AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Hva skjer om barnet, som har fylt 18 år, velger å flytte fra forelder som har hovedomsorgen til den andre forelder, for å gå siste året på vgs et annet sted i landet? Skal forelder som i utgangspunktet hadde hovedomsorg da betale barnebidrag til barnet er ferdig med vgs? Anonymkode: f88d5...8ca
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Ja, sånn egentlig. Anonymkode: c8c3d...f08
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Ungdommen kan ikke bare velge å flytte å forvente at bostedsforelder betaler bidrag. Det skal gjerne være gode grunner til å ta sånne valg og få bidrag, som at skolen ligger en viss avstand fra hjemmet eller at forholdene i hjemmet er uholdbare for ungdommen. Hvis ungdommen har det bra hjemme og tar sånne valg så får hen skaffe seg jobb ved siden av studiene. Anonymkode: cfe19...3f9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ungdommen kan ikke bare velge å flytte å forvente at bostedsforelder betaler bidrag. Det skal gjerne være gode grunner til å ta sånne valg og få bidrag, som at skolen ligger en viss avstand fra hjemmet eller at forholdene i hjemmet er uholdbare for ungdommen. Hvis ungdommen har det bra hjemme og tar sånne valg så får hen skaffe seg jobb ved siden av studiene. Anonymkode: cfe19...3f9 Leste tydeligvis ikke HI godt nok. Ja, ungdommen kan flytte til den andre foreldren for å gå på skole. Da må den andre foreldren betale bidrag til ungdommen mens hen går på videregående. Anonymkode: cfe19...3f9
Eva-Lena Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Så lenge barnet går på skole så må du betale bidrag. Trur det er opp til 24 år at barnet kan gå på skole og da ha krav på bidrag. Bidraget kommer da på konto til barnet.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Skrevet 25. september 2023 Barnet søker bidrag fra begge foreldrene, så begge må bidra i forhold til inntekt og samvær. Jeg tenker at det vil være naturlig at barnet da bidrar litt tilbake for mat og losji Anonymkode: 04ec1...b40
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #7 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet søker bidrag fra begge foreldrene, så begge må bidra i forhold til inntekt og samvær. Jeg tenker at det vil være naturlig at barnet da bidrar litt tilbake for mat og losji Anonymkode: 04ec1...b40 foreldrene har selvfølgelig forsørger-ansvaret, så lenge barnet fremdeles går på videregående. Anonymkode: 44699...715
NakenPanda Skrevet 25. september 2023 #8 Skrevet 25. september 2023 Eva-Lena skrev (20 timer siden): Så lenge barnet går på skole så må du betale bidrag. Trur det er opp til 24 år at barnet kan gå på skole og da ha krav på bidrag. Bidraget kommer da på konto til barnet. Det er i praksis ikke sånn det fungerer, det er normalt å betale til de er 19 år dvs når de BURDE vært ferdig med vgs eller når de går over en viss inntekt per år i jobb/praksis etc. De er voksne mennesker og foreldre er ikke pliktig til å betale for voksne mennesker som ikke klarer å bli ferdig med skole i tide. At de velger å gjøre andre ting underveise eller bytte linje utløser ikke bidrag. Det skal også betales direkte til "barnet" og trenger ikke gå om den av foreldrene som den bor hos.
NakenPanda Skrevet 25. september 2023 #9 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barnet søker bidrag fra begge foreldrene, så begge må bidra i forhold til inntekt og samvær. Jeg tenker at det vil være naturlig at barnet da bidrar litt tilbake for mat og losji Anonymkode: 04ec1...b40 Normale voksne mennesker snakker med hverandre og blir enige om hvordan de skal bidra til "barnets" skolegang og blander ikke inn NAV (siden du skriver søker bidrag) siden det strengt tatt er for en svært begrenset periode det skal betales bidrag/støtte
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #10 Skrevet 25. september 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Normale voksne mennesker snakker med hverandre og blir enige om hvordan de skal bidra til "barnets" skolegang og blander ikke inn NAV (siden du skriver søker bidrag) siden det strengt tatt er for en svært begrenset periode det skal betales bidrag/støtte Helt enig, men det finnes kyniske barn der ute som med loven i hånd kan melke den ene eller begge foreldre for bidrag. Tipper det er en del bostedsforeldre som også får barnet til å søke om bidrag fra samværsforelder, spesielt i situasjoner der forholdet mellom foreldrene, eller barn/samværsforelder har vært eller er konfliktfylt og vanskelig, og foreldrene ikke kommer til en felles enighet. Anonymkode: 04ec1...b40
Gjest Chroma Skrevet 25. september 2023 #11 Skrevet 25. september 2023 Ja, man har forsørgeransvar til de er ferdig på videregående skole.
Eva-Lena Skrevet 25. september 2023 #12 Skrevet 25. september 2023 NakenPanda skrev (2 timer siden): Normale voksne mennesker snakker med hverandre og blir enige om hvordan de skal bidra til "barnets" skolegang og blander ikke inn NAV (siden du skriver søker bidrag) siden det strengt tatt er for en svært begrenset periode det skal betales bidrag/støtte Dette er jeg enig i ang normale foreldre. Min eks la våre barn på hylla fra den dagen han flyttet ut. 0 kontakt enda han bodde 15 min unna. Da kostet det ikke meg en kalori å få barna til å kreve bidrag så lenge de gikk på skole. Selvfælgelig klaget bf sin nød om dårlig råd, men der gikk NAV inn og skjønnsliknet han. Det ble en dyr lærepenge for bf som måtte betale på opparbeidet bidragsgjeld og vanlig bidrag i laaaang tid. Pga opparbeidet 6 sifret bidragsgjeld måtte han betale frem til ene barnet var 24 år. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #13 Skrevet 25. september 2023 Chroma skrev (53 minutter siden): Ja, man har forsørgeransvar til de er ferdig på videregående skole. Dette Anonymkode: 5c62e...890
NakenPanda Skrevet 25. september 2023 #14 Skrevet 25. september 2023 Eva-Lena skrev (34 minutter siden): Dette er jeg enig i ang normale foreldre. Min eks la våre barn på hylla fra den dagen han flyttet ut. 0 kontakt enda han bodde 15 min unna. Da kostet det ikke meg en kalori å få barna til å kreve bidrag så lenge de gikk på skole. Selvfælgelig klaget bf sin nød om dårlig råd, men der gikk NAV inn og skjønnsliknet han. Det ble en dyr lærepenge for bf som måtte betale på opparbeidet bidragsgjeld og vanlig bidrag i laaaang tid. Pga opparbeidet 6 sifret bidragsgjeld måtte han betale frem til ene barnet var 24 år. Det er ikke bidrag det er bidragsgjeld det er noe annet, en 22 åring får ikke bidrag pga der er det forventet at de er ferdige med vgs og lånekassen overtar mulighetene. Tror neppe han opparbeidet seg mer bidrag å betale med mindre det var sykdom eller andre eksepsjonelle grunne til å betale ut over 3årig vgs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå