Gå til innhold

Hva vasker du parkett med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg støvsuger eller bruker tørrmopp i det daglige. Men når man skal vaske parkett, hva kan man bruke da? Når jeg googler står det om lakkert og oljet parkett, jeg aner ikke hva som er her.. Hva slags vaskemiddel har du i vannet? Har fått med meg at man ikke skal bruke mye vann, og ikke grønnsåpe.

Anonymkode: e1baa...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støvsuger eller bruker tørrmopp i det daglige. Men når man skal vaske parkett, hva kan man bruke da? Når jeg googler står det om lakkert og oljet parkett, jeg aner ikke hva som er her.. Hva slags vaskemiddel har du i vannet? Har fått med meg at man ikke skal bruke mye vann, og ikke grønnsåpe.

Bruk kun en fuktig klut og tørk vekk flekker som er der, ellers gjør akkurat det du har gjort hittil :) Bruke vann og såpe på parkett er helt vanvittig, parkett tåler ikke dette. Da vil du raskt merke knirk i gulvet eller det som verre er.  Rengjøringsmidler vil bare legge seg på toppen av parketten eller laminatet og bli til støv når det tørker.  Og det kommer du til å puste inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (18 minutter siden):

Bruk kun en fuktig klut og tørk vekk flekker som er der, ellers gjør akkurat det du har gjort hittil :) Bruke vann og såpe på parkett er helt vanvittig, parkett tåler ikke dette. Da vil du raskt merke knirk i gulvet eller det som verre er.  Rengjøringsmidler vil bare legge seg på toppen av parketten eller laminatet og bli til støv når det tørker.  Og det kommer du til å puste inn.

Det er parkett i gangen, så noen ganger blir det jo skittent hvis noen trør utfor matta ved døra. Ganske dumt å ha parkett og ikke fliser i gangen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er parkett i gangen, så noen ganger blir det jo skittent hvis noen trør utfor matta ved døra. Ganske dumt å ha parkett og ikke fliser i gangen egentlig.

Helt klart ikke optimalt å ha parkett i en gang der man trakker inn med våte sko. Da må man ha gode matter der man trakker inn, og spesielt om vinteren følge opp at is og snø ikke smelter inne på parketten.  Om dette skjer vil parketten fort begynne og svelle eller vri seg.  Litt dritt tørker man vekk med en fuktig klut.  For gang ved et inngangsparti er fliser ofte det beste valget. Uansett vil et slikt parti av gulvet bli utsatt for slitasje i mye større grad en andre gulv. Så at det er avdelt fra andre gulv er en stor fordel, da kan man skifte dette ut oftere uten at det blir store kostnader med det.

Endret av Antiviruset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Durance husvask lavendel på mitt gulv. Å tørrmoppe er ikke å vaske.

Anonymkode: bd3d9...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til bruker jeg litt Zalo i vaskevannet, men stort sett kun vann.

Anonymkode: f355d...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Av og til bruker jeg litt Zalo i vaskevannet, men stort sett kun vann.

Anonymkode: f355d...344

Har du oljet parkett er ikke det å anbefale. 

Beste er microfiberklut og vann. Om det er flekker som ikke går bort med vann kan man bruke litt såpe på sprayflaske som brukes lokalt på flekken. 

Ellers er denne såpen designet for parkett. Woca Natursåpe 1 l, Hvit (element-studio.no). Kommer i to utgaver, enten for oljet treverk eller lakkert+laminat. Legger ikke igjen belegg på overflaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...