Gå til innhold

Ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ferdig

Endret av An0nymm
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir bare spekulasjoner om hva det kan være, det kan også være psykosmatiske årsake. Ring fastlegen i morgen med den informasjonen gitt fra manuellterapeut, og ta det derfra.

Anonymkode: dfec1...46c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir bare spekulasjoner om hva det kan være, det kan også være psykosmatiske årsake. Ring fastlegen i morgen med den informasjonen gitt fra manuellterapeut, og ta det derfra.

Kan det være revmatisk eller nerve i klem, liksom? Spurte manuellterapeuten om det kunne være betennelse eller overbelastning, men hun sa nei. Litt rart. Var jo nokså aktiv og trente styrke tidligere. Men ikke vet jeg…

Skrevet
1 minutt siden, An0nymm said:

Kan det være revmatisk eller nerve i klem, liksom? Spurte manuellterapeuten om det kunne være betennelse eller overbelastning, men hun sa nei. Litt rart. Var jo nokså aktiv og trente styrke tidligere. Men ikke vet jeg…

Nerve i klem burde jo manuellterapeut ha oppdaget. Vet ikke om du sliter med stress, angst, eller om det kan være noe helt annet. Uansett helt meningsløst å spekulere hva som er årsaken, du må til legen og få det avklart. For alt du vet er manuellterapeuten du går til elendig i jobben sin, men greit å avklare med lege om andre potensielle årsaker siden du ble bedt om å gjøre det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nerve i klem burde jo manuellterapeut ha oppdaget. Vet ikke om du sliter med stress, angst, eller om det kan være noe helt annet. Uansett helt meningsløst å spekulere hva som er årsaken, du må til legen og få det avklart. For alt du vet er manuellterapeuten du går til elendig i jobben sin, men greit å avklare med lege om andre potensielle årsaker siden du ble bedt om å gjøre det. 

Fikk time hos legen om to uker for «ny vurdering». Men han har jo allerede vurdert meg og manuellterapeuten har skrevet til ham, så hvorfor ikke bare henvise til feks MR? Han er så gnien på henvisning, alltid…

Skrevet
Just now, An0nymm said:

Fikk time hos legen om to uker for «ny vurdering». Men han har jo allerede vurdert meg og manuellterapeuten har skrevet til ham, så hvorfor ikke bare henvise til feks MR? Han er så gnien på henvisning, alltid…

Det kan jo være at fastlegen da antok at det var muskulært, og ønsker nok ny dialog med deg før henvisning. De pleier ikke henvise til MR osv uten at du dukker opp på time og har samtale først. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, kan nok påstå at jeg har en del stress og muligens helseangst midt opp i dette. Men føler det er mer sannsynlig at noe fysisk forårsaker smertene og ikke psykisk…

• Hjerte 3
Skrevet
5 minutter siden, An0nymm said:

Tja, kan nok påstå at jeg har en del stress og muligens helseangst midt opp i dette. Men føler det er mer sannsynlig at noe fysisk forårsaker smertene og ikke psykisk…

Du skal ikke se bort fra at det er psykosomatisk, det kan gi voldsomme fysiske smerter. 

• Liker 3
Skrevet

Man skal uansett sjekke det opp hos lege og får bekreftet at det ikke er noe fysisk. Når det er sagt, har du traumer, en barndom som ikke er A4 eller andre "uheldige" opplevelser så setter det seg ofte i kroppen. Slik jeg forstår er du jo allerede trent men kan mer avlappende øvelser være tingen? Yoga og avspenningsteknikker? Bruker du medisiner mot astma nå? Kanskje det kan være lurt å prøve det. Eventuelt og sjekke for allergi større sjanse for allergi når du har astma. 

Anonymkode: e1671...c9e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Smerte i skulderbladet kan ha svært mange årsaker, gjerne kan smerten komme fra helt andre plasser "referred pain".
Slik sett er det jo veldig positivt å bli utredet på nytt av fastlegen.

Alvorlige diagnoser som lunge tumor i din alder er ekstremt usannsynlig.  

• Liker 2
Skrevet

MR eller CT?

Anonymkode: f1c08...c0a

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 17.04):

Du skal ikke se bort fra at det er psykosomatisk, det kan gi voldsomme fysiske smerter. 

Kan du forklare mer, om du gidder?

Anonymkode: e30b2...232

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du forklare mer, om du gidder?

Anonymkode: e30b2...232

Stress, følelser, traumer, etc, kan sette seg godt i kroppen og gi fysiske smerter. Jeg har f.eks mye smerter i bryst pga dette, også skulderblad. Det skjer fordi det er en automatikk i meg som fortrenger følelsene, så setter det seg i kroppen i stedet. Ganske vanlig, mange med angst og depresjon kan ha mye kroppssmerter. Kropp og sinn henger sammen. 

Har gått til fysioterapeut med det, men jeg innså at det bare var et kortvarig plaster og at det kom fra følelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som spør om råd fra helsepersonell, og svar til dette 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Skrevet
An0nymm skrev (På 24.9.2023 den 0.19):

Jeg er 25 år gammel mann og har gått med vondt dypt inne i skulderbladet (en plass) i noen måneder nå. Gikk til fastlege og ble bedt om å gå til fysio. Oppsøkte derfor manuellterapeut og hun konkluderte på onsdag med at smerten ikke kommer fra ledd eller muskulatur (siden jeg ikke opppevde bedring etter verken manipulasjonen eller egentrening), så hun henviste meg tilbake til fastlegen … Hun spurte om jeg opplevde tungpust, og ja, det gjør jeg i perioder (helt plutselig). Skal sies at jeg har mild astma fra før. Så hva i all verden kan dette være, da…? Ble litt bekymret. Smertene er alltid der og kjennes ved visse typer bevegelse, noen ganger kjenner jeg det ved innånding. Men om jeg ikke beveger meg så kjennes det ikke smerte. Smerten kan beskrives ved en slags ømhet… Men når det ikke skal være ledd eller muskler:: hva da?? 

At en manuellterapeut tror hen med sikkerhet kan si «ikke fra muskler» tyder på alternativ nr 2: vedkommende kan neppe jobben sin. Gå til en annen. Jeg har selv gått til fysioterapeut etc som ikke har vært særlig gode til sitt eget yrke, og har påstått de merkeligste ting. 

Ved besøk hos dyktige fagfolk har sakene alltid løst seg uten videre drama, og alltid vist seg å være - muskulært, og godt mulig å trene bort. Det er for øvrig både mulig og ønskelig å trene bort også muskelsmerter som skyldes nervøsitet etc. 

Så søk på nett til du finner en fagperson med solid gode omtaler - gjerne en som primært driver med idrettsutøvere. Og gå dit.

Anonymkode: 62566...f31

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

At en manuellterapeut tror hen med sikkerhet kan si «ikke fra muskler» tyder på alternativ nr 2: vedkommende kan neppe jobben sin. Gå til en annen. Jeg har selv gått til fysioterapeut etc som ikke har vært særlig gode til sitt eget yrke, og har påstått de merkeligste ting. 

Ved besøk hos dyktige fagfolk har sakene alltid løst seg uten videre drama, og alltid vist seg å være - muskulært, og godt mulig å trene bort. Det er for øvrig både mulig og ønskelig å trene bort også muskelsmerter som skyldes nervøsitet etc. 

Så søk på nett til du finner en fagperson med solid gode omtaler - gjerne en som primært driver med idrettsutøvere. Og gå dit.

Anonymkode: 62566...f31

Ja. Men nå er MR tatt og funnet hvit flekk på en ryggvirvel der vi mistenkte smertene kom fra. Gjenstår å vite hva dette er nå. Garantert noe (håper godartet)… mulig vertebra hematiom, men det er fra mine egne søk

Skrevet
12 hours ago, An0nymm said:

Ja. Men nå er MR tatt og funnet hvit flekk på en ryggvirvel der vi mistenkte smertene kom fra. Gjenstår å vite hva dette er nå. Garantert noe (håper godartet)… mulig vertebra hematiom, men det er fra mine egne søk

Vi satser på at det er godartet og lett å få bukt med isåfall. Hold oss oppdatert hva som blir konklusjonen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...