AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Ungdommen (snart 14år) vår har blandet seg inn i et dårlig miljø i sommer. Vi jobber beinhardt for å få han ut av det. Vi har et frivillig samarbeid med bv, rusavdelingen i kommunen, skolen mm. Og jobber kontinuerlig med ungdommen og oss selv. Det jeg synes er helt hårreisende er hvor mange foreldre som bryr seg så lite om ungdommen sin. Om de ruser seg, gjør kriminelle ting, vandrer rundt i gatene, overnatter hos hverandre, fester osv. Og at ikke bv tar disse ut av hjemmene sine når de gang på gang blir tatt, meldt til bv og saken blir henlagt og ingen tiltak annet enn frivillig. Ikke bare er det svært resurskrevende for politiet og bv, men det er svært ødeleggende for ungdommen som ikke blir tatt hånd om, ungdom rundt og samfunnet. Det er jo nærmest som systemet sier "værsågod, havn på kjøret". Her mener jeg systemet svikter totalt. Både ungdommen og samfunnet. Anonymkode: 7dd24...eca 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Mye blir vanskelig når ikke foreldrene til "resten" ikke bryr seg/gidder/orker ikke eller hva det nå enn er.. Anonymkode: 8d242...400
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Dessverre veldig ofte, egentlig alltid, så gjenspeiler ungdommers dårlige oppførsel seg gjennom foreldrene. Gir de faen så gjør mest sannsynlig foreldrene det også. Har sett altfor mange eksempler på dette, har forsøkt å ta tak i ting, men bare fått likegyldighet, misnøye og nedlatende arrogant respons fra foreldre til den fortapte ungdommen. You can not fix stupid. Anonymkode: 4a263...028
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mye blir vanskelig når ikke foreldrene til "resten" ikke bryr seg/gidder/orker ikke eller hva det nå enn er.. Anonymkode: 8d242...400 Det er desverre mye av der problemet ligger. Og jeg kan ikke forstå at systemet bare kan stå å se på uten å gjøre noe? Er jo ikke rart man har mye narkotika i omløp når det ikke engang tas tak i i ung alder. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dessverre veldig ofte, egentlig alltid, så gjenspeiler ungdommers dårlige oppførsel seg gjennom foreldrene. Gir de faen så gjør mest sannsynlig foreldrene det også. Har sett altfor mange eksempler på dette, har forsøkt å ta tak i ting, men bare fått likegyldighet, misnøye og nedlatende arrogant respons fra foreldre til den fortapte ungdommen. You can not fix stupid. Anonymkode: 4a263...028 Desverre. Men kan ikke skjønne at ikke dette blir tatt mer tak i av systemet. Når foreldre gang på gang blir meldt til bv, men det henlegges bare. Foreldrene er likegyldig og tar ikke imot hjelp. Disse ungdommene blir gitt opp av foreldrene sine, systemet og samfunnet. Jeg kan ikke forstå at vi bare kan stå å se på dette skje. 😔 Ts Anonymkode: 7dd24...eca
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Tror mange foreldre tenker.. jaja, jeg har selv vært ung og drakk da jeg var 14-15 og det ble jo folk av meg også. Den type tankegang.. samtidig som de glatter over ungdommene sine. Ja, det går bra for de fleste, men det er ikke 1990 tilstander lengre nå. Det er både alkohol og narkotika. Dopen er jo livsfarlig Anonymkode: b6ebe...f97
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Helt enig i at det er sjokkerende få som tar tak i problemene. Jeg har en 12 åring og jeg håper bare at jeg har klart å gi henne de riktige verktøyene og at jeg fortsetter å gjøre det fremover til hun evt måtte havne i en situasjon. Man kan dessverre ikke gjøre noe med hvordan andre reagerer. Anonymkode: 0818b...f58
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Foreldre har ikke tid, de har ikke kontakt, og rusmiddeltilbudet øker stadig i takt med import av mennesker med godt utviklet nettverk for produksjon og omsetning. Samfunnet har sviktet ja. Vi har knapt et samfunn lenger. Anonymkode: a18df...477
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er desverre mye av der problemet ligger. Og jeg kan ikke forstå at systemet bare kan stå å se på uten å gjøre noe? Er jo ikke rart man har mye narkotika i omløp når det ikke engang tas tak i i ung alder. Desverre. Men kan ikke skjønne at ikke dette blir tatt mer tak i av systemet. Når foreldre gang på gang blir meldt til bv, men det henlegges bare. Foreldrene er likegyldig og tar ikke imot hjelp. Disse ungdommene blir gitt opp av foreldrene sine, systemet og samfunnet. Jeg kan ikke forstå at vi bare kan stå å se på dette skje. 😔 Ts Anonymkode: 7dd24...eca Det er ikke så mye barnevernet kan gjøre. Så lenge barna har god omsorg i hjemmet. Vel, de kan flytte de på institusjon.. men da er det rett inn i dopverden. Der er det mange som ruser seg. Kjenner en sol jobber på institusjon. Hvis en ungdom stikker av kan de ikke kjøre etter å dra de inn i bilen igjen. De har ikke lov å legge hånd på ungdommen. Da må de tilkalle politiet. Da kan ungdommen ha kommet langt på bussen eller andre steder. Anonymkode: b6ebe...f97
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 Tenker politiet trenger mye mer ressurser. Alle distrikt burde hatt politihunder, tatt runder på skolene, jobbet enda mer med forebyggende arbeid. Hatt mer frie tøyler til å foreta rassia. Politiet har ikke lov å gå inn på en fest de mest sannsynlig vet det er dop. Ikke uten de har fått varsel om det. Hvis de ser en mindreårig drikke alkohol har de lov å gripe inn. Så politiet sitter på hendene sine og får ikke lov pga regler. Sikkert dumt spm. Men kan folk koke dop selv? Eller er det kun fra utlandet vi får det inn i landet? Anonymkode: b6ebe...f97
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker politiet trenger mye mer ressurser. Alle distrikt burde hatt politihunder, tatt runder på skolene, jobbet enda mer med forebyggende arbeid. Hatt mer frie tøyler til å foreta rassia. Politiet har ikke lov å gå inn på en fest de mest sannsynlig vet det er dop. Ikke uten de har fått varsel om det. Hvis de ser en mindreårig drikke alkohol har de lov å gripe inn. Så politiet sitter på hendene sine og får ikke lov pga regler. Sikkert dumt spm. Men kan folk koke dop selv? Eller er det kun fra utlandet vi får det inn i landet? Anonymkode: b6ebe...f97 Så lenge de er under 15 år så får ikke politiet gjort stort annet enn å ringe foreldre og melde til bv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så mye barnevernet kan gjøre. Så lenge barna har god omsorg i hjemmet. Vel, de kan flytte de på institusjon.. men da er det rett inn i dopverden. Der er det mange som ruser seg. Kjenner en sol jobber på institusjon. Hvis en ungdom stikker av kan de ikke kjøre etter å dra de inn i bilen igjen. De har ikke lov å legge hånd på ungdommen. Da må de tilkalle politiet. Da kan ungdommen ha kommet langt på bussen eller andre steder. Anonymkode: b6ebe...f97 Ungdom som ikke blir passet på og tatt hånd om ved alvorlige problemer som rus, får ikke akkurat god omsorg. Men ja, helt grusomt egentlig. De er jo dømt til å havne på kjøret med mindre ungdommen faktisk ønsker å endre seg og kommer seg ut av det. Og det skal litt til 😬 Ts Anonymkode: 7dd24...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå