Gå til innhold

Er vimsete folk mindre smarte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å tuste med klokkeslett, glemme bort avtaler, vimsete generelt - tegn på mindre klok? Bare spør fra deres oppfatning. 

Anonymkode: 28647...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å tuste med klokkeslett, glemme bort avtaler, vimsete generelt - tegn på mindre klok? Bare spør fra deres oppfatning. 

Nei, det tyder bare på en person som blir oppslukt av det de driver med. 

Anonymkode: 76a29...9a4

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det tyder bare på en person som blir oppslukt av det de driver med. 

Anonymkode: 76a29...9a4

Okei. Min fastlege var vimsete, men med 5-6 i snitt på skolen så kan mannen umulig være dum. Ts :) Er vimsete selv og alltid fått høre det. 

• Liker 7
Skrevet

Har ikke så mye med IQ å gjøre. Har faktisk fått inntrykk av at de gjerne har høyere IQ. Tidsoptimister.

Anonymkode: 9d052...e2e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke så mye med IQ å gjøre. Har faktisk fått inntrykk av at de gjerne har høyere IQ. Tidsoptimister.

Anonymkode: 9d052...e2e

Høyere IQ av å være litt vimsete altså? Jeg har erfart at folk syntes det er litt morsomt. Godt å høre da. 

Skrevet

Jeg tenker at det er veldig mye som spiller inn på hvordan man blir formet og hvordan ens personlighets egenskaper kommer frem - tror ikke det er en fasit for hvordan det ene eller det andre. 

Mennesker er kompliserte og kan ikke besvares ved ett enkelt spørsmål, samme hva det gjelder.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

det handler mye om interne prioriteringer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller at vimsete folk har mye aktivitet i hjernen, energiske, noe som absolutt ikke er negativt. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller at vimsete folk har mye aktivitet i hjernen, energiske, noe som absolutt ikke er negativt. 

Lite fokus er alltid negativt, spesielt i jobbsammenheng.

Anonymkode: 6ea99...b49

• Liker 4
Skrevet

Hjernen er selektiv på hva som er viktig informasjon. Så distre/vimsete personer har oftere høyere IQ. 

Anonymkode: 7158d...5aa

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lite fokus er alltid negativt, spesielt i jobbsammenheng.

Anonymkode: 6ea99...b49

Mye aktivitet i hjernen kan f.eks. bety at de er kreative. Ikke en dårlig egenskap. 

Jeg er en veldig distre person, er det lignende vimsete? Hadde nokså høy IQ som barn og tenåring. Er utrolig lite strukturert, men lærer som regel nokså fort og går lett opp i det som interesserer meg. Men organisere og strukturere har jeg store problemer med. Har sterk ADD og det er som natt og dag når jeg tar medisin og ikke.

Anonymkode: d0fb2...f6b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjernen er selektiv på hva som er viktig informasjon. Så distre/vimsete personer har oftere høyere IQ. 

Anonymkode: 7158d...5aa

Hvordan kan dette tyde på smarthet? Bare spør av nyskjerrighet😚

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye aktivitet i hjernen kan f.eks. bety at de er kreative. Ikke en dårlig egenskap. 

Jeg er en veldig distre person, er det lignende vimsete? Hadde nokså høy IQ som barn og tenåring. Er utrolig lite strukturert, men lærer som regel nokså fort og går lett opp i det som interesserer meg. Men organisere og strukturere har jeg store problemer med. Har sterk ADD og det er som natt og dag når jeg tar medisin og ikke.

Ts her. Alltid vært vimsete selv, noe andre ler av. Litt sånn, lattis, nå gleder du det igjen. Men fant ut min lege var vel så vimsete, han er smart. Matteekspert og supergod i logikk. Jeg er slettes ikke dum selv😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Alltid vært vimsete selv, noe andre ler av. Litt sånn, lattis, nå gleder du det igjen. Men fant ut min lege var vel så vimsete, han er smart. Matteekspert og supergod i logikk. Jeg er slettes ikke dum selv😄

Skulle stå glemmer*

Skrevet

"Vimsete" kan ha korrelasjon med høy IQ som personlighet strekk, så framt det ikke foreligger faktiske kognitive begrensinger for adferden.  

Men mest sannsynlig er variasjonen så stor at den sier lite eller ingenting om individet. 

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei. Min fastlege var vimsete, men med 5-6 i snitt på skolen så kan mannen umulig være dum. Ts :) Er vimsete selv og alltid fått høre det. 

:hoho:

Anonymkode: b58d1...739

Skrevet

Mannen min har master i matematikk og er den sterkeste faglig blant kollegaene, men han er ikke praktisk anlagt. Han treffer dårlig på tidsberegning, avstand og praktiske løsninger. Så det er jeg som tar hoderegningen på butikken, jeg som tar øyemål når vi ommøblerer, lager mat, spiller tetris for å få plass til alt i bilen og jeg treffer 90% av gangene på første forsøk. Men jeg sliter med matematikken på VGS-nivå akkurat nå. 

Anonymkode: f7e54...5f3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her, kjenner meg så igjen i deg! Jeg var også veldig ukonsentrert da jeg var barn på skole osv. Men jeg har alltid forstått og tatt til meg hint veldig fort, hjernen min er i aktiv hele tiden. Men glemmer ting og legger fra meg nøklene overalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gått 6 år på Universitet og gikk ut med B i snitt. Nå er jeg fast ansatt, men tar påbygg/nettstudier ved siden av 100% stilling, mest fordi jeg har lyst på mer kunnskap.

Det skal sies at jeg er vimsete så det holder! Fremdeles tror jeg ikke at jeg hadde klart meg såpass bra med både studier og arbeidslivet om jeg var mindre smart.

Folk kan være vimsete av ulike grunner. Min grunn er at jeg gjør tusen ting på engang. Har ofte mange jern i ilden. Det resulterer i at hodet mitt alltid er fullt, og da blir det lett å glemme «mindre» viktige ting, som igjen gjør at andre kan oppfatte meg som vimsete.

Heldigvis har ikke det å være vimsete noen sammenheng med intelligens.

Anonymkode: a45ac...146

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gått 6 år på Universitet og gikk ut med B i snitt. Nå er jeg fast ansatt, men tar påbygg/nettstudier ved siden av 100% stilling, mest fordi jeg har lyst på mer kunnskap.

Det skal sies at jeg er vimsete så det holder! Fremdeles tror jeg ikke at jeg hadde klart meg såpass bra med både studier og arbeidslivet om jeg var mindre smart.

Folk kan være vimsete av ulike grunner. Min grunn er at jeg gjør tusen ting på engang. Har ofte mange jern i ilden. Det resulterer i at hodet mitt alltid er fullt, og da blir det lett å glemme «mindre» viktige ting, som igjen gjør at andre kan oppfatte meg som vimsete.

Heldigvis har ikke det å være vimsete noen sammenheng med intelligens.

Anonymkode: a45ac...146

Takk!! 😁 da kan jeg være ei vims med god samvittighet. Det ligger rett og slett bare i meg som person. Ofte løper jeg i siste liten med barnet fordi jeg såklart har surret bort siste beskjed på spon/mail/ eller tilsendte beskjeder. Skjerpings.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...