet er lavere. Husleien på en utleieleilighet vil ha gått i været. Anonymkode: 3e878...f0c
Schmuhu Skrevet 24. september 2023 #13 Skrevet 24. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 450000kr i felleslån, totalkostnad 1.3mill. Boligen er relativ ny, og tror ikke det blir store problemer med å få solgt videre. En ny bolig med høy standard til kun 1,3 mill. som skal kunne selges lett igjen fordi alle vil bo der. Det tviler jeg på. Her må det være noko fisk skjult i veggen. Er dette en 12 kvadratmeters? Undersøk borettslaget og markedet nøye. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 Schmuhu skrev (Akkurat nå): En ny bolig med høy standard til kun 1,3 mill. som skal kunne selges lett igjen fordi alle vil bo der. Det tviler jeg på. Her må det være noko fisk skjult i veggen. Er dette en 12 kvadratmeters? Undersøk borettslaget og markedet nøye. Schmuhu Det er bygd i 2010, så det anses vel som ganske nytt. Jeg bor i en del av landet der boligprisene ikke er ekstremt høye. Borettslaget er veldig fint, kjenner noen som har bodd der tidligere 48 kvadrat. Ts Anonymkode: a5b6b...d37
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #15 Skrevet 24. september 2023 Schmuhu skrev (15 minutter siden): En bolig koster vedlikehold. Også en liten leilighet. Tenk om borettslaget plutselig pusser opp bygningsmassen. Hva da? Felleslån opp mot 10k på toppen av det som er husleie nå? Hva med oppussing du selv ønsker innvendig? Koster det også. En kommentar til dette: Oppussing innvendig er ikke noe man MÅ gjøre. Og alle disse «tenk om» scenarioene er faktisk lite poeng i. Det er nok ganske vanlig å bo i en bolig uten å ha masse penger klar til større oppussingsprosjekt, og plutselige store felleslån er veldig uvanlig - man ser jo på salgsdokument om det er planlagt større oppgraderinger og om lånet vil øke i nærmeste framtid. Med de opplysningene ts gir vil det sannsynligvis lønne seg å eie selv. Ts: Kan boligen leies ut, eller hva står i vedtektene om dette? Anonymkode: 18488...63a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #16 Skrevet 24. september 2023 Skal du ut i jobb snart eller blir det uføretrygd? Dette er også viktig å tenke på Anonymkode: 8035c...464
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En kommentar til dette: Oppussing innvendig er ikke noe man MÅ gjøre. Og alle disse «tenk om» scenarioene er faktisk lite poeng i. Det er nok ganske vanlig å bo i en bolig uten å ha masse penger klar til større oppussingsprosjekt, og plutselige store felleslån er veldig uvanlig - man ser jo på salgsdokument om det er planlagt større oppgraderinger og om lånet vil øke i nærmeste framtid. Med de opplysningene ts gir vil det sannsynligvis lønne seg å eie selv. Ts: Kan boligen leies ut, eller hva står i vedtektene om dette? Anonymkode: 18488...63a Den kan leies ut med styrets godkjenning AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal du ut i jobb snart eller blir det uføretrygd? Dette er også viktig å tenke på Anonymkode: 8035c...464 Per nå ser det ut til at det blir ufør, om det blir 50% eller 100% er jeg ikke sikker på. Ts Anonymkode: a5b6b...d37
Schmuhu Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bygd i 2010, så det anses vel som ganske nytt. Jeg bor i en del av landet der boligprisene ikke er ekstremt høye. Borettslaget er veldig fint, kjenner noen som har bodd der tidligere 48 kvadrat. Ts Anonymkode: a5b6b...d37 Det er faktisk ikke så gale. Studer prospektet nøye og møt godt forberedt på visning. Ikke alle som sjekker ventilasjon for eksempel. Lykke til! 8 minutter siden, AnonymBruker said: Oppussing innvendig er ikke noe man MÅ gjøre. Det er sant men da må du også godtar at leiligheten utsettes for slitasje som minker avkastning. Ts risikerer å miste penger over tid, gitt at leiligheten er ute i distriktet med lav etterspørsel. Å investere i bolig er noe man må gå for og ikke stoppe med etter kjøp av objektet. 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok ganske vanlig å bo i en bolig uten å ha masse penger klar til større oppussingsprosjekt Det er også ganske vanlig å selge med tap når store oppussingsprosjekter ikke kan finansieres. Alle gjør som de vil selvsagt. Eier du bolig så bør du ha et forhold til det. Godt mulig at det er hensiktsmessig å godtar tapet osv. men poenget er å ha drøftet problemstillingen med tanke på at vi snakker uføretrygd her. 18 minutter siden, AnonymBruker said: plutselige store felleslån er veldig uvanlig Men ikke umulig. Er folk drit på forsamlingen så er det vanskelig å gå mot et flertall. Schmuvu
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #19 Skrevet 25. september 2023 Schmuhu skrev (16 timer siden): Det er faktisk ikke så gale. Studer prospektet nøye og møt godt forberedt på visning. Ikke alle som sjekker ventilasjon for eksempel. Lykke til! Det er sant men da må du også godtar at leiligheten utsettes for slitasje som minker avkastning. Ts risikerer å miste penger over tid, gitt at leiligheten er ute i distriktet med lav etterspørsel. Å investere i bolig er noe man må gå for og ikke stoppe med etter kjøp av objektet. Det er også ganske vanlig å selge med tap når store oppussingsprosjekter ikke kan finansieres. Alle gjør som de vil selvsagt. Eier du bolig så bør du ha et forhold til det. Godt mulig at det er hensiktsmessig å godtar tapet osv. men poenget er å ha drøftet problemstillingen med tanke på at vi snakker uføretrygd her. Men ikke umulig. Er folk drit på forsamlingen så er det vanskelig å gå mot et flertall. Schmuvu Eller man kan bare kalle en spade for en spade; man trenger en stabil plass og bo. TS kan kjøpe denne leiligheten, og ingen vet noe om hvordan ting er om 10 år uansett. Kjøp leiligheten du TS, dommedagsprofetier om at du taper penger fordi kjøkkenet ditt er slitent om 10 år kan du bare overse 😊 Folk er helt obsessed her inne med å fortelle hvorfor man ikke kan gjøre ting med all verdens hvis om og men, og jeg er helt sikker på at vedlikehold løser seg på et tidspunkt 😉 det triumfer uansett det å måtte leie og flytte og ikke kunne bestemme noe selv. Anonymkode: a5470...59d
Sofakona Skrevet 25. september 2023 #20 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Den kan leies ut med styrets godkjenning Per nå ser det ut til at det blir ufør, om det blir 50% eller 100% er jeg ikke sikker på. Ts Anonymkode: a5b6b...d37 Hvor lenge har du har aap? Har du råd om du får 50 prosent? Hva skjer om du ikke får uføretrygd. Og får du penger mens du søker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå