Gå til innhold

Legen sendte ikke sykmeldingen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen på tirsdag pga akutt prolaps. Skulle sykmeldes 100% i påvente av MR, oppstart av trening og videre vurdering. Måtte gå ut og skrive opp info om arbeidsgiver hos sekretæren. Fikk beskjed om at legen da vil sende sykmeldingen straks. Jeg reiste hjem, stusset på at jeg ikke fikk sykmelding. Sjefen lagde helvete på jobb og jeg måtte møte på jobb dagen etter, for sykmelding hadde jeg ikke fått. Tok deretter egenmelding resten av uka, kom ikke gjennom til legekontoret og e-konsultasjon har lang ventetid. 

Er dette slapt av legen? Så mye ekstraarbeid og styr for meg… Regner med han glemte det, spent på om jeg får tak i han imorgen… 

Anonymkode: 90f46...b5c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var hos legen på tirsdag pga akutt prolaps. Skulle sykmeldes 100% i påvente av MR, oppstart av trening og videre vurdering. Måtte gå ut og skrive opp info om arbeidsgiver hos sekretæren. Fikk beskjed om at legen da vil sende sykmeldingen straks. Jeg reiste hjem, stusset på at jeg ikke fikk sykmelding. Sjefen lagde helvete på jobb og jeg måtte møte på jobb dagen etter, for sykmelding hadde jeg ikke fått. Tok deretter egenmelding resten av uka, kom ikke gjennom til legekontoret og e-konsultasjon har lang ventetid. 

Er dette slapt av legen? Så mye ekstraarbeid og styr for meg… Regner med han glemte det, spent på om jeg får tak i han imorgen… 

I morgen er det søndag. Tviler på at du får tak i han. Men slapt? Det er helt hinsidig uprofesjonelt, slapt og uakseptabelt. 

Anonymkode: 9d9af...2c0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Da hadde du onsdag, torsdag og fredag på deg til å dra tilbake til legen. Hvorfor gjorde du ikke det?

Og nei, du får nok ikke tak i legen i morgen - det er søndag i morgen.

Anonymkode: b849d...100

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hender at en liten tastefeil gjør at elektronisk sykmelding ikke går gjennom til nav, og tilbakemelding om dette kan ta tid p oppdage, avhengig av journalsystem. Det må være mulig å komme gjennom til et legekontor i løpet av 3 arbeidsdager hvor du er hjemme?

Anonymkode: 8ae07...0cc

• Liker 6
Skrevet

Dette opplevde jeg også. Jeg fikk problemer med Nav fordi legen ikke gjorde jobben sin.

Jeg måtte bestille nye timer (ja, i flertall) for å purre på legen. Legen lovet hver gang å sende det NÅ.

Jeg informerte Nav om hver gang jeg purret på legen, skulle likevel ikke få penger, fordi legene i utgangspunktet ikke skal tilbakedatere sykemeldinger og erklæringer. Så fant de ut at de skulle sende en purring til legen selv, med referanse til det at jeg hadde hatt alle disse timene kun for å purre på legen.

Nav måtte purre flere ganger skriftlig, tror det var tre ganger. Siste gang hadde de nærmest truet legen med følgene det ville få for ham om han ikke umiddelbart sørget for å gjøre jobben sin.

Da greide han det på dagen...

Dette var en lege som "bare var sånn", han var så uprofesjonell at jeg senere har angret på at jeg ikke klaget på ham. Men den gang hadde jeg nok med å overleve selv til å ha energi til å klage på ham. Før jeg rakk å bytte lege hadde han flere slike episoder med svært uprofesjonell adferd, inkl. at han forsøkte å sjekke meg opp på byen (men det var det minst uproffe han gjorde). Byttet og fikk en fantastisk lege istedenfor - vel verdt å reise over en time hver vei for.

Anonymkode: a017d...ed0

• Liker 2
Skrevet

Du har jo hatt 3 dager på deg å ringe legesenteret ? Skjønner ikke greia, har du bare latt være å ta kontakt? Det har nok skjedd en glipp.. men du er ansvarlig for å sjekke at ting er i orden og sende den til Arbeidgiver, så du må ta det på din egen kappe at arbeidsgiver ikke har fått sykemeldingen på nå 4 dager.

Anonymkode: 30c1f...933

• Liker 3
Skrevet

Det funker vel ikke sånn, du må vel logge deg inn på NAV for å godkjenne selv før sykmelding sendes videre til arbeidsgiver?

Og hadde det ikke ligget der ville jeg bare sendt en melding til legekontoret.

Du kunne bare latt være å møte på jobb, du har vært hos legen første sykedag så da må jo arbeidsgiver godta at sånn er det.

Hva skulle du gjort hvis du hadde brukket benet?

Anonymkode: 23830...5c7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du har jo hatt 3 dager på deg å ringe legesenteret ? Skjønner ikke greia, har du bare latt være å ta kontakt? Det har nok skjedd en glipp.. men du er ansvarlig for å sjekke at ting er i orden og sende den til Arbeidgiver, så du må ta det på din egen kappe at arbeidsgiver ikke har fått sykemeldingen på nå 4 dager.

Anonymkode: 30c1f...933

Ser nå at jeg postet på graviditet-forumet, da det forsåvidt er relevant da jeg er gravid. Men ja.

Jeg har ringt ned legekontoret daglig kan du si. De kan ikke hjelpe da legen er opptatt, har fått beskjed om å sende e-konsultasjon som tar flere dager… 

Skrevet

TS over her forresten. Og jeg var sikker på at det var søndag i dag😂 bonus med en dag ekstra helg da. Takk for svar alle sammen. Den ligger ikke på NAV nei, har sjekket.

Skrevet

Om du ikke får tak i legekontoret på telefon, drar du ned dit på mandag og sier i fra. Sykemeldingen kan skrives tilbake til dagen du egentlig skulle sykemeldes, og arbeidsgiveren din høres kjip ut. Lykke til😊

Anonymkode: 75b51...61d

Skrevet

Leger, som alle andre, kan glemme eller gjøre feil. Det er mange mulige tenkelige forklaringer på hvorfor sykemeldingen ikke ble sendt, kanskje oppsto det et eller annet akutt med en annen pasient. Leger (også fastleger) står jo ofte i samtidighetskonflikter.

Dette er jo i det store og det hele en liten feil som ikke har noen alvorlige følger. Sykemeldingen kan selvfølgelig tilbakedateres og det vil sikkert ikke bli noe problem. Synes det er i overkant dramatisk å lage en tråd om en såpass ubetydelig hendelse. Stakkars leger og helsearbeidere forøvrig som blir utsatt for offentlig gapestokk for hver minste lille menneskelige feil som gjøres. Lurer på om du hadde satt pris på det samme.

Anonymkode: 03d4e...558

• Liker 1
Skrevet

Har hendt at min lege ikke har sendt sykemelding etter avtale, da har jeg bare ringt legekontoret og bedt de gitt beskjed, ikke nødvendig med egen konsultasjon eller snakke direkte med legen selv. 

Anonymkode: 166b8...d17

• Nyttig 1
Skrevet

Send melding på helsenorge om du sliter med å komme gjennom på tlf. Jeg tilhører et slikt legekontor, men melding på helsenorge gjør det enklere.

Anonymkode: 0cc11...d30

Skrevet

Sikker på at den ikke ligger inne hos NAV og at du selv må sende til arbeidsgiver altså? Hos oss går ikke slikt automatisk. Alle må godkjenne hos NAV før arbeidsgiver får sykemelding.

Anonymkode: dc400...b4d

Skrevet

Ser ikke problemet, da man vel uansett skal bruke egenmelding først, som du nå har gjort? Ring legekontoret på mandag. 

Anonymkode: cdccd...5a7

• Liker 1
Skrevet

Men hva har du sagt på telefon til selretærene? 

"Hei jeg trenger å snakke med legen min"? Eller "sykemeldingen han skulle sende er ikke sendt, og arbeidsgiver reagerer. Jeg MÅ ha den sykemeldingen"?

det er liksom forskjell på tilnærming her.

Anonymkode: 18455...ee1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

"Sjefen lagde et helvete på jobb"

Hva slags arbeidsgiver har du egentlig? Uavhengig av sykmelding eller ikke, hadde jeg kommet meg langt vekk derfra. Det er langt fra normalt å oppføre seg slik i det norske arbeidslivet.

Det normale er at du kontakter arbeidsgiver og sier fastlegen har rotet det til med sykmelding, men at den kommer så fort legen får orden på sysakene. "Ok, det ordner seg" ville vært det normale svaret fra en normal arbeidsgiver i Norge.

Kom deg vekk derfra.

Anonymkode: a3b8e...3fc

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Har du logget deg på nav.no for å sjekke om den ligger der? Om ikke den ligger der kan det være flere grunner. Ser du skriver at du måtte gi info om arbeidsgiver. Legen får ikke skrevet ut sykmeldingen før denne informasjon er lagt i systemet deres. Er du nyansatt? I så fall kan det være at du enda ikke er innmeldt i A-registrert og da får legen ikke sendt elektronisk sykmelding- da må du ha en gammeldags papirsykmelding. Ta kontakt med Nav for å sjekke at alt hos de er registrert korrekt- de kan også sjekke om en sykmelding har blitt sendt men stoppet i systemet av forskjellige årsaker. Om alt er korrekt der MÅ du kontakte legen igjen.

Og jo, sykmeldinger kan tilbakedateres- det krever bare at legen gir en fornuftig grunn til hvorfor første fraværsdato ikke stemmer med utsteddato. Så lenge du har vært i kontakt med legekontoret vil Nav godta en tilbakedatering.

De digitale sykemeldinger er på mange måte bedre enn de gamle papir, men de feiler om ikke all info og all registrering av fx arbeidsgiver er korrekte.

Anonymkode: 9de74...7d2

Skrevet

Bare til obs så har ansatte 14 dager på seg til å levere dokumentasjon på fravær dvs sykmelding. De fleste levere jo så fort som mulig, men det er ikke noe krav. Det eneste er at om du levere senere enn 14 dager da kan din arbeidsgiver nekte deg lønn da dokumentasjon på fravær er fremlagt for sent- da vil fraværet bli registrert som ulegitimert/skoft og du trekkes i lønn. Bare henvis din arbeidsgiver til folketrygdloven §8-18

Anonymkode: 9de74...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sikker på at den ikke ligger inne hos NAV og at du selv må sende til arbeidsgiver altså? Hos oss går ikke slikt automatisk. Alle må godkjenne hos NAV før arbeidsgiver får sykemelding.

Anonymkode: dc400...b4d

Hun sier jo at hun ikke har fått den for å godkjenne. 

Anonymkode: bca05...616

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...