Hjelpenfrøken Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Har du tatt det? I hvilken uke tok du, og hvordan fikk du henvisning? Jeg har epilepsi og har lest meg opp til at jeg får dette dekket, men lurer på hvordan man går frem? Vi skal prøve på barn nå, og dette ville blitt mitt første, jeg bare prøver å forstå hvordan «gangen i svangerskap» er. Tar man kontakt med lege med en gang man får en positiv test?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Anonymkode: e7fbb...efa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Fikk det gratis hos gynekolog. Bestilte i tillegg selv fra Danmark, fordi jeg mangler jenta og nipt i Norge viser ikke kjønn. Meget fornøyd med begge testene. Anonymkode: df7aa...28a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 *manglet jenta. Har fått henne nå💕 Anonymkode: df7aa...28a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 NIPT taes ikkje før 10+, litt usikker på om det offentlige venter til 11+ for å vere sikker på at det er nok av fosterets DNA tilgjengeleg. Før blodprøva blir tatt, skal det gjøres en ultralyd, for å bekrefte antall foster og at du er langt nok på vei for å ta testen. Dersom du får NIPT gjennom det offentlige i Norge, så blir det som oftast gjort i sammenheng med tidlig ultralyd. Det er lege som henviser til tidlig ultralyd (og NIPT? Ikkje sikker der), så book legetime så du får ultralyd-time til riktig tid. Anonymkode: 236ae...d05 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk det gratis hos gynekolog. Bestilte i tillegg selv fra Danmark, fordi jeg mangler jenta og nipt i Norge viser ikke kjønn. Meget fornøyd med begge testene. Anonymkode: df7aa...28a Eh... Er jo en grunn til at NIPT i Norge ikke viser kjønn, nettopp slik at man ikke skal aborterte bort et friskt foster pga kjønn 😶 Håper du tuller. Anonymkode: f47c1...abb 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk det gratis hos gynekolog. Bestilte i tillegg selv fra Danmark, fordi jeg mangler jenta og nipt i Norge viser ikke kjønn. Meget fornøyd med begge testene. Anonymkode: df7aa...28a 🤯 Anonymkode: 5501b...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk det gratis hos gynekolog. Bestilte i tillegg selv fra Danmark, fordi jeg mangler jenta og nipt i Norge viser ikke kjønn. Meget fornøyd med begge testene. Anonymkode: df7aa...28a Ja, du. Håper du troller. Burde vært abortert du og. Anonymkode: 02567...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 Hjelpenfrøken skrev (9 timer siden): Har du tatt det? I hvilken uke tok du, og hvordan fikk du henvisning? Jeg har epilepsi og har lest meg opp til at jeg får dette dekket, men lurer på hvordan man går frem? Vi skal prøve på barn nå, og dette ville blitt mitt første, jeg bare prøver å forstå hvordan «gangen i svangerskap» er. Tar man kontakt med lege med en gang man får en positiv test? Jeg har tatt det. Tok i uke 10 privat. Er under 35 år, har også epilepsi, og fikk ikke dekket. Det er mulig du får det dekket om du går på klonazepam eller valproat, jeg bruker mildere legemidler. Husk å snakke med nevrolog før dere begynner å prøve for du må ta folat noen uker på forhånd og avhengig av legemidler kan det hende du må ha større dose enn folk flest. Anonymkode: cc045...568 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 Hjelpenfrøken skrev (9 timer siden): Har du tatt det? I hvilken uke tok du, og hvordan fikk du henvisning? Jeg tok dem i uke 8. trengte ikke henvisning, bare bestilte på en dansk nettbutikk og fikk kit i posten. Anonymkode: e3503...cc7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tok dem i uke 8. trengte ikke henvisning, bare bestilte på en dansk nettbutikk og fikk kit i posten. Anonymkode: e3503...cc7 Beklager, uke 9 var det fikk svar på noen dager (inkludert kjønn) Anonymkode: e3503...cc7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 Jeg tok den i uke 13 via offentlige. Anonymkode: 0ecb8...fcf
Hjelpenfrøken Skrevet 24. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tatt det. Tok i uke 10 privat. Er under 35 år, har også epilepsi, og fikk ikke dekket. Det er mulig du får det dekket om du går på klonazepam eller valproat, jeg bruker mildere legemidler. Husk å snakke med nevrolog før dere begynner å prøve for du må ta folat noen uker på forhånd og avhengig av legemidler kan det hende du må ha større dose enn folk flest. Anonymkode: cc045...568 Åja! Jeg er allerede av medisinene mine og har fått resept på folat og er på de. ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 Nope. Hadde uansett ikke tatt abort så da spiller det ingen rolle. For oss var det best å la vær. Anonymkode: b44f4...a13
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #15 Skrevet 24. september 2023 7 minutter siden, Hjelpenfrøken said: Åja! Jeg er allerede av medisinene mine og har fått resept på folat og er på de. ☺️ Resept på folat? Anonymkode: f399d...861
Hjelpenfrøken Skrevet 24. september 2023 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Resept på folat? Anonymkode: f399d...861 Ja, nevrologen min skrev ut ☺️
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 10 minutter siden, Hjelpenfrøken said: Ja, nevrologen min skrev ut ☺️ For å få det billigere da eller? Anonymkode: f399d...861
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 Hjelpenfrøken skrev (1 time siden): Åja! Jeg er allerede av medisinene mine og har fått resept på folat og er på de. ☺️ Så bra ☺️ Da ville jeg ikke tatt som en selvfølge at du får NIPT gratis om du ikke er over 35 år. Når du får positiv test så ringer du fastlege som tar deg inn til blodprøver og henviser deg til TUL. Offentlig NIPT tas vel samtidig som TUL, men jeg ville ikke regnet med at du får det om nevrolog/ lege ikke spesifikt har sagt det. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For å få det billigere da eller? Anonymkode: f399d...861 Hvis Ts, som meg, må ta høyere dose så må man ha resept. De er dyrere enn vanlig lavdose folat. Anonymkode: cc045...568 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå