Gå til innhold

Når din baby begynte å sove godt - ble det sånt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 2 mnd. Vi hadde en tøff start med mye magevondt, på det verste fikk jeg kun et par timer usammenhengende søvn i døgnet. Var mye gråting og hyling og måtte (må fortsatt) være i bevegelse for å sove på dagtid.

Så begynte vi å gi semper dråper og fikk en mye roligere unge som sov bedre. Det begynte med at hun våknet etter 2-3 timer og så har det økt gradvis. De siste 3 nettene har hun sovet fra rundt 22/23 til 04/05 uten å våkne! Det er helt fantastisk, og det å gå å trille eller gå med bæresele på dagtid er mye lettere fordi jeg føler meg mer uthvilt😄 Har også en 4 åring, men han sov godt hele veien så føler ikke jeg kan sammenligne de.

Men jeg er "redd" dette vil snu. Er det slik at når de først "har funnet ut" at de skal sove om natten at det da varer? Hva er dine erfaringer?😊 fullammer om det har noe å si, første delammet jeg og fikk nan om kvelden, så tenkte det var derfor han sov godt😊

Anonymkode: 5cb5d...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Baby er 2 mnd. Vi hadde en tøff start med mye magevondt, på det verste fikk jeg kun et par timer usammenhengende søvn i døgnet. Var mye gråting og hyling og måtte (må fortsatt) være i bevegelse for å sove på dagtid.

Så begynte vi å gi semper dråper og fikk en mye roligere unge som sov bedre. Det begynte med at hun våknet etter 2-3 timer og så har det økt gradvis. De siste 3 nettene har hun sovet fra rundt 22/23 til 04/05 uten å våkne! Det er helt fantastisk, og det å gå å trille eller gå med bæresele på dagtid er mye lettere fordi jeg føler meg mer uthvilt😄 Har også en 4 åring, men han sov godt hele veien så føler ikke jeg kan sammenligne de.

Men jeg er "redd" dette vil snu. Er det slik at når de først "har funnet ut" at de skal sove om natten at det da varer? Hva er dine erfaringer?😊 fullammer om det har noe å si, første delammet jeg og fikk nan om kvelden, så tenkte det var derfor han sov godt😊

Anonymkode: 5cb5d...126

Vi gir MME på kvelden så mulig derfor, men her var også babyen litt urolig de første ukene/2 mnd. Våknet for mat og hadde en del luft i magen, men rundt 7-8 uker begynte hun å sove mer og mer i strekk. Sov plutselig fra 23-06, også økte det etterhvert til at hun sov fra 19-07. Har sovet hele natten siden, utenom ved sykdom og noen korte perioder med urolig søvn (typisk ved 4 month sleep regression og andre utviklingstrinn). 

En nyfødt baby har gjerne litt umoden tarm, og det kan ta litt tid før den er moden nok til å bryte ned melken skikkelig. Derfor kan de få en del luft i magen i starten :)  De jeg kjenner som har fått premature babyer har også slitt mer med magen og urolig baby (kolikk) i starten… 

Anonymkode: 3f439...829

Skrevet

Njaa. Med en gang døgnrytmen fikk satt seg så har alle mine unger (tre totalt) sovet mer enn de har vært våkne på natta, altså at eventuelle oppvåkninger har vært forholdsvis korte, og at de ikke våkner totalt før klokka er minst 06. 

Men alle har hatt perioder med mye urolig søvn innimellom som har forstyrret min søvn i større eller mindre grad, og ofte trengt et måltid/smokk eller annen trøst for å roe seg. Typisk rundt 4/6/8 måneder, gjerne etter å ha lært noe nytt. 

Men for min del har det aldri vært så ille med søvn som da de har vært helt nyfødte. :) Så i alt har det blitt bedre, liksom. 

Anonymkode: e0af7...603

Skrevet

Det kan bli verre, eller den kan fortsette slik. Vi var heldige fra babyen var 2 -6 måneder hun sov fra 23 -12 neste dag med en kort oppvåkning rundt 8.30 for å die. Så plutselig rundt 6 måneder begynte hun våkne om natta mer og mer, så vi begynte samsove for å kunne få sove litt mer. Er 13 måneder nå og våkner utallige gang på natta, må nesten ha puppen konstant. Noen få dager kan være fine, da er det rolig på natta frem til rundt 3-4 så er det et par oppvåkninger frem til 7 når vi står opp som regel.

Tror i det hele tatt du må være forberedt på alt. Det var jeg også når babyen så fint sov 12 timer nesten uten å våkne . Jeg visste det kunne være midlertidig men jeg var innerst inne litt optimistisk og håpet dette kom til å vare, særlig ettersom månedene gikk. Men vi fikk i alle fall 4 gode måneder 😅 

Anonymkode: 2a576...2f6

• Liker 1
Skrevet

Det går i bølger hele tiden. Plutselig sover de også gjør de ikke. Først som 5 åring min eldste har sovet natten gjennom hver natt.

Anonymkode: 3dadc...88d

• Liker 1
Skrevet

Min sov ikke lenger enn 2 timer om gangen før han var 15-16 måneder. Kos deg mens du kan! Håper det varer

Anonymkode: d55c2...7d1

• Liker 1
Skrevet

Min siste sov hele natten i starten. Spiste 1-2 ganger fra kl 20 til kl 08 og vi hadde ikke en eneste våkennatt.

Så ble hun 5 ish mnd og lærte seg å snu seg og begynte å få tenner. Nå er hun snart 7 mnd og i natt vekket hun meg sjarmerende 11(!) ganger fordi hun snur seg i søvne og ikke kommer seg tilbake igjen 🥲👍🏻 Spiste 2 ganger.

Så ja, det kan definitivt snu.

Anonymkode: 58896...579

• Liker 1
Skrevet

Synes det  er så mange som har helt merkelige forventinger til søvn når de får barn. Er så mange her inne med nesten nyfødte barn som lurer på når de sover natten gjennom.  Jeg fikk høre av jordmor at døgnrytme kan vi bare glemme i starten, og spise gjør de hele døgnet. Det er derfor du har perm. Å sove når baby sover er faktisk en greie, for babyer sover gjerne ikke de lengste strekkene på natten i starten. Kjipt å måtte sove bort dagen, men det er jo bare en kort periode i livet, og det går over.   Å gi MME for at de skal sove bedre er bare tull, og om du ammer kan det ødelegge for melkeproduksjonen din. Baby skal våkne litt i  løpet av natten, og det er derfor man skal sove på samme rom, for at dere skal vekke hverandre (ved å snu deg i sengen, hoste, fise osv). Dette reduserer faren for krybbedød. 

Anonymkode: 7a04f...d20

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig, veldig, VELDIG, vanlig at de har søvnregresjoner, og at søvnmønster vil endre seg. 

En typisk søvnregresjon er ved 4 mnd, og igjen ved 8 mnd. I tillegg til at tenner osv kødder med søvnen. 

Vi har ofte tenkt at yess, nå er vi over kneiken, bare for å gå på en solid smell igjen ;)

Anonymkode: ece6b...e63

Skrevet

Det kan jo være en sånn baby som alltid sover ganske godt, men søvnen kan også forandre seg. 

Babyen min sov som en drøm fra hun var nyfødt til 3,5 måneder (måtte vekke henne for mat om natten da hun var nyfødt siden hun ikke våknet av sult). Men etter det har det vært helt kaos. Først var det en del måneder der hun våknet hver 3. time (helt ok det, men en brå overgang fra at hun sov lange strekk), fra hun var 7 måneder har hun stort sett våknet helt hysterisk hver time. Nå er hun snart 10 måneder og jeg innbiller meg at hun begynner å sove biiiittelitt bedre. Krysser fingrene. 

Anonymkode: 1e468...4ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...