Gå til innhold

Er vimsete folk mindre smarte?

Fremhevede innlegg

Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Oi så fint sagt. Har egentlig alltid tenkt at intelligens henger sammen med empati. Så fint å høre at Einstein var en empatisk dude.

Emosjonell intelligent er noe egent. 

Anonymkode: 339b9...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

tvert imot, tenker jeg. De er antagelig opptatt med hundre ting samtidig.

Husker en kamerat av meg pleide å si at dumme folk er de beste sjåførene, for de greier ikke å tenke på flere ting samtidig, så de er tvunget til å fokusere på kjøringen!!

Anonymkode: 241a3...945

Så misantropisk og stygt sagt

Skrevet
Refreng skrev (2 minutter siden):

Beklager, jeg gikk glipp av ditt meget intellektuelle og intelligente innlegg med dype tanker og argumenter som du kommer med her:

Alt annet som er står er så klart bare å hoppe over. 

Forstått at i ditt hode har du rett og andre feil. Noe som jo er en god verden å leve i for deg.

Men nå er det vel kanskje på tide å diskutere saken og ikke nevrologiske sykdommer.

Kjenner forøvrig 1 med adhd, dum som ett brød og vimsete. Klarer ikke konsentrere seg om noe som helst.

Nå tror jeg ikke alle med adhd er lik han.

Anonymkode: e3253...51f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Alt annet som er står er så klart bare å hoppe over. 

Forstått at i ditt hode har du rett og andre feil. Noe som jo er en god verden å leve i for deg.

Men nå er det vel kanskje på tide å diskutere saken og ikke nevrologiske sykdommer.

Kjenner forøvrig 1 med adhd, dum som ett brød og vimsete. Klarer ikke konsentrere seg om noe som helst.

Nå tror jeg ikke alle med adhd er lik han.

Det er ganske lavt nivå på gaslightingen din. Du forsøker si at jeg er den som mener jeg har rett mens andre tar feil. Når du er den som ikke en gang klarer forstå hva jeg skriver og komme med argument imot. Du kommer bare med personangrep.

Du omtaler også en venn av deg som dum som et brød. Lurer på om han vet hvor mye du forakter han for sykdommen hans som han ikke kan kontrollere. Skal vi på kg liksom synts det er bra at du ser på denne personen som dum som et brød? Skal vi tenke at den informasjonen bidrar til debatten? Den kommentaren viser bare hvordan du forakter mennesker du mener er dumme

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.41):

Lite fokus er alltid negativt, spesielt i jobbsammenheng.

Anonymkode: 6ea99...b49

Det trenger jo ikke handle om lite fokus, det kan handle om hva man fokuserer på også. 

• Liker 1
Skrevet
Refreng skrev (49 minutter siden):

Du har åpenbart ikke forstått hva jeg skrev når du sier at "å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre". Det er jo nettopp det jeg sier.

Niks, dess smartere du er, dess mer klarer du ha i hodet.

Enda en person som ikke forstår hva jeg skriver.

Nei. Det er ikke det du sier. Da må du tenke før du skriver noe.

Du skriver at de smarteste er de som er de mest strukturerte og organiserte. Og det er feil.

Personer som er strukturerte og organiserte trenger ikke være smartere enn dem som ikke det det. Av egen erfaring opplever jeg det motsatt.

En person som er intelligent tar til seg informasjon over alt gjennom hele dagen, de samler opp nye ideer, løsninger, de finner nye svar, andre måter å gjøre ting på, og reflekterer over detaljer osv.

Med en slik hjerneaktivitet tåker det ut det som er uviktig for å få plass til enda mer. Det er derfor lett for dem å bli litt vimsete og at de blir så oppslukt av nye ideer og tanker at tiden forsvinner med dem.

Men kjipt for den strukturerte som venter og ser på klokken og eneste tanken i hode er «Når kommer han?»

• Liker 4
Skrevet
Refreng skrev (2 minutter siden):

Det er ganske lavt nivå på gaslightingen din. Du forsøker si at jeg er den som mener jeg har rett mens andre tar feil. Når du er den som ikke en gang klarer forstå hva jeg skriver og komme med argument imot. Du kommer bare med personangrep.

