AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Er det noen veterinærer eller andre her som er gode på blodprøver hos katt? Katten min ble syk med oppkast søndag ettermiddag. Fra torsdag la jeg merke til at han gikk og gjemte seg vekk, og tenkte at det var på tide med veterinærtime. Det ble det antatt noe matforgiftning pga stor aktivitet i magesekken, og at han nylig har blitt utekatt. Når lørdagen kom og han fortsatt kun gjemte seg under senga vår dro vi til veterinærvakt for væelsenahndling da han begynte å bli veldig dehydrert. Tok da også blodprøver som påviste elendige nyreverdier. Noe avvik kunne skyldes dehydrering, men vet. var tydelig på at han nok ikke ville få noe langt liv. Nyreprøvene var: Kreatinin 163 (referanse 71-212) Urea 39 (referanse 5,7 -12,9) BUN 59 Han fikk da væskebehandling, og kviknet litt til, men er så sløv etter at han fikk beroligende. Jeg håper jo at nyreprøvene blir bedre etter å ha blitt væsker opp, men det er kanskje ikke noe håp å holde seg fast i? Han har fått kvalitetsfor hele livet, kjøpt hos veterinær. Drukket godt har han også alltid gjort. Kan ikke forstå hvordan denne har skjedd med min lille skjøre engel. Anonymkode: 3a286...7ff
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Alle nyrerelaterte funn på blodprøve kan støttes opp med ultralyd av nyrene. Om det er noe medfødt så vil nyrene se abnormale ut. Hvis de er normale: tyder mer på akutt nyreskade og er større sannsyblighet for reversibelt med riktig behandling. Kreatininen er ikke så galen, jeg tviler på at dette er primært av nyreskade - det kan være annen underliggende årsak pga det. Anonymkode: a7598...20c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alle nyrerelaterte funn på blodprøve kan støttes opp med ultralyd av nyrene. Om det er noe medfødt så vil nyrene se abnormale ut. Hvis de er normale: tyder mer på akutt nyreskade og er større sannsyblighet for reversibelt med riktig behandling. Kreatininen er ikke så galen, jeg tviler på at dette er primært av nyreskade - det kan være annen underliggende årsak pga det. Anonymkode: a7598...20c Jeg skal ringe veterinærkontoret så snart det åpnet i morgen! Håper de kan ta oss inn på dagen 🤞🏻 Har du noen eksempler på hva annet som kan føre til at han ligger så høyt på urea? Anonymkode: 3a286...7ff
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #4 Skrevet 25. september 2023 Anbefaler Hills KD urinary. Anonymkode: f783b...241
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå