AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Er dette ting som andre også lurer på? Anonymkode: 59b5c...efa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Nei. Hvorvidt de har barn eller ei er totalt uvesentlig. De har en jobb og regner med de gjør jobben sin. Anonymkode: 87dde...e1f 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Hvorfor er det viktig? Blir man bedre kvalifisert om man ikke har barn? Blir man dårligere på å møte barna med anerkjennelse, tillit og respekt hvis man ikke har barn? Er man dårligere rustet til å bidra til trivsel og glede i lek og læring, og å gi barna et trygt sted for fellesskap og vennskap? Blir man også dårligere på å bidra til å fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering? (Løst klippet fra barnehagelovens formålsparagraf.) Anonymkode: 2595d...6ed 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Altså, de ansatte er jo folk jeg møter hyppig og slår av en prat med. I løpet av tiden i barnehagen har jeg alltid visst om de ansatte har egne barn, samt gjerne hva de heter og hvordan det står til med dem. Men det er fordi det kommer opp i konversasjon, ikke fordi det er noe jeg kartlegger for å vurdere barnehagen på noe vis. Anonymkode: 3ee4e...655 9 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 Nei har aldri spurt og aldri tenkt å spørre heller. I årenes løp i barnehagen har jeg blitt kjent med mange av de ansatte i bhg, og med tiden fått vite det uoppfordret. Anonymkode: 0d176...73c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 Over tid har det jo dukket opp i samtalene, noen deler uoppfordret mer av privatlivet enn andre. På vår avdeling veit jeg både alder og kjønn og antall på barna til en av de ansatte, jeg veit at en av de ansatte har barn (og barnebarn), og de siste to vet jeg ingenting om. En av dem er ny av året da, og nyutdannet og veldig ung, så vil anta det ikke er noen. Noen har man bedre kjemi med og skravler mer med, rett og slett. Men det er på ingen måte et «krav» å ha barn for at jeg tror de kan ta vare på mine 🤭 Anonymkode: b0fd3...3c9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 Det syns jeg faktisk er frekt å spørre om. Hva har det med noe som helst å gjøre? Anonymkode: ef4bc...195 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det viktig? Blir man bedre kvalifisert om man ikke har barn? Blir man dårligere på å møte barna med anerkjennelse, tillit og respekt hvis man ikke har barn? Er man dårligere rustet til å bidra til trivsel og glede i lek og læring, og å gi barna et trygt sted for fellesskap og vennskap? Blir man også dårligere på å bidra til å fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering? (Løst klippet fra barnehagelovens formålsparagraf.) Anonymkode: 2595d...6ed Ja, det vil jeg tro. Man kan være dyktig uten barn også. Men en har selvsagt et myyye bredere perspektiv med regne barn. Anonymkode: 25eec...c6d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 Nei, men jeg vet likevel om de fleste om de har barn. Halvparten av de ansatte har barn som går eller har gått i barnehagen samtidig med mine, av de andre er det fem jeg ikke vet om har barn, det er fem av de seks mannlige ansatte 😅 alle de kvinnelige ansatte vet jeg har barn uten at jeg har trengt å spørre fordi de har knyttet ting opp til opplevelser med egne barn/barnebarn, eller fordi de er gift med kollegaer av meg eller mannen. Anonymkode: f982e...fe6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 Nei det har ingenting å si. Jeg har opplevd mange uten barn som er utrolig dyktig nettopp fordi de står utenfor situasjonen og har et annet perspektiv enn å være midt i smørøyet så om de har barn eller ei er lite vesentlig så lenge de gjør en god jobb. Anonymkode: e72be...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 Selvsagt ikke Anonymkode: d4323...8be
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #13 Skrevet 24. september 2023 Folk som spør om det mangler sosiale antenner altså. Det er ikke greit. Anonymkode: ef4bc...195 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk som spør om det mangler sosiale antenner altså. Det er ikke greit. Anonymkode: ef4bc...195 Hvorfor er ikke det greit, fordi de jobber i barnehage? Har da selv fått spørsmål om det i mange ulike settinger av ulike folk. Det er jo for å bli bedre kjent. Folk blir visst krenka for alt nå til dags. Anonymkode: 59b5c...efa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #15 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det vil jeg tro. Man kan være dyktig uten barn også. Men en har selvsagt et myyye bredere perspektiv med regne barn. Anonymkode: 25eec...c6d Her svarer du på en påstand som du bør lese en gang til. Anonymkode: 2d5b6...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #16 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er ikke det greit, fordi de jobber i barnehage? Har da selv fått spørsmål om det i mange ulike settinger av ulike folk. Det er jo for å bli bedre kjent. Folk blir visst krenka for alt nå til dags. Anonymkode: 59b5c...efa Det handler ikke om å bli krenka. Folk spør om dette fordi de underforstått tror man ikke duger som feks barnehagelærer hvis man ikke har egne barn. De har ingenting med å spørre om privatlivet til de ansatte. Hvorfor skulle ansatte i barnehager være interessert i å fortelle om sitt privatliv til barnas foreldre? som sagt, sosiale antenner. Anonymkode: ef4bc...195 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er ikke det greit, fordi de jobber i barnehage? Har da selv fått spørsmål om det i mange ulike settinger av ulike folk. Det er jo for å bli bedre kjent. Folk blir visst krenka for alt nå til dags. Anonymkode: 59b5c...efa Pleier du å spørre legen din om det? Den ansatte i nærbutikken? Bilmekanikeren? Tannlegen? Det kan godt komme fram i en samtale, jeg vet f.eks at fastlegen min har mer enn ett barn og at en av dem gikk i 1. klasse på Vgs i skoleåret 2018/2019(jeg fikk også høre hvilken linje, men det husker jeg ikke), men det er ikke fordi jeg spurte om fastlegen min har barn… Jeg tenker at folk man møter fordi det er jobben deres skal styre hvor mye de deler av sitt privatliv, det er ikke noe man skal etterspørre. Noe annet er i sosiale settinger eller mellom kollegaer. Anonymkode: f982e...fe6 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 Nei, det har jeg da ingenting med. Anonymkode: bda8c...5ee
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Skrevet 24. september 2023 Kommer an på hvorfor du spør? Er det fordi barnehage ansatte har gitt deg tilbake melding på barnets adferd? At du i den sammenheng spør: har du barn? Så blir det veldig feil. Jeg bor på et lite sted der alle kjenner alle. Jeg har ungdommer, og jobber i barnehage. De fleste vet at jeg har barn. likevel må jeg gjøre jobben min i barnehagen, og være profesjonell der. Det betyr ikke at jeg selv er en perfekt mor og har perfekte barn. men på jobb så er barna på jobb i fokus og vi har rammer vi jobber under. Vi har også kunnskap om utfordringer barn har, og vil samarbeide med foreldre for å legge mest mulig til rette for at barna skal ha det best mulig og ha en god utvikling. Anonymkode: 5aea3...996 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det vil jeg tro. Man kan være dyktig uten barn også. Men en har selvsagt et myyye bredere perspektiv med regne barn. Anonymkode: 25eec...c6d På egne barn ja, men ikke som pedagogisk personale med ansvar for andres barn.. Anonymkode: 14da3...05d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå