Gå til innhold

Er vimsete folk mindre smarte?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.28):

Har ikke så mye med IQ å gjøre. Har faktisk fått inntrykk av at de gjerne har høyere IQ. Tidsoptimister.

Anonymkode: 9d052...e2e

👍👍

Anonymkode: 28647...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kjempevimsete, men det har ingenting med min intelligens å gjøre. Jeg tenker på for mye samtidig, er altfor nysgjerrig og glemmer meg bort når jeg gjør noe/snakker med noen. Har også mange bekymringer og tankekjør, samt søvnmangel  innimellom som gjør meg mer vimsete.

Anonymkode: ff3ab...7f7

• Liker 1
Skrevet

Nei, de er ikke dumme. Men de mangler ofte respekt for andre. Kommer for sent osv. Så mitt inntrykk er at de er veldig opptatt av seg selv og sitt.

Anonymkode: e59e6...11f

Skrevet

Jeg er vimsete og mensakvalifisert. Men jeg har også ADHD, så vimsingen kommer av det. 

Anonymkode: 2f487...38f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det du beskriver er symptomer på adhd. Det ble gjort en undersøkelse blant mensamedlemmer som viste at halvparten enten hadde lærevansker eller konsentrasjonsvansker. Samfunnets krav gjør så folk med adhd oppfattes som mindre smarte.

Vi vet og at folk som har dårlig retningssans ofte har apoe4 som er forbudet med bedre kognitive evner i midten av livet.

Endret av Majer
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, Majer said:

Det du beskriver er symptomer på adhd. Det ble gjort en undersøkelse blant mensamedlemmer som viste at halvparten enten hadde lærevansker eller konsentrasjonsvansker. Samfunnets krav gjør så folk med adhd oppfattes som mindre smarte.

Vi vet og at folk som har dårlig retningssans ofte har apoe4 som er forbudet med bedre kognitive evner i midten av livet.

Jeg har kjempedårlig stedssans.  Er dette en bra ting, altså?

Anonymkode: d0fb2...f6b

Skrevet

Jeg er vanvittig vimsete, men kom meg gjennom såkalt krevende mastergrad og fungerer nå godt i en såkalt krevende jobb. Utrolig nok, uttrykker samboeren min støtt og stadig😅

Anses visst som smart av de rundt meg til tross for min vimsethet🙈

Anonymkode: a01e3...768

Skrevet

Egenskaper som ofte blir oppfattet negativt som egentlig er tegn høy intelligens;

-Rotete mennesker

-Kreative mennesker

-Klumsete mennesker

-B-mennesker

-ADHD

-Mennesker uten særlig behov for sosialt samvær

-Ikke-religiøse mennesker

-Humoristiske mennesker som både er morsomme selv og forstår humor

Anonymkode: 16556...fb1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kjempedårlig stedssans.  Er dette en bra ting, altså?

Spørs hvor du er i livet. Har du familiemedlemmer med demens?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er vimsete og mensakvalifisert. Men jeg har også ADHD, så vimsingen kommer av det. 

Anonymkode: 2f487...38f

Jeg mistenker også at jeg har adhd. Min mor ville egentlig ha meg utredet som barn, men kravene for utredning var annerledes før og det var blant annet «kun gutter» som hadde adhd. 

Ble du utredet som barn eller voksen?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.20):

Det å tuste med klokkeslett, glemme bort avtaler, vimsete generelt - tegn på mindre klok? Bare spør fra deres oppfatning. 

Einstein var slik. Dette er vel heller tegn på at vedkommende er smartere enn deg. 

Anonymkode: 58cb9...00b

• Liker 2
Skrevet

Nå skal man vist ikke nevne her ar man er smart, men jeg er faktisk det. Høy IQ (noe som betyr nada). Og mer vimsete person enn meg finnes nok ikke. Dog kommer jeg alltid i tide. Kaste bort andres tid gjør jeg ikke så har alarm på alt.

Får jeg en beskjed, tar jeg opp telefonen og skriver det opp med en eneste gang. Setter på alarm.

Skal jeg for eksempel reise, legger jeg passet i bilen når jeg bestiller reisen. Pluss mitt voksne barn ringer og ber meg huske det.

Tror det er fordi hode mitt tenker på ting som ikke er relevant i det livet jeg lever. Lever egentlig inni en bok🤣

Anonymkode: e3253...51f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.34):

Høyere IQ av å være litt vimsete altså? Jeg har erfart at folk syntes det er litt morsomt. Godt å høre da. 

Du får ikke høyere IQ av og være vimsete. Folk med høy iQ er ofte tenkende, oppslukt i noe, nevrotiske, tidsoptimister… som gjør dem vimsete. En kan også være vimsete og dum. Ingen fasit. Og få høyere IQ av og vimse vil uansett ikke skje. 

Anonymkode: 8a3ac...2a8

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal man vist ikke nevne her ar man er smart, men jeg er faktisk det. Høy IQ (noe som betyr nada). Og mer vimsete person enn meg finnes nok ikke. Dog kommer jeg alltid i tide. Kaste bort andres tid gjør jeg ikke så har alarm på alt.

Får jeg en beskjed, tar jeg opp telefonen og skriver det opp med en eneste gang. Setter på alarm.

Skal jeg for eksempel reise, legger jeg passet i bilen når jeg bestiller reisen. Pluss mitt voksne barn ringer og ber meg huske det.

Tror det er fordi hode mitt tenker på ting som ikke er relevant i det livet jeg lever. Lever egentlig inni en bok🤣

Samme her. Er alltid dypt inni lange innvikla tankevekker eller grubling og dessverre ikke ordentlig tilstede i livet mitt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 20.41):

Lite fokus er alltid negativt, spesielt i jobbsammenheng.

Anonymkode: 6ea99...b49

Kommer vel litt an på hva en jobber med? Om den som knekker kreftkoden er en som har kommet fot sent til avtaler, velvet ut en rekke kaffekopper, forlatt kontoret uten lommebok og telefon, glemt og slå av lyset, stadig jobber til kl 2 på natten fordi tidsperspektiv blir borte… osv. så tror jeg ikke du klager over lite fokus . Vimsere blir gjerne oppslukt, så fokus på det en gjør der og da vil stort sett være til stede på jobb og det en driver med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer vel litt an på hva en jobber med? Om den som knekker kreftkoden er en som har kommet fot sent til avtaler, velvet ut en rekke kaffekopper, forlatt kontoret uten lommebok og telefon, glemt og slå av lyset, stadig jobber til kl 2 på natten fordi tidsperspektiv blir borte… osv. så tror jeg ikke du klager over lite fokus . Vimsere blir gjerne oppslukt, så fokus på det en gjør der og da vil stort sett være til stede på jobb og det en driver med. 

Det er i såfall jeg, ja jeg glemmer  nøklene mine overalt på jobb, vet ikke hbor kaffekoppen står, har vel 3/ 4 forskjellige i løpet av dagen osv. Men arbeidsoppgavene min er jeg god på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er kjempevimsete, men det har ingenting med min intelligens å gjøre. Jeg tenker på for mye samtidig, er altfor nysgjerrig og glemmer meg bort når jeg gjør noe/snakker med noen. Har også mange bekymringer og tankekjør, samt søvnmangel  innimellom som gjør meg mer vimsete.

Anonymkode: ff3ab...7f7

Er du sikker på at du ikke er intelligent? Hvorfor tenker du så mye, er så nysgjerrig, har så mange bekymringer og tankekjør? Alt dette er jo tegn på høy intelligens. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er vanvittig vimsete, men kom meg gjennom såkalt krevende mastergrad og fungerer nå godt i en såkalt krevende jobb. Utrolig nok, uttrykker samboeren min støtt og stadig😅

Anses visst som smart av de rundt meg til tross for min vimsethet🙈

Er også meget oppegående og svarer bra for meg i det sosiale liv. Har kreative tanker, men er ei evig VIMS. Glemmer mobilen, nøklene, hvor jeg legger ting osv. Godt vi er flere😂 TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du sikker på at du ikke er intelligent? Hvorfor tenker du så mye, er så nysgjerrig, har så mange bekymringer og tankekjør? Alt dette er jo tegn på høy intelligens. 

Er enig i dette. Men kanskje hun ikke vil være den smarte? 😉

Skrevet

Nei, jeg tror ofte vimsete mennesker er smartere.

Jeg hadde en gang en kollgega som er den største vimsekoppen jeg kan tenke meg, men som også er et av de meste intelligente menneskene jeg kjenner. Og det i tillegg til å være empatisk. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...