Gå til innhold

Periodisk faste øker sjansene for kreft, viser forskningen.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mye fanatisme rundt periodisk faste de siste 10-15 årene. Spesielt å hoppe over frokost. Men nå viser forskning at det er farlig og øker kreftrisikoen for mange typer kreft.

Tanker? 

INB4 lavpanner med IQ under 80 kommer med det sedvanlige utsagnet "Ja men ALT øker jo kreftfaren", slik de alltid gjør i slike tråder. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36869181/

Background: Habitually skipping breakfast may promote the initiation and progression of gastrointestinal (GI) cancers, which have never been systematically explored in large-scale prospective studies.

Anonymkode: a46a8...a46

Ryddet i henhold til regelen for gjengivelse av innhold fra ekstern side. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det å kutte ut frokost øke risiko for kreft? 

Jeg antar at forskningen her kun tar for seg fasten i seg selv, og ikke hva de som faster spiser/drikker når de ikke faster. Spiser de ultraprosessert mat? Røyker de? Trener de? Drikker de alkohol? Sukker? 

Anonymkode: 2e62b...50a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle det å kutte ut frokost øke risiko for kreft? 

Jeg antar at forskningen her kun tar for seg fasten i seg selv, og ikke hva de som faster spiser/drikker når de ikke faster. Spiser de ultraprosessert mat? Røyker de? Trener de? Drikker de alkohol? Sukker? 

Økning av nivåer av syrer.

Anonymkode: 697e1...b8e

• Liker 3
Skrevet

Driver ikke med periodisk faste, men trykker ikke i meg frokost når jeg ikke er sulten før lunsjen kl 11.

Da får jeg heller få kreft. Kast opp etter frokost er alt prøvd.

Anonymkode: f0ae2...498

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva menes med "Habitually skipping breakfast"? Er det spesifikt frokosten som er problemet? Hva med de som har spisevindu fra de står opp frem til lunsj?

Anonymkode: 66c5a...584

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mye fanatisme rundt periodisk faste de siste 10-15 årene. Spesielt å hoppe over frokost. Men nå viser forskning at det er farlig og øker kreftrisikoen for mange typer kreft.

Tanker? 

INB4 lavpanner med IQ under 80 kommer med det sedvanlige utsagnet "Ja men ALT øker jo kreftfaren", slik de alltid gjør i slike tråder. 

Background: Habitually skipping breakfast may promote the initiation and progression of gastrointestinal (GI) cancers, which have never been systematically explored in large-scale prospective studies.

Methods: We prospectively examined the effects of breakfast frequency on the occurrence of GI cancers among 62,746 participants. The hazard ratios (HRs) and 95% confidence intervals (95% CIs) of GI cancers were calculated by Cox regression. The CAUSALMED procedure was used to perform the mediation analyses.

Results: During a median follow-up of 5.61 (5.18 ~ 6.08) years, 369 incident GI cancer cases were identified. Participants who consumed 1-2 times breakfasts per week exhibited an increased risk of stomach (HR = 3.45, 95% CI: 1.06-11.20) and liver cancer (HR = 3.42, 95% CI: 1.22-9.53). Participants who did not eat breakfast had an elevated risk of esophageal (HR = 2.72, 95% CI: 1.05-7.03), colorectal (HR = 2.32, 95% CI: 1.34-4.01), liver (HR = 2.41, 95% CI: 1.23-4.71), gallbladder, and extrahepatic bile duct cancer (HR = 5.43, 95% CI: 1.34-21.93). In the mediation effect analyses, BMI, CRP, and TyG (fasting triglyceride-glucose) index did not mediate the association between breakfast frequency and the risk of GI cancer incidence (all P for mediation effect > 0.05).

Conclusions: Habitually skipping breakfast was associated with a greater risk of GI cancers including esophageal, gastric, colorectal, liver, gallbladder, and extrahepatic bile duct cancer.

Jeg er ikke helt inne på lingoen her, men vi snakker om 95% konfidens interval på 1-5% økt risiko for ymse krefttyper i en studie basert på korrelasjon?

Jeg antar at det er dette de bestemte seg for å lete etter i datasettet, og ingenting annet (for å unngå «p-hacking»/cherry-picking)?

Anonymkode: 3ae30...b7d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tanker? 

Har du faktisk lest artikkelen, eller hvordan kom du over den lenken? Såvidt jeg forstår er ikke denne forskningen utført på individer som bruker periodisk faste bevisst, men snarere på folk som generelt sett har en usunn livsstil, sover for lite (legger seg sent) og andre faktorer som øker risiko for kreft i seg selv.

Det er også andre faktorer som gjør denne forskningen tvilsom, for eksempel liten kontrollgruppe og mangel på utelukkelse av andre årsaker. 

Det er derfor ganske tåpelig å forsøke å bruke denne artikkelen som «bevis» for at periodisk faste er dårlig for kroppen. 

Anonymkode: 56902...d48

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Å ikke spise frokost gir deg kreft. Got it.

Anonymkode: fcf99...f66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Driver ikke med periodisk faste, men trykker ikke i meg frokost når jeg ikke er sulten før lunsjen kl 11.

Da får jeg heller få kreft. Kast opp etter frokost er alt prøvd.

Anonymkode: f0ae2...498

Samme her... har prøvd å tvinge meg til å spise frokost hele livet, de gangene jeg ikke har spydd har jeg gått grønn i trynet. Og nå skal jeg straffes med kreft for det :roll:

Anonymkode: 4b2ec...eca

Skrevet

Kan ikke forstå en eneste vitenskapelig grunn til at det kan stemme.

Anonymkode: 2f5b5...2b2

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern side (forkortet gjengivelse av tekst)

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 12.41):

Tanker? 

Perelandra, mod. 

Her er det jo for det første misforhold mellom overskrift ("øker sjansen for kreft") og hva som faktisk står i artikkelen ("may promote (...)").

Uten å ha lest artikkelen vil jeg ut fra dette tro at konklusjonen er at periodisk faste kan ha en innvirkning, men at mer forskning trengs og at det kan være andre signifikante variabler.

En kan iallefall ikke konkludere med det ene eller andre utfra én enkeltstudie.

Anonymkode: 76a1c...f24

• Liker 3
Skrevet

Correlation does not equal causation. 

Anonymkode: fd5dd...521

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 12.41):

Tanker? 

Perelandra, mod. 

men er dette folk som driver med periodisk faste som del av et opplegg med stor bevissthet rundt kostholdet, eller gjelder det folk med et ræva kosthold og rotet vaner????

Anonymkode: 99635...042

• Nyttig 1
Skrevet

Det er tydelig at du ikke har erfaring med å lese studier. Denne studien er ikke på fasting, men på hyppighet av frokost. Og når man leser hele studien, så ser man tydelig at dette ikke er mennesker som faster. De er mindre helsebevisste. Og som en AB over her sier, korrelasjon er ikke det samme som årsakssammenheng. Det er en mulighet for at det å hoppe over frokost øker risikoen for kreft i fordøyelsessystemet, eller det er en mulighet for at de ANDRE tingene de menneskene gjør bidrar til økt risiko for kreft i fordøyelsessystemet.

De som hopper over frokost i denne studien:

• er eldre
  • har dårligere kostholds-score (etter American Heart Association sin score)
  • har oftere sedat livsstil
  • har høyere BMI
  • har oftere diabetes
  • har høyere triglyserider
  • har oftere høyt blodtrykk
  • har lavere utdanning
  • har lavere inntekt
  • har høyere CRP (mer inflammasjon i kroppen)
  • har oftere gallestein
  • har oftere hepatitt C
  • har oftere fettlever

Så... jeg tenker at det er mer sannsynlig at de ANDRE tingene disse menneskene gjør har mer å si for kreft i fordøyelsessystemet enn om de hopper over frokost.

Anonymkode: 7bae6...7c2

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

men er dette folk som driver med periodisk faste som del av et opplegg med stor bevissthet rundt kostholdet, eller gjelder det folk med et ræva kosthold og rotet vaner????

Anonymkode: 99635...042

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tydelig at du ikke har erfaring med å lese studier. Denne studien er ikke på fasting, men på hyppighet av frokost. Og når man leser hele studien, så ser man tydelig at dette ikke er mennesker som faster. De er mindre helsebevisste. Og som en AB over her sier, korrelasjon er ikke det samme som årsakssammenheng. Det er en mulighet for at det å hoppe over frokost øker risikoen for kreft i fordøyelsessystemet, eller det er en mulighet for at de ANDRE tingene de menneskene gjør bidrar til økt risiko for kreft i fordøyelsessystemet.

De som hopper over frokost i denne studien:

• er eldre
  • har dårligere kostholds-score (etter American Heart Association sin score)
  • har oftere sedat livsstil
  • har høyere BMI
  • har oftere diabetes
  • har høyere triglyserider
  • har oftere høyt blodtrykk
  • har lavere utdanning
  • har lavere inntekt
  • har høyere CRP (mer inflammasjon i kroppen)
  • har oftere gallestein
  • har oftere hepatitt C
  • har oftere fettlever

Så... jeg tenker at det er mer sannsynlig at de ANDRE tingene disse menneskene gjør har mer å si for kreft i fordøyelsessystemet enn om de hopper over frokost.

Anonymkode: 7bae6...7c2

Nettopp!

Slik "forskning" er like idiotisk som at "kjøtt er farlig", når det ikke taes hensyn til hva de ellers spiser, hva slags type kjøtt, og generell livsstil. 

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp!

Slik "forskning" er like idiotisk som at "kjøtt er farlig", når det ikke taes hensyn til hva de ellers spiser, hva slags type kjøtt, og generell livsstil. 

Det er ikke forskningen i seg selv, men lettbeinte clickbaitoverskrifter oglekfolklesere.

Anonymkode: 76a1c...f24

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Slutt å spis ultraprosessert mat, og slutt med all giftstoffene dere smører kroppen inn med. Ta d-vitamin. Da er det meste gjort 👍🏻

Anonymkode: a2892...8a1

• Nyttig 4
Skrevet

Dette er feil!

David Sinclair, som er en av verdens ledende forskere på mat, fasting og sykdom, sier at det å spise bare ett måltid om dagen reduserer sjansen for dødelighet. Han har brukt 30 år på å forske på dette.

Videre, vet man at å faste, aktiverer mye bra ting i kroppen som bekjemper sykdom, betennelse osv. HGH, human growth hormone, det å leve lenge, er i høy aktivitet når man faster, i tillegg til at kroppen kvitter seg med mye ekle ting som har bygd seg opp over årene.

Og jeg husker ikke navnet på han, du kan google det, men det er en annen forsker, som har forsket på kreft i over 30 år, han sier at det som forårsaker kreft er blant annet kontinuerlig opptur av insulin. Han mener at mennesker er skapt for å være i keto mode, altså, minimal insulin respons. 

Så det å spise frokost er jo evolusjonsmessig sett helt feil! Man jakter på føde på dagtid, og spiser senere på dagen/kvelden. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Artig med KGere som ikke vet noe som helst om forskning, men har lært seg floskelen "correlation is not causation" og på bakgrunn av det mener de kan avfeie all forskning de ikke liker resultatet av. Å lese forskningsrapporten er helt unødvendig for slike "eksperter". Da kunne de jo sett at de har registrert en haug med data om kostholdet, BMI og andre helsefaktorer.

Anonymkode: 68bf8...72e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...