Du omtaler også en venn av deg som dum som et brød. Lurer på om han vet hvor mye du forakter han for sykdommen hans som han ikke kan kontrollere. Skal vi på kg liksom synts det er bra at du ser på denne personen som dum som et brød? Skal vi tenke at den informasjonen bidrar til debatten? Den kommentaren viser bare hvordan du forakter mennesker du mener er dumme

Kjenner en. Er det venn?

Og joddq forstod godt hva du skrev og kaller det tull.

Og forakter ingen. 

Hvordan du tolker finner jeg forunderlig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Det er ikke det du sier. Da må du tenke før du skriver noe.

Du skriver at de smarteste er de som er de mest strukturerte og organiserte. Og det er feil.

Niks, jeg skrev aldri det 🙂 Det er derfor jeg maser om at du ikke forstod hva jeg skrev

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kjenner en. Er det venn?

Og joddq forstod godt hva du skrev og kaller det tull.

Og forakter ingen. 

Hvordan du tolker finner jeg forunderlig.

Ja, jeg merker at du har sterkt behov for å beskrive hvordan du opplever meg- og ingen faktiske argumenter om saken. Gaslighting

Du forsøker fremstille meg som x og y, istedetfor å faktisk komme med argumenter og meninger. Tenker du at folk ikke klarer se gjennom den type tullete oppførsel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistenker også at jeg har adhd. Min mor ville egentlig ha meg utredet som barn, men kravene for utredning var annerledes før og det var blant annet «kun gutter» som hadde adhd. 

Ble du utredet som barn eller voksen?

Anonymkode: a01e3...768

Jeg var 17. Men søsteren min blir utredet nå, hun har nok mer add. Hun er 32 nå. Det er ikke for seint hvis du føler dette hindrer livet ditt på noen måte. ❤️

Anonymkode: 2f487...38f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Refreng skrev (24 minutter siden):

Einstein var en egoistisk tosk. Han behandlet sin kone elendig. Jeg tviler på at han var kjempesmart, det er vanskeligere gjøre gjennombrudd i fysikk idag enn på den tiden.

Tviler på at han var kjempe smart? Er du faktisk seriøs? 
Følgende var bare flaks da eller?

• Spesiell relativitetsteori
  • Fotonelektrisk effekt
  • Brownske bevegelser
  • Generelle relativitetsteori
  • Kosmologi og Universets ekspansjon
  • Kvanteteori og bølge-partikkel dualiteten
  • Forent feltteori
  • Nyttig 3
Skrevet
Refreng skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg merker at du har sterkt behov for å beskrive hvordan du opplever meg- og ingen faktiske argumenter om saken. Gaslighting

Du forsøker fremstille meg som x og y, istedetfor å faktisk komme med argumenter og meninger. Tenker du at folk ikke klarer se gjennom den type tullete oppførsel?

Siden det ikke er hva jeg gjør mrn  noe du ilegger meg, så nei.

Og igjen alt står skrevet tidligere i tråden.

Og siden jeg er smart, så vet jeg hvem man bør diskutere med og hvem man ikke bør diskutere med.

Skrevet
Refreng skrev (3 minutter siden):

Niks, jeg skrev aldri det 🙂 Det er derfor jeg maser om at du ikke forstod hva jeg skrev

Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted

Dette skrev du, så funker ikke å si noe annet når det ligger skriftlig hva du har ment. Da kan du heller ta tilbake det du mente.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (5 minutter siden):

• Fotonelektrisk effekt
  • Brownske bevegelser
  • Forent feltteori

Kvanteteori og bølgepartikkel dualitet var det vel Bohr og Heisenberg som sto for?

Skrevet
Refreng skrev (1 time siden):

Du har åpenbart ikke forstått hva jeg skrev når du sier at "å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre". Det er jo nettopp det jeg sier.

Niks, dess smartere du er, dess mer klarer du ha i hodet.

Enda en person som ikke forstår hva jeg skriver.

Det er jo du som ikke forstår. Det var enda en person som var uenig med deg. Og her er ennå en. 

Anonymkode: 8a3ac...2a8

• Liker 1
Skrevet (endret)
Refreng skrev (42 minutter siden):

Einstein var en egoistisk tosk. Han behandlet sin kone elendig. Jeg tviler på at han var kjempesmart, det er vanskeligere gjøre gjennombrudd i fysikk idag enn på den tiden.

Hvorfor vil det å være en egoistisk tosk utelukke det å være smart?

Å forstå seg på fysikk krever ikke egenskaper som gjør en snill. Sier jeg uten å ha noen aning om fysikk, men de virker jo veldig urelaterte. 

Det er vanskeligere ikke fordi folk nå er smartere, men fordi det er mer oppfunnet og vi er mer opplyste, ferre mysterier kan en vel si? Å folk finner som regel ut av ting som et stafett løp, bygger videre på en annens ide? Eller kanskje litt av begge, noen er kanskje alene om oppdagelsen sin? Jeg har lite peiling, men tror Einstein var glup på sine felt, selv om han sikkert manglet noen skruer på andre. Noe som er normalt, ingen av oss er eksepsjonelle på alt, antar jeg. 

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, Gregarious said:

• Fotonelektrisk effekt
  • Brownske bevegelser
  • Forent feltteori

Jepp. Jeg mener at disse teoriene ville vært åpenbare idag med dagens fysikere og deres tilgang til informasjon og forståelse. Det er bare tilfeldigheter som gjorde at Einstein var den første offentlig annerkjennte. Det var en person som skjønte at sesonger var en greie en gang i tiden. Den første som forstod det ble sett på som et orakel. Men det er ikke egentlig komplisert å forstå at sesonger eksisterer.

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden det ikke er hva jeg gjør mrn  noe du ilegger meg, så nei.

Og igjen alt står skrevet tidligere i tråden.

Og siden jeg er smart, så vet jeg hvem man bør diskutere med og hvem man ikke bør diskutere med.

For en ære at du diskuterer med meg, da. Og hvilke komplekse og ærefryktige meninger du bidrar med på kg. Jeg er sikker på at du vil få en egen wikipedia side som anerkjenner hvilken enorm innflytelse du hadde på det norske folk

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted

Dette skrev du, så funker ikke å si noe annet når det ligger skriftlig hva du har ment. Da kan du heller ta tilbake det du mente.

Du må leste mitt første innlegg og se hva jeg svarer på, frøken anonymbruker. Ikke ta ting ut av kontekst

Min mening er at ja, intelligente mennesker er i større grad i stand til å være organiserte. Når de ikke klarer det betyr det at de har nevrologiske problemer.

Endret av Refreng
Skrevet

Er vimsete selv fordi jeg har masse aktivitet i hjernen. Tror ikke det gjør meg noe mindre smart nei heller tvert i mot.

Anonymkode: 3ab29...55f

Skrevet
1 minutt siden, Rosakatt said:

Hvirfor vil det å være en egoistisk tosk utelukke det å være smart?

Å forstå seg på fysikk krever ikke egenskaper som gjør en snill. Sier jeg uten å ha noen aning om fysikk, men de virker jo veldig urelaterte. 

Det er vanskeligere ikke fordi folk nå er smartere, men fordi det er mer oppfunnet og vi er mer opplyste, ferre mysterier kan en vel si? Å folk finner som regel ut av ting som et stafett løp, bygger videre på en annens ide? Eller kanskje litt av begge, noen er kanskje alene om oppdagelsen sin? Jeg har lite peiling, men tror Einstein var glup på sine felt, selv om han sikkert manglet noen skruer på andre. Noe som er normalt, ingen av oss er eksepsjonelle på alt, antar jeg. 

Man kan selvsagt være en egoistisk tosk og fortsatt være smart. Jeg har ikke sagt noe annet.

Mitt poeng er at å legge sammen 2 og 2 er enklere enn å forstå at gangetabellen eksisterer. Min mening er at Einstein var mer i kategori 1 enn 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...