AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 De siste ukene har jeg plutselig fått litt knudrete og sår hud på sidene av hakepartiet. Merker at både niacinamide-serumet og c-vitamin-serumet som jeg har brukt i hvert fall 7-8 mnd svir. Er det ikke litt snodig å plutselig reagere på produkter som man har hatt i rutinen veldig lenge? Hva hadde dere gjort? Jeg har bestemt meg for å kutte ut begge serumene i en ukes tid før jeg gradvis introduserer dem på nytt. Ser at området roer seg nå som jeg kun bruker fuktserum og vanlig dag/nattkrem. Anonymkode: 7e0dc...2eb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De siste ukene har jeg plutselig fått litt knudrete og sår hud på sidene av hakepartiet. Merker at både niacinamide-serumet og c-vitamin-serumet som jeg har brukt i hvert fall 7-8 mnd svir. Er det ikke litt snodig å plutselig reagere på produkter som man har hatt i rutinen veldig lenge? Hva hadde dere gjort? Jeg har bestemt meg for å kutte ut begge serumene i en ukes tid før jeg gradvis introduserer dem på nytt. Ser at området roer seg nå som jeg kun bruker fuktserum og vanlig dag/nattkrem. Anonymkode: 7e0dc...2eb C-vitamin er potent og sterkt, aktiv ingrediens. Det samme med nia. Høres ut som at du har en ødelagt hudbarriere og burde ta en pause fra aktive ingredienser, kjør på med fukt og pleie. Anbefaler også å kutte ut nia som er høyere enn 5%. Anonymkode: 428b9...978 1
Roci Skrevet 25. september 2023 #3 Skrevet 25. september 2023 Som AB over her skriver, så er dette snakk om potente, aktive ingredienser, som kan være potensielt irriterende. En slik forsinket reaksjon som det du beskriver, er nok det som gjerne omtales som "overbehandling" av huden. Du gjør helt riktig i å kutte ut de aktive ingrediensene en periode til huden har roet seg, og gjerne mer enn en uke. Du bør også investere i en barriereoppbyggende krem eller serum, som du kan bruke om natten. Du kan også vurdere å starte med produkter med lavere konsentrasjon når du skal re-introdusere virkestoffene i rutinen din. Det er dessuten viktig at du introduserer gradvis over en lang periode, og ikke starter med begge virkestoffene samtidig. Jeg opplevde selv å overbehandle huden min til tross for at jeg tok alle forholdsregler, og det tok meg over 6 mnd å reparere hudbarrieren igjen, så dette er noe du bør ta på alvor. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå