AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Jeg skal på venninnetur til Berlin i høst med tre venninner: fredag - søndag. Vi er 40-44 år gamle og liker kultur, historie, kaféer, litt shopping, og god mat og drikke. Noen konkrete museer, gallerier, kafeer, restauranter, butikker og andre ting vi MÅ besøke eller se? Kjenner du til en skjult perle? Kostnadsmessig holder vi oss som regel veldig midt på treet. Det gjør ikke noe om ting er rimelige, men vi trenger ikke å tenke de aller billigste budsjettalternativene hele tiden. Samtidig er vi heller ikke så opptatt av kjempedyr luksus. Anonymkode: b5e6a...14c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Filmmuseet, DDR-museet og Checkpoint Charlie-museet var fine. Så har man jo alt på Museum-insel, så bruker lett en dag eller to bare på museer. Potsdam er også et fint sted å reise til, men med så lite tid ville jeg blitt i Berlin. Anonymkode: 2385a...c88 1
Brunello Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Checkpoint Charlie og museet over muren. Opp i kuppelen i Berlinerdom, spise kake eller lunsj øverst i TV tårnet på Alexanderplatz. Så er det selvsagt noe krigsmuseer og «minnesmerker». Og selvsagt gå Unter den Linden, Brandenburger Torg og masse annet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Ville dratt på konsert og hørt Berlin Filharmonien eller i et av operahusene. Og besøkt museumsinsel. Det jødiske museet er også verdt et besøk der er selve bygningen spesiell. Anonymkode: 6618b...02f 2
Alvario Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Anbefaler en guidet tur i Stasi-fengselet 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 Kit kat Anonymkode: 2792a...d25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 Turen hjemover Anonymkode: 4a194...574
-jk- Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 Shopping på KadeWe, og ta turen innom konditoriet oppover i etasjene (tror det er i femte) der de har et fantastisk kakeutvalg. Anbefaler Sachertorte. Det er mange flere gode butikker i samme gata, f.eks Peek&Cloppenburg rett bortenfor. Vapiano er glimrende for lunsj, det finner man flere steder. Der bestiller man sin pasta rett fra kokken og får se at den lages. Rimelig. Er dere glade i jul? Ta turen innom Käthe Wohlfart. Utrolig utvalg av julepynt, hele året. Ligger bare få kvartaler fra KaDeWe. Holocaust memorial, rett ved Brandenburger Tor, er også et must å få med seg. Monumental installasjon man kan gå seg vill i. Ikke langt unna finner man Mall of Berlin med et svært stort utvalg av butikker. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #9 Skrevet 25. september 2023 Mange gode forslag er kommet allerede, og jeg er enig i de fleste. Folk er ulike, men verdt å få med seg er blant annet 1. Murmuseet ved Checkpoint Charlie. Har opplevd det en rekke ganger (helt siden det faktisk var en grenseovergang der) og det er blitt enda bedre og større med årene. Gir et viktig inntrykk av hvor kokos tilstandene var den gang da. 2. Museumsinsel er en opplevelse hvis man har et fnugg av historieinteresse. Tiden er knapp, så jeg vil anbefale det storslåtte Pergamonmuseet – hvor du kan oppleve den vakre glaserte Istarporten fra Babylons murer og Pergamonalteret. Å se den vakre bysten til dronning Nefertiti i den egyptiske samlingen i Neues Museum er også en opplevelse for mange. 3. Shopping på KaDeWe var storslått og «eksotisk» på 70- og 80-tallet (spesielt matvareavdelingen). Nå er vi her oppe i steinrøysa kanskje blitt litt mer blaserte? 4. Det ikoniske TV-tårnet på Alexanderplatz er verdt et besøk (lurt å forhåndsbestille billett, i alle fall i sommerhalvåret) hvis det er klarvær. NB: Roterende restaurant der oppe også, og det KAN være en opplevelse å booke frokost eller middag der). 5. Apropos mat: Berlin er ikke et sted du reiser til for «fine dining». Øl og tysk sikringskost er det som gjelder, i digre porsjoner! Anbefaler virkelig en taxitur til Dicke Wirtin. Herlig atmosfære (!) og trolig de største schnitzeler dere noen gang kommer til å bli servert. 6. Brandenburger tor: En kommer liksom ikke utenom dette historiske landemerket. Dette er klassiske severdigheter som aldri blir feil. Byen har også koselige og spennende områder som gir «løkka-følelse», men det kan sikkert andre fortelle bedre om enn meg. Anonymkode: 3477e...869 2
Rosa Dartle Skrevet 25. september 2023 #10 Skrevet 25. september 2023 Det er veldig lettvint med kollektivt, så noe av det mest ålreite vi har gjort er å ta en sånn typisk sightseeing-rute hvor man tar metroen og hopper av her og der. Da får man samtidig sett masse. Jeg holder en knapp på Checkpoint Charlie, Holocaust Memorial og KaDeWe. Hvis det er fint vær er det en fin gåtur langs restene av muren, og da dukker det plutselig opp koselige og bortgjemte butikker og hippe kafeer. Nå fikk jeg veldig lyst til å dra til Berlin selv igjen 😄 1
-jk- Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Jeg glemte East Side Gallery. Det er det definitivt verdt å få med seg 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Takk for mange gode forslag. Jeg gleder meg til å reise til Berlin igjen. Jeg var der i år 2000, men da var jeg litt ung, veldig umoden, og hang egentlig bare med på lasset med de jeg reiste sammen med. Men jeg husker at det var utmerket kollektivtransport og at folk var innmari hippe og kule allerede den gangen. Anonymkode: b5e6a...14c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 Deutsches Historisches Museum kan være verdt å få med seg. Anonymkode: 126d9...c69
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Prenzlauer berg og Kreuzberg er flotte nabolag som har mye å by på! Anonymkode: 973da...2f4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Ta t-banen til kotbusser tor, gå mot(også igjennom) Görlitzer park. Se kontrastene i Berlin, gå gjerne gjennom parken etter midnatt også. Beveg dere opp mot Mathallen, Markthalle Neun. Så opp mot Spree. Videre over Spree mot East side gallery. Etter dette går du videre oppover mot krysset der t-bane frankfurter tor ligger, på andre siden der kan du ta deg en drikker på "Kaffee & Tee". Et sted som har stått stille siden 70-tallet hvertfall. Brunt! Etterpå kan du gå nedover karl marx alle mot alexander platz. Anonymkode: 2877e...a65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå