AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Hvor mye tenker dere at en stefar har en rolle i hjemmet? På ting som husarbeid, stå opp med barn, hjelpe med levering/henting evt andre ting som er aktuelle med barn. Anonymkode: e7f48...a9c
Rararara Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Har man tatt på seg rollen som stefar så bidrar man i huset og med henting/bringing av barn osv slik at hverdagene i familien går opp på best mulig måte tenker jeg. 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye tenker dere at en stefar har en rolle i hjemmet? På ting som husarbeid, stå opp med barn, hjelpe med levering/henting evt andre ting som er aktuelle med barn. Anonymkode: e7f48...a9c Hos oss? Akkurat som om han skulle være biologisk far. Vi behandler alle barna likt uansett. Når de er i vårt hjem er det vi likeverdige omsorgspersoner. Også ekstremt viktig for oss at barna føler dette da vi har ett felles barn og ikke ønsker at noen av barna skal føle seg utenfor. Anonymkode: 2a0ed...1e1 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Jeg tenker at man får barna på kjøpet og skal fungere som en normal familie, og at man derfor bør fordele det ganske likt (uavhengig om det er stemor eller stefar). Jeg tenker det er naturlig at steforeldre/bonusforeldre også står opp med barn og gjør husarbeid som skyldes/knyttes til barna (uavhengig av om de er biologiske eller ei). Anonymkode: 38488...f58 3 1
kunstnerfluen Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Hos oss er det helt likt. Han hjelper like mye som en biologisk far og som oftest gjør han mer enn hva barnefaren gjør. Jeg kunne ikke ha vært i et forhold med han om han ikke var villig til å hjelpe til hjemme. Er veldig fornøyd med min mann og det han gjør for meg og mine barn. Det er viktig og betyr mye for ungene mine at han er så aktiv i rollen sin som bonus pappa. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 Vi hadde veldig delte roller lenge, men det endte med at jeg ble sliten og ikke overskudd, så for at vårt forhold skulle være, så måtte han ta en del. Der ble mer naturlig etterhvert, og man blir jo mer og mer en integrert familie. Anonymkode: 8729f...1a5 1
Andro Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 Du skal forvente at totalbelastningen er 50/50. Bor man sammen så er man én enhet. Jeg forventer at alle voksne tar alt ansvar for sitt eget hjem, uten at noen må mase på dem - enten de bor alene eller sammen med noen. Ser man at gulvet er skittent så støvsuger eller vasker man, og er hekken kjempehøy så tar man en tur med saksa. Har du lagd middag, er det rimelig å forvente at han tar oppvasken. Har du henta på SFO, så er det rimelig at han gjør innkjøpene. Han er en voksenperson i huset, uavhengig av om han er far eller stefar, og må te seg som en voksen og ansvarlig person. Den som blir sammen med noen som har barn sier ja til hele pakka, ikke bare mor. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 Tenker at når man velger seg en partner med barn så stiller man opp innenfor rimelighetens grenser spesielt når man bor sammen, da har en jo valgt å bli medlem av familien. Han skal være din partner og han bør være med i det daglige med barna. Velger man en partner med barn fra før av så er det jo en pakkedeal, sånn er det bare. Synes det er tøft gjort både som forelder å ta sjansen på at en partner skal være brukandes i familien og like tøft for den partneren å komme inn i familien. Selv kunne jeg aldri tenkt meg det ene eller det andre. Anonymkode: 0ecbe...2d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde veldig delte roller lenge, men det endte med at jeg ble sliten og ikke overskudd, så for at vårt forhold skulle være, så måtte han ta en del. Der ble mer naturlig etterhvert, og man blir jo mer og mer en integrert familie. Anonymkode: 8729f...1a5 Hvor lang tid vil du si før dere ble mer integrert, vi har vært med hverandre i cirka ett år nå. Men føler på en måte at jeg står for hovedomsorgen når barnet er her i stor grad. Og hvis han gjør noe som tann puss, leverer osv. Så takker jeg som at det var en hyggelig tjeneste han gjorde 😅 Anonymkode: e7f48...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lang tid vil du si før dere ble mer integrert, vi har vært med hverandre i cirka ett år nå. Men føler på en måte at jeg står for hovedomsorgen når barnet er her i stor grad. Og hvis han gjør noe som tann puss, leverer osv. Så takker jeg som at det var en hyggelig tjeneste han gjorde 😅 Anonymkode: e7f48...a9c Men det er jo bare naturlig! Du er ansvarlig for omsorgen. Anonymkode: ad3fc...1ba 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 Pussig å se at det forventes at stefar drar lasset på lik linje som mor, men stemor i andre tråder kan legge alt over på biologisk far. Min mann er stefar til eldste barnet her, og behandler henne av egen vilje helt likt som våre tre felles. Men jeg kunne aldri pålagt han å ta ansvar som tilhører barnets biologiske far. Anonymkode: 07659...853 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pussig å se at det forventes at stefar drar lasset på lik linje som mor, men stemor i andre tråder kan legge alt over på biologisk far. Min mann er stefar til eldste barnet her, og behandler henne av egen vilje helt likt som våre tre felles. Men jeg kunne aldri pålagt han å ta ansvar som tilhører barnets biologiske far. Anonymkode: 07659...853 Vel, det er jo vanskelig for biologisk far og gi den omsorgen når jenta er hos mor, så da er det vel flott at stefar stiller opp på lik linje som biologisk far når jenta er hos mor. Anonymkode: 2a0ed...1e1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #13 Skrevet 24. september 2023 Her stiller stefar og jeg likt, vi deler på alt, og han behandler mitt barn som sitt eget. Anonymkode: 50cce...e87 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel, det er jo vanskelig for biologisk far og gi den omsorgen når jenta er hos mor, så da er det vel flott at stefar stiller opp på lik linje som biologisk far når jenta er hos mor. Anonymkode: 2a0ed...1e1 Men hvorfor forventes det forskjellig behandling ut fra om man er stefar eller stemor? Forstår ikke det😅 Anonymkode: 07659...853
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #15 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det er jo bare naturlig! Du er ansvarlig for omsorgen. Anonymkode: ad3fc...1ba Jaja, er jo derfor jeg spør hvor mye som er naturlig i andres hjem. Jeg har ingen anelse om jeg kan forvente noe mer/mindre. Men kunne vell ordlagt med litt annerledes, selvfølgelig har jeg jo hovedomsorgen når det er mitt barn 😂 Men føles ut som jeg har alt av ansvar da rundt barnet, og hvis han hjelper ligger det mer i at han gjør meg en tjeneste føles det ut som 😅 Anonymkode: e7f48...a9c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #16 Skrevet 24. september 2023 Vi er to voksne som bor sammen, da deler vi på de arbeidsoppgavene som er, uavhengig av hvem som "eier" ungene. Vi har stort sett delt arbeidsoppgaver etter stillingsprosent. Akkurat nå er det mannen som jobber minst og gjør mest hjemme. Når det gjelder barna har vi delt det sånn: Mor følger opp skole og helse, far følger opp fritidsaktiviteter. Far står opp med barna og mor legger barna. Nå begynner alle våre å bli store og klarer seg mer selv. Anonymkode: 5466b...394 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jaja, er jo derfor jeg spør hvor mye som er naturlig i andres hjem. Jeg har ingen anelse om jeg kan forvente noe mer/mindre. Men kunne vell ordlagt med litt annerledes, selvfølgelig har jeg jo hovedomsorgen når det er mitt barn 😂 Men føles ut som jeg har alt av ansvar da rundt barnet, og hvis han hjelper ligger det mer i at han gjør meg en tjeneste føles det ut som 😅 Anonymkode: e7f48...a9c Hvor mye har du barnet/barna? Om du er 100 % alene er det mer naturlig at stefar bidrar, enn om du er 50 %. Anonymkode: 28a12...6d5 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor lang tid vil du si før dere ble mer integrert, vi har vært med hverandre i cirka ett år nå. Men føler på en måte at jeg står for hovedomsorgen når barnet er her i stor grad. Og hvis han gjør noe som tann puss, leverer osv. Så takker jeg som at det var en hyggelig tjeneste han gjorde 😅 Anonymkode: e7f48...a9c Det tok nok en sel år. Det var små men viktige ting- som at han leverte i barnehage siden jeg måtte så tidlig på jobb. Det ble stress, så da tilbydde han seg etter en stressende morgen. Jo, jeg følte nok takknemlighet for de ting han gjorde for oss og jeg tok det ikke som en selvfølge. Nå har han øvelseskjøring på den yngste, og det har han hatt med eldre og. Vi ble jo gift for 10 år siden, og jeg har reist med jobben, mens han hadde ungene. Han har reist på ferie med dem. Han har vært der fra de var små, og nå anser han dem vel som litt sine. Det har blitt naturlig slik. Anonymkode: 8729f...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Skrevet 24. september 2023 Minst like mye som meg. Anonymkode: e2b59...c79
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 Er vel en del av pakka å bidra. En av grunnene til at mødre med barneomsorg er uaktuelt for min del, gidder ikke et liv med forviklinger med x'er og x'ers familie, hvis jeg blir den svakeste part. Anonymkode: c453d...b1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå