Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2023 #41 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.50): Hvordan kan dette tyde på smarthet? Bare spør av nyskjerrighet😚 Anonymkode: 28647...98c Nei, vi kan være smarte nok selv om vi kan være distré/vimsete. Andre kan være dumme som brød og vimsete i tillegg. Man blir ikke smart eller dum av den grunn. Alle kan bli så konsentrert og oppslukt av det vi holder på med at vi glemmer andre ting noen ganger, enten det er en jobb, hobby, ny kjæreste, ny baby osv.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #42 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er enig i dette. Men kanskje hun ikke vil være den smarte? 😉 Anonymkode: 28647...98c Nei, det smarteste i mange sammenheng er vel og være den « normale».. Anonymkode: 8a3ac...2a8
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #43 Skrevet 29. september 2023 Dersom man er veldig vimsete har man sannynligvis en type nevrologiske problemer. ADHD er vel en av de mest utbredte nevrologiske plagene som påvirker tidssans, oppmerksomhet osv som gir vimsete oppførsel En vimsete person kan være dum eller smart
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #44 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (Akkurat nå): Dersom man er veldig vimsete har man sannynligvis en type nevrologiske problemer. ADHD er vel en av de mest utbredte nevrologiske plagene som påvirker tidssans, oppmerksomhet osv som gir vimsete oppførsel En vimsete person kan være dum eller smart Nei. Jeg har ingen nevrologiske problemer. Og tviler på det gjelder så mange at det blir ofte. Anonymkode: e3253...51f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #45 Skrevet 29. september 2023 Det er heller mer tegn på at de er mer intelligente. Kreative og oppfinnsomme. Anonymkode: 339b9...f39 1
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #46 Skrevet 29. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei. Jeg har ingen nevrologiske problemer. Og tviler på det gjelder så mange at det blir ofte. Anonymkode: e3253...51f Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #47 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (Akkurat nå): Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted Nei. Å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre. De mest kreative og oppfinnsomme menneskene i verden er ekstremt vimsete og uorganiserte. De har mange kloke ideer i tankene sine og reflekterer over alt mulig. De tenker større enn å huske å putte kulepennen i sekken før de drar. Som Einstein sa: «Hvis et rotete skrivebord er et tegn på et rotete sinn, hva er da et tomt skrivebord uttrykk for?» Anonymkode: 339b9...f39 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #48 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (4 minutter siden): Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted Fordi mer du har oppi hode jo mer glemmer du uvesentlige ting. Man trenger ikke ha orden på noe for å være smart, det er ett personlighetstrekk å være organisert. Null å si på IQ. Anonymkode: e3253...51f 2 1
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #49 Skrevet 29. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei. Å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre. De mest kreative og oppfinnsomme menneskene i verden er ekstremt vimsete og uorganiserte. De har mange kloke ideer i tankene sine og reflekterer over alt mulig. De tenker større enn å huske å putte kulepennen i sekken før de drar. Som Einstein sa: «Hvis et rotete skrivebord er et tegn på et rotete sinn, hva er da et tomt skrivebord uttrykk for?» Anonymkode: 339b9...f39 Du har åpenbart ikke forstått hva jeg skrev når du sier at "å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre". Det er jo nettopp det jeg sier. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi mer du har oppi hode jo mer glemmer du uvesentlige ting. Anonymkode: e3253...51f Niks, dess smartere du er, dess mer klarer du ha i hodet. Quote Man trenger ikke ha orden på noe for å være smart, det er ett personlighetstrekk å være organisert. Null å si på IQ. Enda en person som ikke forstår hva jeg skriver.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #50 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (18 minutter siden): Du har åpenbart ikke forstått hva jeg skrev når du sier at "å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre". Det er jo nettopp det jeg sier. Niks, dess smartere du er, dess mer klarer du ha i hodet. Enda en person som ikke forstår hva jeg skriver. Kanskje du som ikke helt forstår? Eller det er vel ikke kanskje. Anonymkode: e3253...51f 2
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #51 Skrevet 29. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du som ikke helt forstår? Eller det er vel ikke kanskje. Anonymkode: e3253...51f Vet ikke, jeg. Er den som forstår den som argumenterer og forklarer, eller er det den som ikke sier annet enn "du også"?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #52 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (34 minutter siden): Dess smartere man er, dess mer organisert er man i stand til å være. Man har mer mental kapasitet til å ha oversikt og kontroll. Dersom dette mangler, så betyr det at det er hjerneområder som svikter. Hvordan kan en smart person slite med å organisere seg? Organisere seg på nivå med en gjennomsnittlig person? Å være ikke-vimsete krever kun gjennomsnittlig intelligens (og mindre). Dersom man mangler denne evnen, spesielt om man er smart, så er det noe galt et sted Hva med prioriteringer da? Jeg tenker mange intelligente ikke prioriterer å holde orden på tid og systemer som ikke er viktige. Er det krise egentlig at man ikke rakk akkurat det toget på vei hjem eller at man glemte noen penner? Da kjøper man bare nye penner og plasserer de der man trenger de, så man slipper å huske på å ta de med hver gang man drar på skolen/jobb. Kjøper nok klær så man slipper å vaske så ofte. Kjøper papptallerkner så man slipper oppvask. Vips så har man masse kapasitet til å lære seg en ny type koding sånn at man kan søke på den andre jobben. Anonymkode: f7e54...5f3 1
lillevill Skrevet 29. september 2023 #53 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.20): Det å tuste med klokkeslett, glemme bort avtaler, vimsete generelt - tegn på mindre klok? Bare spør fra deres oppfatning. Anonymkode: 28647...98c Folk med adhd f.eks har unike hjerner som assosierer raskere enn normalen. Det finnes forskjellige former for IQ og, hvilken type IQ tenkte du på? Varianter: Logisk-matematisk intelligens, språklig intelligens, romlig intelligens, musikalsk intelligens, kroppslig-kinestetisk, intelligens intrapersonlig intelligens, mellommenneskelig intelligens, naturalistisk intelligens (Hvilken type synes du at du selv brillerer i? Intrapersonlig kansje? hehehe. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #54 Skrevet 29. september 2023 Vel, de fleste har vel møtt en sånn distré professor-type. Vimsete mennesker kan selvfølgelig være intelligente. Anonymkode: 377ec...a07 1
lillevill Skrevet 29. september 2023 #55 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei. Å være organisert og strukturert har ingenting med intelligens å gjøre. De mest kreative og oppfinnsomme menneskene i verden er ekstremt vimsete og uorganiserte. De har mange kloke ideer i tankene sine og reflekterer over alt mulig. De tenker større enn å huske å putte kulepennen i sekken før de drar. Som Einstein sa: «Hvis et rotete skrivebord er et tegn på et rotete sinn, hva er da et tomt skrivebord uttrykk for?» Anonymkode: 339b9...f39 Oi så fint sagt. Har egentlig alltid tenkt at intelligens henger sammen med empati. Så fint å høre at Einstein var en empatisk dude.
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #56 Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva med prioriteringer da? Jeg tenker mange intelligente ikke prioriterer å holde orden på tid og systemer som ikke er viktige. Er det krise egentlig at man ikke rakk akkurat det toget på vei hjem eller at man glemte noen penner? Da kjøper man bare nye penner og plasserer de der man trenger de, så man slipper å huske på å ta de med hver gang man drar på skolen/jobb. Kjøper nok klær så man slipper å vaske så ofte. Kjøper papptallerkner så man slipper oppvask. Vips så har man masse kapasitet til å lære seg en ny type koding sånn at man kan søke på den andre jobben. Anonymkode: f7e54...5f3 Merk at jeg skrev i mitt første innlegg at en manglende evne til å være ikke-vimsete kommer som regel av nevrologiske problemer. Dersom du har for eks ADHD (bruker det som eksempel fordi de fleste har hørt om det), så vil du slite med å være ikke-vimsete fordi du har nevrologiske problemer. Hjernen din sliter rett og slett med å "føle tid", med å holde oppmerksomhet osv. Å ikke rekke toget fordi man ikke bryr seg er ikke å være vimsete. Da bestemmer man seg for at det er ok å gå glipp av toget. Å være vimsete betyr at man har ønske om å rekke toget, men klarer det ikke. Dette med å ikke klare er symptom på problemer om man ellers er oppegående. Dess smartere du er, dess mer urovekkende er det om du ikke klarer rekke et tog du er avhengig av å rekke fordi du har et viktig møte
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #57 Skrevet 29. september 2023 2 minutter siden, lillevill said: Oi så fint sagt. Har egentlig alltid tenkt at intelligens henger sammen med empati. Så fint å høre at Einstein var en empatisk dude. Einstein var en egoistisk tosk. Han behandlet sin kone elendig. Jeg tviler på at han var kjempesmart, det er vanskeligere gjøre gjennombrudd i fysikk idag enn på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #58 Skrevet 29. september 2023 Refreng skrev (19 minutter siden): Vet ikke, jeg. Er den som forstår den som argumenterer og forklarer, eller er det den som ikke sier annet enn "du også"? Du argumenter jo med tull. Hva skal man svare på slikt da? Anonymkode: e3253...51f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #59 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.20): Det å tuste med klokkeslett, glemme bort avtaler, vimsete generelt - tegn på mindre klok? Bare spør fra deres oppfatning. Anonymkode: 28647...98c tvert imot, tenker jeg. De er antagelig opptatt med hundre ting samtidig. Husker en kamerat av meg pleide å si at dumme folk er de beste sjåførene, for de greier ikke å tenke på flere ting samtidig, så de er tvunget til å fokusere på kjøringen!! Anonymkode: 241a3...945 1 1
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #60 Skrevet 29. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du argumenter jo med tull. Hva skal man svare på slikt da? Anonymkode: e3253...51f Beklager, jeg gikk glipp av ditt meget intellektuelle og intelligente innlegg med dype tanker og argumenter som du kommer med her: 29 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du som ikke helt forstår? Eller det er vel ikke kanskje. Anonymkode: e3253...51f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå