AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Noen flere her som har lange mensen sykluser? Og hva tenker dere om det? Jeg gikk på p-piller i over 12år før jeg sluttet nå for 1år siden. 8mnd tok det før jeg fikk min første menstruasjon etter slutt. Mine sykluser varer i 64-66 dager. Hvertfall de to siste viser det. Jeg bruker ‘flo’ til å oppdatere med menstruasjon. Jeg hadde jo håpet at kroppen skulle komme inn i en normal vanlig syklus snart 🥺😩 Dere andre som har lange sykluser; hva tenker dere om det og hvordan er det for dere? 🙈 Jeg føler bare at det er noe i veien med kroppen min og at den ikke funker. Er i slutten av 20-årene også. Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Sykluser på over 35 dager heter oligomenorre, det kan komme av flere tilstander/sykdommer f.eks. PCOS. Ville tatt en tur til legen. Det skal ikke ta 8 mnd å få tilbake menstruasjon etter p-piller heller. Anonymkode: 5eded...9e7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sykluser på over 35 dager heter oligomenorre, det kan komme av flere tilstander/sykdommer f.eks. PCOS. Ville tatt en tur til legen. Det skal ikke ta 8 mnd å få tilbake menstruasjon etter p-piller heller. Anonymkode: 5eded...9e7 Etter 4-5mnd uten mensen så tok jeg kontakt med legen som henviste meg til gynekolog. Var 3mnd ventetid og innen jeg fikk timen hadde jeg hatt mensen for andre gang, men sjekket hos gynekologen. Hun sjekket med ultralyd innvendig og kunne ikke se noe galt. Jeg hadde egg, sa hun. Jeg skulle få time igjen på nyåret tror jeg, og jeg har hatt mensen 1 gang etter det. Hun vil også at jeg skal ta blodprøver på dag 2 eller innen dag 4 med mensen. Forrige gang passet det ikke.. Men så lenge jeg har hatt mensen 4 ganger i løpet av et år så var det bra, sa hun.. 😅 Jeg ville jo trodd det bare var kroppen min som brukte tid til å venne seg til uten p-piller men jeg har kanskje PCOS da 😩 Jeg er også overvektig og sliter med å gå ned i vekt 😭 TS Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 Flere som har erfaring/vil dele tanker? 🙈 TS Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 Ingen? 😩😂😭 Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 Jepp, fikk pcos. Har endometriose også, så jeg går kontinuerlig på p-piller for å unngå mensen. Hvis du vil ha barn finnes det medisin å få for å få mensen oftere, og tror den også kan hjelpe på vektnedgang om jeg husker rett. Det er kjempevanskelig å gå ned i vekt med pcos, tar meg dobbelt så lang tid som andre ser det ut som. Har aldri vært overvektig, men nærmet meg, så valgte å gå ned. Anonymkode: 0e566...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Har fått diagnosen PCOS. Jeg har hatt blødninger med 35 dagers mellomrom ca, men blødningene har vært veldig sparsomme og jeg har tydeligvis ikke EL selv. Nå nylig varte syklusen i 44 dager før jeg da fikk progesteron på resept for å begynne å blø. Jeg har masse cyster, men blodprøvene mine er relativt ok annet enn for høy østrogen tidlig i syklus, samt høy AMH, så det er litt tricky om jeg faktisk møter diagnosekriteriene siden testosteron og det der er normalt, men gyn har satt diagnosen likevel. Anonymkode: a596d...833 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 15.41): Jepp, fikk pcos. Har endometriose også, så jeg går kontinuerlig på p-piller for å unngå mensen. Hvis du vil ha barn finnes det medisin å få for å få mensen oftere, og tror den også kan hjelpe på vektnedgang om jeg husker rett. Det er kjempevanskelig å gå ned i vekt med pcos, tar meg dobbelt så lang tid som andre ser det ut som. Har aldri vært overvektig, men nærmet meg, så valgte å gå ned. Anonymkode: 0e566...b5a Jaa, gynekologen snakket noe om det at jeg kunne begynne på en medisin hvis jeg ville ha barn en gang 😅 Jaa, føler det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt selv 😩 Spiser nesten ingenting og selv om jeg er mer aktiv enn før så går det såvidt nedover - går mest opp og ned, enn nedover.. Juni klarte jeg å gå ned litt faktisk, men bare 1-3kg max og nå er jeg stuck på 79-80 enn 80-82kg liksom 😩🤪 TS Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 18.29): Har fått diagnosen PCOS. Jeg har hatt blødninger med 35 dagers mellomrom ca, men blødningene har vært veldig sparsomme og jeg har tydeligvis ikke EL selv. Nå nylig varte syklusen i 44 dager før jeg da fikk progesteron på resept for å begynne å blø. Jeg har masse cyster, men blodprøvene mine er relativt ok annet enn for høy østrogen tidlig i syklus, samt høy AMH, så det er litt tricky om jeg faktisk møter diagnosekriteriene siden testosteron og det der er normalt, men gyn har satt diagnosen likevel. Anonymkode: a596d...833 Ja gynekologen ville jeg skulle ta en blodprøve sånn midt under menstruasjonen når jeg fikk den, enda ikke fått tatt blodprøvene 🙈 TS Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Andre? Vil gjerne høre andres erfaringer 😄 Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 Jeg hadde lange og uregelmessige sykluser da jeg var overvektig (ikke PCOS, men hadde hormonforstyrrelser). Syklusen ble mer og mer regelmessig ved vektnedgangen, og nå med en BMI på 23 er syklusen min på 28 (et par måneder 29) dager. Ble normalvektig i 2021 og har har hatt veldig regelmessige sykluser siden. Anonymkode: dd736...1e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde lange og uregelmessige sykluser da jeg var overvektig (ikke PCOS, men hadde hormonforstyrrelser). Syklusen ble mer og mer regelmessig ved vektnedgangen, og nå med en BMI på 23 er syklusen min på 28 (et par måneder 29) dager. Ble normalvektig i 2021 og har har hatt veldig regelmessige sykluser siden. Anonymkode: dd736...1e6 Ååhhh, så da er det håp om at hvis jeg klarer å gå ned i vekt så får jeg tilbake normal syklus? 🥹 Begynte på p-piller rett før jeg var 16år og hadde mensen fra 13-14års alderen, og da hadde jeg regelmessig samt jeg var normalvektig også. Nå er jeg 29-31 på BMI.. Prøvd nå en god stund å gå ned i vekt - går veeeeeeeldiiig sakte 😩😭 Men som sagt; blitt overvektig med tiden og etter jeg begynte på p-piller.. Så mye mulig det kan være dette da 🥺🙏🏻 Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 Har du sjekket stoffskiftet ditt? Jeg fikk lange sykluser da jeg fikk lavt stoffskifte. Anonymkode: 1ffaa...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du sjekket stoffskiftet ditt? Jeg fikk lange sykluser da jeg fikk lavt stoffskifte. Anonymkode: 1ffaa...3f4 Nei, det har jeg ikke 🙈 Ble henvist til gynekolog når jeg gikk over 5mnd uten mensen etter p-pille slutt, og det tok 3mnd å vente på å komme til gynekolog.. Skal tilbake nå på nyåret, sjekke mer i tillegg til at jeg nå ved neste mens skal ta blodprøver. Prøver også i mellomtiden å gå ned i vekt til en normalvekt, for å se om det kan bli bedre av det 🙈🙏🏻 Anonymkode: f7af9...7b4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 Angående stoffskifte så kan det faktisk komme av både høyt og lavt stoffskifte. I tillegg til en haug andre ting. https://nhi.no/symptomer/kvinne/menstruasjon-sjelden-oligomenore-veiviser/?page=2 Anonymkode: 5eded...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Angående stoffskifte så kan det faktisk komme av både høyt og lavt stoffskifte. I tillegg til en haug andre ting. https://nhi.no/symptomer/kvinne/menstruasjon-sjelden-oligomenore-veiviser/?page=2 Anonymkode: 5eded...9e7 Tusen takk for infoen 🥰 Har lest litt sånn ang dette, men ville gjerne høre andres erfaringer med lange sykluser 😄 TS Anonymkode: f7af9...7b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå