AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Del Skrevet 23. september 2023 Hadde det fra jeg var 4-5 måneder på vei i forrige svangerskap og ble aldri helt bra igjen (men mye bedre). Nå er jeg nesten 8 uker på vei og begynner å kjenne på det allerede. Det er jo utrolig tidlig synes jeg, er det noen her som har fått det så tidlig? Anonymkode: e54ff...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Del Skrevet 23. september 2023 Begynn med fysio med en gang! Anonymkode: 1be54...c48 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Del Skrevet 23. september 2023 Yes, mener jeg begynte å kjenne på det mot slutten av 1.trimester denne gangen, forrige var det stort sett 3.trimester. Jeg hadde heldigvis god hjelp av fysioterapi og er veldig glad for at jeg hadde mulighet til å dra dit jevnlig. Det ble faktisk bedre og holdt seg stabilt (ikke smertefritt men bra nok til å fungere noenlunde i hverdagen) til fødsel. Har nesten mer vondt nå rett etter fødsel enn jeg hadde siste par mnd. Anonymkode: 70f24...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Del Skrevet 23. september 2023 Jeg har gått mye til fysio både under og etter forrige svangerskap, men har ikke merket noe bedring av det egentlig, så det frister ikke å svi av store summer på det nok en gang 😩 Anonymkode: e54ff...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har gått mye til fysio både under og etter forrige svangerskap, men har ikke merket noe bedring av det egentlig, så det frister ikke å svi av store summer på det nok en gang 😩 Anonymkode: e54ff...b1d Har du gått til en som er spesialist på bekken, eller bare en vanlig fysio? Anonymkode: 1be54...c48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du gått til en som er spesialist på bekken, eller bare en vanlig fysio? Anonymkode: 1be54...c48 Har gått til så mye rart, men tror ikke det finnes fysio som er spesialisert på bekken i området. Har derimot gått til kiropraktor som var spesialisert, men det hjalp heller ikke. Anonymkode: e54ff...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 23. september 2023 #7 Del Skrevet 23. september 2023 Ja. Kjente det i uke 4, umiddelbart etter positiv test med nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Del Skrevet 23. september 2023 Fikk det i uke 8 med førstemann og uke 7 med andremann.. Oppdaget faktisk andre graviditet på den måten! 😂 Men det skal sies at jeg fikk en hormon"lidelse" med slarkete ledd i ankler, knær og bekken, så var litt spesielt. Bekkenet mitt vil aldri bli bra igjen. Men ja, fullt mulig å starte med bekkenproblemer så tidlig.. 🤪 Anonymkode: 5ebbc...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Del Skrevet 23. september 2023 Legen min sa at bekkenløsning skyldes hormoner, og at de hormonene ikke kommer før i 2. Trimester. Det var mange som forsøkte å lure seg til sykemelding på bakgrunn av det. Han sa at det er subjektivt og siden Norge trenger flere barn så fikk de som regel 20% til å begynne med. Men det ville de ikke ha, bare 80 og oppover, ellers brukte de opp sykemeldingen på ett år. Anonymkode: d1733...777 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det fra jeg var 4-5 måneder på vei i forrige svangerskap og ble aldri helt bra igjen (men mye bedre). Nå er jeg nesten 8 uker på vei og begynner å kjenne på det allerede. Det er jo utrolig tidlig synes jeg, er det noen her som har fått det så tidlig? Anonymkode: e54ff...b1d Uke 11 i første svangetskap. Ble aldri bra etter første svangerskap. Bekkenløsning før positiv test i andre svangerskap. Anonymkode: 28d26...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legen min sa at bekkenløsning skyldes hormoner, og at de hormonene ikke kommer før i 2. Trimester. Det var mange som forsøkte å lure seg til sykemelding på bakgrunn av det. Han sa at det er subjektivt og siden Norge trenger flere barn så fikk de som regel 20% til å begynne med. Men det ville de ikke ha, bare 80 og oppover, ellers brukte de opp sykemeldingen på ett år. Anonymkode: d1733...777 Vanskelig å finne gode kilder her, ser snl.no ikke nevner noe om når det begynner å produseres. Fant likevel dette: "Det meste i kroppen påvirkes faktisk når man er gravid. Helt fra første dag av svangerskapet begynner produksjonen av hormonet relaksin å øke i kroppen." https://www.libero.no/barnet-ditt/artikler/baby/etter-fodselen--fakta-tips-og-rad-for-deg-som-har-fodt-barn/ Uansett har jeg vanskelig å forstå hvorfor "mange" skulle drive og lure seg til sykmelding pga. bekkenløsning så tidlig i svangerskapet når det finnes så mye annet å skylde på, som svangerskapskvalme og utmattelse. Tror rett og slett ikke på dette. Anonymkode: e54ff...b1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Del Skrevet 23. september 2023 Kjente det fra uke 6. Går hos fysio med bekkenbunnutdanning. Må faktisk si at øvelsene jeg har fått har hjulpet. Er 11+2 nå. Et enkelt tiltak var å kjøpe en yogaball (kjøpte en til 180 kr på jula), og så sitter jeg på den og gjør små og store sirkler med hoftene. Anonymkode: f3bb6...4b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Del Skrevet 23. september 2023 Vel, jeg tok graviditetstest på bakgrunn av at jeg «kjente» noe var feil i bekkenet, var da i uke 6. Bare bullshit at «dette ikke kan oppstå før i 2.trimester», det har jeg heldigvis støtte fra kompetent helsepersonell rundt meg på utrolig kjipt å bli rammet så tidlig (igjen, slet hele forrige svangerskap også). Så dette er ikke noe man gjør for å snike seg unna. Anonymkode: 25f6d...da8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjente det fra uke 6. Går hos fysio med bekkenbunnutdanning. Må faktisk si at øvelsene jeg har fått har hjulpet. Er 11+2 nå. Et enkelt tiltak var å kjøpe en yogaball (kjøpte en til 180 kr på jula), og så sitter jeg på den og gjør små og store sirkler med hoftene. Anonymkode: f3bb6...4b9 Takk for tipset! Anonymkode: e54ff...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tipset! Anonymkode: e54ff...b1d Fikk treningsprogram som blir litt komplisert å forklare skriftlig, men en av øvelsene var ti knebøy med vekt fordelt i hele fotsålen. Tøying av setemuskulatur hver dag. Lage sirkler og 8-tall på yogaball, overkropp mest mulig i ro så bekkenet beveger seg. Det viktigste var å få bevegd bekkenet. Hun sa også at variasjon av sitte/liggestilling var veldig viktig. Igjen, bevegelse og variasjon for bekkenet. Du kan forsøke disse tingene og se om det hjelper. Enkle tiltak som kan hjelpe Jeg har fortsatt plager i korsrygg og inni setet, men føler det ikke har blitt verre, og føler også at jeg tåler litt mer av ståing og gåing. Anonymkode: f3bb6...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #16 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Legen min sa at bekkenløsning skyldes hormoner, og at de hormonene ikke kommer før i 2. Trimester. Det var mange som forsøkte å lure seg til sykemelding på bakgrunn av det. Han sa at det er subjektivt og siden Norge trenger flere barn så fikk de som regel 20% til å begynne med. Men det ville de ikke ha, bare 80 og oppover, ellers brukte de opp sykemeldingen på ett år. Anonymkode: d1733...777 Mest sannsynlig en lege som ikke har spesialisert seg innen svangerskap, bekken og underliv… Anonymkode: 88072...658 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Del Skrevet 23. september 2023 Det var det første symptomet mitt med 4. barnet, kom i uke 4. Hadde det hver gang. Fysio og kiropraktor er ganske magisk. Men er mye man kan gjøre selv og, det gir de tips om. Svømming med fysio var skikkelig bra. Tilpasset treningen også, fikk ofte alternativer av instruktørene, kjempefint. Varme hjelper veldig! Anonymkode: dbafc...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Del Skrevet 23. september 2023 Fikk det rundt uke 12, men gikk til fysioterapeut som har spesialisert seg på bekken/ underliv og jobbet på kvinneklinikken, hun sa at man kan få bekkenløsning-smerter allerede fra uke 4, og at noen får smertene før de vet de er gravide. Anonymkode: 88072...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #19 Del Skrevet 23. september 2023 Jeg fikk bekkenlåsning i uke 7. Gikk til kiropraktor med spesialitet på gravide og spedbarn, fikk noen øvelser og ble bedre etter ca 4 uker. Har få plager nå i uke 21 siden jeg gjør disse øvelsene, men regner med det kommer tilbake når jeg havner i trimester 3. Anonymkode: 9d77b...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #20 Del Skrevet 24. september 2023 Ja. Kjente det allerede i uke 6. Ble bedre to-tre uker før det ble værre igjen. Er nå i uke 15 og var for et par uker siden ikke gangfør omtrent (her svinger det veldig). Har kjøpt sklilaken og gravidpute. Har også vært hos fysioterapeut og fått øvelser jeg kan gjøre. Yogaball er gull i den sammenhengen! Resultatet er at jeg har det mye bedre enn jeg turte å håpe på Jeg er ikke smertefri, men jeg fungerer i hverdagen og orker å gå turer etter jobb f.eks. Anonymkode: b582f...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå