Gå til innhold

Er vimsete folk mindre smarte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, de har ofte adhd/add. Ingenting med IQ

Anonymkode: cc466...dd7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, de har ofte adhd/add. Ingenting med IQ

Anonymkode: cc466...dd7

Nei det har de ikke. De fleste vimsete er vimsete, de har ingen diagnose.

Veldig mange mennesker vil kalle seg vimsete. 

Anonymkode: e3253...51f

Skrevet
Refreng skrev (2 timer siden):

Hva får deg til å tro jeg ikke har gjort det? Og poenget mitt er jo nettopp at dersom Einstein ikke hadde presentert ideene, så hadde de blitt presentert av andre. Ideene er ikke så kompliserte at de aldri ville blitt forstått av andre med lignende interesser

Jo teoriene er ekstremt avanserte, enda mer når det er satt til en tid med begrensede tilgang på teknologi og kunnskap i nærliggende fælt.  
I din verden så vill ingen individ kunne gjøre noe eksepsjonelt siden andre ved en senere anledning kunne klart det samme.

At du tror eksempelvis den generelle relativitetsteorien ikke er så komplisert viser at du overhodet ikke forstår hva det handler om.
Det alle fleste forstår bare de mest banale prinsippene rundt teorien, mens en dypere forståelse bare oppnås av eksperter innen for feltet. 

For øvrig så henviser jeg til signaturen min fra Neil deGrasse Tyson.

Skrevet

Smart, klok og intelligent er tre ulike ting. 

Hva angår intelligent, så har jeg jobbet på universitetet med mang en distré professor. Jeg vil basert på mine observasjoner nesten påstå at det er motsatt. Er man veldig intelligent, har man gjerne hjernen helt andre steder enn på små, praktiske detaljer i hverdagen. Det er fort å glemme klokka når man tenker store tanker. 

Klokskap kommer av erfaring. Ref uttrykket "klok av skade". Man kan selvsagt være klok og distré samtidig. De to tingene har nok veldig lite med hverandre å gjøre. 

Smart handler om hvor "lur" man er. Å gjøre noe på en smart måte, betyr gjerne at man gjør det på den minst tungvinte måten. Gjerne litt kreativt. Man må som regel være intelligent for å være smart, men ikke nødvendigvis klok.

Anonymkode: 7e8bf...98a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 11.00):

Smart, klok og intelligent er tre ulike ting. 

Hva angår intelligent, så har jeg jobbet på universitetet med mang en distré professor. Jeg vil basert på mine observasjoner nesten påstå at det er motsatt. Er man veldig intelligent, har man gjerne hjernen helt andre steder enn på små, praktiske detaljer i hverdagen. Det er fort å glemme klokka når man tenker store tanker. 

Klokskap kommer av erfaring. Ref uttrykket "klok av skade". Man kan selvsagt være klok og distré samtidig. De to tingene har nok veldig lite med hverandre å gjøre. 

Smart handler om hvor "lur" man er. Å gjøre noe på en smart måte, betyr gjerne at man gjør det på den minst tungvinte måten. Gjerne litt kreativt. Man må som regel være intelligent for å være smart, men ikke nødvendigvis klok.

Anonymkode: 7e8bf...98a

Så må du ikke glemme sosial intelligens, som egentlig handler om en av de viktigste formene for intelligens. Veldig mange "Harry Potter" smarte, innesluttet mennesker som overhodet ikke har sosiale antenner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...