AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Hei, jeg har en liten (jente) innekatt som for noen uker siden (starten av august tok en tur på rømmen under kattepass). Da en oppdaget det rimelig fort og hun ikke viste noen tidlige tegn på graviditet har jeg bare antatt at hele greia gikk bra. Hun har ikke blitt kastrert fordi hun er en innekatt i blokk, og vel, jeg har ikke prioritert det. I tillegg er hun fortsatt relativt liten. Hun er en veldig selvstendig katt, sitter ikke på fanget osv... Liker litt kos på sine premiss men... Uansett, nå på fredag la jeg merke til, og begynte å tenke på at hun ser noe større ut en vanlig, altså bakre del av midt-kroppen dytter ut. Det er ikke mye, men det sees, og det virker som hun kan være gravid. Jeg har tenkt meg til dyrlegen for å få bekreftet, eventuelt avkreftet analysen, men det som er spørsmålet her, er... nå er det jo blitt en viss størrelse på denne kroppen, så vil jo virke som at kattungene er et godt stykke på veien. Er det grenser for abort på katt? Og visst det er, hvordan tilrettelegger jeg? Får nok til å gi de et hjem, har en katteglad familie, men jeg er jo egentlig ikke veldig interessert i det. Anonymkode: 3be47...aa4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Katter tar ikke abort. Du må adoptere bort kattungene når de er 12 uker gamle. Regner egentlig med at dette er tull?? Anonymkode: 984dd...f61 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Katter tar ikke abort. Du må adoptere bort kattungene når de er 12 uker gamle. Regner egentlig med at dette er tull?? Anonymkode: 984dd...f61 Det jeg mente var operasjonen hvor dyrlegen kastrerer og fjerner fostrene. Abort var kanskje feil ord. Anonymkode: 3be47...aa4 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 En dyrlege vil ikke utføre det om det ikke er for å redde liv. Anonymkode: 19b3a...578
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Det er ikke noen grense på "abort" hos katter så vidt jeg vet. Anonymkode: 4459b...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det jeg mente var operasjonen hvor dyrlegen kastrerer og fjerner fostrene. Abort var kanskje feil ord. Anonymkode: 3be47...aa4 Ja, det gjøres, men usikker på om det er noen maksgrense mtp antall uker drektig. Ring og spør Anonymkode: 3a03f...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 Du må nok bare spørre dyrlegen din. Du kan gi abortpille, men ikke når de er så store som du beskriver - da må hun jo føde døde kattunger… Jeg har ikke hørt om det du beskriver, men vet ikke. Anonymkode: 5e082...8d2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En dyrlege vil ikke utføre det om det ikke er for å redde liv. Anonymkode: 19b3a...578 Har levert inn høygravid katt hvor fjerning av fostre og kastrering ble gjort samtidig, betalt av dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 4459b...dc5 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 Vel, du var ikke uinteressert nok til å unngå kattunger til å sørge for at hun ikke ble gravid, så nå får du følge opp og sørge for at disse kattungene får gode hjem. Så kastrerer du pus. Anonymkode: f143c...116 5 1 1
Tvist Skrevet 25. september 2023 #10 Skrevet 25. september 2023 Du kastrerer katten og tar abort samtidig. Det går greit, men gjør det med en gang. Aldri anta at det går bra når en katt har kommet seg ut. Aner ikke hva du mener tidlige tegn på drektighet hos katt skal være. 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #11 Skrevet 25. september 2023 Abort kan gjøres til rett før fødsel. Har vært med på det mange ganger. Bare reis til veterinær du og hør hva h*n sier. Takk for at du tar ansvar og ikke lar flere kattunger bli født! Anonymkode: 9ef62...1a8 8
Trolltunga Skrevet 25. september 2023 #12 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 14.17): Hei, jeg har en liten (jente) innekatt som for noen uker siden (starten av august tok en tur på rømmen under kattepass). Da en oppdaget det rimelig fort og hun ikke viste noen tidlige tegn på graviditet har jeg bare antatt at hele greia gikk bra. Hun har ikke blitt kastrert fordi hun er en innekatt i blokk, og vel, jeg har ikke prioritert det. I tillegg er hun fortsatt relativt liten. Hun er en veldig selvstendig katt, sitter ikke på fanget osv... Liker litt kos på sine premiss men... Uansett, nå på fredag la jeg merke til, og begynte å tenke på at hun ser noe større ut en vanlig, altså bakre del av midt-kroppen dytter ut. Det er ikke mye, men det sees, og det virker som hun kan være gravid. Jeg har tenkt meg til dyrlegen for å få bekreftet, eventuelt avkreftet analysen, men det som er spørsmålet her, er... nå er det jo blitt en viss størrelse på denne kroppen, så vil jo virke som at kattungene er et godt stykke på veien. Er det grenser for abort på katt? Og visst det er, hvordan tilrettelegger jeg? Får nok til å gi de et hjem, har en katteglad familie, men jeg er jo egentlig ikke veldig interessert i det. Anonymkode: 3be47...aa4 Du kan kastrere katten så lenge fosterne ikke har mineralisert seg ennå. Og få katten kastrert hvis den ikke er drektig!
Topsi Skrevet 25. september 2023 #13 Skrevet 25. september 2023 (endret) De utfører abort samtidig som de sterilisere pus, er hun langt på vei må de avlive kattungene en etter en. Men det er bedre det enn å la de bli født og så drepe dem. Det riktigst er å adoptere bort ungene når.de et gamle nok og sterilisere mora da. Men ja. Det er ingen grense for abort hos katt, for de dreper dem (avliver) etter fødsel også. Endret 25. september 2023 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #14 Skrevet 25. september 2023 Topsi skrev (3 timer siden): De utfører abort samtidig som de sterilisere pus, er hun langt på vei må de avlive kattungene en etter en. Men det er bedre det enn å la de bli født og så drepe dem. Det riktigst er å adoptere bort ungene når.de et gamle nok og sterilisere mora da. Men ja. Det er ingen grense for abort hos katt, for de dreper dem (avliver) etter fødsel også. Er ikke overasket over at 30% av vetrinærer har tenkt at livet ikke er verdt å leve når de må gjøre slik… Anonymkode: 41488...6d8 2 2
Topsi Skrevet 25. september 2023 #15 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er ikke overasket over at 30% av vetrinærer har tenkt at livet ikke er verdt å leve når de må gjøre slik… Anonymkode: 41488...6d8 Ja det kan du si. Snakket med en veterinærer en gang, fortvilet over å måtte avlive friske nyfødte kattunger. Dårlig gjort å ikke bare sterilisere mor, vitner om at man ikke setter pris på dyreliv, eller dem som må ta livet av dem... og disse har katt... jobber med dyrevern selv og det er søren ikke mye pent innimellom... 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #16 Skrevet 25. september 2023 Selv om en katt er innekatt, lønner det seg både for katt og eier å kastrere den. En katt som får jevnlig løpetid uten å bli paret vil ikke ha det bra, og vil gjøre absolutt alt for å komme seg ut på jakt etter hannkatter. I tillegg kan katten få livmorbetennelse om den stadig er i løp uten å bli paret, og løsningen på det er kastrering. Og så er det jo dette med jurkreft da... En fertil katt er utsatt for kreft både i livmor, eggstokker og jur. Kastreres katten før sin første løpetid, er sjansen for jurkreft nesten eliminert. Og det går jo heller ikke an å gå kreft i noe man ikke lenger har (livmor og eggstokker). Nå vet jeg ikke hvor gammel katten er, men om den ikke er fullvoksen vil jeg absolutt ikke anbefale å la den fullføre drektigheten og føde ungene. Det er stressfullt og kan lettere gi komplikasjoner under fødselen siden katten ikke er ferdig utvokst. Én måte å sjekke om katten kan være drektig på, er å sjekke jurene. En drektig katt vil få større og mer synlige brystvorter. ellers kan de også endre oppførsel og bli mer kjælen og kontaktsøkende, og noen begynner tidlig å ordne seg et fremtidig fødested. Uansett så snakk med en veterinær, så finner du ut om katten er drektig. Om den er det kan du få råd om hva som er best å gjøre. Er den det ikke, er det jo bare å kastrere før det skjer flere uhell. Anonymkode: a20b5...72d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 Topsi skrev (17 timer siden): Ja det kan du si. Snakket med en veterinærer en gang, fortvilet over å måtte avlive friske nyfødte kattunger. Dårlig gjort å ikke bare sterilisere mor, vitner om at man ikke setter pris på dyreliv, eller dem som må ta livet av dem... og disse har katt... jobber med dyrevern selv og det er søren ikke mye pent innimellom... Veterinæren må ingenting. Veterinæren her avliver ikke friske dyr(og ikke kom her å si at kattefostre som blir abortert er små babyer som fortjener å leve og blablabla). Her går slike kattunger eller hva enn det er til enten dyrebeskyttelsen eller så må eieren ta de med igjen. Jada, da ender de sikkert som slankemat, i bunnen av sjøen eller dumpet langs en vei, men det er faktisk ikke dyrlegens problem eller ansvar. Anonymkode: 9ef62...1a8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 Hvis det var i begynnelsen av august katten kom seg ut, så er hun nesten fullgått tid snart på drektigheten. Katter er drektige 62-63 dager. Altså ca to måneder, i begynnelsen av oktober er fødselen antagelig i gang. Ikke få dyrlegen til å drepe dem. La dem bli født, vokse seg til 12 uker, og så selger du dem på Finn. Mange mennesker ønsker seg katt, og det er som regel ikke noe problem å bli av med dem nå lenger. Før, når kattunger var gratis og gi-bort-vare, var ikke folk så nøye med hva som skjedde kattene sine. Men nå som man må betale kanskje noen tusen for en, så er gjerne beslutningen om å skaffe katt og betale for den, mer gjennomtenkt enn før. Hadde selv en katt en gang i tiden som klarte å stikke ut og løpe som et lyn en gang jeg ved et uhell åpnet en verandadør (så ikke at katten sto rett bak meg). Den forsvant før jeg rakk å få tak i den. Så jeg gikk på leting det neste døgnet. Fant den på plenen bak blokka, og da hadde hun seg med en hannkatt. Fikk fatt i katten min, oppdro kattungene og ga dem bort i passende alder. Det var det eneste kullet katten min fikk! (og den gangen var kattunger av huskatter også gratis) Anonymkode: f6b3a...ddb 1 1
Topsi Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Veterinæren må ingenting. Veterinæren her avliver ikke friske dyr(og ikke kom her å si at kattefostre som blir abortert er små babyer som fortjener å leve og blablabla). Her går slike kattunger eller hva enn det er til enten dyrebeskyttelsen eller så må eieren ta de med igjen. Jada, da ender de sikkert som slankemat, i bunnen av sjøen eller dumpet langs en vei, men det er faktisk ikke dyrlegens problem eller ansvar. Anonymkode: 9ef62...1a8 Hvorfor du svarer meg så aggressivt forstår ikke jeg, men du om det Men etter mitt syn er det drittsekkoppførsel å drepe kattunger før eller etter fødsel fordi en ikke gidder å sterilisere mor. MEN hvis en først skal drepe dem, er det best å gjøre det før mor er så langt på vei at hun skjønner hun skal ha unger. Når du først er så aggressiv så gidder jeg ikke legge to fingre imellom Endret 26. september 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 Topsi skrev (1 time siden): Hvorfor du svarer meg så aggressivt forstår ikke jeg, men du om det Men etter mitt syn er det drittsekkoppførsel å drepe kattunger før eller etter fødsel fordi en ikke gidder å sterilisere mor. MEN hvis en først skal drepe dem, er det best å gjøre det før mor er så langt på vei at hun skjønner hun skal ha unger. Når du først er så aggressiv så gidder jeg ikke legge to fingre imellom Det er mye bedre å abortere fostrene enn å la dem bli født. Vi trenger ikke flere katter. Det er mer enn nok av dem. Ikke svarer jeg spesielt aggressivt heller, bare orker ikke abortmotstandere som mener alt liv er hellig og alt det dritet. Anonymkode: 9ef62...1a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå