Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å dra seg med en 5-6 åring i hus på en søndag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er greit og sove/dra seg om morgen så lenge barnet har fått det hen trenger, tv og kan slappe av i fred? 

Anonymkode: 81109...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på 6 år som våkner mellom kl. 7 - 8 i helgene. Jeg sover til ca kl. 9. Men han er veldig selvstendig - ordner med maten, hvis han er sulten, ser på tv eller sitter med IPad.

Anonymkode: 3d1b9...d4e

• Liker 3
Skrevet

Her står vi opp sammen, ønsker ikke de skal Itte alene:

Anonymkode: ec645...492

• Liker 1
Skrevet

Tenker alder er veldig relativt her. 10 åringen våkner tidlig og ligger å gamer. 5 åringen våkner halv 7 å da ligger hun på iPad til 7 tiden sammen med oss før vi står opp. 

Anonymkode: 063c1...fdf

Skrevet

Det er nok veldig individuelt, men tipper samvittigheten din gir deg en god pekepinn. 

Anonymkode: db370...a3a

• Liker 2
Skrevet

Jeg sto opp når den første våknet. Stelte de og ga mat, så kunne de få se tv mens jeg dormet litt på sofaen. Trur de var nærmere 10 før de fikk være alene oppe, men så har jeg vært/er hønemor i alle år.

Skrevet

Hva betyr «er greit»? Det meste er greit, og ikke andres sak å blande seg i hvordan folk velger å gjøre ting, sålenge barnet ikke går for «lut og kaldt vann». Det som er greit er hva som funker for deg, barnet ditt, familien din og dine omstendigheter. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke latt en 5-åring spise alene pga. kvelningsfare, så da kommer det an på hvor lang tid det tar før barnet blir sultent. Hvis det er sultent klokken 8 ville jeg stått opp da, og startet dagen med en kopp kaffe sammen med hen🥰 men om hen våkner 8 og ikke spiser frokost før 10 så ser jeg ikke problemet med å la det leke alene et par timer om du vil sove lenge. Jeg sover aldri lengre enn 9 uansett😂

Anonymkode: 1969d...90d

• Liker 2
Skrevet

Klokka 8 står vi opp for at de skal få mat. Gjort i flere år. Barna er 6 og 7. De har aldri mast om at de er sultne på morningen, men jeg syns 8 er ok. 

Anonymkode: 2b7a4...312

• Liker 1
Skrevet

Ikke like lenge som her i huset 🤣

Vi er en slapp familie i helgene 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg ville ikke latt en 5-åring spise alene pga. kvelningsfare, så da kommer det an på hvor lang tid det tar før barnet blir sultent. Hvis det er sultent klokken 8 ville jeg stått opp da, og startet dagen med en kopp kaffe sammen med hen🥰 men om hen våkner 8 og ikke spiser frokost før 10 så ser jeg ikke problemet med å la det leke alene et par timer om du vil sove lenge. Jeg sover aldri lengre enn 9 uansett😂

Kvelningsfare for en 5-åring? Altså en 5 åring kan ikke spise alene? Hvor gamle må de bli, for å komme utenfor kvelningsfaren? 🙈

Anonymkode: d88c9...a4a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

i den alderen er det vel greit å stå opp noenlunde samtidig tenker jeg, men nå er jeg A-menneske, så våkner tidlig uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kl 8? Her har vi ikke spist frokost enda. Stakkars, i helga må man jo få spise sent.

Anonymkode: bbb8d...837

Stakkars barna mine for at de ikke får spise sent? Jeg tvinger ikke i de mat om du tror det.. 

Så fint for dere at de slipper og spise tidlig (hvis det er det de vil..) og at det fungerer for dere🙂 vi er forskjellig vet du 

Anonymkode: 2b7a4...312

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvelningsfare for en 5-åring? Altså en 5 åring kan ikke spise alene? Hvor gamle må de bli, for å komme utenfor kvelningsfaren? 🙈

Jeg er lik som den som skrev innlegget. Men nå har jeg sett barn bli kvelt av pølsebiter og div, og selv om sannsynligheten for at det skjer er liten så ringer det fortsatt i hodet mitt at de foreldrene også tenkte nok at «jeg trodde ikke at dette skulle skje med meg/oss». Litt latter med mat i munnen, en ubetenksom salto i i sofaen med mat i munnen -fort gjort. (To av barna overlevde, en gjorde ikke, de var mellom 2 og 14år gamle. Jeg kom over ene barnet mens foreldrene forsøkte å få liv i barnet, og hjalp til, de to andre som ambulansearbeider på jobb)

Poenget mitt er, selv om du ikke tenker på sånt -Ikke rakk ned på andre som gjør det. Når du gjør det virker det som om du tar det som angrep på din egen foreldrestil, og det er ubekledelig. Selv tenker jeg om andre som ikke bekymrer seg om sånt er ganske heldige, egentlig. For vi har lite kontroll over ting som skjer, så det er sikkert lettere å gå gjennom livet å ikke bekymre seg. Men ikke alle klarer det, sånn er det bare.

Når broren som er 6år eldre sitter der, så kan jeg ligge en stund til i sengen -men klarer ikke sovne igjen, bare slapper av.

Anonymkode: 5eff1...a00

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå er mine blitt store, som i slutten på tenårene. Har begynt å reflektere en del på forskjeller i barneoppdragelse fra jeg var barn, til når mine var små og venners barn er små nå.

Den største forskjellen har jeg kommet frem til er mangelen på tid. Barna har for lite tid, tid til å gjøre ingenting. De er besten aldri alene, de har fullt program, med masse aktiviteter og opplevelser. 

Jeg var i barnehage, da begge mine foreldre var i full jobb. Tror ikke barnehagen var 7-4 på 70/80 tallet, men vet ikke. Gikk til var hesten selv, og hadde en bestemor som tok seg av oss. 

Hadde jo treninger og aktiviteter, men tror ikke vi begynte med det flr i 10 års alderen. 

Tror egentlig det er helt OK å ligge å dra seg til både 11 og 12, uten at jeg gjorde det selv. Var veldig i hansterhjulet selv da var a var mindre. Aktivisere de og skape opplevelser og følge de opp. Tror egentlig ikke de ble lykkeligere av det. 

Tror egentlig de har godt av å vare ga tid til å være. 

Anonymkode: d420f...ca0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er lik som den som skrev innlegget. Men nå har jeg sett barn bli kvelt av pølsebiter og div, og selv om sannsynligheten for at det skjer er liten så ringer det fortsatt i hodet mitt at de foreldrene også tenkte nok at «jeg trodde ikke at dette skulle skje med meg/oss». Litt latter med mat i munnen, en ubetenksom salto i i sofaen med mat i munnen -fort gjort. (To av barna overlevde, en gjorde ikke, de var mellom 2 og 14år gamle. Jeg kom over ene barnet mens foreldrene forsøkte å få liv i barnet, og hjalp til, de to andre som ambulansearbeider på jobb)

Poenget mitt er, selv om du ikke tenker på sånt -Ikke rakk ned på andre som gjør det. Når du gjør det virker det som om du tar det som angrep på din egen foreldrestil, og det er ubekledelig. Selv tenker jeg om andre som ikke bekymrer seg om sånt er ganske heldige, egentlig. For vi har lite kontroll over ting som skjer, så det er sikkert lettere å gå gjennom livet å ikke bekymre seg. Men ikke alle klarer det, sånn er det bare.

Når broren som er 6år eldre sitter der, så kan jeg ligge en stund til i sengen -men klarer ikke sovne igjen, bare slapper av.

Voksne folk har også blitt kvalt av matbiter. 

Skrevet
ti10 skrev (6 minutter siden):

Voksne folk har også blitt kvalt av matbiter. 

Helt riktig. Men det er mindre sannsynlig at en voksen står på hodet i en sofa, løper med mat i munnen osv uten å forstå risikoen en en 5-åring.

Voksne har også druknet i sølepytter, og brukket nakken av å snuble i trapp, men jeg lar ikke 3åringen leke alene på stranda eller babyen på 6mnd leke i trapp uten tilsyn for det -for å følge ditt resonnement da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn på 6 og 10 år. De har stått opp først i helgene et par år nå. Begge pleier å våkne mellom 7 og 07.30. Så sover jeg videre, men aldri lengre enn kl 9, normalt kl 8. 

I ferier legger de seg senere og står opp senere, og da står vi opp sammen 😊 

Anonymkode: 2628b...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det en viss kvelningsfare når et barnehagebarn spiser mat alene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...